PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfhosting



TiliX
19/08/08, 15:38
Hallo,

Ik zou graag een website op mijn eigen laptop willen draaien.

Is het mogelijk om op windows XP een eigen "webserver" te draaien?

gewoon met een simpel programma, en is het ook mogelijk om de site vanaf mijn externe harde schijf te hosten.

Wat ik dus wil:

Hosten vanaf mijn laptop.
Dat ie gewoon altijd aan staat.
Dat mensen mijn IP moeten intypen om in mijn site te komen.
Dat ik met 1 tot 5 simpele programmas gewoon in HTML kan hosten.
Vanaf mijn exterene harddisk.


Kan iemand me helpen, programma's geven & vertellen hoe ik dat gratis kan doen. (Als er echt geen gratis programma's zijn, heb ik er wel een hééél klein beetje geld voor over) Of torrents :rolleyes:



Groeten, TiliXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

IT-worX
19/08/08, 15:40
Wat je wilt kan zeker, maar dan moet je laptop altijd aanstaan.
Dus waarom wil je dit zelf hosten?

TiliX
19/08/08, 15:42
Ik vind het geen probleem om mijn laptop dag & nacht aan te houden, maar ik doe het omdat ik heeeeeel veel schijfruimte nodig heb (500GB - 1TB) en op mijn laptop heb ik dat :D.

Ook heb ik geen last van het probleem "dataverkeer".

Ik betaal liever 100 euro per jaar aan stroom dan 1000 aan een goede website ;)


Gr. TiliXXXXXXXXXXX

DiederikL
19/08/08, 15:43
Ik zou het zelf ook niet doen op een laptop maar als je dat toch graag wil doen kun je met xampp wel goed uit de voeten.
Dat is een installer voor windows omgevingen die in 1 keer apache, php en mysql installeerd.

www.apachefriends.org/en/xampp.html

TiliX
19/08/08, 15:45
Ik zou het zelf ook niet doen op een laptop maar als je dat toch graag wil doen kun je met xampp wel goed uit de voeten.
Dat is een installer voor windows omgevingen die in 1 keer apache, php en mysql installeerd.

www.apachefriends.org/en/xampp.html

Nee, een laptop is ook niet het toppunt van handigheid, misschien zet ik nog wel eens een server PC in elkaar... maar tot die tijd zou ik het toch graag willen weten :)

En ik ga dat xampp proberen, thanx.


Gr. TiliXXXXXXXXXXXXXXXXXX

IT-worX
19/08/08, 15:47
probeer eens
www.usbwebserver.com (of was het .nl)?

ichosting
19/08/08, 15:47
Buiten dat het slecht is voor de laptop (temperatuur etc) en je dan toch weer op die "1000" uitkomt om een nieuwe te kopen (:p) is xampp idd een goed voorbeeld. Ook http://www.usbwebserver.com/ zou je kunnen doen. Kun je op een USB stick zetten en overal mee naartoe nemen waar je maar je website wilt gebruiken.

En hoe ga je dat doen met grote bezoekers aantallen en query's?



Ik betaal liever 100 euro per jaar aan stroom dan 1000 aan een goede website ;)


Waar betaal jij dan 1000 euro voor hosting? lol.
Als je bereid bent om 100 euro per jaar te betalen voor stroom, kun je ook 40 euro betalen voor een goed hostingpakket. Maar dat is natuurlijk jouw keus ;)

Jesperw
19/08/08, 15:51
Wat niet onbelangrijk is, is dat het heel leerzaam is om het zo eens te doen. Zo zijn we allemaal begonnen denk ik.

TiliX
19/08/08, 15:53
Wat niet onbelangrijk is, is dat het heel leerzaam is om het zo eens te doen. Zo zijn we allemaal begonnen denk ik.


:p Ik niet, mijn eerste domein was (en is nogsteeds) geregistreerd bij de SIDN.

:)

ichosting
19/08/08, 15:57
:p Ik niet, mijn eerste domein was (en is nogsteeds) geregistreerd bij de SIDN.

:)

Zoals alle .nl domeinen ter wereld ;)
Maar inderdaad, het is altijd goed om dingen te proberen, ook niets mis mee hoor.

IT-worX
19/08/08, 15:58
Zoals alle .nl domeinen ter wereld ;)
Maar inderdaad, het is altijd goed om dingen te proberen, ook niets mis mee hoor.

:lovewht::rolleyes:

Mark17
19/08/08, 16:02
XAMPP en dan met de instellingen gaan testen levert de meeste kennis op voor de toekomst.

host3000
19/08/08, 16:22
Waarom zou hij niet gewoon IIS op XP gebruiken?

Tim.Bracquez
19/08/08, 16:46
Waarom zou hij niet gewoon IIS op XP gebruiken?

Dan moet je daarbij ook nog PHP, mysql etc installeren... opzich niet moeilijk maar XAMPP heeft voor deze persoon alles in huis wat die nodig heeft...

volgende...accept...volgende...volgende...done...

host3000
19/08/08, 16:47
Dan moet je daarbij ook nog PHP, mysql etc installeren... opzich niet moeilijk maar XAMPP heeft voor deze persoon alles in huis wat die nodig heeft...

volgende...accept...volgende...volgende...done...


Dat ik met 1 tot 5 simpele programmas gewoon in HTML kan hosten.

Volgens mij heeft hij dat helemaal niet nodig ....

-Kevin
19/08/08, 16:49
Kan de verbinding met het internet de aantal bezoekers ook aan?

DotNetFreak
19/08/08, 16:53
Ook heb ik geen last van het probleem "dataverkeer".


Bedoel je dat je onbegrensd dataverkeer ter beschikking hebt? Want als dat niet zo is; je moet ergens je data doorpompen, dus heb je er toch "last" van. Met een ADSL Lite pakketje zal het niet lukken :D

IIS is gratis, is al bijgeleverd bij XP Prof (wel versie 5.1), hoef je maar te installeren. Bij XP Home is dat niet het geval, maar daar zijn trucjes voor (Google).

Tim.Bracquez
19/08/08, 16:54
Volgens mij heeft hij dat helemaal niet nodig ....

Niet goed gelezen ->|

Wel even opletten dat je niet de Home versie van XP hebt... (komt ook niet ten goede in rechten etc... maar na veeel googlen zal het wel lukken)

GHDpro
19/08/08, 17:11
Kan de verbinding met het internet de aantal bezoekers ook aan?

Dat vraag ik me ook af. TS moet er mee rekening houden dat bezoekers van de sites die vanaf zijn eigen laptop draaien maximaal met de snelheid van de upload van je ADSL of kabel verbinding kan downloaden. En ook al heb je 20Mbit ADSL, je upload is meestal veel lager, meestal <2Mbit (+/- 100-200KByte/sec).

Daarnaast moet je ook uitkijken of het draaien van je server wel door je provider wordt ondersteunt. Bij XS4All is dat geen probleem maar bij de meeste andere providers wel. Als je dan te veel dataverkeer (upload) veroorzaakt kan je met je provider in de problemen komen.

IT-worX
19/08/08, 17:18
Laten we hier even realistisch rond zijn...een beginnende site, waarschijnlijk een hobbysite, hoeveel bezoekers trekt dit? Hoeveel mensen gaan daar elke dag naar gaan kijken? Snel zal het niet gaan, maar is dat nodig voor die paar bezoekers? TS zal wel doorhebben dat als hij plots een enorm populair forum heeft en iedereen bezig is over een trage snelheid, hij beter een webhostingpakket neemt.

-Kevin
19/08/08, 17:21
Dat vraag ik me ook af. TS moet er mee rekening houden dat bezoekers van de sites die vanaf zijn eigen laptop draaien maximaal met de snelheid van de upload van je ADSL of kabel verbinding kan downloaden. En ook al heb je 20Mbit ADSL, je upload is meestal veel lager, meestal <2Mbit (+/- 100-200KByte/sec).

Daarnaast moet je ook uitkijken of het draaien van je server wel door je provider wordt ondersteunt. Bij XS4All is dat geen probleem maar bij de meeste andere providers wel. Als je dan te veel dataverkeer (upload) veroorzaakt kan je met je provider in de problemen komen.

Van uitgaand dat je ook nog medegebruikers heb op het thuis netwerk..
Is dit misschien net geschikt voor een eigen weblog...

GO-media
19/08/08, 17:39
Enkele jaren terug ook liggen experimenteren met dit soort dingen.
Al heb ik dat snel achterwegen gelaten.
- 'zinloos' stroomvebruik
- ip-adres dat wisselt (met dyndns wel op te lossen)
- ...
Webhosting door vakmensen is toch veel makkelijker en comfortabeler:rolleyes:

Tim.Bracquez
19/08/08, 17:40
Enkele jaren terug ook liggen experimenteren met dit soort dingen.
Al heb ik dat snel achterwegen gelaten.
- 'zinloos' stroomvebruik
- ip-adres dat wisselt (met dyndns wel op te lossen)
- ...
Webhosting door vakmensen is toch veel makkelijker en comfortabeler:rolleyes:

Je hebt toch iets bijgeleerd? :)

GO-media
19/08/08, 17:48
Zeker :)
Zelf zoeken, prutsen, defellen en omzeep helpen is de beste leerschool!
En met wat hulp van vakmensen. :lovewht:

JanSmit
19/08/08, 17:57
Raad het allemaal niet aan om het via je laptop te doen, maar goed....

Gebruik usbwebserver (link al eerder gepost). Dit programma kan vast ook op je hdd gezet worden en dan gestart worden. Heb je in een paar minuten een webserver (apache) met mysql, php, mail (geloof ik) etc. Erg makkellijk.

Verder let erop dat je router poort 8080, 80 etc forwart naar je laptop.

NOu su6

JAn

Erik H.
19/08/08, 18:10
Buiten dat het slecht is voor de laptop (temperatuur etc) en je dan toch weer op die "1000" uitkomt om een nieuwe te kopen (:p) is xampp idd een goed voorbeeld. Ook http://www.usbwebserver.com/ zou je kunnen doen. Kun je op een USB stick zetten en overal mee naartoe nemen waar je maar je website wilt gebruiken.

En hoe ga je dat doen met grote bezoekers aantallen en query's?



Waar betaal jij dan 1000 euro voor hosting? lol.
Als je bereid bent om 100 euro per jaar te betalen voor stroom, kun je ook 40 euro betalen voor een goed hostingpakket. Maar dat is natuurlijk jouw keus ;)

40 euro per jaar voor 500GB opslag ? Stuur mij die link even door svp ;-)

ichosting
19/08/08, 19:10
40 euro per jaar voor 500GB opslag ? Stuur mij die link even door svp ;-)

Refereerde ook enkel maar aan dit, lol:


Dat ik met 1 tot 5 simpele programmas gewoon in HTML kan hosten.

Lijk je toch niet echt 500 gb to 1 TB schijfruimte voor nodig te hebben.
Tenzij je weer mp3's of films gaat sharen, maar dan zit je weer met je upload en "dataverkeer" ;)

avanmessen
19/08/08, 19:21
Probeer dit anders ook even ;

http://sourceforge.net/projects/netserver/

OpenSource en zelf nog gedraait op een oude
Compaq Deskpro P3 450Mhz, zonder problemen.
Was uiteraard een eeuwigheid terug ...

:p

funmen.nl
19/08/08, 22:53
40 euro per jaar voor 500GB opslag ? Stuur mij die link even door svp ;-)

Het kan wel goedkoop zijn: http://www.servage.net

@TS starter:
Je hebt 1 Tb opslag, met grote bestanden. Er komen meerdere downloaders, laten we zeggen 5. je hebt een upload snelheid van 200 kbps (chello extreme). 200:5= 40 kbytes . Met 40 kbps haalt de downloader zijn of haar bestanden binnen. En dan moeten er nog website bezoekers komen :?
Geloof me, dat trek je niet. Bovendien heb je nooit 99.9% uptime en heb je een probleem als hardware uitvalt. Kortom, doe het niet voor de opslag, doe waar je het voor nodig hebt. Als je een serieuze website wilt moet je dit niet gaan doen, slechts een advies.

nugget
20/08/08, 18:08
Je kunt ook eens op google kijken naar ISPCONFIG, tis dan wel linux maar ze hebben een hele duidelijke handleiding met installeren. Aan het eind heb je een complete webserver geinstalleerd met php etc etc incl controlpanel!

greetz

Tim.Bracquez
20/08/08, 18:11
Je kunt ook eens op google kijken naar ISPCONFIG, tis dan wel linux maar ze hebben een hele duidelijke handleiding met installeren. Aan het eind heb je een complete webserver geinstalleerd met php etc etc incl controlpanel!

greetz

Wel opletten dat je het dicht timmert... de default config is niet zo veilig als je zo wat rond zoekt en leest...