PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe begin je een game server hosting bedrijf?



sigii
01/08/08, 21:10
Hallo,

Kan iemand mij enig advies geven hoe en wat ik nodig heb voor een Game Hosting te beginne?

ik wil je hiervoor Hartelijk Voor bedanken

Mvg, Sigii

Stewie
01/08/08, 21:12
Kennis van zaken is erg handig.... Weet wat je aanbiedt ;)

Triloxigen
01/08/08, 21:27
- Zorgen dat je alle ins en outs weet van een game en gameserver
- Inschrijven bij de KvK
- BTW nummer aanvragen
- Servers kopen, installeren, configureren en hosten
- Klanten werven

Zo simpel is het allemaal

Sander-
01/08/08, 22:17
Was bijna vergeten dat het weer zomer was... :)

SF-Jeroen
01/08/08, 22:40
1: Geld
2: Meer geld
3: Nog meer geld

Maargoed, nu serieus:

- KvK & BTW Nummer
- Servers
- Klanten
- GamePanel of veel RDP licenties
- Verstand van Windows Server 2003/2008 & Linux
- Een hoop reserves voor het eerste jaar waarin je een hoop verlies zal draaien

IT-worX
01/08/08, 22:43
Was bijna vergeten dat het weer zomer was... :)

:D:D:D:D:lovewht::W:

Erik H.
01/08/08, 22:43
Beginnen met fatsoenlijk Nederlands te schrijven : beginne kent ik niet

sigii
01/08/08, 22:58
Wat voor server moet ik kopen
welk advies geven jullie mij voor de cpanel
welk netwerk heb ik nodig ( 100mb/sec ) atm
hoe ik alles installeer

Willen jullie me daar een paar tips voor geven aub

Mvg, sigii

Vaxon Networks
01/08/08, 23:05
Wat voor server moet ik kopen
welk advies geven jullie mij voor de cpanel
welk netwerk heb ik nodig ( 100mb/sec ) atm
hoe ik alles installeer

Willen jullie me daar een paar tips voor geven aub

Mvg, sigii


http://www.kvk.nl/bedrijfstarten/200_Orie%5Entatie/voorbereiding/in10stappennaareeneigenbedrijf.asp

systemdeveloper
01/08/08, 23:11
Tuurlijk weet ik wat je nodig hebt:

kvk inschrijving, kan ik je niet regelen
een rack met 30 managed servers, kan ik je wel regelen :)

Was het nu maar een aanbiedingen gevraagd topic, want ik heb al ruim duizend berichten lang geen aanbieding gedaan.... nou ja, weer pech...

Prettig weekend!

eXtreme Service
02/08/08, 01:13
Ervaring, eerst goed nadenken alvorens te beginnen en vooral, beseffen dat je van plan bent een bedrijf te starten met een toekomst en geen bedrijf als hobby.
Bedrijf moet een meerwaarde bieden aan de markt en de markt niet een extra oplichter bieden.

WF WebHosting
02/08/08, 03:06
Wat voor server moet ik kopen
welk advies geven jullie mij voor de cpanel
welk netwerk heb ik nodig ( 100mb/sec ) atm
hoe ik alles installeer

Willen jullie me daar een paar tips voor geven aub

Mvg, sigii

1. Een goede snelle server (€ 1500 minimaal)
2. snelle verbinding dus colocatie te beginnen vanaf 5 mbits (€ 400 a € 500 per maand)
3. KvK inschrijving
4. BTW nummer
5. Veel kennis van het besturings systeem
6. Als je van punt 5 veel verstand van heb, zelf installeren.
7. Systeem beheer
8. Klanten werven (geen klanten = geen inkomsten)

Even denken ben ik nog wat vergeten?

:D

Robert

VinceSTM
02/08/08, 08:33
1. Een goede snelle server (€ 1500 minimaal)
2. snelle verbinding dus colocatie te beginnen vanaf 5 mbits (€ 400 a € 500 per maand)
3. KvK inschrijving
4. BTW nummer
5. Veel kennis van het besturings systeem
6. Als je van punt 5 veel verstand van heb, zelf installeren.
7. Systeem beheer
8. Klanten werven (geen klanten = geen inkomsten)

Even denken ben ik nog wat vergeten?

:D

Robert

400 euro voor 5 mbit colo? Mag ik jouw leverancier worden? :D

Voor de rest helemaal mee eens!

®on
02/08/08, 09:21
Even denken ben ik nog wat vergeten?

Eentje: een topic openen op WHT met de vraag "hoe start ik een (game)hostingbedrijf?".

:lovewht:

Triloxigen
02/08/08, 09:43
hoe ik alles installeer

Hoe wil je servers gaan onderhouden als je nog niet eens weet hoe je ze moet installeren?
ALs een server problemen heeft kun je dat niet eerst op je gemak dat gaat rondvragen op fora natuurlijk.

Ramon Fincken
02/08/08, 09:48
heel leuk .. als je iets zelf niet weet kun je iemand inhuren, dat weet je best Tiloxigen ..

Triloxigen
02/08/08, 09:49
heel leuk .. als je iets zelf niet weet kun je iemand inhuren, dat weet je best Tiloxigen ..

Weet ik, maar hij heeft het over zelf installeren.

Ramon Fincken
02/08/08, 09:57
Klopt, maar ik denk dat je hem niet helpt ( als je dat al wil met dit weer ) door het zo neer te zetten; Ik heb al genoeg interessante lijstjes voorbij zien komen waar ook systeembeheer genoemd wordt.

systemdeveloper
02/08/08, 16:35
desktop in dc donderen met linux op, paar gameservers downloaden en erop gooien.
backup van hele zooijte maken voor het geval dat klanten gaan zeuren dat iets niet werkt. (Bij de eerste lastige klant restore je gewoon de hele server en klaar).
Website op basis van joomla in de lucht en hier op het forum adverteren.
Klaar... laat je niks wijsmaken door die anderen, die zijn bang voor de concurrentie.
Verder alleen support leveren via teamspeak en je wordt slapend rijk.

Stewie
02/08/08, 16:49
Hahahaha :D

Vaxon Networks
02/08/08, 16:56
desktop in dc donderen met linux op, paar gameservers downloaden en erop gooien.
backup van hele zooijte maken voor het geval dat klanten gaan zeuren dat iets niet werkt. (Bij de eerste lastige klant restore je gewoon de hele server en klaar).
Website op basis van joomla in de lucht en hier op het forum adverteren.
Klaar... laat je niks wijsmaken door die anderen, die zijn bang voor de concurrentie.
Verder alleen support leveren via teamspeak en je wordt slapend rijk.

is teamspeak niet iets te direct?

Stewie
02/08/08, 17:02
Even een serieuze reactie: als je dit als hobby gaat doen of als je weet dat je een klein bedrijfje blijft dan is er serieus ruimte in de markt. Er zijn voldoende kleine gamehosters die met elkaar concurreren bij spellen als Counter Strike en Call of Duty. Er is volop prijs concurrentie bij de partijen die niet op techniek kunnen concurreren. Ga 5 cent lager zitten en je zal snel tientallen gameserver klantjes krijgen.... alleen zal de prijsconcurrent dan weer onder jouw prijzen gaan zitten en dan ben je ze ook weer kwijt.

Houd er rekening mee dat jouw klantenbestand bestaat uit wanbetalers en kinderen en misschien 1/3 serieuze gamers. Je moet dus voldoende geld binnen krijgen om jouw rekeningen wel te kunnen betalen

Daarnaast moet je realistisch denken: je zal nooit hogere prijzen kunnen vragen als je op technisch vlak achter blijft. Gebruik je tcadmin of een ander controlpaneltje waarop elke budgethoster draait, dan gaat het heel moeilijk worden. En daarbij ben je 100% zeker uitgesloten van elke grote game met speciale 'ranked' programma's omdat de vereisten tegenwoordig al zo zijn dat er bijna geen aanbieders hieraan kunnen voldoen. Er zijn diverse games waarbij 1 partij het alleen recht krijgt en daar zal je niet aan mee kunnen doen. Zelfs oude gevestigde namen in deze markt vliegen er al uit. Clanpoint, gameservers.net, vroeger groot, nu vergane glorie. Nieuwe namen blijven vaak op amateur niveau steken. Klinkt misschien gek, maar ze lijken niet de stap naar de top te maken. Partijen als thegameworld en serververhuur blijven gewoon in de budget hoek steken en dan is het moeilijk om verder te professionaliseren.
Er zit zeker markt en marge in die hoek, maar de afstand met de grote namen blijft groot omdat ze geen kapitaal hebben voor de toegevoegde diensten en eigen technologie.

rensariens
02/08/08, 22:28
TGW heeft onlangs de prijzen met 50% verhoogd en komen nu in de buurt van onze prijzen Stewie ;) Vooral het ranked probleem zullen vele hosters kennen, denk dat bij vele de hoop gevestigd is op COD4-like ranking systemen. Als dit bijvoorbeeld bij BF series zou gebeuren (kans is nihil denk ik) gaat er wel het een en ander veranderen. Ben het overigens geheel eens met je visie. Serververhuur heeft wel een eigen controle paneel sinds het begin en er wordt hard gewerkt aan versie 2 en andere technologische vooruitgang :)

jeffrey
04/08/08, 10:58
Wat voor server moet ik kopen
welk advies geven jullie mij voor de cpanel
welk netwerk heb ik nodig ( 100mb/sec ) atm
hoe ik alles installeer

Willen jullie me daar een paar tips voor geven aub

Mvg, sigii
Als je serieus hebt nagedacht over wat de bovenstaande mensen al hebben aangekaart hierboven en je besluit de beginnen geef ik je het volgende advies:

Huur een dedicated server, je leverancier installeert dan het volledige systeem en zorgt voor de oplossing van hardwarematige storingen (eventueel ook softwarematig als je bereid bent te betalen voor een SLA-contract).

Bij je keuze moet je een afweging maken wat voor jou belangrijk is, een goed netwerk is erg belangrijk voor gamehosting.

Als controlpanel zou ik je het TCAdmin controlpanel aanraden.

SF-Jeroen
04/08/08, 12:17
Denk niet dat dat erg rendabel is, zeg een beetje quadcore dedicated met genoeg dataverkeer voor een aantal gameservers (2TB) is al snel 150 euro+ (Managed 250+)
Dan nog TCAdmin licentie voor rond de 200 euro.

rensariens
04/08/08, 13:15
2TB heb je normaal gesproken niet nodig, maar een starter zal inderdaad weinig profit maken bij het begin. Zeker met die controle panelen, dan zou ik met linux en restart scriptjes gaan werken om het bij het begin financierbaar te houden.

Lite-On
04/08/08, 13:31
2TB heb je normaal gesproken niet nodig, maar een starter zal inderdaad weinig profit maken bij het begin. Zeker met die controle panelen, dan zou ik met linux en restart scriptjes gaan werken om het bij het begin financierbaar te houden.


2TB is zeker niet nodig.
Meestal is 250GB al wel voldoende. Ik krijg het niet zo snel vol ;)

Trafego
04/08/08, 22:59
Wij zijn er onlangs aan begonnen, en niet een "budget markt" in gestapt maar gewoon relatief eerlijke prijzen vragen..

Het is inderdaad zoals ze zeggen wel investeren.. (daar heb je die eerlijke prijzen weer hard voor nodig dus)

Wij hebben uitsluitend a merken als hardware, en op moment ook een eigen gamepanel welke je servers mee kan beheren en voicesevers en monitoring erin.

1 voordeel voor ons was, al reeds een bestaand netwerk met aanwezige systeembeheerders. Dus voor ons een trial or helaas pech gehad gevoel :)

Mijn advies, leer eens eerste een eigen webserver opzetten en ga games proberen installeren (thuis), doe ervaring op en beslis dan of je "het nog wel ziet zitten"

Stewie
04/08/08, 23:42
De eerste 50 haalt iedereen met vingers in de neus ... maar dan? Hou ons op de hoogte, altijd leuk om te volgen! :)

Lite-On
05/08/08, 10:58
Ik denk dat de topic starter thuis hebt beste kan beginnen met het uitproberen/leren hoe alles werkt. :)
Je zult ook je eigen server namelijk moeten onderhouden. En kennis van linux is wel zo handig ;)

Trafego
05/08/08, 13:17
De eerste 50 haalt iedereen met vingers in de neus ... maar dan? Hou ons op de hoogte, altijd leuk om te volgen! :)

Dat zullen we doen :) ik zal bij je op kantoor gamepanel wel laten zien.. was eigenlijk vorige week al van plan maar niet van gekomen met baby paniek in de tent :)

McG_NL
05/08/08, 19:39
50 wat?

Klanten, gamesevers?

systemdeveloper
05/08/08, 19:51
50 wat?

Klanten, gamesevers?
Systeembeheerders natuurlijk ;)

McG_NL
05/08/08, 23:40
euh lol


Nee even serieus, klanten of aantal gameservers zit wel degelijk een verschil in.

Ik heb mijzelf ook begeven op de gameserver markt. En ik moet toegeven dat het me toch tegenvalt, veel wanbetalers zoals eerder was aangegeven. Echter is dit een hobby van mij en hoef er absoluut niet van te leven. Maar het is af en toe wel vervelend als je een avondje aan het troubleshooten bent voor een klant en de maand erna betalen ze niet.

Verder ben ik niet zo actief op de Nederlandse markt. Mijn klanten zijn 80% niet NL. Dat scheelt ook wel, geen k*tkindjes die elke dag een sponsor aanvraag doen.

Zelf zit ik inmiddels op de 90+ gameservers en wat dedicated klanten en nog wat losse ts klanten (we hosten in UK NL en DE) daar heb ik wel 2 jaar voor gewerkt, dat heeft aardig wat tijd en geld gekost, als ik weer de keuze had zou ik het niet doen. Maar de plezier die ik nog elke dag heb om mensen te helpen laat me doorgaan.

Gamepanels doe ik niet aan, ze huren een gameserver geen panel. FTP met een simpele restart functie is voldoende en meer ga ik ook niet leveren, en daar is de prijs dan ook naar.

midas
10/08/08, 22:21
Begin eens met het schrijven van een business plan, wat wil je doen, hoe, wat zijn je kosten en wat is je financiële status op het moment.
Op die basis bouw je een FO, daarin beschrijf je hoe je het technisch wil aanpakken, wil je voor plain stupid gaan dat ze een reboot kunnen doen en ftp access hebben of je wil je full monty gaan, ftp access, eigen website, databases, mods laden via cp etc. je kan het zo gek maken als je zelf wil in een FO.
Daarna je pva, HOE ga je je geld binnen halen, HOE ga je je klanten binden, WAAR ga je reclame maken.

Daarna ga je pas kijken naar servers.