PDA

Bekijk Volledige Versie : enable 2e netwerk adapter --> 1e krijgt kuren



jancg
04/08/08, 13:43
Windows technici onder ons,

Ik heb een wazig probleem met 1 van mijn 2 fysieke servers. Eerst een situatie schets:
- 1e fysieke server staat in een rack van een colocatie provider
- 1e netwerkkaart aangesloten aan 100mbit switch bedoeld voor intERnet
- handmatig tcpip geconfigureerd
- 2e netwerkkaart aangesloten aan 1gbit switch bedoeld voor intRAnet
- is in windows vooralsnog ge-disabled
- geconfigureerd om DHCP te gebruiken
- 2e fysieke server staat in hetzelfde rack
- 1e netwerkkaart aangesloten aan 100mbit switch bedoeld voor intERnet
- handmatig tcpip geconfigureerd
- 2e netwerkkaart aangesloten aan 1gbit switch bedoeld voor intRAnet
- in windows bij deze machine wel enabled
- geconfigureerd om DHCP te gebruiken
- op beide machine staat de windows firewall *uit*
- remote desktop voor beide machine toegestaan, werkt prima voor beide machines vanuit extern netwerk.
- remote desktop over het intRAnet werkt ook prima tussen beide machines, beide kanten op
- remote desktop, tussen beide machine, beide kanten op, werkt ook prima via het intERnet.

NU het probleem. Zodra de 2e netwerkadapter van de 1e machine wordt ge-enabled, kan er geen remote desktop meer worden opgezet naar die 1e machine vanuit de buitenwereld! (ook ping en tracert werkt niet meer)
Zeer apart is echter dat remote desktop vanaf de 2e machine naar die 1e machine prima blijft werken over zowel het intRAnet als intERnet!

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
(Een tracert doet vermoeden dat het probleem ergens op de 1e machine ligt; de laatste hop lukt niet)

Jan de Graaf

jancg
04/08/08, 13:45
Op de probleem machine draaien ook 2 virtuele servers. Deze maken gebruik van de 1e netwerkkaart.

Terwijl de 1e netwerkkaart kuren geeft voor de buitenwereld blijven de 2 virtuele servers prima bereikbaar!

Lite-On
04/08/08, 15:14
Weet je zeker dat de IP instellingen correct zijn geconfigureerd? (niet dat er bepaalde dingen dubbel staan op beide NIC's)

jancg
04/08/08, 15:53
Weet je zeker dat de IP instellingen correct zijn geconfigureerd? (niet dat er bepaalde dingen dubbel staan op beide NIC's)

De 2e NIC heeft als tcp-ip instellingen, 'Obtain an IP address automatically'. idem voor de andere instellingen, allemaal 'standaard'.

Zelfs al zou dat zo zijn, dan zou het raar/onmogelijk zijn dat verbinding vanaf/naar de 2e machine wel gewoon goed blijft gaan, zowel via NIC1 als NIC2.

Als ik een tracert doe van buiten het netwerk terwijl de 2e NIC is disabled (alles werkt goed dus) en die vergelijk met een tracert terwijl de 2e NIC is enabled, is de tracert identiek op de laatste hop na, welke faalt. Dat doet mij vermoeden (ik ben een amateur...) dat het probleem echt met mijn 1e fysieke machine te maken heeft.

Omdat de eerder genoemde 2 virtuele servers op MS virtual server draaien (waar veel mensen klachten over hebben) heb ik MS virtual server helemaal uitgeschakeld (de services ook), gereboot, en weer geprobeerd. Helaas, niks beter.

zover, bedankt voor het meedenken.

Randy
04/08/08, 16:13
Geen DHCP gebruiken, maar vaste IP's. Waarschijnlijk geeft je DHCP server ook een gateway. En het is niet echt raadzaam om een gateway te gebruiken op een intern netwerk. Je hebt dan twee gateways en je server zal niet altijd het verkeer over de juiste NIC routen.

jancg
04/08/08, 16:33
Geen DHCP gebruiken, maar vaste IP's. Waarschijnlijk geeft je DHCP server ook een gateway. En het is niet echt raadzaam om een gateway te gebruiken op een intern netwerk. Je hebt dan twee gateways en je server zal niet altijd het verkeer over de juiste NIC routen.

Dit was de gouden tip! Probleem opgelost:) Als je je snail-mail-adres even aan me doorgeeft via een prive bericht stuur ik je een flesje. (Cognac of Whisk[e]y?)

Randy
04/08/08, 21:17
Dit was de gouden tip! Probleem opgelost:) Als je je snail-mail-adres even aan me doorgeeft via een prive bericht stuur ik je een flesje. (Cognac of Whisk[e]y?)

:lovewht: