PDA

Bekijk Volledige Versie : Vmware server console



Tommi
19/08/08, 15:03
Beste,


Ik heb vmware server draaien op een Centos 5.0 insallatie.
Als ik inlog met de hoofduser(root) op de vmware server console , kan ik zoals gewoonlijk vm's beheren , aanmaken en verwijderen. Ik heb tevens ook een vmware mui interface draaien, waarop users kunnen inloggen. Ik maak users normaal aan met useradd , en chown de .vmx file naar de user. Zo ziet de aangemaakte user alleen zijn eigen VPS in de mui interface. Echter als deze user met zijn gegevens inlogt op de vmware-server console, kan hij wel vps-en aanmaken en andere admin dingen. Wanneer hij eventueel een vps zou aanmaken en willen starten werkt dit gelukkig niet. Het probleem waar ik nu dus mee zit is dat deze user vmware console moet kunnen gebruiken, maar alleen zijn eigen VPS mag zien en dus niet de opties new virtual machine.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat Dank!

oehTie
20/08/08, 12:42
tip: probeer de nieuwe vmware server 2.0 eens. Is nog beta maar stabiel en zit de functie standaard in. Met rechten kan je daar veel makkelijker dingen in doen.

om dan toch je vraag te beantwoorden: ik weet niet of het met de 1e versie van vmware server kan. Mijn ervaring was ook altijd dat iemand toch altijd de andere vpssen kon zien. (gelukkig geen console of iets mee doen)

Tommi
20/08/08, 13:51
Bedankt voor je reactie, je kan echter wel op de oudere vmware-server op console komen, maar idd alleen je eigen vm openen. Echter kan je dus wel nieuwe vm's aanmaken, maar alleen niet starten. Hij word dus wel aangemaakt op de fysieke server en zie hem ook staan. Dit wil ik dus voorkomen, hopelijk zit dit in de nieuwe vmware versie.

Bedankt!:lovewht:

oehTie
20/08/08, 14:11
daar zit het zeker in. Ik gebruik hem nu ook. Je kan alleen je eigen vps zien en geen andere. Aanmaken is al helemaal uit den boze. Als je administrator het niet wil kan je je eigen vps zelfs niet eens aanzetten of uitzetten, alleen resetten. :)

Tommi
20/08/08, 16:45
Bedankt, heb alles draaien naar behoren!:lovewht:

midas
27/08/08, 16:37
Toch nog even een reactie erbij, maak de vm's private in de users eigen home. op deze manier kan alleen de user ze starten, toevoegen kan nogsteeds.

Tommi
27/08/08, 16:59
Klopt, zo ver had ik ze gekregen.
Het ging er puur om dat uiteraard users geen vm's mogen en kunnen toevoegen.
Dit is een bugje die er nog in 1.6 inzat, 2.0 lost alles op:W:

oehTie
28/08/08, 01:15
het enige probleem wat ik nu zelf nog heb is:

Hoe kan ik zien hoeveel dataverkeer de console kost als gebruikers hun VPS beheren. Het dataverkeer komt bij mij op kosten van de host te staan maar welke user of vps het om gaat is niet te zien...

Iemand een idee?

Randy
28/08/08, 13:08
het enige probleem wat ik nu zelf nog heb is:

Hoe kan ik zien hoeveel dataverkeer de console kost als gebruikers hun VPS beheren. Het dataverkeer komt bij mij op kosten van de host te staan maar welke user of vps het om gaat is niet te zien...

Iemand een idee?

Ik denk dat je je hier geen zorgen om moet maken. Die paar Gbyte per maand is verwaarloosbaar. Of ga je straks iedere pingrequest ook doorberekenen?

:lovewht:

oehTie
31/08/08, 20:02
Ik denk dat je je hier geen zorgen om moet maken. Die paar Gbyte per maand is verwaarloosbaar. Of ga je straks iedere pingrequest ook doorberekenen?

:lovewht:

probeer ik ook niet... een vps is toch als server bedoeld :)

al moet ik wel zeggen dat een uurtje of 2 console met een klant die een 10 mb lijn heeft wel gelijk 2,5 gb wegtrok..... en dan te bedenken dat er 8 vpssen op komen ipv 1.

xabin
01/09/08, 15:21
Ik denk dat je je hier geen zorgen om moet maken. Die paar Gbyte per maand is verwaarloosbaar. Of ga je straks iedere pingrequest ook doorberekenen?

:lovewht:

Als jij bij je VPS 10GB dataverkeer verkoopt en ze gebruiken 5GB voor de console ga je dat inderdaad doorbereken.

midas
01/09/08, 15:34
Voor ESX kan je via vmcli snmp aangooien. Of op je hosts de snmp agent installeren/starten en via cacti bijhouden.

gjtje
01/09/08, 15:46
De console gebruik je eenmalig om de server te installeren en verder niet...

oehTie
01/09/08, 17:42
als een klant op zijn VPS zijn ssh instellingen vern**kt dan is het wel handig dat hij zelf via de console in kan loggen en zijn sshserver opnieuw configureerd... dan hoef ik niets te doen :)


maar midas, werkt jou methode ook voor VMware server? nee toch? Dat is alleen ESX als ik het goed heb..