PDA

Bekijk Volledige Versie : Kopen op afstand



RedoX
11/08/08, 16:08
Beste WHT'ers,

Dit is eigenlijk meer een vraag voor de mensen die wat meer ervaring hebben in de retail, maar wie weet, wellicht hebben meer mensen hier ervaring mee!

Ik zit dus met het volgende, ik wil producten hier in NL/BE gaan verkopen die worden geïmporteerd uit china. Nu begrijp je dus wel dat ik deze producten niet in mijn garagebox of magazijn wil hebben liggen dus ik bestel pas een product uit china, zodra ik een bestelling binnen krijg, dit ook vanwege het feit dat er steeds nieuwe producten uitkomen en dus die in mijn voorraad liggen snel zullen verouderen. De eventuele vertraging die het product dus oploopt vanwege de verzending is de klant van op de hoogte dus dat is geen probleem!

Nu vraag ik me dus af, als iemand dus gebruik maakt van de afkoelingsperiode dat diegene zijn geld terug krijgt en ik het product alsnog dus op mijn voorraad moet gaan boeken, maar toch heb ik het product specifiek voor diegene besteld. Gaat deze regel dan nogsteeds op of niet? Het gaat hier namelijk nogal om grote bedragen (waarde producten) waarbij het niet uitmaakt of ik er 1 of 1000 tegeleik inkoop. Vandaar dus mijn vraag voor deze methode.

Geert-Jan
11/08/08, 16:44
Beste WHT'ers,

Nu vraag ik me dus af, als iemand dus gebruik maakt van de afkoelingsperiode dat diegene zijn geld terug krijgt en ik het product alsnog dus op mijn voorraad moet gaan boeken, maar toch heb ik het product specifiek voor diegene besteld. Gaat deze regel dan nogsteeds op of niet? Het gaat hier namelijk nogal om grote bedragen (waarde producten) waarbij het niet uitmaakt of ik er 1 of 1000 tegeleik inkoop. Vandaar dus mijn vraag voor deze methode.

Dat ligt aan het product. Is het een op maat gemaakt product of niet.
Je geeft aan dat het niet uitmaakt of je er 1 of 1000 tegelijk inkoopt, waarme gesteldt kan worden dat het een standaard product is.

De afkoelingsregel gaat dan dus niet op.

RedoX
11/08/08, 17:01
Het product wordt niet op maat gemaakt (sommige van deze wel, maar dat even ter zijde, die vallen dus sowiso buiten de regeling).

Het product wordt dus a.h.v. een inkomende bestelling, besteld in het buitenland waar dus geen wet 'Kopen op afstand' bestaat. Moet ik dan ook het product alsnog terug nemen binnen 7 werkdagen.. Dat is in princiepe het hele idee..

Geert-Jan
11/08/08, 17:09
Het product wordt niet op maat gemaakt (sommige van deze wel, maar dat even ter zijde, die vallen dus sowiso buiten de regeling).

Het product wordt dus a.h.v. een inkomende bestelling, besteld in het buitenland waar dus geen wet 'Kopen op afstand' bestaat. Moet ik dan ook het product alsnog terug nemen binnen 7 werkdagen.. Dat is in princiepe het hele idee..

Juridisch gezien: houd ik even mijn mond, ben geen jurist.
Praktisch gezien: Als ik dat 'standaard' product bij jou koop, dan hebben wij toch te maken met de hier geldende regelgeving, en zal het mij een worst wezen hoe jij er aan komt?
Het is toch ook niet aan jou dat Ikea zijn spullen uit Zweden haalt?

Shoot me if i'm wrong....

RedoX
11/08/08, 17:13
Daar heb je inderdaad geleik in, als je een beetje je gezond verstand gebruikt kom je ook wel tot die conclusie. Ik hoopte eigenlijk toch nog wel stiekem dat er ergens een 'maas in de wet' zou zijn zodat ik de producten niet terug hoef te nemen.. Nu eigenlijk toch wel serieus overwegen om het niet te doen aangezien het voor mij teveel risico voor zich meebrengt als veel mensen beginnen te retouren en nieuwe producten komen uit..

t.bloo
11/08/08, 17:19
kwestie van gezonde marges hanteren

DutchTSE
11/08/08, 17:50
Aangezien je goederen levert heeft de klant recht op een zicht termijn van 7 dagen na ontvangst van het product. Je bent dus inderdaad de pineut wat dat betreft ;)

Gaat het om diensten dan is daar een mooie weg waarmee je je er omheen had kunnen werken.

Phu
11/08/08, 17:57
Aangezien je goederen levert heeft de klant recht op een zicht termijn van 7 dagen na ontvangst van het product. Je bent dus inderdaad de pineut wat dat betreft ;)

Gaat het om diensten dan is daar een mooie weg waarmee je je er omheen had kunnen werken.

als je gewoon neerzet dat de spullen speciaal moeten worden ingevlogen
geld dit niet en valt dit dus onder speciale orders en vervalt dus de wet koop op afstand

klant gaat immers akkoord met het inkopen van een niet standaard product wat
dus ook niet standaard leverbaar is.

RedoX
11/08/08, 18:02
als je gewoon neerzet dat de spullen speciaal moeten worden ingevlogen geld dit niet en valt dit dus onder speciale orders en vervalt dus de wet koop op afstand

klant gaat immers akkoord met het inkopen van een niet standaard product wat dus ook niet standaard leverbaar is.

OK! Maar is dit ook juridisch dan 100% ingedekt? Want je kan het wel overal neerzetten en de klant er akkoord mee laten gaan, maar is het dan ook wel rechtsgeldig? Want je kan bijvoorbeeld ook niet in je AV opnemen dat de 'Wet Kopen op Afstand' wordt genegeerd op de producten die je koopt.

®on
11/08/08, 18:08
OK! Maar is dit ook juridisch dan 100% ingedekt?
Weet je wat jij even zou moeten doen? Juistem, even een jurist benaderen. ICTrecht is een veel genoemde, maar vrijwel iedere jurist kan je hiermee prima adviseren.

RedoX
11/08/08, 18:11
Weet je wat jij even zou moeten doen? Juistem, even een jurist benaderen. ICTrecht is een veel genoemde, maar vrijwel iedere jurist kan je hiermee prima adviseren.

Ja, dat is denk ik wel de moeite waard in dit geval. Ik zal ze is benaderen met mijn vraag!

Mocht iemand nog tips of punten hebben die (gerelateerd) interessant zijn.. Altijd welkom!

In iedergeval allen bedankt! :W:

EDIT: Nog een interessant artikel dat ik tegenkwam op hun website. http://weblog.ictrecht.nl/category/webwinkels/

Ondertussen maar een offerte aangevraagd. :)

ICTRecht
11/08/08, 19:52
De uitzondering op het mogen ontbinden geldt voor producten die "tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper" (art. 7:46d BW). Maatwerk dus. Het invliegen van een standaardproduct is niet genoeg om onder de uitzondering te vallen.

En nee, de consument kan geen afstand doen van dit recht van ontbinding.

Oeps, heb ik nu het advies al gegeven vóór de offerte? :)

Arnoud

dreamhost_nl
11/08/08, 20:25
Vraag ik me toch af hoe dat met de BTW zit als je indd. de spullen direct naar je klant laat verzenden door de Chinese toko. In feite importeert jouw cliënt de artikelen dan en is dus voor evt. invoerskosten (en BTW) verantwoordelijk. Is op jouw diensten dan het 0% tarief van kracht? BTW over het gehele bedrag is hier iig niet op van toepassing aangezien dit al door je klant wordt betaald...

Henky!
12/08/08, 01:04
Ik snap de vraag niet. Je verkoopt in Nederland producten aan Nederlanders. Dat valt dus allemaal gewoon onder de Nederlandse wetgeving betreffende de relatie koper - (afstand-)verkoper. China heeft hier niets mee te maken.

Jouw probleem valt onder het ondernemers risico. Daar kom je niet onderuit maar dat risico moet je gewoon mee- of incalculeren.

(PS: Het zou wel heel erg praktisch zijn als je in je Algemene Voorwaarden zou kunnen bepalen dat deze boven de Nederlandse wet zijn verheven :-)

R_D
12/08/08, 01:27
Het lijkt erop dat je verwacht dat er massa's mensen het product gaan terug sturen? Sta je als ondernemer dan wel helemaal achter het product wat je wilt verkopen?

Phu
12/08/08, 01:45
Vraag ik me toch af hoe dat met de BTW zit als je indd. de spullen direct naar je klant laat verzenden door de Chinese toko. In feite importeert jouw cliënt de artikelen dan en is dus voor evt. invoerskosten (en BTW) verantwoordelijk. Is op jouw diensten dan het 0% tarief van kracht? BTW over het gehele bedrag is hier iig niet op van toepassing aangezien dit al door je klant wordt betaald...

Als je iets koopt uit het buitenland import

Ben je gewoon als particulier of ondernemer gewoon importrechten verschuldigd
dit zal dus naar de koper moeten worden doorverekend.

Meer informatie kan je vinden bij de belastingdienst of Douane.

Importeren met de kans op gepakt te worden kan ook maar het is wel zo netjes
dit op te geven doe je dit niet geld er soms een naheffing.

swedendedicated
12/08/08, 02:49
Ja en bij naheffing rekenen ze ook de nieuwprijs :S, maarja wat is de pakkans (frequent ebayer, nooit problemen gehad)

RedoX
12/08/08, 08:41
De uitzondering op het mogen ontbinden geldt voor producten die "tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper" (art. 7:46d BW). Maatwerk dus. Het invliegen van een standaardproduct is niet genoeg om onder de uitzondering te vallen.

Juist, ok duidelijk. Wat ik dus al dacht, helaas is hier dus geen kleine uitzondering voor of iets dergelijks.


En nee, de consument kan geen afstand doen van dit recht van ontbinding.

Dacht ik dus ook al..


Het lijkt erop dat je verwacht dat er massa's mensen het product gaan terug sturen? Sta je als ondernemer dan wel helemaal achter het product wat je wilt verkopen?

Tuurlijk sta ik als ondernemer achter mijn product, maar ik ben gewoon bezig met een risico calculaties en welke invloeden dat kan hebben op mijn onderneming. Maar dat is simpelweg op te lossen door nog hogere winst marges te hanteren.