PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderneming starten met duitse natonaliteit



summascienta.nl
27/07/08, 12:10
Beste leden,

een kennis van me wil graag een eigen onderneming beginnen.
Hij heeft alles goed voor elkaar, ondernemingsplan voor elkaar.. Alles ok.

Echter heeft hij een duitse nationaliteit.
Hij heeft inmiddels een nederlandse vriendin, en komt op lange termein ook in nederland wonen.

Is het mogelijk dat hij met duitse nationaliteit een onderneming kan beginnen??

Geeft dit geen problemen met KVK ? BTW ?

Iemand hier ervaring mee ??

Groeten,

Wout hankel
Summa scienta

eXtreme Service
27/07/08, 12:14
Een onderneming starten in Nederland bedoelt u ?

Zolang deze persoon in Duitsland woont is dit volgens mij onmogelijk.

WebXtra
27/07/08, 12:21
Een B.V. moet op de een of andere manier mogelijk zijn aangezien de B.V. de rechtspersoon is.
Neem even contact op met een goede accountant.

Triloxigen
27/07/08, 12:25
Moet geen probleem zijn, vrijheid van vestiging heet dat (wettelijk bepaald).
(zie je ook veel met Polen en Hongaren die hier gaan werken)

U2 heeft hier ook zijn 'bedrijf' zitten, vanwege belastingtechnische redenen.
Anders kun je eventueel kijken of het interessant is om een Limited op te richten als je je op meerdere landen gaat richten.

summascienta.nl
27/07/08, 12:32
Het is niet de bedoeling om in meerdere landen te ondernemen.

We praten over een eenmanszaak, waarshijnlijk zzp-er...

Hij woont officieel in nederland...

dreamhost_nl
27/07/08, 13:47
Zolang hij vanuit een Nederlands vestigingsadres werkt is dat mi geen enkel probleem.

Apoc
27/07/08, 15:26
Eenmanszaak is denk ik niet mogelijk. Hij zou volgens mij wel een BV moeten kunnen oprichten. Of wellicht dat het een idee is om Nederlandse nationaliteit aan te vragen?

Hoe dan ook - in dit geval kun je het beste gewoon even bij de KvK langsgaan.

dreamhost_nl
27/07/08, 17:50
En waarom zou dat niet mogelijk zijn dan een EMZ?
Er zijn zoveel buitenlanders die een zaak in NL beginnen... geen enkel probleem zolang ze maar een NL vestigingsadres hebben tenminste... Langsgaan bij de KvK is uiteraard zeer aanbevolen... ;)

NST
27/07/08, 19:59
Hij woont officieel in nederland...

Dan kan je volgens mij gewoon elke rechtsvorm starten. Ik zie daarin geen probleem hoor. Kijk als je nou een buitenlander bent, en verder hier in Nederland niets hebt, maar als je zelfs hier woont...

Henky!
27/07/08, 23:33
Mijn vriendin is 3 of 4 jaar geleden uit Duitsland gekomen en is ook een (eenmans) bedrijf gestart (na haar Duitse eenmansbedrijf te hebben gesloten).
Als Europeaan mag je in Nederland verblijven zolang je maar in je eigen onderhoud kan voorzien. Bijvoorbeeld door middel van inkomsten uit bedrijf. Voor een bepaalde tijd (5 jaar?) mag je na het eventueel mislukken van dit bedrijf geen aanspraak doen op Nederlandse uitkeringen. Je zult dan dus ander werk moeten vinden of terug moeten keren naar Duitsland.

Maar in den beginne is er geen enkel probleem. Mijn vriendin heeft zich ingeschreven bij de burgerlijke stand en een sofi nummer aangevraagd. Handig kan ook zijn meteen een verblijfsvergunning aan te vragen vanwege die vijf (?) jaar. Wij deden dit per ongeluk pas twee jaar later maar dit was geen probleem omdat ze aan kon tonen (burgerlijke stand) dat ze hier al twee jaar verbleef.

Kortom, voor onze Europese medeburgers is dit vrij simpel geregeld. Bij de KvK kon ze met haar Duitse paspoort (en NL sofinummer) haar bedrijf inschrijven en de belastingdienst was alleen maar blij dat er weer een betaler bij kwam.

Lastiger zijn de kleine zaken die het grote Europa nog altijd niet heeft geregeld. Zoals het verlies aan opgebouwde pensioenrechten in Duitsland of het feit dat ze een jaar lang verplicht verzekerd was in zowel Duitsland als Nederland. Dat kost een boel geld en zo zijn er nog wat puntjes.

Maar bedrijfje beginnen, in wat voor vorm dan ook, is geen probleem. Als je maar geld verdient en belasting betaalt.

Laat me het weten als je hierover wellicht nog praktische vragen hebt.