PDA

Bekijk Volledige Versie : account gedumpt zonder waarschuwing na contract afloop



orando
18/08/08, 19:43
Hoi,

ik had een hosting account by sity hosting onderdeel van aleto,

ze hadden me menig verkeerde facturen gestuurd, waar ik herhaaldelijk een email had teruggestuurd dat het niet klopte. Na aanmalingen, dreigden ze met justitie. Ook al stond ik in mijn recht, ik wilde het niet zo ver laten komen, dus wilde ik sity hosting bellen. Ze hadden geen telefoonnummer, dus ik whois doen op hun domeinnaam, en bellen, blijkt het onderdeel te zijn van aleto. Eerst snapte ik dit niet en dacht ik dat ik dat ze een vals nummer opgaven, maar toch even naar aleto gebeld en plots had ik een verbaasde meneer aan de telefoon. Het was opeens binnen 10 minuten geregeld met excuses.

dit afgehandeld was ik het een beetje zat met sity hosting. ik had nooit wat te klagen gehad, dus ookal waren ze vrij duur, ik bleef toch bij ze zitten, maar dit was voor mij de stap om toch goedkoper te gaan zoeken. Echter ben ik een student en nog 4 maanden te gaan bij sity hosting dus deed ik het rustig aan.

Ik stuude een mail naar sity hosting met daarin de mededeling dat ik graag mijn hosting bij hun wilde stoppen, aan het einde van dit contract. En dat ik graag de domeinen en alle inhoud wilde verplaatsen. Dat het niet direct aan hun lag dat ik bij hen vertrok, maar dat ik elders een grotere server had gehuurd.Wat ik van plan was te doen.

Ze meldden mij dat ik de auth/epp elk moment kon opvragen en dat alles goed kwam.

4 maanden later, het einde van het contract. Ik niet opgelet, wanneer mijn hosting af liep. Kwam er vandaag achter dat de domein, de site en de database allemaal pleite was.

Ik had nooit een definitieve verwijderingsdatum gehoord, en ik verwachtte dat die wel zou komen. Maar niks, dus ik bellen, of het nog mogelijk was de laatste backup te krijgen, krijg ik een lullig antwoord: Nee je ging bij ons weg, dus hebben we alles gewoon direct verwijderd.

Ik vind dit geen klantenservice en ben hier erg boos over, maar daarnaast had ik de vraag of ze eigenlijk wel zonder waarschuwing zomaar alles van je mogen verwijderen? aangezien ik nergens kan vinden wat de verval datum is van het contract.

dank u wel voor uw tijd,

groetjes,

Roel Bakker

roelp
18/08/08, 19:48
Waarom zouden ze niet alles mogen verwijderen? Je hebt toch zelf je abonnement stop gezet?
Je begin datum kan je toch zelf nakijken op je factuur?

orando
18/08/08, 19:50
ja maar het is toch zeer netjes dit even te melden

DeziWeb
18/08/08, 20:15
Mischien hebben ze nog wel een backup ergens staan, wie weet als je ze mailed, dat ze je daar nog mee kunnen helpen.

orando
18/08/08, 20:16
nee ik heb ze gebeld en ze zeiden expliciet dat ze al mijn zooi verwijderd hebben, aangezien ik toch bij ze weg ging

ju5t
18/08/08, 20:21
Niet alles is de verantwoordelijkheid van je leverancier. Als je zelf het contract wilt opzeggen, mag je er als leverancier toch wel vanuit gaan de de klant weet wanneer het contract stopt. Zo niet, had een mailtje waarschijnlijk voldoende geweest om te vragen wanneer dit het geval was. Dat je dat niet gedaan hebt, kun je hen niet de schuld van in de schoenen schuiven.

orando
18/08/08, 20:26
ik weet inderdaad ook wel dat het mijn fout is geweest geen backup te maken, maar ik vind dat ze in de loop van de tijd mij best disrespectvol hebben behandeld, geen telefoon, niet reageren op e-mails en nergens op een contract een specifieke verval datum te vinden.

systemdeveloper
18/08/08, 20:27
Nou, je geeft zelf door wanneer je weg bent (einde contract). Jouw agenda beheer is niet de hoster zijn taak natuurlijk.
Dat is het na het einde van het contract, waarbij je expliciet aangeeft dat je weg bent, de boel opruimt en de resources voor zijn eigen klanten ter beschikking stelt, is eigenlijk wel zo netjes. Beter dan je gegevens er nog maanden hebben staan terwijl je al weg bent.
Dat het niet alsnog mogelijk is (tegen betaling uiteraard) om je backup boven water te halen kan hooguit duiden op een designfout in het backupsysteem van de hoster (geen remote backups met hsistorie of zo)
Verder kun je er helaas alleen jezelf op aankijken.

VinceSTM
18/08/08, 20:30
Nou, je geeft zelf door wanneer je weg bent (einde contract). Jouw agenda beheer is niet de hoster zijn taak natuurlijk.
Dat is het na het einde van het contract, waarbij je expliciet aangeeft dat je weg bent, de boel opruimt en de resources voor zijn eigen klanten ter beschikking stelt, is eigenlijk wel zo netjes. Beter dan je gegevens er nog maanden hebben staan terwijl je al weg bent.
Dat het niet alsnog mogelijk is (tegen betaling uiteraard) om je backup boven water te halen kan hooguit duiden op een designfout in het backupsysteem van de hoster (geen remote backups met hsistorie of zo)
Verder kun je er helaas alleen jezelf op aankijken.

Waarom zou dat een designfout in het backupsysteem moeten zijn?

Tim.Bracquez
18/08/08, 20:36
ja maar het is toch zeer netjes dit even te melden

Dat is een andere zaak, maar aangezien jij je opzeg van je contract doet, (bij vele bedrijven 1 maand voor het einde van het jaar) verwachten ze dat je dit weet.

Hierbij zijn ze niet in de fout gegaan, echter is dit lastig ten opzichte van jou als ex-klant. Zij moeten ook niet de backups geven aangezien je niet meer in contract bent bij hen.


Jouw agenda beheer is niet de hoster zijn taak natuurlijk.

Moest je die er ook nog eens moeten bij nemen als hoster dan moet je bijna een toelage vragen per klant om dit te bekostigen in uren...

systemdeveloper
18/08/08, 20:36
Waarom zou dat een designfout in het backupsysteem moeten zijn?
'kan' zei ik. Als je bv. via DA je beperkt tot lokale user backups, dan ben je alles kwijt bij het verwijderen van een user. Heb je daarentegen een remote backup systeem met een history (bv. via rsnapshot of zo) dan is er geen noodzaak om aan backups te komen indien een user verwijderd wordt. Deze gevens zullen dan met de tijd automatisch uit de backups verdwijnen.

Maar zoals ik al zei 'kan'... ieder heeft zijn eigen regels natuurlijk en als voor het bewaren van een backup geen cent betaald wordt en er geen overeenkomst meer is, heb je sowieso het nakijken.

Tim.Bracquez
18/08/08, 20:44
'kan' zei ik. Als je bv. via DA je beperkt tot lokale user backups, dan ben je alles kwijt bij het verwijderen van een user.
lokale sysbackup met home mappen blijft toch bestaan als de user verwijdert wordt? maar zoizo dit moet je in samenwerking met remote backup etc doen...

Triloxigen
18/08/08, 23:02
ik weet inderdaad ook wel dat het mijn fout is geweest geen backup te maken, maar ik vind dat ze in de loop van de tijd mij best disrespectvol hebben behandeld, geen telefoon, niet reageren op e-mails en nergens op een contract een specifieke verval datum te vinden.

Met dergelijk alge prijzen kun je niet verwachten dat ze iedere klant persoonlijk kennen en bekend zijn met de situatie.

Tim.Bracquez
18/08/08, 23:27
Met dergelijk alge prijzen kun je niet verwachten dat ze iedere klant persoonlijk kennen en bekend zijn met de situatie.

Bij duurdere prijzen(pakketten op maat?) zul je een goede service geven en zullen de klanten niet zo snel weglopen... dan staat kwaliteit & service bovenaan het lijstje. Vermoedelijk heb je dan minder klanten, maar wel trouwe klanten die je 'persoonlijk' kent...

Maar hoe dan ook sity is niet in fout, kan je niet een oudere backup gewoon terugzetten?

DotNetFreak
19/08/08, 10:11
Verdorie, da's jammer - maar je kan hen weinig verwijten. Stel je zegt je eletriciteitscontract op, dan zal je ook in het donker zitten als je niet zelf zorgt voor een nieuwe leverancier.

Misschien kan je nog onderstaande proberen

Support vragen wat het moet kosten om te fixen wat je nodig hebt. Als je voor iets betaalt, blijken soms dingen ineens wel te kunnen ;)
Kijken wat er nog in de Google cache rondzwerft van je pagina's. Als je site maar een tiental pagina's groot was kan je zo de inhoud recupereren.
Ivm vorige kan je ook eens checken of je site in de "heemkundige kring van het internet" bewaard is: www.archive.org (http://www.archive.org)

Als je een goedgevulde database had, kan je 2 & 3 vergeten natuurlijk :(

ronaldlokers
19/08/08, 11:28
Dus jij verwacht dat een bedrijf waar je voor een euro (ex btw) per maand je website kunt plaatsen beschikt over een telefonische helpdesk (= extra personeel), backups voor jou gaat bewaren terwijl je je diensten opgezegd hebt en jou per mail/telefoon ook nog eens gaat vertellen wanneer je contract dan verloopt zonder dat je er zelf om vraagt.

Je bent zelf verantwoordelijk om je contracten in de gaten te houden, en daarbij, je weet toch ook wanneer je bent begonnen met het afnemen van webhosting bij hun??

Zie dit als een wijze les en zorg er de volgende keer voor dat je je contracten goed in de gaten houd!! En vooral niet te vergeten: maak altijd zelf backups, wat voor backups een hoster ook garandeerd. Een datacenter kan ook de fik in vliegen, als daar je backups ook staan ben je alsnog de sjaak ;)

Tim.Bracquez
19/08/08, 11:35
Dus jij verwacht dat een bedrijf waar je voor een euro (ex btw) per maand je website kunt plaatsen beschikt over een telefonische helpdesk (= extra personeel), backups voor jou gaat bewaren terwijl je je diensten opgezegd hebt en jou per mail/telefoon ook nog eens gaat vertellen wanneer je contract dan verloopt zonder dat je er zelf om vraagt.

:lovewht:


Zoals ronaldlokers zei, een wijze les...

TomasVL
19/08/08, 13:22
Sity heeft trouwens wel telefonische helpdesk.
Als je belt naar de Aleto-klantendienst, is er een keuzemenu "Sity".

Mark17
19/08/08, 13:58
Backups bewaren zodra de klant weg is (opgezegt/contract afgelopen) zie ik ook het nut niet van. Hier gaat die data binnen 1 week verloren in de meeste gevallen.

t.bloo
19/08/08, 14:06
Wees blij dat ze je data weggooien! Voordat we vier jaar geleden zelf hoster werden, hadden we een accountje bij een hoster die ook hier op WHT rond hangt. Onze inlognaam was "bart" en in /home/bart troffen we alle data aan van een oude klant die ook "bart" heette. Deze bart had zo aan de pikante plaatjes te zien een zeer interessante hobby :D

Bij ons gaat de data backup na 4 weken retentie ook automatisch het putje in.

ronaldlokers
19/08/08, 14:20
Wees blij dat ze je data weggooien! Voordat we vier jaar geleden zelf hoster werden, hadden we een accountje bij een hoster die ook hier op WHT rond hangt. Onze inlognaam was "bart" en in /home/bart troffen we alle data aan van een oude klant die ook "bart" heette. Deze bart had zo aan de pikante plaatjes te zien een zeer interessante hobby :D

Bij ons gaat de data backup na 4 weken retentie ook automatisch het putje in.

:lovewht:

orando
19/08/08, 15:31
4 weken snap ik maar ik was er 3 minuten daarna bij

Tim.Bracquez
19/08/08, 15:38
4 weken snap ik maar ik was er 3 minuten daarna bij

Maar dan nog, ook al zouden ze de backups nog hebben (hier blijven ze ook +- 4 weken nog bestaan), dan zouden wij die ook niet zomaar teruggeven aan een ex-klant. Dat is niet onze verantwoordelijkheid(zeker niet om de klant te pesten!).

Stel eens voor, een klant zegt zijn hosting stop en wilt bij een ander bedrijf gaan, intussen gebeurd er iets met die domein zodat die in iemand anders zijn handen valt. Hoster krijgt mail van info@DeDomein.be: "kun je mijn backups eens terug sturen, ik ben een ex-klant". De hoster werkt hieraan mee, echter achteraf blijkt dat jij dat niet bent en dat de hoster privé / bedrijfs informatie aan de kaper van de domein heeft gegeven.
De hoster is hiervoor aansprakelijk, hij heeft zelfs geen contract (lees: verplichtingen) naar jou.

Dit 'voorbeeld' is nu hoogst waarschijnlijk maar het zou je maar eens moeten voorkomen ;)



Misschien kan je nog onderstaande proberen
1. Support vragen wat het moet kosten om te fixen wat je nodig hebt. Als je voor iets betaalt, blijken soms dingen ineens wel te kunnen
2. Kijken wat er nog in de Google cache rondzwerft van je pagina's. Als je site maar een tiental pagina's groot was kan je zo de inhoud recupereren.
3. Ivm vorige kan je ook eens checken of je site in de "heemkundige kring van het internet" bewaard is: www.archive.org

Hier ook al veel via google cache kunnen redden, echter geen SSS enkel CSS

ronaldlokers
19/08/08, 15:44
4 weken snap ik maar ik was er 3 minuten daarna bij

Heb je ook gevraagd of ze tegen betaling een backup kunnen terughalen? Bij Sity hebben ze ook backups van de complete server, maar daar vragen ze geld voor om daar jouw deel voor uit te halen.

Misschien dat je nog wel in die backup staat, dan kunnen ze jou tegen betaling verder helpen. En die betaling is dan nodig omdat er nogal wat tijd in zit om zo'n backup uit te pluizen.

DeziWeb
19/08/08, 15:44
Maar dan nog, ook al zouden ze de backups nog hebben (hier blijven ze ook +- 4 weken nog bestaan), dan zouden wij die ook niet zomaar teruggeven aan een ex-klant. Dat is niet onze verantwoordelijkheid(zeker niet om de klant te pesten!).


Dat doen wij dus niet zo, als er een backup is, en je kan iemand ermee helpen, dan kan je die ook geven. Ook al gaat de klant weg.
Hier blijven de backups ook zeker nog wel een maand staan van verwijderde accounts, en daarna zijn ze weg.

Tim.Bracquez
19/08/08, 15:49
Dat doen wij dus niet zo, als er een backup is, en je kan iemand ermee helpen, dan kan je die ook geven. Ook al gaat de klant weg.
Hier blijven de backups ook zeker nog wel een maand staan van verwijderde accounts, en daarna zijn ze weg.

Wij geven ze ook aan de klant, de klant krijgt zelfs een mail of 2 als zijn hosting account stopgezet wordt (enige tijd ervoor met mogelijkheid om alles te downloaden)

Als ze dan een backup terugvragen achteraf kunnen ze dat ook doen maar kunnen ze zich via die mail(staan verschillende unieke gegevens in) + nog een andere mail hun 'identiteit bewijzen'... er zou maar iemand anders hun backups moeten opvragen...

(reeds al iemand aan mij backup gegevens gevraagd van een klant ... en hij was niet de klant)

rayden
19/08/08, 17:35
Sterker nog, als ik me niet vergis ben je daar zelfs mbt tot de wet persoonsgegevens verplicht toe de data van een (ex) klant te verwijderen..

Glenn
19/08/08, 18:10
dus ookal waren ze vrij duur



Ik niet opgelet, wanneer mijn hosting af liep.


en ik verwachtte dat die wel zou komen.

Dat noemen ze nu de levenslessen.

Trafego
19/08/08, 18:12
wij bewaren een backup 7 dagen na verwijdering account
simpelweg omdat het anders digitaal diefstal kan worden gezegd (vergezocht i know maar je weet maar nooit)

de content van een hostingpakket is namelijk eigendom van de huurder. Als deze opzegt.. einde contract.. en 7 dagen later is backup weg..

AlfaHosting
19/08/08, 20:12
wij bewaren een backup 7 dagen na verwijdering account
simpelweg omdat het anders digitaal diefstal kan worden gezegd (vergezocht i know maar je weet maar nooit)

de content van een hostingpakket is namelijk eigendom van de huurder. Als deze opzegt.. einde contract.. en 7 dagen later is backup weg..

Wij hanteren ook 7 dagen.

Mikey
19/08/08, 20:27
Dus jij verwacht dat een bedrijf waar je voor een euro (ex btw) per maand je website kunt plaatsen beschikt over een telefonische helpdesk (= extra personeel), backups voor jou gaat bewaren terwijl je je diensten opgezegd hebt

Vergeet niet dat er ook al aangegeven was dat ze duur waren .... ->|

Maar goed, ik vind de thread zuigen, zowel de TS als de reageerders hier met hoe goed ze het zelf wel allemaal niet in orde hebben...

Bij deze dan ook kandidaat gesteld via de report knop om een oorkonde te krijgen in een de vorm van een {xx}

parmaweb
20/08/08, 12:18
Als je de hoster vriendelijk vraagt om een backup (mits betaling) zal dit wel mogelijk zijn.
Maar het feit dat je account verwijderd is ligt een groot deel aan jou. Wij houden onze backups 2 weken bij.