PDA

Bekijk Volledige Versie : algemene voorwaarden



localh
10/08/08, 15:23
Ik vroeg me af of bij registratie op een controlpanel het aanvinken van 'Algemene voorwaarden accepteren' juridisch geldig is in Nederland en belgie?

Wordt je dan verplicht dit te loggen? (voor hetzelfde geldt kan je voor een klant zelf zijn accountgegevens aanmaken.

Thx!

Triloxigen
10/08/08, 15:25
Je bent niet verplicht het te loggen, wel dat het niet werkt als het niet aangevinkt wordt.
Zorg ook dat het een link is en de AV te downloaden is (anders is het nog niet goed).

localh
10/08/08, 15:27
Mja, maar dan kan ik voor een klant toch zelf mooi zijn account aanmaken, niet?

Op papier was het bv verplicht je algemene voorwaarden bv op de achterkant van je factuur te zetten maar wat indien je volledig digitaal werkt?

dreamhost_nl
10/08/08, 15:35
Mja, maar dan kan ik voor een klant toch zelf mooi zijn account aanmaken, niet?

Log dan in ieder geval het IP-adres dat de account aanmaakt... ;)

Triloxigen
10/08/08, 16:42
Op papier was het bv verplicht je algemene voorwaarden bv op de achterkant van je factuur te zetten maar wat indien je volledig digitaal werkt?

Ik heb nog nooit een factuur gezien waarbij de AV mee gestuurd werd, ook niet als het met de post ging

localh
10/08/08, 16:43
Hoe ging je dan akkoord met de AV? ;)

Triloxigen
10/08/08, 16:53
Aanvink vak op de website? ;)

Meestal stuur je de factuur pas als de overeenkomst en dus ook overeengekomen bent met de av.

SebastiaanStok
10/08/08, 17:43
Bij sommige leveranciers krijg je de Algemene Voorwaarde in kleine lettertjes op de achterkant van een Factuur.

Alternate doet dit bijvoorbeeld.
Alleen is leesbaar anders :r

dreamhost_nl
10/08/08, 19:48
De AV op een factuur bij een computershop? De AV dien je te krijgen vòòrdat je een koop afsluit, zodat je kunt kijken of je hier accoord mee gaat. Niet als de koop al gesloten is... Lijkt me een verkeerde procedure...

TomasVL
10/08/08, 22:36
Ik heb nog nooit een factuur gezien waarbij de AV mee gestuurd werd, ook niet als het met de post ging

Hier gebeurt dat erg vaak. Ketens als Vandenborre, Phone House, ... Zetten de voorwaarden praktisch altijd op de achterkant van een factuur. In de hostingbranche heb ik echter ook nog nooit een dergelijk voorbeeld gezien.

thunder
10/08/08, 23:11
Een klant kan ten alle tijden de AV vragen en dan moet je ze voorleggen, ook moet je ze bij een factuur voegen, zodra je iets besteld ga je automatisch akkoord met de AV.

Triloxigen
10/08/08, 23:25
zodra je iets besteld ga je automatisch akkoord met de AV.

Dat is niet waar, je moet in principe expliciet een akkoord geven.

DiederikL
11/08/08, 07:37
De AV op een factuur bij een computershop? De AV dien je te krijgen vòòrdat je een koop afsluit, zodat je kunt kijken of je hier accoord mee gaat. Niet als de koop al gesloten is... Lijkt me een verkeerde procedure...

Toevallig was ik vrijdag op bezoek bij iemand die een thuiszorg organisatie runt en we hadden het ook zo over algemene voorwaarden op de achterkant van contract papier en factuur papier. Op zo'n manier herinner je je klant ten alle tijden aan de AV en kun je best wat narigheid voorkomen.

DiederikL
11/08/08, 07:42
Dat is niet waar, je moet in principe expliciet een akkoord geven.

Ook dat is niet helemaal waar, ook al is iets niet expliciet vastgelegd, als er al jaren naar bepaalden standaarden is gehandeld zonder AV zijn de mondelinge regelingen waarop het handelen is gebaseerd gewoon net zo geldig. Door structureel naar iets te handelen verklaar je namelijk daar akkoord mee te gaan. Denk bijvoorbeeld aan uurloon, leveringscondities, betalingstermijn. Het is in de rechtbank alleen wel een stuk prettiger als je wel beschikt over aantoonbare acceptatie van de AV...

reef
11/08/08, 10:52
Op al mijn facturen staat vermeld "Bij betaling ga ik akkoord met de A.V. van Blabla, zoals te zien op www.blabla.nl".

Hiermee dek je toch ook alles nog een keer af?

Xolphin
11/08/08, 11:14
Op al mijn facturen staat vermeld "Bij betaling ga ik akkoord met de A.V. van Blabla, zoals te zien op www.blabla.nl".

Hiermee dek je toch ook alles nog een keer af?

Moet het niet zijn "Bij betaling gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden" :).

thunder
11/08/08, 12:09
Dat is niet waar, je moet in principe expliciet een akkoord geven.

haha hoor je de cassierster in een grootwarenhuis al aan iedere klant vragen of ze akkoord zijn met hun AV's voor ze iets beginnen te tellen.

reef
11/08/08, 13:57
Moet het niet zijn "Bij betaling gaat u akkoord met de Algemene Voorwaarden" :).

Juist niet, want dan ben ik u...

pierce
11/08/08, 14:07
Ik heb begrepen dat je niet alleen akkoord moet gaan met de voorwaarden maar dat je hier ook kennis van moet hebben genomen.

Je krijgt dan iets in de trant van:
"Door betaling van de factuur verklaart u kennis te hebben genomen van onze algemene voorwaarden en hiermee akkoord te gaan"

Triloxigen
11/08/08, 16:26
haha hoor je de cassierster in een grootwarenhuis al aan iedere klant vragen of ze akkoord zijn met hun AV's voor ze iets beginnen te tellen.

Daarom in principe. Hebben warenhuizen av's dan? ;)

hires
18/08/08, 23:03
Het verschil zit 'm toch in de online verkopen (met name de Wet online verkopen; iets andere naam)? In het bestelformulier moet je bij verkopen online expliciet aangeven dat je akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden. EN deze moeten ook duidelijk te vinden zijn op de website, aangezien je inderdaad niet akkoord kan gaan met de AV als je ze niet kan inzien.

Dit is anders met de aankoop van een produkt in een winkel, maar in elke situatie moeten de AV opvraagbaar zijn. En winkels hebben wel degelijk 'bepaalde voorwaarden' lijkt me?

Correct me if I'm wrong..

Xolphin
18/08/08, 23:08
Juist niet, want dan ben ik u...

Nee, want jij schreef de factuur toch? Het zijn jouw woorden, en als je hem zou ondertekenen zou je hem ondertekenen met de de naam van je bedrijf, niet met de naam van je klant. Als de klant betaald wil je dat hij akkoord gaat met je AV, zelf ben je er al akkoord mee, anders had je ze niet opgesteld.

Xolphin
18/08/08, 23:10
Daarom in principe. Hebben warenhuizen av's dan? ;)

Niet direct AV, maar veel supermarkten en warenhuizen hebben bij de ingang een bordje geplaatst met enkele regels, wat in zekere zin gelijk is als AV.

GO-media
19/08/08, 08:29
Op al mijn facturen staat vermeld "Bij betaling ga ik akkoord met de A.V. van Blabla, zoals te zien op www.blabla.nl".

Hiermee dek je toch ook alles nog een keer af?

Wij wouden dit oorspronkelijk ook zo doen, maar dat hebben ze (juristen) ons afgeraden. De rechter zou dat in twijfel kunnen trekken.

SebastiaanStok
19/08/08, 10:31
Volgens ICT recht is het op de manier.

Schriftelijk:

Neem in de overeenkomsten/offertes de volgende zin op:

De algemene voorwaarden van Rollerscapes zijn van toepassing op deze
overeenkomst/offerte. Deze zijn als bijlage toegevoegd.

Elektronisch:

[checkbox] Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden (link naar de
voorwaarden + PDF / geen popup ) van Rollerscapes en ben bekend met de
inhoud daarvan.

Bij de officentre kreeg ik toen mij inschreef de algemene voorwaarde aangereikt :)

"Wij wouden dit oorspronkelijk ook zo doen, maar dat hebben ze (juristen) ons afgeraden. De rechter zou dat in twijfel kunnen trekken."
Klopt, want het factuur volgt na een eerdere overeenkomst, en bij het sluiten van die overeenkomst had je AV al moeten hanteren. Eigenlijk heel begrijpelijk.

BramuS
19/08/08, 12:47
Ik ben voor 2 weken terug bij de KvK geweest en daar hebben ze mij ongeveer hetzelfde verteld als Rollerscapes hierboven aangeeft. Je moet bij een schriftelijke overeenkomst de AV erbij hebben, dit kan op de achterkant, maar ook los als bijlage. (Hier moet je dan wel naar verwijzen).

Voor het elecktronische moet je inderdaad je AV met een link hebben staan. Er is mij daar niet verteld of het via een pop-up mag of niet. Maar je moet de mensen de kans geven deze te lezen zeg maar.

Zo is het mij ongeveer uitgelegd bij de KvK voor zo'n 2 weken teurg

SebastiaanStok
19/08/08, 13:09
Popup kunnen worden geblokkeerd en zijn meestal afhankelijk van JavaScript ondersteuning.
Daar komt bij dat je AV moet kunnen archiveren, je moet hem dus kunnen downloaden als pdf/html document.

De tekst zelf moeten kopiëren en opslaan in een apart document is uit den boze.
Stond volgens mij ook iets over in het weblog van ICTrecht zelf.
Ik heb alleen even geen tijd om nu te zoeken.

GO-media
19/08/08, 16:55
Best zet je er ook nog een regeltje over het verazkingsrecht (voorwaarden, uitoefeningswijze).

tvm
19/08/08, 19:06
het beste wat je kan doen om discussie 's op de rechtbank te vermijden is: op de recto kant van je factuur verwijzen naar de verkoopsvoorwaarden op de verso kant. Zo kan de ontvanger in geen geval ontkennen dat hij geen mogelijkheid heeft gehad om kennis te nemen met de verkoopsvoorwaarden.

mvg,

Tim Van Maele

IT-worX
19/08/08, 19:08
Sommige AV's zijn zodanig groot dat ze in een ontiegelijk klein lettertype geschreven zijn op de achterkant van de factuur...En dan kan de klant in kwestie er ook geen notie van nemen :-)

SebastiaanStok
20/08/08, 10:07
Tell me about is :)
Ik heb AV's gezien waarbij de geheime tekst op een bankbiljet nog groter is. ( overdreven gezien )