PDA

Bekijk Volledige Versie : Vragen over streaming



msdevasp
14/08/08, 20:39
Hallo allemaal,

Een klant van mij is druk met een aantal demo projecten die gerealiseerd worden door studenten. Het gaat om projecten rondom het streamen van internet radio. Nu hebben ze een aantal vragen aan mij gesteld waar ik niet direct antwoord op heb. Wellicht jullie wel!

Welke software is het best geschikt voor internet radio? Het gaat om het streamen van .m3u files die regelmatig gegenereerd worden (onderdeel van het demo project).

Weet iemand hoe het zit met rechten en de kosten daarvan voor het streamen van muziek?

Weet iemand waar je de bronbestanden kunt krijgen? Dus de .mp3 files op een legale manier? Voor het demo project wil de klant een x aantal .mp3 files hebben om officieel te gebruiken als demo via internet.

Ik hoor graag of jullie iets meer weten.

Overigens ben ik puur en alleen betrokken bij de development van het gebeuren, in de rol van begeleiding. We zijn nog aan het zoeken naar een goede host voor het streamen, dus wellicht bij goed advies valt er meer te halen!

Mark17
14/08/08, 21:33
Aangezien er gekozen is om MP3 bestanden te streamen zou ik naar de volgende oplossing kijken:
ShoutCast als streaming server

Gecombineerd met IceCast om de playlist te streamen naar de ShoutCast server is het geheel te automatiseren. De licentie kosten voor de software zijn in dit geval minimaal (0 euro zodra het op bijvoorbeeld Debian gedraaid wordt).

De kosten voor het streamen kunnen verder het beste opgevraagt worden bij SENA en BUMA/STEMRA. Die kunnen precies zeggen wat de rechten kosten.

Jesperw
14/08/08, 23:18
Ik zou wel naar Icecast2 kijken, ipv shoutcast. Die is opensource en er wordt nog aan gewerkt.

Randy
15/08/08, 03:46
De genoemde serveroplossingen zijn voldoende. Open Source is weinig relevant. Voor een klein projectje ga je niet 'even' 40.000 regels code van een ander doorlopen om deze aan te passen.

Met betrekking tot de rechten: SENA is het duurste en komt op € 0,00089 per nummer per luisteraar, met een minimum van € 558,- per jaar. Dit komt neer op ca. 5 luisteraars continu.
Buma/Stemra wil vervolgens ook nog eens € 312,- per jaar hebben. (prive, zonder advertentieinkomsten).
Let erop dat je een hoster kiest die ervaring heeft met de bovengenoemde bureau's en hier de juiste logfiles voor kan leveren. Anders kan dit tot grote naheffingen leiden.

En ja, de muziekbedragen voor streaming media zijn belachelijk, ik weet het. Voor een lokale omroep die uitzend in drie gemeenten betaal ik jaarlijks niet veel meer per editie voor 4 etherzenders en drie streams met tientallen luisteraars. Maar zorg voor goede logfiles, anders worden de prijzen nog belachelijker. Of zorg voor ontwijking van de rechten (Dit is iets anders dan ontduiking!) door de rechten elders af te dragen.

ilnee
15/08/08, 05:24
Open Source is weinig relevant. Voor een klein projectje ga je niet 'even' 40.000 regels code van een ander doorlopen om deze aan te passen.
Wellicht off topic, maar toch : dat argument is weinig relevant. Het moge duidelijk zijn dat Open Source niet alleen bestaat bij de gratie van het kunnen (moeten ?) inzien van de broncode door iedere willekeurige gebruiker.

Jesperw
15/08/08, 09:01
Icecast2 is gewoon veel uitgebreider dan shoutcast. Je kunt 't veel meer configureren. Dat hoeft niet altijd nuttig zijn, maar je kunt maar beter de mogelijkheden hebben. ;)