PDA

Bekijk Volledige Versie : "digitale kluis" gezocht



JimX
11/08/08, 15:24
Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik bestanden beveiligd (d.m.v. encryptie) gemakkelijk op een server kan plaatsen en kan bekijken.

Liever werk ik niet met tokens etc. maar enkel met username/pass
Tevens wil ik deze server vanaf ieder willekeurige pc kunnen benaderen.

Uren gezocht maar helaas nog niet dat ene perfecte programma gevonden.

pierce
11/08/08, 15:35
Vpn ;)

JimX
11/08/08, 15:51
Ik wil deze server vanaf ieder willekeurige pc kunnen benaderen, dat is dus (volgens mij) helaas niet de oplossing.

bakkerl
11/08/08, 15:58
gaat het encrypten alleen over het stukje transport, of ook de opslag waar het staat.
In het eerste geval kun je kijken naar (win)scp..

Xolphin
11/08/08, 15:58
TrueCrypt (http://www.truecrypt.org/) voor zowel Windows als Linux.

JimX
11/08/08, 16:15
gaat het encrypten alleen over het stukje transport, of ook de opslag waar het staat.
In het eerste geval kun je kijken naar (win)scp..

Ook de opslag moet beveiligd zijn.

hendrik87
11/08/08, 16:45
Misschien is getdropbox.com iets voor je?

chielsen
11/08/08, 18:13
Deed abn niet zoiets? Dat je met je reader dan in kan loggen..

bakkerl
11/08/08, 19:18
Ook de opslag moet beveiligd zijn.

Het moets dus iets zijn wat tijdens het ophalen, de data realtime de-encrypt.
En tijdens het plaatsen moet het realtime ge-encrypt worden.

Beide moeten dus door de client gedaan worden, omdat je anders de bestanden ergens in het process buiten jou systeem om un-encrypted zijn.

Daarnaast moet de client iets van een browser functie hebben, zodat je door je remote bestanden heen kunt browser zoals je (onder windows) gewent bent?

Heb ik de bovenstaande samenvatting goed?

Til
11/08/08, 20:46
Misschien is http://www.jungledisk.com/ iets voor je?

Ze maken gebruik van Amazon's S3-service. Je betaald per GB schijfruimte en dataverkeer per maand en alles is encrypted als je daar voor kiest. Als je de plus-service neemt (1 USD per maand extra) dan kan je via een web-interface je bestanden benaderen.

JimX
11/08/08, 21:10
Het moets dus iets zijn wat tijdens het ophalen, de data realtime de-encrypt.
En tijdens het plaatsen moet het realtime ge-encrypt worden.

Beide moeten dus door de client gedaan worden, omdat je anders de bestanden ergens in het process buiten jou systeem om un-encrypted zijn.

Daarnaast moet de client iets van een browser functie hebben, zodat je door je remote bestanden heen kunt browser zoals je (onder windows) gewent bent?

Heb ik de bovenstaande samenvatting goed?

De bedoeling is wel dat het vanaf ieder willekeurige pc kan zonder dat daar extra software op geïnstalleerd hoeft te zijn.
De verbinding naar de server mag gewoon een ssl kunnen zijn.
De server moet de bestanden direct encrypten en overschrijven

Ik hoop dat ik met deze toelichting wat meer duidelijkheid heb geschept.

JimX
11/08/08, 21:12
Misschien is http://www.jungledisk.com/ iets voor je?

Ze maken gebruik van Amazon's S3-service. Je betaald per GB schijfruimte en dataverkeer per maand en alles is encrypted als je daar voor kiest. Als je de plus-service neemt (1 USD per maand extra) dan kan je via een web-interface je bestanden benaderen.

Bedankt voor deze tip. Maar ik houd het toch liever in eigen beheer.

Triloxigen
11/08/08, 22:01
Bedankt voor deze tip. Maar ik houd het toch liever in eigen beheer.

Maar dan moet je wel zelf garant staan voor de veiligheid van het systeem en ik heb niet het idee dat je die kennis bezit.

sdetroch
12/08/08, 01:08
Misschien bekijk ik het te simpel, maar is een webbackup oplossing niet geschikt?
Encryptie op de client --> internet --> geencrypteerd op de server.

Beschikbaar via software client en via webinterface.
Best eentje aankopen dan, want gans die infrastructuur neerzetten voor 1 persoon/klant lijkt me niet aangewezen.

bvankuik
12/08/08, 16:27
Als je serieus bent hierover, dan zou je 1 van de kant-en-klaren PHP file manager scripts kunnen aanpassen, zodanig dat ze op basis van username/password bestanden versleutelen bij uploaden en ontsleutelen bij downloaden. Voor de encryptie zou ik gewoon GPG nemen.

Ik zou verder een VPS of beter nog een dedicated server nemen, omdat je dan controle hebt over de geinstalleerde software.

In combinatie met een certificaat voor HTTPS verkeer ben je dan redelijk zeker van je zaak.

Natuurlijk is het verhaal 'benaderbaar vanaf elke PC' nogal lastig. Denk aan keyloggers op openbare PCs, en het feit dat vele programma's zoals Word overal op schijf reservekopieën opslaan en deze niet op een veilige manier verwijderen.

Het hangt er allemaal van af wat je als risicovol beschouwt en wat niet...

JimX
12/08/08, 18:58
Als je serieus bent hierover, dan zou je 1 van de kant-en-klaren PHP file manager scripts kunnen aanpassen, zodanig dat ze op basis van username/password bestanden versleutelen bij uploaden en ontsleutelen bij downloaden. Voor de encryptie zou ik gewoon GPG nemen.

Ik zou verder een VPS of beter nog een dedicated server nemen, omdat je dan controle hebt over de geinstalleerde software.

In combinatie met een certificaat voor HTTPS verkeer ben je dan redelijk zeker van je zaak.

Natuurlijk is het verhaal 'benaderbaar vanaf elke PC' nogal lastig. Denk aan keyloggers op openbare PCs, en het feit dat vele programma's zoals Word overal op schijf reservekopieën opslaan en deze niet op een veilige manier verwijderen.

Het hangt er allemaal van af wat je als risicovol beschouwt en wat niet...

Bedankt voor je tips. Ik ga eens kijken in hoeverre mijn 'wizzkid' die 'PHP file manager scripts' aan kan passen voor dit doel.

Een (managed) decicated sever is aanwezig. Het bedrijf waar ik deze huur blinkt echter niet uit in meedenken.....

Triloxigen
12/08/08, 19:18
Indien je het wilt uitbesteden kun je ook naar online backup kijken. Ik weet dat www.perfectbackup.nl via de webinterface ook bestanden kan downloaden.