PDA

Bekijk Volledige Versie : Bestanden terughalen (Fedora)



Elpatri
22/07/08, 10:38
Hoi,

Ik heb een dringende vraag, ik heb zojuist een grote fout gemaakt door een map weg te gooien, echter was dit een map die niet weg mocht (had me ogen nog niet open)
Het is een fedora 4 systeem, en ik heb het via winscp verwijdert,

Is dit nog terug te halen ?
Of word het niet in een vuilnisbak gegooit bij linux ?

Alle snelle hulp is welkom

phreak
22/07/08, 10:43
Bij linux geldt: weg = weg.

Vaxon Networks
22/07/08, 10:43
Je zou eventueel een data recovery programma over je harddisk heen laten gaan.
Misschien is het daarmee terug te krijgen.

Maar als het via winscp direct verwijderd is, dan kan je het niet zoals bij Windows via de prullebak terug krijgen.

Elpatri
22/07/08, 10:47
De optie Verplaats naar prullenbak staat wel aan..... :S

data recovery, heb je een naam voor me ?

WebAddict
22/07/08, 11:11
Probeer eens Linuxdatarecover (http://www.linuxdiskrecovery.com/) dit schijnt een erg goede oplossing te zijn voor dit soort problemen.

Wido
22/07/08, 11:36
In principe, wanneer het bestand verwijderd wordt, is het niet echt weg. De data zelf is nog wel, maar er is geen verwijzing meer naartoe.

Je unlinked een bestand eigenlijk, je gooit het niet echt weg.

Als het een server is die constant writes e.d. doet kan je wel eens een probleem hebben, want dan kunnen de betreffende inodes al overschreven zijn en is je data echt weg.

Elpatri
22/07/08, 11:47
Duidelijk, maar dit probleem heeft zich een uur of 2 geleden afgespeeld.
Er is nog geen gebruik van de server, dus het zal nog niet overschreven zijn.
Er draait geen desktop op de server, dus programma's die moeten draaien via desktop gaan niet lukken :(

ps een vraag terzijde, is er iets te installeren waarmee die in de toekomst ALS het ooit weer gebeurt makkelijker is te herstellen ?

Wido
22/07/08, 12:34
Je kan met LVM en snapshots gaan werken, dan kan je uit een snapshot je bestanden zo weer terug halen.

Elpatri
22/07/08, 13:03
En hoe werkt LVM als ik vragen mag ?
Staat dat er standaard op ?

Wido
22/07/08, 13:07
En hoe werkt LVM als ik vragen mag ?
Staat dat er standaard op ?Google is your friend, daar kan je onzettend veel vinden over de Logical VOlume Manager, dat ga ik je niet uitleggen ;)

eXtreme Service
22/07/08, 13:13
Geen backups van ? Ooit eens hetzelfde mee gemaakt maar kon gelukkig terugvallen op backups.

Wat ook een mogelijkheid is is zo snel mogelijk de activiteit op de server te laten stoppen en dan via bestaande programma's de verwijderde bestanden proberen terug te halen.

Elpatri
22/07/08, 13:17
we hebben een backup, maar die schijf zijn partitietables zijn ook ineens corrupt :(

Geert-Jan
22/07/08, 13:19
we hebben een backup, maar die schijf zijn partitietables zijn ook ineens corrupt :(

Je hebt geen backup, je hebt een probleem...

Waar draait die backup?
Wat voor OS?

Raadpleeg anders iemand, het wordt moeilijk om vanaf een scherm blindelinks adviezen (lees command's) te geven...