PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalings problemen ?



niek538
20/07/08, 13:27
Beste webhosters,

Er zijn in ons land zeer veel aanbieders van webruimte. Iedereen kan zomaar een ‘bedrijfje beginnen’ onder de goede zitten helaas ook bedrijfjes die minder goed zijn. Ik constateer veel klachten over met namen facturen.
Helaas ben ik nu zelf ook ‘slachtoffer’?

In september 2005 heb ik een domeinaam.nl overgezet naar aanbieder X (zal geen namen noemen hier), ik huurde daar ook webruimte. Van september 2005 tot februari 2006 was de site vaak uit de lucht. Omdat deze problemen aanhielden heb ik in februari 2006 per E-mail opgezegd. Waarop ik antwoord kreeg dat dit schriftelijk moet. Ik heb toen ook per brief (niet aangetekend, want dat vroegen ze ook niet / staat niet in hun voorwaarden) opgezegd. 1 maart was mijn site.nl omgezet naar de nieuwe provider.
Nu ontving ik in november 2006 een factuur voor de periode september 2006 – september 2007.
(Ik had betaald tot september 2006 hoewel ik dus in maart al weg was). Ik heb toen gemaild (de factuur was ook per mail) dat ik al had opgezegd. ‘Zijn antwoord’ Ik heb uw opzegging niet ontvangen, stuurt u mij maar het bewijs van uw aangetekend schrijven’ . (lekker makkelijk)
In mei 2008 ontvang ik plots een factuur van een incasso/gerechtsdeurwaarder kantoor, die ik vervolgens schrijf hoe de vork in de steel zit. (met kopie van mijn brief van toen) 19 juli 2008 ontvang ik een tweede acceptgiro van dit bureau. (22 euro is inmiddels 72 euro) .

Ik voel mij bedrogen door deze webhoster. :mad:

1. Ik heb zowel per E-mail als schriftelijk opgezegd. (Hij heeft mijn E-mail beantwoord met de stelling dat dit schriftelijk moet. (Hiermee wist hij dus dat ik op zou zeggen) maar ontkent nu mijn brief te hebben ontvangen.
2. In maart 2005 moet hij toch van SIDN bericht gehad hebben dat mijn domeinnaam zou verhuizen naar een andere aanbieder? Dus nog eens ’n kennisgeving.
3. Zijn algemene voorwaarden (waarvan ik betwijfel of ze wel zijn vastgelegd / geldig zijn) spreken over schriftelijk opzeggen (niet over aangetekend).

Hoe nu verder ? :huh:
Ik weet dat ik juist heb gehandeld (tja.. alleen niet aangetekend opgezegd) maar hij heeft die brief gewoon ontvangen, alsmede is er het feit dat hij wel een paar mail heeft beantwoord toen.

Betalen doe ik niet, niet om het geld maar om het principe!
(Hoewel dit mij natuurlijk ergernis en energie gaat kosten aan schrijven enz.)

Geert-Jan
20/07/08, 13:30
1] Heb je die 'paar' mail nog?
2] weet niet of dat rechtsgeldig mee telt.
Evt. mag je me de naam even pm'en....

WebXtra
20/07/08, 13:50
maar hij heeft die brief gewoon ontvangen


Dat weet je niet als je de brief niet aangetekend hebt opgestuurd.
Natuurlijk komen 999 van de 1000 normale brieven wel gewoon aan.

Als er in zijn algemene voorwaarden staat dat het schriftelijk moet, dan heb je je daar aan te houden omdat je destijds akkoord bent gegaan met deze voorwaarden.

Dat een domein verhuisd is wil niet zeggen dat je abbonement stopgezet wordt.

niek538
20/07/08, 13:52
1] Heb je die 'paar' mail nog?

Ja, ik heb kopie van die maitjes bewaard.
Volgens mij weegt de rechter toch alles mee?

tvm
20/07/08, 13:53
Beste,

het beste wat ja kan doen is een brief + mail sturen naar:

- het incassokantoor
- de betreffende webhoster

met als bijlage de mailcommunicatie en brief omtrent de opzegging. Schrijf er ook bij dat je pertinent weigert te betalen en dat je vanaf heden hun schrijven ook zult negeren.

De hoster was op de hoogte van je opzegging aangezien hij heeft gereageerd op uw mail, hij kon ook weten dat hij een brief per post kon ontvangen. Hij heeft deze zogezegd niet ontvangen, maar moest hij hem echt niet ontvangen hebben en zijn klanten wat zou opvolgen zou hij u zeker contacteren dat hij deze brief niet had ontvangen.

De rechtszaken en hoge kosten waarmee het incassobureau dreigt moet je niet mee inzitten. Bij mijn weten is ernog geen rechtszaak gevolgd uit een betwiste factuur van € 22,00.

mvg,

Tim Van Maele

niek538
20/07/08, 14:00
Dat een domein verhuisd is wil niet zeggen dat je abbonement stopgezet wordt.

Het abonnement hield in : “domeinnaam + webruimte”
Aan die ruimte heb je eigenlijk niets zonder domeinnaam. Bovendien heb ik bewijs dat mijn domeinnaam vanaf 1 maart elders was ondergebracht. Ook SIDN moet hem hebben bericht dat de domeinnaam was verhuist. Ik weet niet of SIDN dubbele betalingen per domeinnaam kan krijgen? Dan heeft hij nl. ook niet meer betaald voor mijn domeinnaam. Dit is door ander gedaan.
Kortom zijn antwoorden op mijn mailtjes, en deze gegevens erbij is toch voldoende bewijs dat ik geen diensten meer afnam!

BsHosting
20/07/08, 14:01
@ webxtra

Voorwaarden staan niet boven de wet.
Digitaal aangegaan mag digitaal ook opgezegd worden ongeacht wat de AV vermelden.
Je mag er wel om vragen maar als je klant het weigert om het schriftelijk te doen is die mail opzegging geheel geldig.

wbakker-letsgoonline
20/07/08, 14:14
@ webxtra

Voorwaarden staan niet boven de wet.
Digitaal aangegaan mag digitaal ook opgezegd worden ongeacht wat de AV vermelden.
Je mag er wel om vragen maar als je klant het weigert om het schriftelijk te doen is die mail opzegging geheel geldig.

Maar TS heeft het niet geweigerd om schriftelijk op te zeggen, dus telt bovenstaand niet mee.

TS wat je kunt doen is inderdaad wat hierboven al aangegeven is alle mail communicatie + kopie van je opzegbrief versturen aan zowel hoster als incassobureau en hierbij aangeven dat voor jouw de kous af is en dat dit maar intern opgelost dient te worden.

tvm
20/07/08, 14:20
als het betreffende bedrijf de brief niet heeft ontvangen bestaat deze dus niet voor het bedrijf dus telt de digitale opzegging nog. Sowieso is de TS in zijn recht als zijn kant van het verhaal klopt en het bedrijf gereageerd heeft op zijn mail voor opzegging.

mvg,

Tim Van Maele

niek538
20/07/08, 14:22
kopie van je opzegbrief versturen aan zowel hoster als incassobureau en hierbij aangeven dat voor jouw de kous af is en dat dit maar intern opgelost dient te worden.

Ik heb die kopie al aan het incasso/gerechtsdeurwaarder bureau gestuurd, (in mei) ondanks dat kreeg ik dus toch in juli een nieuwe duurdere acceptgiro.

Incacsso bureau schrijft:

"In antwoord op uw schrijven kunnen wij u het volgende meedelen.
Onze client heeft aangegeven dat uw account nog actief is en dat men geen schriftelijke opzegging heeft ontvangen.

Betaling dient plaats te vinden binnen VIJF DAGEN NA HEDEN
Indien tijdig betaling uitblijft zien wij ons genoodzaakt verder executiemaatregelen te nemen."

Nu daar kan ik het dus mee doen.
Wordt dus in iedergeval vervolgt...

BsHosting
20/07/08, 14:22
@ Wesley

Klopt.
Maar verhaal telt uiteraard ook als klant wel de brief stuurt en hij zgn niet aankomt.

Maar gezien de werkwijze weet ik wel bijna zeker welk stuk vuilnis hier mee bezig is, wij hebben ook 2 klanten die problemen met deze figuur hebben, dreigen kan ie goed maar verder niks.

Zelfs Trosradar staat er vol mee met dit figuur, bij onze klanten flikte ie het het was opgezegd per mail incl bevestiging en toch wilde ie een brief, kwam spontaan natuurlijk niet aan.

Dreigde met die klanten zwart te maken etc etc, want ze waren akkoord met zijn AV, toch knap want ten tijde van de digitale overeenkomst had meneer niet eens AV, en wil nu die klanten laten opdraaien voor zijn fouten met een AV uit 2008 waar klanten nooit akkoord mee zijn gegaan.

Incassobureau luisterd ook maar half dus die klanten wachten op een rechtszaak die nooit zal komen.
Winnen doen ze het gegarandeerd.

Dreas
20/07/08, 14:24
Ik zou inderdaad ook een kopie van de mailtjes + brief (hoop dat je die nog wel hebt!) naar het incasso bureau en de hoster sturen. Met daarbij de mededeling dat je ervanuitgaat dat daarmee de zaak is afgedaan, je niet meer zal reageren op verdere correspondentie van hun kant, en je een eventuele rechtzaak vol vertrouwen tegemoet ziet. Dit zal er dan echt niet van komen :) Succes!

WebXtra
20/07/08, 14:59
genoodzaakt verder executiemaatregelen te nemen."



Fijn incasso bureau als ze met executiemaatregelen dreigen..
Mocht het incasso bureau aangesloten zijn bij het NVIO dan zou ik de NVIO eens aanschrijven, want indien men het keurmerk heeft mag men niet dreigen met falliesement e.d.

eXtreme Service
20/07/08, 15:39
Toch wel erg dat dit allemaal bestaat. Beste blijft gewoon een aangetekende brief sturen (oke kost je natuurlijk geld) maar dat is toch de zekerheid dat ze achteraf niks meer te zeggen hebben. In België zijn volgens mij Algemene Voorwaarden wel bindend. Meestal staat hier wel in dat opzeggen via brief moet gebeuren maar niks over het wel dan niet aankomen van de opzegging. Wat wilt zeggen dat indien u de opzegging wel gedaan hebt en deze niet aangekomen is via de post, deze toch geldig is aangezien u de Algemene Voorwaarden wel bent nagekomen.

Correct me if I'm wrong.

BsHosting
20/07/08, 16:27
AV staan in geen 1 land boven de wet.

Digitaal aangaan is Digitaal opzeggen ook in Belgie.

WebXtra
20/07/08, 16:34
Een mobiel abbonement kun je ook digitaal aanvragen.
En moet je altijd schriftelijk opzeggen.

Kan ook bij ADSL, maar nog nooit gezien dat je digitaal kan opzeggen.

BsHosting
20/07/08, 16:37
Mobiel kan je ook digitaal opzeggen hangt vande provider af.

Maar dat hun eisen schriftelijk wil niet zeggen dat het wettelijk ook zo is, het wordt gedoogd omdat niemand er schijnbaar bezwaar tegen maakt.

Trafego
20/07/08, 19:46
Artikel 267 van boek 6 bepaalt dat als een overeenkomst langs elektronische weg is gesloten, hij tevens door een elektronische verklaring kan worden ontbonden. Ook deze verklaring moet voldoen aan de hierboven genoemde eisen van raadpleegbaarheid, verifieerbaarheid en de identiteit van de partijen.

Veel elektronische dienstverleners zetten in hun algemene voorwaarden dat overeenkomsten (zoals abonnementen op telefonie of Internet) alleen schriftelijk kunnen worden opgezegd. In theorie kan zo'n overeenkomst dus ook per digitaal getekende e-mail worden opgezegd. In de praktijk is het wachten op de eerste klant die hierover naar de rechter stapt, zodat hier jurisprudentie over komt.


maar daarnaast..

Elwin moet zijn zaakjes eens fair gaan regelen.

Wij accepteren een digitale opzegging op de volgende manier:

Verzonden vanuit email adres waar overeenkomst mee aangegaan is,
alle naw in mail vermeld,
debi nummer. + kopie van ID (voor en achterzijde)
en doen aan steekproeven :)

Mastje
20/07/08, 20:25
Hebt jij een bevestiging van het schriftelijk opzeggen. Zonee, pech. Zorg altijd! dat je een bevestiging krijgt, dit krijgt je bijvoorbeeld via aangetekend schrijven. (Men plaatst dit in de voorwaarden zodat er geen problemen komen voor de klant of voor de hostingbedrijf dat dit is aangekomen of niet.) Het enige wat je nu kan krijgen als je wacht is veel brieven en hartklachten, omdat je iedere keer weer zo'n brief in huis krijgt.

Je enige kans is dat je je nog kan beroepen op dat je per email hebt opgezegt. Zorg altijd dat je bent voorbereid op bedrijven zoals deze en ik weet er nog wel een stuk of 10 te noemen welke helaas nog steeds niet failliet zijn.

Bedenk je van tevoren dat je altijd bewijs moet hebben van een opzegging om verdere problemen te voorkomen. Dit kan een bevestiging van de hoster zijn, maar ook bijvoorbeeld van het aangetekend schrijven.

Blacky
20/07/08, 20:55
heb ik in februari 2006 per E-mail opgezegd. Waarop ik antwoord kreeg dat dit schriftelijk moet.


Hebt jij een bevestiging van het schriftelijk opzeggen.
Hij heeft antwoord daarop gekregen dat het schriftelijk moet, dus als hij die emails nog heeft dan heeft hij bewijs dat de schriftelijke opzegging ontvangen is.

Nu weet ik niet meer exact waar, maar deze week ben ik ergens dacht ik een stukje juridisch tegen gekomen waaruit bleek dat een email ook als schriftelijke opzegging gold.

Ah wacht, hiero heb je zoiets:
http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/

Nog iets interessants:

Artikel 267 van boek 6 bepaalt dat als een overeenkomst langs elektronische weg is gesloten, hij tevens door een elektronische verklaring kan worden ontbonden. Zelfs wanneer is afgesproken dat je een stuk papier op de post moet doen. Het bedrijf kan niet in de algemene voorwaarden afwijken van deze wettelijke regeling, omdat deze net zo dwingend is als artikel 6:227a dat zegt dat het elektronisch sluiten van overeenkomsten rechtsgeldig is. Zie ook de Memorie van Toelichting bij de laatste wijziging van dit wetsartikel (pagina 60).
Bron: http://blog.iusmentis.com/tag/e-mail

Als ik dat laatste zo lees, en het contract is digitaal aangegaan en TS heeft de emails nog, dan heeft de verkoper geen poot om op te staan.

ICTRecht
20/07/08, 21:53
Die tekst (van mij) beschrijft de theorie, maar de praktijk is ontzettend weerbarstig hier. Het is niet de eerste keer dat leveranciers weigeren te snappen wat er in de wet staat, als dat voor hen negatief uitpakt.

Als ik iets kan doen om te helpen, hoor ik dat graag.

Arnoud Engelfriet

niek538
20/07/08, 22:41
Die tekst (van mij) beschrijft de theorie, maar de praktijk is ontzettend weerbarstig hier. Het is niet de eerste keer dat leveranciers weigeren te snappen wat er in de wet staat, als dat voor hen negatief uitpakt.

Als ik iets kan doen om te helpen, hoor ik dat graag.

Arnoud Engelfriet

Bedankt allen.

Ik heb zojuist wederom de webhoster en incasso/gerechtsdeurwaarder een mail gestuurd. (van de webhoster kreeg ik een support nummer) dus alweer een teken dat de mail ontvangen moet zijn.

In afwachting van hun antwoord (laatste keer dus 2 maanden ertussen) bericht ik hier tzt het verloop weer verder.

De deurwaarder kan toch geen geld bij mij innen zonder tussenkomst van een kantonrechter (?) en die zal eerst bij mij verhaal halen?

Betalen is inderdaad makkelijker, maar zo zit ik niet in elkaar.

Recht is recht. Dan maar een paar dagen sjagereinig hierdoor en doende om brieven te schrijven.

Trafego
20/07/08, 23:23
Wat je stelt is correct, het zal naar kanton moeten waar jij je mag komen verdedigen.

Niet opdagen is zonder meer gelijk verloren.

systemdeveloper
20/07/08, 23:36
Artikel 267 van boek 6 bepaalt dat als een overeenkomst langs elektronische weg is gesloten, hij tevens door een elektronische verklaring kan worden ontbonden. Ook deze verklaring moet voldoen aan de hierboven genoemde eisen van raadpleegbaarheid, verifieerbaarheid en de identiteit van de partijen.
En concreet betekent dit dat je bij digitaal opzeggen, je email ook ondertekent met een digitaal certificaat op jouw naam. Dat is namelijk verifieerbaar. Een normaal emailtje gaat het voor de rechter niet redden.

ICTRecht
20/07/08, 23:41
Nee, dat moet niet. Art. 6:227a waar artikel 267 naar verwijst, eist in lid d dat "de identiteit van de partijen met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld" en niet dat er een certificaat gebruikt moet zijn. Als je een certificaat gebruikt, dan heb je wel aan deze eis voldaan. Maar het is niet de enige manier om aan deze eis te voldoen.

Arnoud

systemdeveloper
21/07/08, 00:21
Nee, dat moet niet. Art. 6:227a waar artikel 267 naar verwijst, eist in lid d dat "de identiteit van de partijen met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld" en niet dat er een certificaat gebruikt moet zijn. Als je een certificaat gebruikt, dan heb je wel aan deze eis voldaan. Maar het is niet de enige manier om aan deze eis te voldoen.

Arnoud
True, het kan ook met ip, email e.d., zelfs met mondelinge verklaringen maar die dingen zijn vaak veel lastiger hard te maken. En de rechter gaat dan aan de tegenpartij vragen hoe zij erover denken, wat een dialoog (opening voor de tegenpartij) creeert die niet nodig zou zijn geweest.
my 2 cents, maar ik moet binnenkort sowieso eens contact met jullie opnemen :)

Trafego
21/07/08, 10:13
John,
digitaal ondertekend komt helaas nog te weinig voor.. daarom ook de volgende wijze van werken bij ons.

Wij accepteren een digitale opzegging op de volgende manier:

Verzonden vanuit email adres waar overeenkomst mee aangegaan is,
alle naw in mail vermeld,
debi nummer. + kopie van ID (voor en achterzijde)
en we doen aan steekproeven

opinion
21/07/08, 11:35
Waarom post je 2x hetzelfde?



... Verzonden vanuit email adres waar overeenkomst mee aangegaan is,
alle naw in mail vermeld,
debi nummer. + kopie van ID (voor en achterzijde)
en we doen aan steekproeven

Trafego
21/07/08, 13:00
Omdat John dat gedeelte naar mijn post gemist had en enkel over digitale handtekening had met een certificaat.

opinion
21/07/08, 13:56
Voor deze keer dan maar. :-)

elko74
01/10/08, 16:21
aan TS: inmiddels 2 maanden verder... hoe is dit nu afgelopen?

Mikey
01/10/08, 16:53
@ webxtra

Voorwaarden staan niet boven de wet.
Digitaal aangegaan mag digitaal ook opgezegd worden ongeacht wat de AV vermelden.
Je mag er wel om vragen maar als je klant het weigert om het schriftelijk te doen is die mail opzegging geheel geldig.


Jij ziet ze vliegen, dan ga ik overal waar jij je weder diensten afneemt in naam van jou opzeggen.

Neem aan dat je nu snapt wat het belang is van schriftelijk opzeggen....

BsHosting
01/10/08, 16:56
Jij blaat als een schaap maar leest niet eens wat ICT recht zelf ook al verteld hier.

Het gaat erom degene die het aangevraagd heeft het op kan zeggen dus ovv van alle gegevens.

Daar jij die niet hebt kan jij ook voor een ander niks opzeggen he.

Als ik jou verhaal zou volgen kan ik het ook schriftelijk opzeggen voor jou geen haan die er dan naar zou kraaien.

Eerst eens lezen wat ict recht zegt en dan nog eens praten.

Mikey
01/10/08, 17:02
Jij blaat als een schaap maar leest niet eens wat ICT recht zelf ook al verteld hier.

Het gaat erom degene die het aangevraagd heeft het op kan zeggen dus ovv van alle gegevens.

Daar jij die niet hebt kan jij ook voor een ander niks opzeggen he.

Als ik jou verhaal zou volgen kan ik het ook schriftelijk opzeggen voor jou geen haan die er dan naar zou kraaien.

Eerst eens lezen wat ict recht zegt en dan nog eens praten.

Je reactie is priceless, iemand aanprijzen met puike aantoonbare ervaring. Dat clubje is een pot nat.... Een koe over de dam, doet meer strond volgen...

Oh wacht, het is, een schaap over de dam, de rest van de arme doet volgen :eek:

BsHosting
01/10/08, 17:06
Zegt denk ik meer over jouw eigenwijze houding.

Wie weet er iets meer van dit soort zaken een JURIST of een webhoster.

Mikey
01/10/08, 17:10
Zegt denk ik meer over jouw eigenwijze houding.

Wie weet er iets meer van dit soort zaken een JURIST of een webhoster.

tja, alsof juristen nooit aan het kortste eind trekken...

Wel fun, een jurist kan jou dus alles wijsmaken ?

Wist je dat van melk drinken je voeten eraf vallen :w00t:

®on
01/10/08, 17:13
He, gezellig, koekje erbij?