PDA

Bekijk Volledige Versie : AMS-IX / NL-IX: routing / peering / transit



Marco
22/01/03, 17:22
Mag ik als newbie enige vragen op jullie afvuren (uit interesse en nieuwsgierigheid)

Als een ISP een router koppelt aan de AMS-IX of NL-IX, hoe verloopt de transit (evt. in geval van meerdere carriers) dan? Gaat alles over het AMS-IX / NL-IX poortje of is de ISP v.w.b. transit middels een eigen touwtje direct verbonden met een transit provider?

Tevens vroeg ik me af op welke basis providers meerdere transit providers kiezen en gebruiken. M.a.w. hoe ze bijv. bepalen welke route een packetje van een klant zal nemen.

Ik ben benieuwd :-) Alvast bedankt.

Marco

thomas
22/01/03, 19:34
De IX'en worden alleen gebruikt als de peering een bepaalde range erover announced. Dus de rest van het verkeer dat niet te vinden is zal over de gewone transit lopen.

Keuze van transit is gewoon kwestie van kortste route's en natuurlijk ook van de prijs. Het pakketje volgt normaal ook de kortste route naar zijn bestemming.

Marco
23/01/03, 10:10
Bedankt voor je antwoord ... al is me het nog niet helemaal duidelijk :-)

Hoe verloop die transit verbinding dan fysiek? rechtstreeks via een ander 'touwtje' naar de transit provider?

Marco

P.s. aantal reacties valt me hier enigszins tegen ... is dit zo onbekend?

Domenico
23/01/03, 11:30
Origineel geplaatst door Marco

P.s. aantal reacties valt me hier enigszins tegen ... is dit zo onbekend?

Geef de mensen wat meer tijd om te reageren. ;)

Marco
23/01/03, 11:33
Ok Ok ... maybe I'm a bit impatient (een van mijn betere eigenschappen!) ;-)

ProServe
23/01/03, 16:48
Origineel geplaatst door Marco
Mag ik als newbie enige vragen op jullie afvuren (uit interesse en nieuwsgierigheid)

Als een ISP een router koppelt aan de AMS-IX of NL-IX, hoe verloopt de transit (evt. in geval van meerdere carriers) dan? Gaat alles over het AMS-IX / NL-IX poortje of is de ISP v.w.b. transit middels een eigen touwtje direct verbonden met een transit provider?


Jep, je moet het als fysieke aparte verbindingen zien. Echt een apart touwtje voor AMS-IX, NL-IX en je transit partijen elk apart. Er zijn partijen die ook transit afnemen via de AMS-IX (commercieel), maar sinds kort is dit verboden.



Tevens vroeg ik me af op welke basis providers meerdere transit providers kiezen en gebruiken. M.a.w. hoe ze bijv. bepalen welke route een packetje van een klant zal nemen.


Dat doet BGP allemaal. Elk pakketje heeft een bepaalde destination IP. Een router heeft in z'n routing table het subnet (prefix) waar het IP in valt staan, en aan deze prefix hangen een aantal routes (Via transit X dan naar netwerk Y en dan naar netwerk Z), de router kiest automatisch de kortste route.

Mischa
07/05/03, 11:11
Hi Marco,

De Nl-ix biedt ook de mogelijkheid te koppelen met een Transit Provider over het netwerk van NL-ix. Jou apparatuur zal dan wel dot.1q moeten ondersteunen. Je krijgt dan meerdere VLAN's over 1 poort: een NL-ix peering VLAN en een VLAN naar een transit provider. De totale snelheid van de VLAN's is natuurlijk wel gelimiteerd tot de poortsnelheid.

BGP bepaalt in princiepe zelf de snelste route, dus daar hoef je niets aan in te stellen. Je kunt wel met wat trukjes (AS pad vergroten, prepending, enz.) de stroom enigzins beinvloeden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld 1 "hoofd"provider nemen en 1 als "backup"

Mocht je verder nog vragen hebben, neem dan even contact met me op.

Met warme groet,

Mischa.

InterXS
07/05/03, 11:18
He mischa, jij ook hier :)

thomas
07/05/03, 13:32
hehe :) Leuk leuk leuk :)