PDA

Bekijk Volledige Versie : PDO mysql op een Directadmin



Eris
26/07/08, 19:50
Heeft iemand ervaring er mee met het instaleren van de mysql driver van PDO op een Debian bak met Directadmin te instaleren.

eris:~# pecl install pdo_mysql
Ignoring installed package pecl/pdo_mysql
Nothing to install
7-25-08 1:33

install ok: channel://pecl.php.net/PDO_MYSQL-1.0.2
configuration option "php_ini" is not set to php.ini location
You should add "extension=pdo_mysql.so" to php.ini

Dit hebben we toegevoegd aan de php.ini en daarna de server gerestart. Daarna bleek de pdo module niet geladen te zijn.

swedendedicated
26/07/08, 20:08
je moet php opnieuw compilen met pdo_mysql, lijkt me erg logisch, enkel de libraries installeren heeft geen nut :)

systemdeveloper
26/07/08, 20:11
Vroeger moesten we dit uit boekjes opzoeken, nu kun je googlen en dan kom je direct bij http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?t=24448&highlight=pdo_mysql uit.

Misschien dat je daar iets aan hebt ?

Eris
26/07/08, 22:02
Die standaard dingen hebben we van te voren al geprobeerd alleen geen succes. Het lijk er op dat in DA ergens een php.ini zit ingebakken die niet aan te passen is.

We zijn immidels in staat geweest om op een kale debain bak te instaleren en daar werkt het wel.

systemdeveloper
26/07/08, 22:10
doe eens een:

# updatedb

en dan een

# locate php.ini

Misschien staan er meerdere op.

swedendedicated
26/07/08, 23:50
doe gelijk locate pdo_mysql.so misschien is hij elder geïnstalleerd (kleine kans)

DutchTSE
27/07/08, 11:33
Over het algemeen kun je de howto volgen MAAR je kunt tegen veel dingen aanlopen:
- rc2e is niet geinstalleerd --> zelf compilen want de debian package is niet nieuw genoeg
- mysqlclient is niet geinstalleerd --> mysqlclient installeren of mysql upgraden naar 5.x
- mysql_config staat bij debian op een andere plaats dan waar pdo_mysql zoekt, even een symlink aanleggen.

bestsol
17/08/08, 22:04
Ik zit met hetzelfde probleem, installeren via pecl gaat prima maar aanroepen via php.ini geeft alleen maar foutmeldingen. Php zou ge recompiled moeten worden hoe doe ik dat? (de laatste keer dat ik dat deed was met red hat 6.2)

Ik gebruik centos 5.0 met directadmin

Xolphin
18/08/08, 00:37
PHP zelf compileren is niet nodig. De extensies zitten standaard in de meeste distributies meegeleverd en kun je gewoon met yum of apt installeren. Heb je dit al geprobeerd?

Als je zelf gaat compileren, blijf je met elke update ook opnieuw compileren.

bestsol
18/08/08, 08:27
Ik heb eigenlijk iedere stap van de link in de guide op het directadmin forum uitgevoerd, behalve het hercompilen van php wat hunh als 4 stap aangeven en krijg een foutmeldingen regen als ik die files in mijn php.ini zet. of httpd start niet meer op

DutchTSE
18/08/08, 08:31
PHP zelf compileren is niet nodig. De extensies zitten standaard in de meeste distributies meegeleverd en kun je gewoon met yum of apt installeren. Heb je dit al geprobeerd?

Als je zelf gaat compileren, blijf je met elke update ook opnieuw compileren.
Op debian moet PHP absoluut wel gerecompiled worden, of dit bij CentOS moet weet ik niet, maar baad het niet dan schaad het niet :)

ju5t
18/08/08, 09:59
Je kunt gewoon gebruik maken van het custombuild script. Zie /usr/local/directadmin/custombuild/.

Hierin ./build uitvoeren voor de opties.

Het volgende zal alles recompilen (afhankelijk van je options.conf):

./build php y

Let wel op, als je dit voor het eerst gebruikt lees dan eerst http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?t=19221.

Als je overschakelt van customapache naar custombuild, is het wel aan te raden je configuratie bestanden over te plaatsen.


cd /usr/local/directadmin/custombuild
cp -Rp configure custom

Dit maakt een custom map aan. Kopieer hier afhankelijk van je Apache versie de juiste bestanden naar ap1 of ap2 (Apache 1.3.x of Apache 2.x). De bestandsnaam is wel gewijzigd, hier dus even rekening mee houden.

bestsol
18/08/08, 13:28
ok re-compilen van php is inderdaad erg eenvoudig, het lost allen het probleem niet op. als ik die pdo-mysql files invul als extentie dan werkt httpd niet meer, als ik ze niet invul laadt hij geen pdo mysql

chriske
09/10/08, 15:36
compilte pdo mysql in php en niet als module