PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveelheid geheugen & ip-adressen



mijnschoen
18/08/08, 00:56
Hey allemaal,

Ik heb sinds kort thuis een 1u bak staan en wil hierop graag met behulp van Xen verschillende virtuele servers gaan laten draaien en hem dan ergens colocated hosten.

Ik vroeg me op dit moment alleen nog enkele dingen af:


op dit moment bevat de server 2x 1gyg aan geheugen. Nu had ik laatst snel om te testen een aantal virtuele servers aangemaakt, maar toen kwam ik er al snel achter dat ik die 2gyg erg snel volledig gebruikt had. Ik verwacht dat het dus verstandig is om extra geheugen toe te voegen. Nu twijfel ik alleen nog een beetje over hoeveel. Het betreft namelijk PC3200 DDR(1) geheugen met advanced ECC en eerlijk gezegd vielen de prijzen hiervan mij enigszins tegen (als student heb ik nu eenmaal niet zo heel veel extra te besteden...) Wat raden jullie mij aan om te draaien?

verder ga ik er tot nu toe vanuit dat het slechts mogelijk is om virtuele servers van buiten uit apart toegankelijk te maken door ze een eigen ip-adres te geven. Toch vroeg ik mij af of dit niet anders kan. Is er niet een mogelijkheid dat ik ze toch door middel van hun hostnaam los toegankelijk kan maken vanuit de boze buitenwereld? Een vriend van me had het een keer over dat dat mogelijk zou zijn wanneer ik één virtuele server (met wel een eigen ip) een DNS zou laten draaien, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet helemaal. Kan iemand mij hierover meer uitleg geven?

ten slotte vroeg ik mij af wat verstandig is qua virtuele servers. Ikzelf heb de neiging om elke taak een aparte virtuele server te geven, maar van de andere kant heb ik wel een beetje het idee dat dat iets over de top is misschien. De verschillende taken die de server i.i.g. zal moeten gaan vervullen (verdeeld over verschillende virtuele servers dus):

Dom0
DNS
Mail (moet nog even nakijken welke, maar wel graag eentje met ActiveSync ondersteuning, zodat ik mijn mobiele telefoon kan laten synchroniseren over internet (dus ook agenda ondersteuning))
Http
MySQL (liever wel apart, aangezien in de toekomst ook voor meerder zaken dan alleen http-ondersteuning te gebruiken)
Voip (asterisk)
... (meende laatst nog wat bedacht te hebben, maar weet het zo even niet te bedenken (ik moet het nog even allemaal precies op papier gaan zetten :P))

Wat is hierin verstandig? Welke zou ik eventueel toch beter wel samen kunnen pakken? Of is het idee van elke zijn eigen server toch beter (ondanks dat dat mogelijk dus ook wel meer kost: meer geheugen nodig / meer ip-adressen nodig)

terugkijkend naar bovenstaande lijst met server-typen... hoeveel geheugen zou elke server nodig hebben?


Een hele lijst met vragen dus. Hopelijk dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Ik zou het graag namelijk nog zo veel mogelijk voor het eind van mijn vakantie willen afhandelen ;)

opinion
30/10/08, 00:20
Hmm.. Eerste vraag: hoe ga je dat met asterisk fixen op een virtual machine?

Dat zou je op de host kunnen draaien, want het is geen intensief proces. (tenzij je er een callcenter hebt met een stel illegalen chinezen in je kelder ;))

HTTP + MySQL kan je in eerste instantie (ik weet niet in welke tijdsspanne de toekomst bij jou is..) op één guest laten draaien, en in de toekomst deze migreren naar een eigen domU (ik ben niet echt bekend met Xen termen, maar dat was hem toch voor een guest?)

De mogelijkheden zijn eindeloos, sinds het geen productie omgeving bevat zou ik zelf gewoon gaan testen om te kijken wat het beste presteert..

Overigens, hou ongeveer 512MB voor webservices aan, en 1024MB voor database. Dit ook om in de toekomst voorbereid te zijn. Prik er 2 GB ECC bij, en je bent good2go..

NOTE: Ga wel snelle SCSI disken nemen.. Als je gaat swappen op disk, en je zit op sata schijven...
Anders kom je er achter dat je geheugen upgrade niks uitgehaald heeft qua perfomance, en dat is ook zo lullig voor een student ;)

mijnschoen
01/11/08, 13:48
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels had ik zelf ook al wat dingen anders bedacht:
* de http-host wordt gecombineerd met de mysql-host en zal gaan draaien met behulp van DA;
* de mailserver gaat in eerste instantie denk ik ook onder diezelfde domU ongebracht worden; momenteel heb ik activeSync al op mijn universiteitsmail aan de praat en dus heb ik al ergens een gedeelde agenda (wat mijn belangrijkste reden was :)). Misschien als ik een geschikte mailserver in de toekomst vind dat deze dan nog komt, maar dat heeft dus nu geen prioriteit meer;

Verder geen wijzigingen meer.
Dus erg bedankt voor je reactie. O.a. de tip voor 512 en 1024 is praktisch om te weten!

Groeten,
Martijn