PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatisering installatie besturinggsysteem (dedicated)



24x7group
15/07/08, 15:22
Een vraagje aan de mede-hosters.
Hoe automatiseren jullie de installatie van een besturingssysteem op jullie servers?

Gebeurt dit nog manueel per server (cd-rom erin, booten, installeren) of gebruiken jullie hier enige software voor om dit te automatiseren en sneller te doen gaan?

Enige aanraders / tips hiervoor?

Randy
15/07/08, 15:47
PXE boot?

Mikey
15/07/08, 15:53
kickstart

pierce
15/07/08, 15:56
Ghost of True Image zou een optie kunnen zijn.
Echter moet je dan weer script gaan maken voor de updates e.d.

Of Microsoft SCCM, maar dat ik op kleine schaal niet echt haalbaar. ;)

Randy
15/07/08, 16:00
Leuk voorbeeld van funcionele PXE is (was) Nocmonkey.

24x7group
15/07/08, 16:04
Idd, ik kende nocmonkey ook al, maar dat is blijkbaar een tijdje terug overgenomen en hier vind ik dus niets meer van :)

Ik zou een mooie oplossing willen hebben voor linux en windows, het mag een betalende versie zijn. Als er enige aanraders zijn, noem ze gerust.

santema
15/07/08, 17:25
Nocmonkey is gestopt volgens mij.

gjtje
15/07/08, 18:08
Windows RIS, maar dan heb je nog steeds een beetje handwerk volgens mij.

DutchTSE
15/07/08, 18:57
altiris, kickstart, pxeboot, windows RIS, imaging.

was er met google echt niks te vinden? ;)

24x7group
15/07/08, 19:00
Via google kon ik inderdaad niet vinden wat de meesten onder ons hier gebruiken.
Heb jij daar een leuke zoekterm voor dan?

Spyder01
16/07/08, 01:28
Nocmonkey is gestopt volgens mij.

Ja, had iets met SWSoft te maken geloof ik, maar heb het niet allemaal kunnen volgen. NOC Monkey is niet meer te downloaden, maar mensen hier hebben vast nog wel op cd staan (o.a. wij wel).

Er is nog een pagina actief (niet super makkelijk te vinden) waar je een 5 user licentie om te testen aan kunt vragen en ook licenties nog kunt verlengen / kopen. Maar je moet je wel afvragen of je daar op vertrouwd, hoelang dat nog kan, is niet bekend namelijk.

En er zijn nog wel andere alternatieven, als is NOC Monkey een leuk en vrij uitgebreid geheel (zeker als je het met andere vergelijkt).

24x7group
16/07/08, 10:07
Spyder01,

Heb je misschien wat namen van die alternatieven? NOC monkey leek me ook de beste oplossing hiervoor, best jammer dat ze dit hebben stopgezet. Ik heb reeds the allmighty google gebruikt, echter zonder goeie vergelijkbare alternatieven te vinden.

fastrep
16/07/08, 10:21
Voor Linux heb ik altijd een Ghost-image gemaakt, die ik op de nieuwe server zet. Daarna ga ik dan de configuratiebestanden (hostname, network, ...) aanpassen, en kan je de server booten. Dat is redelijk eenvoudig, en kan enigszins geautomatiseerd worden, door b.v. een scriptje te laten lopen na de eerste aanmelding.
Wat je ook kan doen is een boot cd (ik gebruikte Slax) maken die de partitionering doet, en de files kopieert van een netwerklocatie met een scriptje. Dan kan je in principe alles mooi automatiseren, en hoef je geen ghost te gebruiken.

Voor Windows gebruiken wij een Windows PE boot cd waarmee je opstart, en via het netwerk de winnt32.exe (setup-proces) van de gewenste Windows-versie start. Ook dit is uitstekend te automatiseren door een unattended.txt file, waarin je de antwoorden zet op alle vragen die tijdens de setup gevraagd worden. Je kan ook drivers steken in de Windows-sources op het netwerk. Het is echter best wel ingewikkeld, al wordt het steeds gemakkelijker met de nieuwe Windows-versies. Momenteel zijn we bezig met een setup voor Windows Vista/2008, maar de prioriteit ligt voorlopig even op Linux. Veel informatie vind je terug op volgende website, die bijzonder veel info bevat:
http://www.msfn.org/

Er zijn hele forumgroepen over unattended installs:
http://www.msfn.org/board/Unattended-Windows-Discussion-and-Support-f101.html

Ik weet niet of het dit is wat je zoekt, er is behoorlijk wat werk aan. Maar eens je die dingen hebt, ben je wel goed gesteld. Het is alleen geen kant-en klare oplossing voor windows en linux.

Peter

Pirus
16/07/08, 10:27
Linux doe ik nog via handmatige installatie's
Windows installatie's doe ik via RIS of WDS.

Spyder01
16/07/08, 11:28
Spyder01,

Heb je misschien wat namen van die alternatieven? NOC monkey leek me ook de beste oplossing hiervoor, best jammer dat ze dit hebben stopgezet. Ik heb reeds the allmighty google gebruikt, echter zonder goeie vergelijkbare alternatieven te vinden.

You can try this one:

http://ispsystem.com/en/index.html

Maar deze is niet gratis, maar wel goed betaalbaar (zeker als je kijkt naar de werkbesparing enz.)

24x7group
16/07/08, 11:38
Jammer dat Windows niet wordt ondersteunt door ISPsystem :)
De ghost images lijken me ook niet echt een goed idee. Reden hiervoor is dat we momenteel met een 3 tal verschillende moederborden werken en deze natuurlijk weer verschillende drivers nodig hebben. De DVD's zouden zich alleen maar opstapelen en dat is ook weer niks.

Swiftway-UK
16/07/08, 11:58
Wij gebruiken ons eigen programma Rackman hiervoor. Click op een rack, daarna op een server in dat rack en click hierna op de OS die geinstalleerd moet worden. Indien de server al assigned is aan een klant, dan moet de klant dit authoriseren. Of zoek de server in de database op asset tag.

Hierna kun je bepaalde parameters ingeven (zoals bijvoorbeeld indeling van de schijf, partities e.d. en License keys (indien windows of een server met bepaalde control panel) ) en de server word geinstalleerd.

Werkt ook eventueel samen met Avocent KVM/IP, DRAC, AOC-SIMSO, IPMI 2.0, ILO of een console server die we gebruiken.

Wij werken nu aan een module zodat klanten dit zelf ook kunnen doen.

Sorcer
16/07/08, 12:43
@Swiftway, hoe staat het ervoor met dat project? Ben er nog steeds erg benieuwd na. Kun je eventueel nieuwe screenshots posten? Merci :)

eXtreme Service
16/07/08, 19:20
Hier ook wel veel interesse in dat systeem. Zelf hebben wij bijna allemaal servers met IPMI2.0 en dan is het mogelijk om via die IPMI de installatie te doen ?

martysmarty
16/07/08, 20:26
Voor dedicated gebruiken we IPMI met KVM/IP en DVD ISO Emulator erin, werkt perfect.

Voor VPSen gebruiken we G4U, Ghost 4 Unix. Deze maakt een Image en slaat het op FTP op (compressed)