PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam grijper



ddepuydt
22/07/08, 12:30
Ik overweeg met een nieuw project te starten en wou graag even weten hoe jullie erover denken.

Ik begin het project omdat ik er zelf nood aan heb en het niet zo direct kan vinden bij collega's of toch niet helemaal zoals ik het zou willen. In wezen komt het neer op een domein registratie website.

Je geeft je gewenste domeinnaam in, je facturatie gegevens, whois gegevens, ... en je naam wordt netjes geregistreerd. Je krijgt er control paneltje bij om te bepalen of je eigen DNS of de mijne gebruikt, ook om je WHOIS bij te sturen enz ...

Het extraatje zit hem in het ogenblik dat je een naam wil registreren die niet meer vrij is. In eerste instantie wil ik de bezoeker dan enkele alternatieve voorstellen doen (bvb. andere TLD's). De alternatieven worden voorgesteld samen met hun status (vrij / niet vrij). Is er niks vrij wat de klant leuk vindt dan kan hij zijn naam (en eventueel enkele alternatieven) laten monitoren. Wij volgen die namen dan en als er eentje vrij komt dan registren we dit voor de klant.

Betaling moet zoiezo gebeuren bij bestelling maar kan geannuleerd worden wanneer de klant maar wil (natuurlijk niet meer eens de registratie een feit is). Bij annulatie (moet ook volledig online in het control paneltje kunnen) krijgt de klant zijn centjes geheel en al terug. Reden dat ik die annulatie voorzie is de volgende. Stel je wil www.zzz.be, maar voor alle zekerheid laat je ook www.zzz.net, www.zzz.com, www.zzz.org, enz opvolgen. Met één naam ben je al blij dus eens die gegrepen is hoef je de rest niet meer.

Dus volgende vragen nog eens ...

- Bestaat dit al?
- Zit er iets in dit idee?
- Zou ENOM hierbij een goeie partner kunnen zijn?

Bedankt alvast voor de reacties

SF-Jeroen
22/07/08, 12:39
Er zijn een hoop hosters die dit aanbieden. Godaddy bijvoorbeeld

mauer
22/07/08, 12:40
- Bestaat dit al?
Ja
- Zit er iets in dit idee?
Tjah, denk dat je dat beter zelf kan inschatten.
- Zou ENOM hierbij een goeie partner kunnen zijn?
Als je een redelijk bedrag wil investeren kun je enom kiezen, anders ODR?

maxnet
22/07/08, 13:59
Lees de voorwaarden van je leveranciers goed na.

Veel registrars staan simpelweg niet toe dat je hun systeem daarvoor gebruikt.
Ze willen niet dat je hun systeem misbruikt om geautomatiseerde beschikbaarheids checks te doen, of bieden zelf al een back-order dienst aan.

Denk dat het ook lastig concurreren is met Pool/Snapnames/Namejet, tenzij je alleen cctlds doet.

ddepuydt
22/07/08, 15:35
Bij "bestaat het al" had ik moeten toevoegen "in het stukje van de wereld waar ze NL spreken". Ik mik een beetje op Vlaanderen / Nederland en op de particuliere en klein zakelijke markt. Ik zie weinig mensen in die doelgroep actief met NameJet etc ... Ze willen graag een "echte" factuur ipv een digitale, ze willen even kunnen bellen als ze iets niet begrijpen enz ...

Zijn er veel hosters/bedrijven die deze dienst aanbieden ??

mauer
22/07/08, 18:02
Er zijn redelijk wat hosters die dit voor hun klanten kunnen regelen, zo ook wij.

Randy
22/07/08, 18:09
In Nederland: bycom.nl. Ja, het bestaat dus al.
Maar een compleet DRS systeem met deze functie en andere zaken die belangrijk zijn (DNS beheer, Fallback MX, etc.) ben ik nog niet tegen gekomen. Er is dus wel ruimte voor.
De SIDN laat overigens een IS-check gewoon toe. Dit is niet gelimiteerd, anders dan bijvoorbeeld de maximaal 15 WHOIS-query's per IP/dag voor niet-deelnemers.

maxnet
22/07/08, 20:23
Zijn er veel hosters/bedrijven die deze dienst aanbieden ??


Denk dat de meeste hier wel eens voor een klant een naampje bij pool/snapnames hebben ingevoerd.
Maar de partijen die zelf ook het technische gedeelte doen, zijn op 1 hand te tellen.




De SIDN laat overigens een IS-check gewoon toe. Dit is niet gelimiteerd, anders dan bijvoorbeeld de maximaal 15 WHOIS-query's per IP/dag voor niet-deelnemers.

Tegenwoordig is er een limiet van 500 IS checks/dag, voor niet-deelnemers.

Randy
22/07/08, 23:52
Tegenwoordig is er een limiet van 500 IS checks/dag, voor niet-deelnemers.

He Noaber (hebben wij al eens gebierd@oude markt?).

Dit had ik niet meegekregen. Maar als je een dergelijke dienst opzet ga ik er vanuit dat je SIDN deelnemer bent. En als je zulke querys doet, even contact opneemt met het betreffende register. Vooral dit laatste is eigenlijk niet meer dan normaal. (mompeld iets over 35 SMTP servers...). Antoin kan er vast goed antwoord op geven bij de SIDN.
Een goede voorbereiding bepaald het succes van je formule tenslotte.

Triloxigen
23/07/08, 01:42
De SIDN gaat het ook niet leuk vinden als je 3x per minuut dezelfde domeinnamen gaat lopen pollen.

Randy
23/07/08, 03:44
De SIDN gaat het ook niet leuk vinden als je 3x per minuut dezelfde domeinnamen gaat lopen pollen.

Jawel, geen probleem. Als je dit maar op de juiste servers doet. De Anycast cloud kan nog behoorlijk wat capaciteit hebben. En als het echt te gek wordt, is zelfs een eigen server in je netwerk bespreekbaar mits dit weer meerwaarde biedt aan de gehele infrastructuur. Geen oplossing die er 1-2-3 is, maar de SIDN denkt graag met je mee over oplossingen als je bij de juiste mensen terecht komt.
Drie keer per minuut pollen is overigens geheel zinloos. Een leuk artikel om er weer eens bij te pakken is deze die ik ooit eens geschreven heb: http://www.ispam.nl/archives/1398/verslag-sidn-relatiedag-sidns-dns-infrastructuur/

ddepuydt
23/07/08, 09:50
Met dat availability pollen zal het ook wel niet allemaal zo'n vaart lopen geloof ik. Ik bedoel maar zolang de domeinnaam nog voor maanden lijkt vast te liggen volstaat een dagelijks query'tje en neem nou even dat ik het geluk heb dat mijn business super hard gaat en dat ik 15 000 namen in de lijst heb staan dan doe ik 15 000 query'tjes per dag verspreid over de ganse dag en over diverse registry's.

En komt de domeinnaam echt vrij binnen dit en korte tijd, dan drijven we tijdelijk de checks op tot bvb. om de 30 sec. Een beetje weinig misschien om zeer populaire namen te pakken te krijgen maar uiteindelijk gaan het niet allemaal "sex.com" namen zijn die mensen willen grijpen, maar ook vaak namen die enkel voor hun belangrijk zijn.

Maar van zodra ik echt zoveel namen in m'n wachtrij heb zitten heb ik vast voldoende cash verzameld om die mannen van SIDN en DNS.BE, etc ... eens mee te nemen voor een lekker etentje om een en ander geregeld te krijgen ;) Bij DNS.BE bestaat er trouwens zoiets als de DAS service (Domain Availability Service) die speciaal gemaakt is voor wat ik nodig heb. Je query returned enkel de status, geen whois informatie.

Wil maar zeggen, in dat pollen zie ik nu niet meteen het grote probleem.

Alvast bedankt voor de vele reacties.

eXtreme Service
23/07/08, 14:33
maar ook vaak namen die enkel voor hun belangrijk zijn.

Wil je nu zeggen dat je domeinen wilt stelen van mensen en bedrijven om deze dan terug te verkopen voor veel geld ? :(