PDA

Bekijk Volledige Versie : [ESX3] upgraden storage



midas
16/07/08, 12:36
Momenteel zit onze eerste ESX bak bijna aan zn max qua storage, van de 2TB is er nog maar 290GB vrij. Ik ben dus op zoek naar een manier om storage uit te bereiden
Daarvoor heb ik de volgende mogelijkheden:
• SAN: mogelijkheid tot vmotion, fallover, meerdere servers vanaf 1 lun draaien etc.
• DAS: goedkoper, makkelijker expanden, mis wel weer fallover etc.
Nou zijn er hier een aantal andere VMware esx gebruikers en vroeg ik mij af wat jullie aanraden of al in gebruik hebben.
Ik dank u alvast voor een antwoord

easy2host
16/07/08, 12:39
Wij gebruiken ESX icm een SAN vanwege onder anderen die mogelijk die jij noemt. Met een SAN kun je ook expanden in vmware als ik mij niet vergis. Zelf hebben wij een SAN icm ISCSI draaien van Equallogic en dat bevalt zeer goed, ook backuppen met VCB etc werkt snel.

midas
16/07/08, 12:42
Weet je toevallig welke san van Equallogic? Dit zou mij erg kunnen helpen in mijn zoektocht ;)

Pirus
16/07/08, 12:46
Zelf werk ik met een HP MSA 1550.
Dat is zeker een goede aanrader.
Alles is redudant en vmotion werkt perfect.
Al is het wel aan de dure kant (complete omgeving 2x esx 1x san a 50.000 euro)

easy2host
16/07/08, 12:50
Weet je toevallig welke san van Equallogic? Dit zou mij erg kunnen helpen in mijn zoektocht ;)

Wij hebben zelf 2x een PS100-E. Dit is een compleet redundant systeem. Wij hebben ze gekoppeld zodat de load over 28 schijven verdeeld wordt. Het SAN heeft 1 group IP adres.

EQL is overgenomen door DELL en ze zullen vast andere nummers hebben gekregen (meen nu PS5000-E ofzo (site http://www.equallogic.com/)
http://www.equallogic.com/products/view.aspx?id=1791

Wij hebben hem aangeschaft via Storage Management (www.storagemanagement.nl). Zij kunnen je goed voorlichten en een eventuele demo op locatie geven. je kan ze ook bestellen via DELL

Jesperw
16/07/08, 13:14
Hier ook Equallogic. Nu een PS-100, over 3 weken komt hier de nieuwe PS5000-E bij met 8TB. Die uitbreiding is zo eenvoudig als een ip opgeven, inloggen en meedraaien in een volume met een totaal van 11.5TB raw storage.

Met zo'n Equallogic en gevirtualiseerde storage van je pas echt flexibel. :)

Ook gekocht bij storagemanagement trouwens. Aanrader.

Pirus
16/07/08, 14:11
Wat zijn jullie qua prijzen ongeveer kwijt ?

easy2host
16/07/08, 14:21
Wat zijn jullie qua prijzen ongeveer kwijt ?

je hebt mail

Jesperw
16/07/08, 14:23
Die vind je hier: http://www.storagemanagement.nl/EQLline.html

Daar komen nog wel support kosten bij. Denk aan een paar duizend euro per jaar.

midas
16/07/08, 14:27
Ik vond zojuist een leuk project, openfiler, wat opzich een mooi project is icm een esx kist. Denk dat ik hier eens mee ga spelen op mn develop esx machine.

Zijn er btw mensen met ervaring hiermee?

Jesperw
16/07/08, 15:25
Dat zijn leuke dingen. Net als bijvoorbeeld FreeNAS. Ik zou ze alleen niet in een productie omgeving inzetten. Maar om te testen voldoen ze uitstekend. Bijvoorbeeld als iSCSI target.

midas
16/07/08, 15:27
Voor nu ga ik maar voor de md3000i met md1000 eraan, goed voor een TB of 20.

Jesperw
16/07/08, 16:16
Ik zou daar goed over nadenken. 20TB is leuk, maar je moet wel voldoende IO/PS aan kunnen om dat met een behoorlijk aantal vm's te kunnen benaderen. Verder had die md3000 geloof ik een (lage) limiet aan het aantal connecties of servers.

Randy
16/07/08, 17:09
Jesper,

Zie ik nu een foto van jullie racks op de site van SM?

bakkerl
16/07/08, 17:16
Wanneer gaan ze die Equallogic aanbieden met 10k/15k rpm disken. En dan dan het liefst in SAS uitvoering ipv SATA?

Randy
16/07/08, 17:19
Wanneer gaan ze die Equallogic aanbieden met 10k/15k rpm disken. En dan dan het liefst in SAS uitvoering ipv SATA?

Is er al Lamp-. Even naar onderen scrollen. De X-serie is SAS 10K en de XV serie is SAS 15K RPM.

Jesperw
16/07/08, 17:40
Yup. Die zijn er. Maar vraag eerst een demo van een SATA model, want die zijn zo gruwelijk snel dat je vaak geen SAS doos nodig hebt. Wij moesten ook aan het idee wennen, maar het is waar.

Randy: Klopt, dat is een (oude) foto van een paar van onze racks.

bakkerl
16/07/08, 19:06
Is er al Lamp-. Even naar onderen scrollen. De X-serie is SAS 10K en de XV serie is SAS 15K RPM.
Ah, die had ik even niet gezien.. te snel weg van die pagina weggegaan denk ik.


Yup. Die zijn er. Maar vraag eerst een demo van een SATA model, want die zijn zo gruwelijk snel dat je vaak geen SAS doos nodig hebt. Wij moesten ook aan het idee wennen, maar het is waar.
Wat noem je gruwelijk snel? Ik ben nu 15k rpm FC disken gewent. De cijfers moeten dan wel heel erg goed zijn wil onder de indruk zijn :P

Jesperw
16/07/08, 19:14
Tsja, ik heb bakken met 6 keer 15k SAS disks in raid10, maar die zijn velen malen trager dan onze equallogics. Ik heb wel eens benchmarks gepost hier:

Doe dit op een Linux doos:

- wget http://www.linuxinsight.com/files/seeker.c
- gcc -o seeker seeker.c

Ik had:

Results: 857 seeks/second, 1.17 ms random access time

Hij was toen al wel live. Met de uitbreiding die binnenkort ons totaal op 30 disks brengt, is de performance nog veel hoger. Equallogics schalen lineair op met capaciteit + performance.

Mocht je interesse hebben, vraag dan 's zo'n demo aan. Kost niets, is vrijblijvend en je zult je verbazen.

theop
16/07/08, 21:58
kijk eens naar lefthand networks erg leuke oplossing met standaard hardware
van hp dell of ibm en super schaalbaar. http://www.lefthandnetworks.com

Jesperw
16/07/08, 22:30
Als je voor lefthand gaat (ik heb geen goede ervaringen gehoord) dan zou ik kiezen voor de lefthand hardware. Er zijn namelijk meerdere cases bekend waarbij er bij storingen niemand verantwoordelijk zegt te zijn. HP roept dat 't komt door de software en lefthand wijst naar HP. Dat wil je niet op je kritische platform. Zoiets kun je dus wel voorkomen als je voor lefthand hardware kiest. Dan koop je een complete oplossing.

Het is wel heel erg geschikt als je hele veilige storage wilt bouwen over meerdere locaties bijvoorbeeld. Voor het echte snelle en makkelijk beheersbare werk iets minder.

bakkerl
16/07/08, 23:09
@Midas,
Als je alleen ESX blijft gebruiken, kijken dan ook even in http://www.vmware.com/pdf/vi35_san_guide.pdf . Hierin staan de merken en types welke supported zijn onder ESX (3.5i). Toch wel een belangrijk punt om mee te nemen als je netjes support wil blijven houden van VMWare...

Wat hier boven genoemt wordt, staat namelijk allemaal op dat lijstje...

Weppel
18/07/08, 12:58
Ik zou daar goed over nadenken. 20TB is leuk, maar je moet wel voldoende IO/PS aan kunnen om dat met een behoorlijk aantal vm's te kunnen benaderen. Verder had die md3000 geloof ik een (lage) limiet aan het aantal connecties of servers.

Daar heb je inderdaad gelijk in. De MD3000i kan een maximum van 16 iSCSI connecties / IP's aan. Wil je dus meer dan 16 connecties maken naar je MD3000i dan heb je een probleem.