PDA

Bekijk Volledige Versie : Richtlijnen bestelprocedure



dennis0162
26/07/08, 15:22
Tijdje geleden op WHT gelezen waaraan de bestelprocedure aan moet voldoen.

Controle of alles klopt en akkoord gaat de laatste stap enzovoorts.

Heeft iemand een linkje of wie kan mijn wat informatie hierover geven?

Al vast bedankt:)

Apoc
27/07/08, 16:45
Volgens mij komt daar niet zo veel bij kijken..

- Zorg ervoor dat je KvK duidelijk vermeld is
- Zorg ervoor dat iemand _uitsluitend_ een bestelling kan plaatsen nadat er aangegeven is dat er met de voorwaarden akkoord is gegaan
- Zorg ervoor dat er duidelijk is aangegeven of prijzen inclusief of exclusief BTW zijn
- Zorg ervoor dat duidelijk vermeld wordt wat de klant bestelt (op bijvoorbeeld een bevestigingspagina) en dat duidelijk zijn wanneer de klant oplevering en dergelijke kan verwachten
- Zorg ervoor dat de pagina's over SSL verstuurd worden

Veel meer dan dat komt er niet bij kijken. Waar wel veel meer aandacht aan geschonken moet worden, zijn de Algemene Voorwaarden.

dennis0162
27/07/08, 16:47
Volgens mij komt daar niet zo veel bij kijken..

- Zorg ervoor dat je KvK duidelijk vermeld is
- Zorg ervoor dat iemand _uitsluitend_ een bestelling kan plaatsen nadat er aangegeven is dat er met de voorwaarden akkoord is gegaan
- Zorg ervoor dat er duidelijk is aangegeven of prijzen inclusief of exclusief BTW zijn
- Zorg ervoor dat duidelijk vermeld wordt wat de klant bestelt (op bijvoorbeeld een bevestigingspagina) en dat duidelijk zijn wanneer de klant oplevering en dergelijke kan verwachten
- Zorg ervoor dat de pagina's over SSL verstuurd worden

Veel meer dan dat komt er niet bij kijken. Waar wel veel meer aandacht aan geschonken moet worden, zijn de Algemene Voorwaarden.


Dit wist ik al allemaal.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je bestel systeem ook nog aan een aantal voorwaarden moet voldoen.

eXtreme Service
27/07/08, 16:49
Paginas over SSL echt nodig ? Lijkt me eigenlijk enkel nodig als het gaat om betalingen welke door de meeste betaal manieren paypall/creditcard/mollie zelf al via SSL gaan.

dennis0162
27/07/08, 17:31
Paginas over SSL echt nodig ? Lijkt me eigenlijk enkel nodig als het gaat om betalingen welke door de meeste betaal manieren paypall/creditcard/mollie zelf al via SSL gaan.

Het is wel veiliger. En klanten vertrouwen het misschien meer. Een SSl Certificaat heb je al voor een paar tientjes dus waarom niet?

RedoX
27/07/08, 17:33
Je kan is informeren bij www.ictrecht.nl hun hebben veel van dit soort projecten gedaan. Wellicht kunnen hun je informeren en eventueel een scan uitvoeren op je website.

maartenb
27/07/08, 18:59
Wat ook nog wel belangrijk is dat je bestelproces meerdere stappen moet bevatten (kreeg ik van ICT recht door bij een scan).

eXtreme Service
27/07/08, 19:15
Meedere stappen ? Pagina's na elkaar dan ?
Dus eigenlijk is een ajax bestel script wat alles afwerkt in de achtergrond en op 1 pagina niet echt conform de regels ?

maartenb
27/07/08, 20:52
Meerdere stappen zijn noodzakelijk om een elektronische overeenkomst te sluiten en voor de klant moet jde mogelijkheid bestaan om ongewenste handelingen te corrigeren alvorens een overeenkomst wordt gesloten.

Maar je zou een Ajax scripts als meerdere stappen kunnen zien zolang je maar meerdere keren submit. Dus bijvoorbeeld je vult alles zo in op één pagina met ajax en daarna krijg je een overzicht terug en dan moet je nog bevestigen. Het is dus echt bedoeld dat de klant ongewenste handelingen kan corrigeren en niet dat het formulier op één pagina staat en je er na één submit aan vast zit.

Daarnaast is het dus zoals eerder genoemd erg belangrijk dat de AV ter beschikking zijn gesteld en dat ze deze opgeslagen kunnen worden.

NST
27/07/08, 20:55
Het is wel veiliger. En klanten vertrouwen het misschien meer. Een SSl Certificaat heb je al voor een paar tientjes dus waarom niet?

Vergeet dan niet een SSL certificaat te pakken welke ondersteuning heeft voor mobiele browsers ;). Ik merk dat bij ons de laatste tijd steeds meer bestaande klanten via hun pda/gsm bestellingen plaatsen voor bvb. extra domeinnamen.

Trafego
28/07/08, 04:17
Paginas over SSL echt nodig ? Lijkt me eigenlijk enkel nodig als het gaat om betalingen welke door de meeste betaal manieren paypall/creditcard/mollie zelf al via SSL gaan.
Officieel is dit verplicht voor elke ondernemer die online (vooral persoonlijke) data van zijn klanten verwerkt naar een eigen database bij mijn weten :) (ook al eens bevestigd door Steven Ras van ICTrecht)

Apoc
30/07/08, 15:22
Paginas over SSL echt nodig ? Lijkt me eigenlijk enkel nodig als het gaat om betalingen welke door de meeste betaal manieren paypall/creditcard/mollie zelf al via SSL gaan.

Zover ik weet is het verplicht om klantinformatie over een secure socket te versturen, al weet ik dat niet 100% zeker. Ik zou het zelf in ieder geval sowieso doen, of het nu verplicht is of niet.

Edit: ah ik had de reactie van Diverselab nog niet gezien..

Apoc
30/07/08, 15:25
Vergeet dan niet een SSL certificaat te pakken welke ondersteuning heeft voor mobiele browsers ;). Ik merk dat bij ons de laatste tijd steeds meer bestaande klanten via hun pda/gsm bestellingen plaatsen voor bvb. extra domeinnamen.

Zijn er ook certificaten die dat niet ondersteunen dan?

Overigens is dat niet _heel_ belangrijk (al staat het natuurlijk wel netter). Ook als het certificaat niet ondersteund wordt door de browser kan een klant natuurlijk nog steeds gewoon van de https pagina gebruik maken.

t.bloo
30/07/08, 16:44
Nou... van de week had ik een klant die iets op een https pagina moest downloaden en die melde per telefoon "ik krijg steeds een error". Bleek het de pop-up te zijn van het self signed certificaat. OK klikken en klaar zou hij zijn geweest maar hij klikte steeds CANCEL. Kortom, sommige klanten blijven je verbazen.

Apoc
30/07/08, 16:56
Tja je moet alles inderdaad wel alles zo makkelijk mogelijk maken voor de klant, maar met de gemiddelde klant zie ik dat nou niet zo heel snel gebeuren normaliter.

dennis0162
30/07/08, 17:14
Zijn er ook certificaten die dat niet ondersteunen dan?

Overigens is dat niet _heel_ belangrijk (al staat het natuurlijk wel netter). Ook als het certificaat niet ondersteund wordt door de browser kan een klant natuurlijk nog steeds gewoon van de https pagina gebruik maken.

Als ik met mijn HTC naar jullie bestel gedeelte op de website dan krijg ik eerst de vraag:

Op deze pagina bevinden zich zowel beveiligde als onbeveiligde items.


Wilt u doorgaan?

Klik ik Ja dan zie je wel in de URL balk https:// maar aan de linker zijkant een open slotje.

Of is dat altijd zo met windows mobile?

eXtreme Service
30/07/08, 17:20
Met de prijzen waarmee sommige mensen hier SSL certificaten aanbieden is het niet zo een zware investering om een SSL te gebruiken, zeker niet als hiermee de rare berichten van SSL certificaten die verlopen zijn ofzo vermeden kunnen worden.
Xolphin op dit forum kan ze zeer voordelig aanbieden overigens.

Apoc
30/07/08, 17:22
Als ik met mijn HTC naar jullie bestel gedeelte op de website dan krijg ik eerst de vraag:

Op deze pagina bevinden zich zowel beveiligde als onbeveiligde items.


Wilt u doorgaan?

Klik ik Ja dan zie je wel in de URL balk https:// maar aan de linker zijkant een open slotje.

Of is dat altijd zo met windows mobile?

Hm nee, dat ligt aan de pagina zelf. We hebben laatst een paar updates gedaan en ik zie dat de header uit een niet-https gedeelte geladen wordt, zal wel verkeerd overgenomen zijn. Bedankt voor de inlichting - we zullen daar eens wat aan doen :)

cardgate
08/09/08, 11:42
Tijdje geleden op WHT gelezen waaraan de bestelprocedure aan moet voldoen.

Ik kan je lijstje aanvullen met eisen van credit card maatschappijen. Dit geldt natuurlijk niet voor alle order schermen, maar over het algemeen hebben de credit card maatschappijen goede regels die het richting klant 'vertrouwd' maken:


De kaarthouder moet op iedere pagina duidelijk kunnen zien met welk bedrijf het zaken doet
Het adres van het bedrijf moet tenminste vlak voor het definitief maken van de bestelling duidelijk in beeld zijn, geen postbus adres.
De afgenomen diensten moeten volledig beschreven zijn (dit stond in dit topic al vermeld)
Het bedrijf moet aangeven dat het vertrouwelijk omgaat met alle gegevens van de klant
Er moet duidelijk vermeld staan wat de voorwaarden zijn voor annulering danwel niet goed geleverde diensten, ook als het het beleid is om diensten niet te annuleren na bestelling
Alle orders moeten beveiligd worden met SSL (stond in dit topic ook al vermeld als tip)
Duidelijk aangeven in welke valuta de diensten worden gefactureerd. Dit zal hier in de meeste gevallen EUR zijn voor Euro's. Het gaat echter vaak mis als klanten in dollars gefactureerd worden (USD / US$), omdat er meerdere landen zijn die dollars hanteren (evenals bv. Ponden).
De klant moet duidelijk het totaal bedrag zien voordat de bestelling afgerond wordt, dus geen vage lijstjes met twaalf dingen onder elkaar en allerlei opties.
Aangeven wanneer men de factuur kan verwachten
Credit card maatschappijen willen dat een bedrijf op z'n site zet dat er op alle vragen per email, danwel telefoon, binnen twee werk dagen gereageerd wordt
Na afloop van de transactie een scherm tonen waarin alle gegevens nogmaals vermeld staan, met daarin de opmerking dat de klant dit scherm moet printen als bewijs voor de transactie. Dit is overigens meer een bescherming richting de klant.


Wellicht staan er wat punten bij die ook interessant zijn voor jullie order schermen.