PDA

Bekijk Volledige Versie : Dell R200 en vmware ESXi ?



roelp
06/08/08, 01:34
Is er iemand al in geslaagd om de free Vmware ESXi te installeren op een Dell Poweredge R200 (zonder extra sas/perc controller).

Elke keer als ik probeer om het te installeren, krijg ik de melding dat de image niet naar de HD geschreven kan worden.
Weet iemand of er bepaalde BIOS instellingen moeten aangepast worden?

bakkerl
06/08/08, 08:29
Is er iemand al in geslaagd om de free Vmware ESXi te installeren op een Dell Poweredge R200 (zonder extra sas/perc controller).

Elke keer als ik probeer om het te installeren, krijg ik de melding dat de image niet naar de HD geschreven kan worden.
Weet iemand of er bepaalde BIOS instellingen moeten aangepast worden?

Zie http://www.vmware.com/pdf/vi35_systems_guide.pdf (ESX3i HCL)
Pagina 7 voor Dell server support... ik zie daar geen R200 tussen staan...

Merlijn
06/08/08, 08:41
Hoe staat je controller in de BIOS aangevinkt? Waarschijnlijk als AUTO, dit moet je even aanpassen.

gjtje
06/08/08, 09:06
Gebruik je losse disks of de 6IR controller? Die laatste zal niet ondersteund worden aangezien die zelfs in veel recente linux distributies ontbreekt.

pierce
06/08/08, 10:18
Volgens de vmware hcl wordt de SAS 6/iR controller wel degelijk ondersteund.

http://www.vmware.com/pdf/vi35_io_guide.pdf > pagina 8, onderaan

bakkerl
06/08/08, 10:23
Gebruik je losse disks of de 6IR controller? Die laatste zal niet ondersteund worden aangezien die zelfs in veel recente linux distributies ontbreekt.

In mijn 2950III met 6IR Controller werkt ESX perfect. Dus daar zal het niet aan liggen.

roelp
06/08/08, 13:42
Het zijn gewoon losse disks.
In het bios kan ik enkel off of ATA selecteren.

Vmware ESX draait wel als een zonnetje, maar voor hetgeen ik het nodig heb, is ESXi meer dan voldoende (en goedkoper)

JeroenNiesen
12/08/08, 15:24
Ik heb een Dell R200 draaien met ESXi.

Mijn SAS 6iR wordt ook ondersteund. Kortom, alles werkt dus!

Het enige wat mij op viel, is dat de klok niet op een constante snelheid loopt. Op een VM is er per dag 13 seconde verschil met een andere klok. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de processor een variable snelheid aan kan nemen.

roelp
12/08/08, 16:54
Ik heb bewust geen sas 6ir genomen omdat ik mijn vm's vanaf een iscsi storage ga draaien.

Iemand die ESXi werkende gekregen heeft op een Dell R200 ZONDER extra SAS 6iR of PERC controller?

In de BIOS kan ik niets aanpassen, ik heb de iso reeds meermaals gedownload en met verschillende cd schrijvers gebrand. Op geen enkele van de HD's kan ik het installeren (4x 160GB in totaal in 2 R200s).

Het enige dat ik misschien nog kan proberen is het installeren vanaf een USB cdrom en zelf eens een andere HD erin steken.

Randy
12/08/08, 18:25
Ik kan Jeroen zijn verhaal bevestigen, op de R200 werkt het. Echter met SAS controller. Als je via iSCSI wilt booten, zul je een netwerkkaart moeten hebben die dit goed ondersteund. De standaad netwerkkaart heb ik nog niet zover gekregen. Vrijwel alle PCI-Express kaarten / Intel serverkaarten werken.

roelp
12/08/08, 22:09
iemand toevallig nog een SAS 6iR liggen? :D

ju5t
13/08/08, 20:08
Ik kan Jeroen zijn verhaal bevestigen, op de R200 werkt het. Echter met SAS controller. Als je via iSCSI wilt booten, zul je een netwerkkaart moeten hebben die dit goed ondersteund. De standaad netwerkkaart heb ik nog niet zover gekregen. Vrijwel alle PCI-Express kaarten / Intel serverkaarten werken.

Welke netwerkkaart heb je er standaard inzitten? Broadcom of Intel?
Als je uberhaupt nog tussen kan kiezen bij de R200.

roelp
13/08/08, 20:52
Zelf heb ik er de 2 standaard GigE poorten, en nog als optie de intel dual port nic.

Randy
23/10/08, 16:07
Even een kickje. Vandaar weer wat getest op de R200. Geen problemen. Vanzelfsprekend wel met de SAS6i/R controller. Ik zal zo even een touwtje leggen naar de storageswitch zodat de EqualLogic er ook aan kan. Kijken of dat ook wil.

Binnenkort de ESX zolderkamerhoster :) (Psst, esxhost.nl is nog steeds te koop)

Screenz0r in de bijlage. Ik zal er straks even wat machientjes op inladen als de storage er aan hangt.

:lovewht:

Mikey
23/10/08, 16:22
Binnenkort de ESX zolderkamerhoster :) (Psst, esxhost.nl is nog steeds te koop)
:lovewht:

en een nuttige aanvulling die zonder sas controller toch gebruik willen maken van een iscsi maar geen schijven willen gebruiken, zet esx op een usb dongle en je bent ook kaasman bedoel koopman ;)

Randy
23/10/08, 16:56
Voor de HP DL360 heb je kant en klare dongles te koop. Ik weet niet eens of de R200 een onboard USB aansluiting heeft. Ik kan nu niet kijken, heb de installatie remote via KVM gedaan. En hier liggen geen R200's meer.
EqualLogic er wel even aangehangen en een LUN aangemaakt. Dit gaat prima. Lekker snelle swapspace :)

Mikey
24/10/08, 10:36
Beterweter :P indien geen dongle, dan toch gewoon een usb stick :)

WilloW
24/10/08, 10:49
Beterweter :P indien geen dongle, dan toch gewoon een usb stick :)


Dongle Dongle Dongle... Geen dongle? Gewoon PXE booten :)

VinceSTM
24/10/08, 11:04
wij hebben 4 r200's met esxi draaien, zonder raid controller. Geen problemen :S

pierce
24/10/08, 11:52
wij hebben 4 r200's met esxi draaien, zonder raid controller. Geen problemen :S

Met iscsi of san?

DennisWijnberg
24/10/08, 13:33
Met iscsi of san?

Het een sluit het ander niet uit hè...

pierce
24/10/08, 14:23
Het een sluit het ander niet uit hè...

Dat is waar :)
Maar ik vroeg me af hoe Vincestm het dan wel had gedaan, met bijvb iscsi of misschien wel een unsupported raidcontroller, zoals een 3ware 9650.

VinceSTM
24/10/08, 17:52
Dat is waar :)
Maar ik vroeg me af hoe Vincestm het dan wel had gedaan, met bijvb iscsi of misschien wel een unsupported raidcontroller, zoals een 3ware 9650.

afaik gewoon met de standaard on board sata controller...

Voxio
07/01/09, 14:23
Ben hier ook bezig om ESXI 3.5 update 3 op een R200 met SAS6 in RAID1 te installeren, echter loopt de installatie op een gegeven moment stuk met de melding dat er niet naar disk geschreven kan worden.

Wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd?

frajaweb
07/01/09, 17:59
Lijkt mij dat de harde schijven niet worden herkent. Dit kan te maken hebben met RAID. De Raid controller wordt waarschijnlijk niet ondersteund door ESXi, of is verkeerd ingesteld in de BIOS.

Heb je het probleem ook als de schijven niet in RAID 1 staan, dus twee losse schijven? Als het dan wel werkt heeft het te maken met de instellingen van RAID/drivers.

Een oplossing kan zijn om ESXI te runnen van een USB-stick en de schijven in RAID 1 zetten.

Het plaatsen van een bootsector op RAID1 arrays is soms niet mogelijk.

Voxio
09/01/09, 00:32
Lijkt mij dat de harde schijven niet worden herkent. Dit kan te maken hebben met RAID. De Raid controller wordt waarschijnlijk niet ondersteund door ESXi, of is verkeerd ingesteld in de BIOS.

Heb je het probleem ook als de schijven niet in RAID 1 staan, dus twee losse schijven? Als het dan wel werkt heeft het te maken met de instellingen van RAID/drivers.

Een oplossing kan zijn om ESXI te runnen van een USB-stick en de schijven in RAID 1 zetten.

Het plaatsen van een bootsector op RAID1 arrays is soms niet mogelijk.

Yup, met een USB-stick werkt het inderdaad wel :)

Enige wat nu niet goed gaat is het downloaden van de VI client, deze blijkt iedere keer corrupt ... maar die heb ik inmiddels elders vandaan.

WeServIT
09/01/09, 11:18
Ik krijg over 2 weken ook 2 Dell's binnen met de SAS6 raid kaart, betekend dit dan dat ik perse een USB stick moet gebruiken?

Zoniet, raden julile het dan wel aan? Of zeggen jullie van installeer 't gewoon op de schijven zelf?

Alvast bedankt!

roelp
09/01/09, 12:53
Ik heb twee r200 met sas controller draaien met esxi 3.5 u3. Voorlopig enkel om wat te testen omdat de snelheid van de hd's in raid-1 (750gb wd re2) tegenvalt. Hdparm resultaten zijn goed, maar schrijfsnelheden met bonnie en echte applicaties zijn bedroevend.
Iscsi volumes werken perfect.

Randy
09/01/09, 22:27
Met ESXi 3.5u2 heb je geen dongle nodig. Mijn testserver draait ook op deze versie in het ESX cluster (Met HA/DRS/Vmotion, etc). Update 3 heb ik nog niet uitgerold. Weinig nieuws, behalve >4 Vcpu's per VM.

WeServIT
12/01/09, 10:10
Oke, dan doen we het zonder dongle:)
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen met de Raid controller van dell.
Bedankt!

JasperB
17/07/09, 10:45
Weet iemand of de Dell R200 werkt met de standaard controller (geen sas 6ir controller dus) op de laatste versie van ESXi4?

MMaI
17/07/09, 11:06
Weet iemand of de Dell R200 werkt met de standaard controller (geen sas 6ir controller dus) op de laatste versie van ESXi4?

ja, de controller is de Intel ICH9 welke prima werkt met ESXi 4, kijk ook eens op de ultimate whitebox list:

http://vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php
http://ultimatewhitebox.com/

JasperB
17/07/09, 11:28
ja, de controller is de Intel ICH9 welke prima werkt met ESXi 4, kijk ook eens op de ultimate whitebox list:

http://vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php
http://ultimatewhitebox.com/

Weet je dit ook zeker? Heb je dit getest? Ik lees verschillende dingen hier op het forum, dat er alleen mensen zijn die dit systeem getest hebben inclusief raid controller.

MMaI
17/07/09, 12:01
Weet je dit ook zeker? Heb je dit getest? Ik lees verschillende dingen hier op het forum, dat er alleen mensen zijn die dit systeem getest hebben inclusief raid controller.

niet getest, maar wel met 3.5u4 en dat draaide zonder noemenswaardige problemen.
Kanttekening is wel dat met een Areca Add-in kaart (niet de PERC) de performance een stuk hoger lag. De PERC heeft helaas geen cache, waardoor bij veel writes/reads de performance ook een stuk lager uitkomt dan met een echte RAID kaart.

pid
17/07/09, 15:21
Weet iemand of de Dell R200 werkt met de standaard controller (geen sas 6ir controller dus) op de laatste versie van ESXi4?

Ja, hier twee R200's in productie, werkt perfect!
Bios versie: 1.3.1


Oke, dan doen we het zonder dongle:)
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen met de Raid controller van dell.
Bedankt!

Ook dit werkt prima!
We hebben zelf ook hier twee R200's geinstalleerd, wel na-bouw van de SAS 6 Ri kaart, dus niet vanuit DELL. Maar werkt als een zonnetje!

WeServIT
17/07/09, 16:48
Hier ook een R200 in productie voor een klant werkt perfect. Het enigste punt is dat je de installatie persé vanuit een externe speler moet uitvoeren want wanneer je die van de dell server zelf pakt blijft de installatie hangen.

pid
17/07/09, 16:50
Hier ook een R200 in productie voor een klant werkt perfect. Het enigste punt is dat je de installatie persé vanuit een externe speler moet uitvoeren want wanneer je die van de dell server zelf pakt blijft de installatie hangen.

Dat probleem wat jij aangeeft heb ik echter niet gehad...
Ik kon gewoon installeren vanaf de CDRW/DVD-player die standaard in de DELL's aanwezig is.

Randy
17/07/09, 17:14
niet getest, maar wel met 3.5u4 en dat draaide zonder noemenswaardige problemen.
Kanttekening is wel dat met een Areca Add-in kaart (niet de PERC) de performance een stuk hoger lag. De PERC heeft helaas geen cache, waardoor bij veel writes/reads de performance ook een stuk lager uitkomt dan met een echte RAID kaart.

De SAS heeft geen cache, de PERC wel.
Installeren kan trouwens vanaf ESX3.5U4 gewoon zonder de SAS6i/R controller. RAID gaat echter niet werken. Dus als je twee disken hebt heb je twee datastores. Wil je RAID, neem dan de SAS6i/R of gelijkwaardige controller.

DutchTSE
20/07/09, 09:26
Zoals Randy zegt. Wij hebben er op dit moment 3 servers in productie, 2 servers met 2 losse schijven (en dus 2 datastores) en 1 server met de SAS6i/R raidcontroller met 2 disken in raid 1.

NetOne.nl
28/07/09, 20:56
hier een r200 met 2x sas raid 1 en sas6i/r werkte gelijk out of the box met 3.5i U3