PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies nodig over VPS



cyberling
27/08/08, 01:18
Hallo,

Ik ben op zoek naar wat advies om de juiste keuzes te maken
Momenteel maak ik gebruik van Shared Hosting voor het hosten van iets meer dan 15 websites.
Vanaf 1 van deze websites biedt ik een nieuwsbrief dienst voor diverse klanten aan. (php script waarmee ze nieuwsbrieven kunnen versturen)
Gezien het een zakelijke dienst is proberen willen we niet afhankelijk zijn van wat anderen op dezelfde server(s) uitvoeren.
Dataverkeer is rond de 4GB per maand momenteel en aan ruimte gebruiken we rond de 1,5GB en wat MYSQL databases.
Over het algemeen nog niet al te spannend.
In de toekomst zou ik voor een gering aantal klanten ook hosting willen aanbieden.

Nu zit ik al enige tijd te kijken om naar een VPS over te gaan stappen.
Echter gezien mijn geringe Linux ervaring en weinig tijd zie ik me niet dag en nacht de server configureren, onderhouden e.d.
Het moet n.l. wel veilig zijn en blijven….

Is een VPS wel een goede stap?

Tevens zijn er zoveel smaken van Plesk en DirectAdmin naar CPanel etc etc… en ook nog de diverse Linux smaken.
Wat zou ik het beste voor kunnen kiezen? Is het alleen een kwestie van smaak of zijn er ook voor en nadelen?


Alvast bedankt,

Omar

pim1991
27/08/08, 01:35
Hallo,

Een vps kan je zeer goed gebruiken voor jouw doeleinden. Verder heb je bijna geen last van andere mensen die op dezelfde fysieke machine zitten.

Wanneer je gebrek hebt aan linux ervaring kunnen de meeste hosters je server onderhouden incl of excl de programma's die je zelf installeert. Dit neemt natuurlijk wel een kleine prijsstijging met zich mee maar normaal is dat niet super spannend.

Er zijn ook inderdaad veel linux distro's en vaak zie je door de bomen het bos niet meer. De meeste distro's werken ongeveer hetzelfde en er zit niet enorm verschil tussen, het ligt gewoon eraan wat jij fijn vind werken.

Kwa controlpanel zitten er vaak alleen verschillen in de functionaliteit in in de gebruiksvriendelijkheid en natuurlijk komt daar ook weer een stuk smaak bij kijken. Maar alle verschillende controlpanels doen hetzelfde en dat is een site online zetten.

Ik hoop dat ik je een beetje geïnformeerd heb.
Wanneer je meer vragen hebt horen wij dit wel :)

MarcelC
27/08/08, 02:13
Een VPS is inderdaad een goede keuze voor jouw doelen. Als je geen tijd hebt voor en/of verstand hebt van het beheer, neem dan een managed VPS. Hierbij wordt het onderhoud door je provider gedaan, en op verzoek kunnen ze alles voor je regelen/instellen.

Over het "Linux smaakje" zou ik me geen zorgen maken, de verschillen merk je alleen als je er diep en uitgebreid mee gaat werken.

Mijn voorkeur gaat uit naar het cPanel/WHM controlepaneel, ik vind dit erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Tevens hebben ze een groot forum waarop je vragen kunt stellen indien nodig. Maar zoals pim1991 al zei, dit is zeer persoonlijk en dit is dus ook mijn persoonlijk voorkeur.

cyberling
27/08/08, 09:06
Alvast bedankt voor de informatie, als iemand anders nog meer tips heeft zijn ze altijd welkom. Ik denk dat ik maar een aantal tests moet doen met de diverse control panels.

Nu heb ik nog wel een andere vraag....
Zoals jullie weten zijn er tegenwoordig veel verschillende aanbieders van VPS'en.
Zowel in Nederland als buiten Nederland.

Ik heb op deze forum al diverse mindere ervaringen gelezen over een aantal aanbieders.
Zelf heb ik geen zin om een mindere ervaring te hebben :)
Dus mijn vraag: Waar moet ik allemaal op letten bij het uitzoeken van een goede aanbieder en waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een VPS. Zijn er bepaalde voorwaarden waar de opstelling bij de provider aan moet voldoen e.d.?


Omar

t.bloo
27/08/08, 09:53
een goede VPS is niet goedkoop, voor bijvoorbeeld een tientje per maand voor het eenvoudigste systeem kom je er niet

pim1991
27/08/08, 11:14
Zoals t.bloo zet betaal je voor support iets meer.
Ga dus niet naar de "goedkopere" providers want dat kan je wel eens gaan tegenvallen.

Wanneer je een VPS zoekt kan op dit forum onder "Aanbiedingen gezocht" een topic maken met je wensen zodat bedrijven je een aanbieding kunnen doen. Daarna kan jij kijken bij wie je wilt hosten :)

No1hosting
27/08/08, 11:34
Beste Cyberling

Ik zat met hetzelfde probleem als jou, ik heb persoonlijk 4 servers voor erotiek websites en vanaf vandaag een VPS server bij DeziWeb. hiervoor zat ik ook bij DeziWeb met een reseller account. echter was dit niet meer voldoende voor het aantal websites. ik ben dus nu aan het uitbreiden naar een VPS server. ook al heb ik niet veel verstand van et configureren van de server was totaal geen probleem, dit word netjes gedaan door hun voor mij.

Ik kan daarom ook goed zeggen dat vanaf 10 websites het loont om te kijken naar een VPS server, neem niet meteen zomaar ergens gelijk een vps server maar kijk goed rond wat er allemaal op de markt is en wat de kosten verschillen. echter ga niet voor het goedkoopste hier ben je meestal het slechtste mee uit. Bij DeziWeb betaal ik € 25,00 per maand, dit is exclusief de directadmin licentie. echter vind ik het een voorbeeldige prijs voor de service en server wat je krijgt.

Veel geluk in je zoektocht. als je hulp nodig hebt wil ik graag helpen waar ik kan.

No1hosting
Dennis

cyberling
27/08/08, 16:27
Ik zal in de "aanbieding gezocht" eens een topic aanmaken.
Komen hier niet alleen de kleine providers op af of providers die net gestart zijn?
Of krijg je hier ook een reactie van de wat grotere en langer bestaande providers?

mijn huidige provider, waar ik erg tevreden over ben, biedt (nog) geen VPS aan dus ik moet wel op zoek naar een nieuwe partij.
Ik was er wel al vanuit gegaan dat het ergens tussen de Eur30 en Eur45 p.m. zou gaan kosten.

Waar moet of kan ik op letten als ik een provider uitzoek? Moet de hardware of de configuratie nog aan bepaalde eisen voldoen?

Omar

pim1991
27/08/08, 17:44
Op dit forum zitten veel bedrijven van klein tot groot en van jong tot oud.
Niet alle jonge bedrijven hoeven slecht te zijn want ik wij zijn ook nog niet zo oud maar je moet meer kijken naar de support wat je krijgt en kijken welke eisen je stelt.
Naar de hardware vragen is zeker geen domme vraag maar wanneer je een test vps aanvraagt bij een bedrijf kan je zelf ook kijken of alles soepel werkt want een bedrijf met een goede server maar die de server overselled is ook niet aangenaam.

Ik wens je verder nog veel succes met je zoektocht en wanneer je een topic aanmaakt in het juiste forum zal ik je ook een aanbieding doen!

cyberling
03/09/08, 00:23
bedankt voor alle informatie...

Omar

Randy
03/09/08, 01:00
Een VPS is waarschijnlijk _geen_ optie voor je, al roepen alle kiddo's hier van wel.

Hoe ga je het beheer voor de server doen?
Heb je een tweede locatie voor de DNS?
Hoe is je back-up geregeld?

Zo maar even drie heel belangrijke zaken om rekening mee te houden. Een resellerpakket zal een betere oplossing zijn. Mocht je hinder ondervinden van anderen, zit je gewoon bij een budgetpartij op een volgepropte server. En dergelijke partijen zijn ook al actief in de VPS markt, daar ik zie dat er VPS'jes worden aangeboden voor de prijzen van een budget shared hosting pakket.

Randy
03/09/08, 01:12
Zoals t.bloo zet betaal je voor support iets meer.
Ga dus niet naar de "goedkopere" providers want dat kan je wel eens gaan tegenvallen.

Wanneer je een VPS zoekt kan op dit forum onder "Aanbiedingen gezocht" een topic maken met je wensen zodat bedrijven je een aanbieding kunnen doen. Daarna kan jij kijken bij wie je wilt hosten :)

Vergeet daarbij vooral niet te kijken naar de leeftijd van de ondernemer en de eigenaar. Die knaak bij de KVK bespaard je een hoop ellende. Ik heb hier een 130-tal uittreksels liggen mocht je een keus gemaakt hebben en geen knaak willen investeren in het besparen van een hoop ellende. Laat je niet te snel verleiden voor 2 of 3 positieve verhalen op vergelijkingssites. Een goede provider kan je voorzien van - controleerbare - referenties.

Verder zijn er een hoop resellers-van-resellers en partijen die 80 man in dienst hebben met 2 eigen datacentra. Maak een afspraak en bekijk de faciliteiten eens. Zo vallen de hobbyisten met een paar knutselservertjes snel af.

Wouter-Ospito
03/09/08, 10:37
Een VPS is waarschijnlijk _geen_ optie voor je, al roepen alle kiddo's hier van wel.

Hoe ga je het beheer voor de server doen?
Heb je een tweede locatie voor de DNS?
Hoe is je back-up geregeld?

Zo maar even drie heel belangrijke zaken om rekening mee te houden. Een resellerpakket zal een betere oplossing zijn. Mocht je hinder ondervinden van anderen, zit je gewoon bij een budgetpartij op een volgepropte server. En dergelijke partijen zijn ook al actief in de VPS markt, daar ik zie dat er VPS'jes worden aangeboden voor de prijzen van een budget shared hosting pakket.

M.i. niet helemaal waar. Wij hebben genoeg klanten die graag een eigen server willen (waar ze vrijheid hebben met bepaalde PHP instellingen, PHP modules etc) maar niet de technische kennis in huis hebben om dit allemaal te regelen. Wij hebben voor deze klanten wel de mogelijkheid om een VPS (of eventueel dedicated server) af te nemen, en het beheer aan ons uit te besteden. Dan heb je dus hetzelfde als resellerhosting (zelf geen omkijken naar), maar wel volledig je eigen omgeving...

Met de rest van je tekst kan ik het alleen maar eens zijn. Zeker ook geen slecht idee om bij het bedrijf van je keuze eens langs te gaan op kantoor (bij veel "bedrijven" is dat de zolderkamer) en dan bijvoorbeeld eens te gaan kijken in het datacenter. Geen enkel serieus bedrijf zal je dit verzoek weigeren.

cyberling
03/09/08, 15:45
Een van de belangrijkste dingen is een stukje garantie.
Wat voor garanties heb je bij een reseller pakket?

Wel handig de tips mbt DNS... daar zal ik ook navraag naar doen bij de diverse partijen.

Omar

Piwi-Web
03/09/08, 19:04
Bij een resellerpakket regelt de hoster alles voor je.
Wanneer je bij een VPS een SLA afneemt doet de hoster dat ook maar daar betaal je dan weer extra voor.
Je moet ook onthouden dat bij een resellerpakket je niet overal je eigen instellingen kan aanpassen of eigen libs kan installeren wat bij een VPS weer wel kan (of de hoster doet het op de betreffende server).

WeServIT
03/09/08, 20:06
Als je een reseller pakket neemt heb je sowieso minder zorgen. Ook is het een stuk makkelijker want je kunt gewoon alles via 1 panel doen. Als je een SLA contract afsluit zijn de kosten ook een stuk hoger. Vaak als je even contact opneemt met de host kunnen hun de lib wel instaleren. Daarom moet je van te voren even bekijken wat je allemaal wilt.

Apoc
04/09/08, 05:30
Als je een reseller pakket neemt heb je sowieso minder zorgen. Ook is het een stuk makkelijker want je kunt gewoon alles via 1 panel doen. Als je een SLA contract afsluit zijn de kosten ook een stuk hoger. Vaak als je even contact opneemt met de host kunnen hun de lib wel instaleren. Daarom moet je van te voren even bekijken wat je allemaal wilt.

Je kunt ook de VPS geheel laten beheren door de host, en als je een goede host kiest dan kun je de VPS vervolgens gebruiken alsof het een reseller account is (met meer mogelijkheden). Daarnaast heb je bij een VPS het grote voordeel dat bij een VPS elke klant van elkaar geisoleerd is. Als bij reseller hosting een andere website (van een andere klant) problemen heeft (bijvoorbeeld doordat de website te druk bezocht wordt) dan ervaar je daar al veel makkelijker de concequenties van dan bij een geisoleerde omgeving.

Dus om nu te zeggen dat je je met een reseller pakket minder zorgen hoeft te maken, is zeker niet waar.

WeServIT
04/09/08, 10:33
Je kunt ook de VPS geheel laten beheren door de host, en als je een goede host kiest dan kun je de VPS vervolgens gebruiken alsof het een reseller account is (met meer mogelijkheden). Daarnaast heb je bij een VPS het grote voordeel dat bij een VPS elke klant van elkaar geisoleerd is. Als bij reseller hosting een andere website (van een andere klant) problemen heeft (bijvoorbeeld doordat de website te druk bezocht wordt) dan ervaar je daar al veel makkelijker de concequenties van dan bij een geisoleerde omgeving.

Dus om nu te zeggen dat je je met een reseller pakket minder zorgen hoeft te maken, is zeker niet waar.

Oke dat klopt daar heb je een goed punt, maar ik denk om te beginnen dat een reseller voor hem beter is in plaats van een VPS. Als je dan naar de prijzen gaat kijken. Wij zijn namelijk zelf ook begonnen met een reseller en draaien nu zelf een webserver met DA licentie. Dus uitbreiden is altijd mogelijk zodra je meerdere klanten krijgt.

Pirus
04/09/08, 11:59
Ik vind dat het ook aan persoonlijke situatie is.
een vps heeft in de toekomst bij grote groei veel voordelen.
Maar bij vps geeft wel meer onderhoud. maar dat kan ook weer uitbesteed worden

cyberling
04/09/08, 14:17
In dit geval is het belangrijk dat de nieuwsbrief dienst up and running blijft. Tevens wil ik ook voor de uitgaande mail dat het via een apart ip adres /host loopt en dat we niet meeliften op de hosting zijn mail transfer mechanisme. Voor onze klanten is het van belang dat nieuwsbrieven niet als spam worden geclassificeerd. Zeker met alle antispam mechanismes tegenwoordig is het ip adres van de smtp server ook iets wat gecontroleerd wordt. Is dat ook iets wat je als Reseller apart kan instellen? Eigen IP?


Omar

Pirus
04/09/08, 14:50
Met directadmin is het mogelijk om bv het www record te koppelen op een ander ip adres.
Email verkeer zou dan via een ander ip adres gaan en/of misschien is het een idee om dat via een proxy te laten lopen

Apoc
04/09/08, 15:26
Met directadmin is het mogelijk om bv het www record te koppelen op een ander ip adres.
Email verkeer zou dan via een ander ip adres gaan en/of misschien is het een idee om dat via een proxy te laten lopen

Of je kunt gewoon een VPS gebruiken zoals TS zelf al voorstelde, dat lijkt me een stuk logischer.

Wouter-Ospito
04/09/08, 16:53
M.i. is VPS hier ook de meest logische oplossing...maar goed.

dannyd
05/09/08, 11:56
M.i. niet helemaal waar. Wij hebben genoeg klanten die graag een eigen server willen (waar ze vrijheid hebben met bepaalde PHP instellingen, PHP modules etc) maar niet de technische kennis in huis hebben om dit allemaal te regelen. Wij hebben voor deze klanten wel de mogelijkheid om een VPS (of eventueel dedicated server) af te nemen, en het beheer aan ons uit te besteden. Dan heb je dus hetzelfde als resellerhosting (zelf geen omkijken naar), maar wel volledig je eigen omgeving...

Tot hier ben ik het volledig met je eens.



Met de rest van je tekst kan ik het alleen maar eens zijn. Zeker ook geen slecht idee om bij het bedrijf van je keuze eens langs te gaan op kantoor (bij veel "bedrijven" is dat de zolderkamer) en dan bijvoorbeeld eens te gaan kijken in het datacenter. Geen enkel serieus bedrijf zal je dit verzoek weigeren.

Maar ik ben benieuwd naar de meerwaarde van een bezoek aan het kantoor van de desbetreffende partij. Mensen kunnen anticiperen op zo'n bezoek en alsnog een verre van realistisch beeld van hun organisatie schetsen. Een bezoek aan het datacenter is inderdaad een betere indicator. Maar wees kritisch en verifieer dat hetgeen je te zien krijgt daadwerkelijk eigendom is van het bedrijf. Dit klinkt kinderachtig, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat starters een mooie beurt proberen te maken met de infrastructuur van andere bedrijven.

Verder ben ik het met de meerderheid eens dat een VPS hier het meest logisch zou zijn, eventueel met aanvullende SLA gezien de TS zijn wens voor garanties.

Jesperw
05/09/08, 12:54
Tot hier ben ik het volledig met je eens.



Maar ik ben benieuwd naar de meerwaarde van een bezoek aan het kantoor van de desbetreffende partij. Mensen kunnen anticiperen op zo'n bezoek en alsnog een verre van realistisch beeld van hun organisatie schetsen. Een bezoek aan het datacenter is inderdaad een betere indicator.
Mwah, door een bezoek te brengen aan een kantoor krijg je wel een goed beeld met wat voor een bedrijf je te maken hebt. Wij proberen ons kantoor in ieder geval altijd zo representatief mogelijk te houden omdat 't een belangrijk punt is voor relaties die op visite komen.

Apoc
05/09/08, 13:10
Mwah, door een bezoek te brengen aan een kantoor krijg je wel een goed beeld met wat voor een bedrijf je te maken hebt. Wij proberen ons kantoor in ieder geval altijd zo representatief mogelijk te houden omdat 't een belangrijk punt is voor relaties die op visite komen.

Zou jij bereid zijn om elke klant die een VPS wil afnemen, op kantoor te ontvangen? Wij krijgen dit verzoek ook wel eens, maar dat vind ik persoonlijk toch wat ver gaan voor iets van een paar tientjes per maand. Het is niet dat ik niet bereid zou zijn om de klant te woord te staan, maar dit werkt dusdanig kostenverhogend dat dit bijna niet mogelijk is.

t.bloo
05/09/08, 13:19
Maar dat ligt dan ook alleen aan de reiskosten naar Barcelona :D

Apoc
05/09/08, 13:46
Hahaha, ik heb het over een kantoor in Nederland dan he ;)

Randy
05/09/08, 14:24
Hahaha, ik heb het over een kantoor in Nederland dan he ;)

Lijkt me toch geen probleem. Ik meen ergens (http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/139608-solidhost-11.html#post992227) gelezen te hebben dat je met 11 man werkt.

Maar op uitnodiging kom ik graag naar Barcelona. Het ticket zie ik tegemoet, dan wil ik ook nog wel een VPS aannemen voor een maand, al zal ik die nooit gebruiken. Virtuozzo blijf ik persoonlijk troep² vinden.

cyberling
05/09/08, 17:18
zijn toch nog aardig wat reacties gekomen op deze vraag...
Ik ben in ieder geval al weer iets wijzer geworden....

Het gaat een VPS worden, geen reseller... VPS met enige vorm van management erbij.
Misschien tijd dat ik zelf wat ervaring op ga doen....

Het komt er dus op neer dat je een goed hostng bedrijf moet vinden.
Iemand nog persoonlijke (goede en slechte) ervaringen die ze willen delen?

Uit veel posts lijkt het alsof bedrijven (eenmanszaak..) zonder kantoor of op zolder minder goed zijn?

Welke punten moet ik nog meer in rekening nemen op moment dat je een VPS gaat gebruiken. Backup... 2de dns... hardware...

Omar

Wouter-Ospito
05/09/08, 17:25
Zou jij bereid zijn om elke klant die een VPS wil afnemen, op kantoor te ontvangen?

Absoluut! Als een klant dat voorstelt zal ik dat nooit afwijzen. Sterker nog, wij hebben zelfs weleens klanten op kantoor die een shared hostingpakketje van 4,50 euro per maand afnemen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een klant even kennis wil maken met degene aan wie hij zijn internet activiteiten in handen geeft. Zo'n kennismaking hoeft daarnaast ook helemaal niet lang te duren.


zijn toch nog aardig wat reacties gekomen op deze vraag...
Ik ben in ieder geval al weer iets wijzer geworden....

Het gaat een VPS worden, geen reseller... VPS met enige vorm van management erbij.
Misschien tijd dat ik zelf wat ervaring op ga doen....

Het komt er dus op neer dat je een goed hostng bedrijf moet vinden.
Iemand nog persoonlijke (goede en slechte) ervaringen die ze willen delen?

Uit veel posts lijkt het alsof bedrijven (eenmanszaak..) zonder kantoor of op zolder minder goed zijn?

Welke punten moet ik nog meer in rekening nemen op moment dat je een VPS gaat gebruiken. Backup... 2de dns... hardware...

Omar

Ervaringen hier zal je niet veel vinden, zijn hier haast allemaal hosters...die vinden allemaal zichzelf het beste. Kan je beter even Google-en en/of site's als ISPGids.com bezoeken.

Het is niet altijd zo dat bedrijven waarbij iemand het in z'n eentje doet en/of kantoor heeft op zolder minder goed is, het gaat meer om zekerheid en continuiteit:

1. Wat als diegene die alles in z'n eentje doet morgen onder de tram komt?
2. Je kan je afvragen wat de financiele middelen zijn die een bedrijf heeft als ze nog niet eens een kantoor hebben (o.a. om klanten te ontvangen) maar vanuit huis/zolder werken. Jij als klant wilt zekerheid, als een "bedrijf" niks op kan vangen (financieel gezien), is het snel voorbij.

Apoc
05/09/08, 19:29
Lijkt me toch geen probleem. Ik meen ergens (http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/139608-solidhost-11.html#post992227) gelezen te hebben dat je met 11 man werkt.

Ja, en? Het heeft niet met hoeveelheid mensen waarmee een bedrijf werkt te maken. Ook de tijd van personeel kost geld - en voor een VPS van een paar tientjes kan een bedrijf zich niet veroorloven om klanten te ontvangen en een uitgebreide rondleiding van het bedrijf te geven. Althans - dat is mijn mening (overigens niets dan lof voor zij die dat wel doen - maar Wouter - ik denk dat als je dat op grote schaal zou doen, dat dat toch lastiger zou worden, zeker voor accountjes van 4.50 per maand). Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een persoonlijke ontmoeting niet zo. Ook een bedrijf met een super mooi kantoor kan in het datacentrum de infrastructuur knullig hebben geregeld. Stel dat een klant een geheel op maat gemaakte oplossing nodig heeft - dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Maar om voor een standaardoplossing een persoonlijke kennismaking te realiseren, vind ik zelf wat overdreven.

Maargoed, genoeg off-topic op dit gebied, laten we hierover maar een apart topic openen.


Welke punten moet ik nog meer in rekening nemen op moment dat je een VPS gaat gebruiken. Backup... 2de dns... hardware...

Waar je vooral op moet letten is de betrouwbaarheid, en dat is weer afhankelijk van diverse factoren:

- Wat is de kwaliteit van de infrastructuur (datacentrum, netwerk, electiciteit, enz)?

- Heeft het bedrijf in kwestie goede voorzorgsmaatregelen getroffen (bijvoorbeeld het 24/7 beschikbaar hebben van personeel en reserve hardware - bij voorkeur beide op locatie) indien er iets fout gaat?

- Wat is de kwaliteit van de hardware? Een VPS oplossing is in principe veel betrouwbaarder dan een dedicated server van dezelfde prijs, maar dat gaat natuurlijk niet op als er budget hardware gebruikt wordt

- Wat is de reputatie van het bedrijf? Elk bedrijf kan allerlei garanties afgeven, maar bij een "belofte" moet je altijd maar hopen dat het bedrijf die belofte ook daadwerkelijk waar maakt. Overigens moet je bij reviews van een bedrijf ook altijd goed opletten. Bij overdadige positieve reviews is er een aanzienlijke kans dat het bedrijf zichzelf op die manier wil promoten. Bij overdadige negatieve reviews is er een kans dat een concurrent het bedrijf zwart probeert te maken. Dat is natuurlijk lang niet altijd het geval - maar ga niet altijd uit van wat je op review sites leest.

- Bij VPS servers is vooral I/O (in feite de snelheid van de harddisks) de grootste beperkende factor. Je ziet nogal eens dat budget VPS hosters gebruik maken van RAID-1 (of nog slechter - helemaal geen RAID) en dan ook nog eens SATA 7200RPM schijven. Stel dat dit servers zijn met een zeer laag aantal VPS's per server dan is dat geen probleem - maar je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat bij budget hosters daar meestal geen sprake van is. Naar mijn mening kan je in 9 van de 10 gevallen het beste gebruik maken van servers met SCSI/SAS 15.000RPM schijven in RAID 10 (of minimaal RAID5), of sneller natuurlijk.

Succes!

Spyder01
05/09/08, 21:18
Het is niet altijd zo dat bedrijven waarbij iemand het in z'n eentje doet en/of kantoor heeft op zolder minder goed is, het gaat meer om zekerheid en continuiteit:

1. Wat als diegene die alles in z'n eentje doet morgen onder de tram komt?
2. Je kan je afvragen wat de financiele middelen zijn die een bedrijf heeft als ze nog niet eens een kantoor hebben (o.a. om klanten te ontvangen) maar vanuit huis/zolder werken. Jij als klant wilt zekerheid, als een "bedrijf" niks op kan vangen (financieel gezien), is het snel voorbij.

Dat de zekerheid en continuiteit minder zouden zijn, ligt er aan hoe goed iemand die het voornamelijk alleen doet geregeld heeft. Als ik zometeen onder de tram kom (gelukkig hebben we die hier niet) draaien beide bedrijven gewoon door. Dus je opmerking is niet geheel terecht. Het ligt er wel aan hoe serieus iemand met z`n bedrijf bezig is.

Er zijn ook redenen waarom mensen niet voor een kantoor zouden kiezen. Ik hoef de kosten van een kantoor niet, contact met klanten (alleen klanten die ook dingen afnemen waarbij je over een groot aantal euro's praat) wordt altijd opgelost. Zo hebben we op 4 locaties een kleine ruimte tot onze beschikking met internet aansluiting en telefoon, tafel met meerdere stoelen enz.

Je kunt er ook bewust voor kiezen het geld in apparatuur, reserves e.d. te stoppen ipv in een pand. Dat zo`n partij financieel minder sterk zou zijn vind ik onzin.

Mijn bescheiden mening :)

Wouter-Ospito
06/09/08, 01:33
@Apoc,

Als je op grote schaal klantjes van 4,50 euro per maand over de vloer krijgt dan kan dat niet nee, maar onze ervaring is dat een klein deel daar ook maar behoefte aan heeft. En als dat dan toevallig eens een klantje van 4,50 euro is...prima, dan is die welkom. Als je er een dagtaak aan krijgt is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar dat lijkt me sterk. In onze klantengroep is dat echt maar een klein percentage.

@Spyder01:

Ik ben benieuwd hoe het dan geregeld is als jij er, om wat voor reden dan ook, niet meer zou zijn. Zou je hier wat meer info over kunnen geven? Wat betreft kantoor: ik kan dat niet begrijpen, sorry :). Zo heel spannend zijn kantoorkosten nou ook weer niet, daarnaast staat het voor de klanten gewoon professioneler en is het ook erg fijn om gewoon een vaste werkplek voor overdag te hebben buiten huis (wij zijn ook begonnen thuis, maar al vrij snel naar een apart kantoor gegaan, ik vond het niks...thuis werken, maar dat is misschien persoonlijk). Het is erg fijn om om 17.30 uur de deur achter je dicht te trekken en "vrij" te zijn. Oke, thuis zit ik alsnog vaak mail te lezen etc., maar dat is toch anders. Toen we nog thuis kantoor hadden zat ik vaak ook 's avonds nog gewoon op "kantoor".

Spyder01
06/09/08, 01:54
@Spyder01:

Ik ben benieuwd hoe het dan geregeld is als jij er, om wat voor reden dan ook, niet meer zou zijn. Zou je hier wat meer info over kunnen geven? Wat betreft kantoor: ik kan dat niet begrijpen, sorry :). Zo heel spannend zijn kantoorkosten nou ook weer niet, daarnaast staat het voor de klanten gewoon professioneler en is het ook erg fijn om gewoon een vaste werkplek voor overdag te hebben buiten huis (wij zijn ook begonnen thuis, maar al vrij snel naar een apart kantoor gegaan, ik vond het niks...thuis werken, maar dat is misschien persoonlijk). Het is erg fijn om om 17.30 uur de deur achter je dicht te trekken en "vrij" te zijn. Oke, thuis zit ik alsnog vaak mail te lezen etc., maar dat is toch anders. Toen we nog thuis kantoor hadden zat ik vaak ook 's avonds nog gewoon op "kantoor".

Uiteraard wil ik dat.

Er staat zowel een bedrijf, als een persoon garant, mocht ik er niet meer zijn (maar ik hoop toch wel wat ouder dan 24 te worden ;) ).
Dit is op papier vastgelegd. De persoon die garant staat is een familielid, welke zelf ook actief is in deze wereld. Als 2e is er een bedrijf dat mijn zaken dan over kan nemen (bedrijf, met kantoren, vast personeel enz.). Echter, pas wanneer mijn familielid afstand doet van (op dit moment) mijn bedrijf, dan krijgt het betreffende bedrijf alle rechten, toegang toch gegeven enz. Wel dient dan een x bedrag aan mijn familie overgemaakt te worden van de pure winst die overblijft. Zelf vind ik, dat ook al doe je het vanuit huis en voornamelijk alleen (ik werk dus veel met freelancers), dat je dingen goed geregeld moet hebben (zoals dit dus). Dan pas ben je ook serieus bezig lijkt mij.

De beweegreden kan ik je ook wel geven: als ik dit niet zou doen, zou mijn vrouw alles erven. Echter, die zou niet weten wat ze er mee aan moet. Nu ik alles geregeld heb, komt het altijd in goede handen. Als ik kom te overlijden erft mijn vrouw alles, behalve m`n bedrijf. Zo krijg je achteraf als je er niet meer bent, niet het gedoe, dat de mensen elkaar om de erfenis zitten te bevechten enz.

Over het stukje kantoor: Het om 17:30 verlaten van het pand en dan naar huis gaan, kan ik helemaal achter staan. Anderzijds oogt het inderdaad ook professioneler. We doen ook veel werkzaamheden voor een bedrijf en dat is allemaal het best vanuit huis te doen. We zouden kunnen kiezen voor een kantoorpand, maar op dit moment steken we het geld in andere dingen. Het is alleen altijd wel verleidelijk om aan het werk te blijven. Dan geeft een kantoor wel weer een opgelucht gevoel.

En uiteraard ligt een kantoor hier ook nog wel op de planning, maar met de huidige economie investeer ik toch liever in andere dingen

Maar zoals je zelf ook al aangeeft, is het persoonlijk. Iedereen heeft andere beweegredenen en visies.

Hoop dat het wat duidelijk is zo, je mag me wel PM-en als iets niet duidelijk is. Want volgens mij gaat het zo aardig offtopic.

:lovewht:

Wouter-Ospito
06/09/08, 19:01
Jij hebt het dan inderdaad netjes geregeld, daar kunnen vele nog een voorbeeld aan nemen! :) Ik weet van zat eenmansbedrijfjes dat ze echt nat gaan om het moment dat er wat met de eigenaar aan de hand is, helaas. :(

DennisWijnberg
11/09/08, 10:10
Absoluut! Als een klant dat voorstelt zal ik dat nooit afwijzen. Sterker nog, wij hebben zelfs weleens klanten op kantoor die een shared hostingpakketje van 4,50 euro per maand afnemen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een klant even kennis wil maken met degene aan wie hij zijn internet activiteiten in handen geeft. Zo'n kennismaking hoeft daarnaast ook helemaal niet lang te duren.

Helemaal mee eens! Wij hebben ook regelmatig inloop van mensen die een pakket van 30 euro per jaar komen afsluiten of zelfs voor de registratie van een .nl domeinnaam. Dan wordt je registratie direct gedaan terwijl je een kop koffie krijgt. Voordat je kop koffie op is heb je de inloggegevens en ben je er he-le-maal klaar voor. Uiteraard kom ik, of mijn collega, niet langs voor een hostingpakket. Dan hebben we het toch wel over servers.

avanmessen
11/09/08, 16:17
Ik vind het inderdaad belangrijk om je zaak een gezicht te geven !
Klant is onmiddelijk gerustgesteld, ook de provider zelf, je kan erg
veel uit persoonlijk contact halen en problemen vermijden ...

Zoals de KBC reclame in België ... praten werkt ... :thumbup:

p4ubenl
01/11/08, 12:08
VPS zijn voor deze formaat van jouw verbruik zeker een goede keuze, zorg gewoon dat je een eenvoudig beheer hebt (DirectAdmin / cPanel-WHM) en de service overeenkomst bij jouw wensen past, vraag hier ook naar (en zwart op wit!

Betreffende de discussie over zolderkamertjes: Ik ken genoeg 'zolderkamer' bedrijfjes die soms beter in orde zijn met hun plichten dan grotere bedrijven incl pand.
Ook heeft zo'n jong bedrijf slechts 1 ruimte van x m2 voor het beheer, als zijn diensten, papieren, voorwaarden en referenties maar goed zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg rotte appels tussen, maar het is beetje naief of zelfs egoistisch om als 'grote, ervaren hoster' op die manier te oordelen tov mensen die een zo eerlijk mogelijk advies zoeken bij het uitkiezen van een hoster.