PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup/Synchronisatie



Jelmer850i
04/08/08, 09:38
Zonet heb ik een webserver besteld.
Echter ben ik benieuwd hoe iedereen hier backup's bij houdt.

Het lijkt mij mooi om backup's te hebben dat je per dag terug kan.
Dit van zowel ms sql dan wel mysql. Maar uiteraard van de data.

Hoe regelen jullie dit?

Een ander alternatief wat mij het mooist lijkt is een backup server.
Kortom alles wat op de server staat 's avonds synchroniseren met mijn server thuis, zodat ik hier altijd een backup heb, mocht er wat mis gaan dat ik slechts de IP adressen hoef om te zetten en dat de site weer draait.

Wat adviseren jullie ?
En met welke software kan je dat het beste doen ?
Zijn hier gratis tools voor of moet je weer dure pakketten aanschaffen..

BramuS
04/08/08, 09:46
Ik laat persoonlijk het controle paneel backups maken (DirectAdmin) deze worden elke nacht gemaakt op een 2e schijf in de server, en deze worden per FTP naar een andere server gestuurd in een ander datacenter, en naar mijn thuis server.

Jesperw
04/08/08, 10:27
Wat wel stom is aan die DA backups is dat je geen meerdere dagen kunt bewaren zonder dit zelf te regelen (simpel, maar toch). Klanten stellen (op een unmanaged server) graag zelf die DA backups in, maar denken er niet bij na dat je maar files van max 24 uur terug kunt halen. Als je om 23u gaat pitten, om 00u gehacked wordt en om 1 uur je backup draait. backup, heb je een probleem.

Wij gebruiken rsync + hardlinks (cp -al). Daarmee benutten we de ruimte zo efficient als mogelijk en is ook het bandbreedte gebruik minimaal.

Jelmer850i
04/08/08, 11:31
Ohja het is misschien handig te vermelden dat het om een Windows server gaat.

Verder wil ik een backup van min. 1 week bijhouden.., en daarmee ook gemakkelijk terug kan..

tazmanian
04/08/08, 19:17
Wat wel stom is aan die DA backups is dat je geen meerdere dagen kunt bewaren zonder dit zelf te regelen (simpel, maar toch). Klanten stellen (op een unmanaged server) graag zelf die DA backups in, maar denken er niet bij na dat je maar files van max 24 uur terug kunt halen. Als je om 23u gaat pitten, om 00u gehacked wordt en om 1 uur je backup draait. backup, heb je een probleem.

Wij gebruiken rsync + hardlinks (cp -al). Daarmee benutten we de ruimte zo efficient als mogelijk en is ook het bandbreedte gebruik minimaal.

Als je DA meerdere keren per dag laat backuppen en naar verschillende mappen laat schrijven is dit geen probleem (bijv om 0.00 backup naar map 0uur en backup 2 om 6 uur naar map 6uur, alleen een redelijk zware belasting voor je server tijdens de backup.

DA zou een incremental moeten ondersteunen dat zou idd ideaal zijn.


Ohja het is misschien handig te vermelden dat het om een Windows server gaat.

Verder wil ik een backup van min. 1 week bijhouden.., en daarmee ook gemakkelijk terug kan..

Met windows kan je verschillende backups instellen, zowel full als incremental (alleen wijzigingen) deze kun je met een eenvoudig batch bestand een naam geven met als timestamp de datum en tijd dus bijv "backup040808-0.00.bkf" met full backups is het handig dat je alleen deze hoeft terug te zetten en niet meer aan hoeft te vullen met een incremental en dus zo klaar bent, bij incremental moet je tot de volgende full alles terugzetten dus stel je maakt op een dag 4 backups:

0.00 uur een full
6.00 uur een incr
12 uur een incr
en 18 uur een incr

je bij een probleem om 2100 uur de full en volgens mij een 3 keer een incr moet restoren (correct me if im wrong)

Jelmer850i
04/08/08, 19:34
dat is de backup van windows zelf?
En hoe zit het dan als je als je deze 's nachts wilt mirroren naar een andere server?

En hoe betrouwbaar is dat van MS? kan je dan ook bijvoorbeeld 1 map terug zetten?

DiederikL
04/08/08, 22:46
De backup software van microsoft zelf is goed te gebruiken voor het periodiek maken van backups van bestanden. Dan kan je prima selectief bestanden of mappen restoren. Maar ik zelf zou kiezen voor een batch script oplossing die zelf van alles backuped en zipt. Daarin kun je makkelijk ook van mysql bv een backup maken en de boel wegschrijven in een standaard zip bestand in tegenstelling tot een afgeschermde standaard van windows (.bkf).

Voor het backuppen van heel je operating system is dit niet geschikt. Daarvoor zou je beter 1 keer een image kunnen maken (bv met acronis) van je OS, en daarna alleen nog files apart backuppen.

Dan kun je dus in geval van nood met je image van x maanden oud je operating system terug zetten en met je meest recente backup alle files en je bent weer up and running.

BramuS
04/08/08, 23:46
tot enkele weken geleden heb ik een windows server gehad, en hierop met rar.exe simpel backups gemaakt. Simpel batch scriptje gemaakt dat rar.exe aanstuurde en zo de backups inpakte. Daarna een simpel ftp scriptje gemaakt en ze werden naar een externe server gestuurd, en dit ftp scriptje had ik in 7 varianten voor elke dag 1 variant zodat ik van max 1 week de backups had op een externe server.

Verder voor MySQL gewoon de MySQL administrator tool gebruikt en deze gaf ik een timestamp mee en werd ook gekopieerd naar de externe server. Heeft voor mij altijd goed gewerkt, maar het waren dan ook niet veel bestanden waarvan een backup gemaakt moest worden. Dit werd wel altijd om 2 uur in de nacht uitgevoerd zodat de serverload dan juist hoger is als er minder bezoekers zijn.

amygdela
05/08/08, 01:12
R1Soft CDP all the way. Heeft al menig fout hersteld!

DiederikL
05/08/08, 07:47
R1Soft CDP all the way. Heeft al menig fout hersteld!

Heb er net naar gekeken en ziet er inderdaad veel belovend uit moet ik zeggen, maar het prijs kaartje is er ook wel naar.

Simple
05/08/08, 08:41
Je kunt bij MySQL en MSSQL een database dump maken naar een bestand. Deze bestanden kun je dan weer met NTbackup backuppen. NTBackup zit standaard in Windows.

Lite-On
05/08/08, 10:55
Voor het maken van backups van een webserver zou ik gewoon het bijgeleverde control panel gebruiken.
DirectAdmin heeft hier een goed werkende oplossing voor.
Plesk/CPanel waarschijnlijk ook.

Op die manier weet je zeker dat alles meegenomen wordt :) (Mysql, DNS, Files, e-mail etc.)

Mark17
05/08/08, 12:08
Voor het maken van backups van een webserver zou ik gewoon het bijgeleverde control panel gebruiken.
DirectAdmin heeft hier een goed werkende oplossing voor.
Plesk/CPanel waarschijnlijk ook.

Op die manier weet je zeker dat alles meegenomen wordt :) (Mysql, DNS, Files, e-mail etc.)

Werkt het ook altijd goed met accounts van 10+GB, kan je verklappen dat dat helaas niet altijd het geval is.

Geert-Jan
05/08/08, 12:53
Voor het maken van backups van een webserver zou ik gewoon het bijgeleverde control panel gebruiken.
DirectAdmin heeft hier een goed werkende oplossing voor.
Plesk/CPanel waarschijnlijk ook.

Op die manier weet je zeker dat alles meegenomen wordt :) (Mysql, DNS, Files, e-mail etc.)


Gaat i.d.d. goed, maar mij bekend niet verder dan tot 2 Gb account grote zoals Mark aangeeft.

cj0
25/08/08, 03:38
Zelf gebruiken we CrashPlan voor het maken van de backups. In het begin niet zonder problemen, maar nu worden zelfs de 10+Gb VMware images gebackupt via internet naar een remote locatie terwijl de virtuele machine draait. Ook voor een Windows webserver maken we backups met CrashPlan (Pro).

frajaweb
25/08/08, 09:29
Wij gebruiken Bacula (http://www.bacula.org) voor de backup van onze servers. Bacula heeft de mogelijkheid om voor het uitvoeren van een backup scripts op de client uit te voeren, waarmee we een SQL dump maken. Ook het terugzetten kan per bestand, en werkt erg snel.

ju5t
25/08/08, 09:34
Op Windows servers zou je kunnen kijken naar Cobian: http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm.

Paul_G
03/09/09, 10:11
Zelf gebruiken wij momenteel Jamby International (http://www.jamby.com).
Goedkoopste in zn soort, makkelijk in gebruik en het werkt vooralsnog prima. Bijkomend voordeel is dat het account voor meerdere computers geldig is. Op www.vergelijkonlinebackup.nl staat een overzicht van alle Nederlandse aanbieders. Handig om een vergelijking te maken :)

t.bloo
03/09/09, 10:25
Nou ja alle Nederlandse aanbieders...

De link is overigens http://www.vergelijkbackuponline.nl

itsnew
23/09/09, 13:42
We hebben een aantal Acronis True Image Echo Server for Windows licenties.
Op zich goede software maar de support en hulp is echt diep beneden pijl te noemen.
Als je er mee werken kunt is het oke, maar als je verwacht dat je een keer hulp nodig bent of updates, dan kan je beter voor een andere producent kiezen.
Maak maar eens een account aan op hun site en doe "wachtwoord vergeten", dan krijg je een melding dat een medewerker binnen 48 uur contact opneemt, ja je zal maar op de colocatie staan met een gecrashte server...... Dan is 48 minuten al een helse tijd...
Bij ons duurde het in ieder geval 2 weken eer een medewerker van Acronis contact opnam, toen had het natuurlijk geen enkele zin meer.


In Plesk Windows zit het geintegreerd, maar je kan beter via de gewone Plesk User backup alle users backuppen. Bij fatale storingen installeer je dan Windows en Plesk opnieuw en zet je de users gewoon terug. Heb je gelijk een frisse installatie.

Marin
23/09/09, 13:55
t scheelt dat t topic pas een jaar oud is...