PDA

Bekijk Volledige Versie : Licentie 2008 std



Cakkie
17/07/08, 23:05
Een collega van mij heeft een Windows Server 2008 std geinstalleerd als 60-dagen trial. Nu heeft hij daar de nodige tests op gedaan en goed bevonden, en wil hij deze server "regulariseren". Nu is de vraag welke licentie hij nu precies nodig heeft, gezien hij die ook voor hosting gaat gebruiken. Moet hij nu zowel de Windows Server 2008 std licentie als een SPLA licentie hebben, of dekt die SPLA ineens ook de Windows licentie? (en bestaat een SPLA voor de Std editition, of is dat enkel de webserver edition?)

We hebben daarstraks eens naar MS gebeld, maar die gast hoorde het donderen in Keulen. Die wist zelfs niet eens dat het mogelijk was om die 60-dagen trial te laten verlengen (zelfs tot 3 keer toe) en we hebben hem zelfs nog naar de pagina gestuurd op de MS site waar dat op stond.

gjtje
17/07/08, 23:27
Als je het voor hosting voor anderen gaat gebruiken heb je een cpu licentie nodig (unauthenticated of authenticated afhankelijk van het doel). Aangezien voor de standaard editie unauthenticated cpu licenties niet meer bestaan blijft er niet veel over. De vraag is of je standaard nodig hebt en web server niet voldoende is. Authenticated cpu licenties zijn niet echt goedkoop...

Cakkie
18/07/08, 10:21
Of de webedition voldoende is weet ik niet, zal eens moeten horen wat hij er precies allemaal mee gaat doen. Aangezien hij geen gekke dingen wil doen (gewoon websites hosten via IIS, mail via mailenable) denk ik dat hij met een unauthenticated voldoende heeft.

Bottem line heeft hij dus 2 opties
1) authenticated standaard -> +/-100 eur / mnd
2) reinstall + unauthenticated webedition -> +/- 10 eur / mnd

Een derde optie, een datacenter unauthenticated maar gewoon de std blijven draaien zal niet mogen zeker?

gjtje
18/07/08, 13:08
Tja, als je data center zou gebruiken i.c.m. virtualisatie software dan mag je daar wel weer standaard unauthenticated op hosten. De vraag is of de achterliggende gedachte is dat ze Windows virtualisatie willen pushen of licenties verkopen. ;)