PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhosting, domeinen en jeugdigen



Blacky
09/07/08, 17:49
Ik vroeg me vandaag iets af.
Tegenwoordig kun je bij de meeste hosters gewoon lekker alles automatisch doen, je doet je bestelling, betaalt via ideal of paypal, domein automatisch geregistreerd, noem maar op.

Iedereen kan dat dus doen, ook minderjarigen.
Als een volwassene zich bedenkt, heb je nog het herroepingsrecht, wat niet van toepassing is voor de domeinnaam.

Maar stel iemand van 14 of 15 brengt krantjes rond, heeft zijn eigen bankrekening, neemt webhosting en een domein bij je af, laat lekker alles automatisch aanmaken en betaalt alles via paypal of ideal.

Hoe sterk sta je dan als webhoster in je schoenen als zo iemand zich bedenkt en ook het geld van de domeinregistratie terug eist?

Voor zover ik me vaag herinner bestond er ook nog een of andere wetgeving dat als minderjarigen geld uitgeven (zie voorbeeld 09xx nummers bellen), de ouders daar toestemming voor moeten geven en indien die toestemming er niet is ben je als verkoper zelf verantwoordelijk.

Bouwen jullie een check in die automatische systemen op basis van geboortedatum en zoja, dan vult iemand toch gewoon lekker een andere geboortedatum in.

Hoe ga je dan te werk? Wat zijn je rechten/plichten in zo'n geval?

SF-Jeroen
09/07/08, 17:54
Ik vind dit altijd een goed artikel:

http://blog.iusmentis.com/2008/05/14/webhostingabonnement-afgesloten-door-minderjarige-wat-nu/

Triloxigen
09/07/08, 17:58
Een kind van 15,- is handelingsbekwaam om voor kleine bedragen iets aan te schaffen. Een hostingpakket van 30,- valt hier gewoon onder.

Blacky
09/07/08, 18:26
Nou Triloxigen, als ik zo de link lees van Gualcherius is dat nog maar afwachten.
30 of 40 euro per jaar is inderdaad niet veel. Maar mij wordt niet duidelijk waar de grens ligt tussen wat ongeveer redelijk is.
Dan deze uitspraken erbij:

als het een rechtshandeling is “waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.”
Gecombineerd met:

Hoe zit dat nu bij webhosting? Ik zou niet snel aannemen dat het gebruikelijk is dat mensen van vijftien jaar zelfstandig webhostingaccounts nemen.
krijg ik toch de indruk dat het niet uit maakt of het 30 euro of 100 euro is.
Maar het is een blog van een jurist, dus de tweede quote is geen wetgeving.

Dus echt duidelijker is het me er nog niet op geworden.
Daarnaast zit je nog met het punt van geautomatiseerde systemen, voor mijn part verlagen we de leeftijd even naar 13 of 14. Ik ken er zat van die leeftijd met een website en een forum. Stel zo iemand vult netjes in dat ie 18 jaar is.
Het bewijs krijg je pas in handen -als- je al gebruik maakt van contracten en een copie van het legitimatiebewijs eist. Maar eer je dat binnen hebt, als ze het al terugsturen, dan ben je toch weer een aantal dagen verder en de kosten zijn dan al gemaakt.
Toch?

Wynand
09/07/08, 19:15
Paypal gebruikers zouden zowiso +18 moeten zijn. Niet dat er een kat zich daar wat van aantrekt, maar je zou het kunnen gebruiken als argument lijkt me.

Blacky
10/07/08, 00:55
Dus als ik het zo lees is er bij de collega's eigenlijk nog nooit last geweest met zoiets?

Tim.Bracquez
10/07/08, 03:47
Dus als ik het zo lees is er bij de collega's eigenlijk nog nooit last geweest met zoiets?

Gewoon het vast telefoon nummer opzoeken van die persoon en eens bellen.
Tot nu toe altijd één van de ouders aan de lijn gehad en dan krijg je mooi het geld op rekening + eventueel telefoonkosten als je dat er nog eens bij wenst.

Al meermaals moeten doen, altijd van de eerste keer gelukt...

De ouders wisten er zelfs in de meeste gevallen niets van af dat zoonlief hosting of een gameserver had gekocht. Ook al heeft zoonlief duidelijk moeten aanvinken "Ik ga akkoord met de voorwaarden en verklaar dat ik 18 jaar of ouder ben of ik toestemming heb van een ouder of voogd" ;)

ICTRecht
10/07/08, 09:09
Goh, ik word gelezen. :)

De prijs is niet de enige factor. De wet heeft het over of het "gebruikelijk" is dat iemand van die leeftijd zoiets koopt of afsluit. Iemand van vijftien kan best een dure fiets kopen lijkt mij.

Het verstandigste blijft om te verifiëren hoe oud de wederpartij is. Het probleem is namelijk dat als de koop ongeldig blijkt, je alles terug moet draaien en 100% van de prijs moet terugbetalen zonder enige aanspraak op schadevergoeding te kunnen maken.

Arnoud Engelfriet

DennisWijnberg
10/07/08, 09:46
Hè Arnoud, we komen elkaar ook o-ver-al tegen hè, behalve IRL :p

DennisWijnberg
10/07/08, 10:37
Add: P.S. Op de website (blog) van Arnoud vind je ook hoe wij dit oplossen!

Jimmy1987
12/07/08, 02:03
Laat ik het dan zo zeggen ik had op mijn veertiende al bijna een jaar een hostingpakket. ( het bedrijf laat ik ier achterwege, dat doet er niet toe )

Maar waarom zou een serieuze 14 jarige ( ja die zijn er ook ja, en ik was er een van ) geen hosting aan mogen vragen? Zolang deze maar betaalt heb ik dan het idee.

Geert-Jan
12/07/08, 08:31
Laat ik het dan zo zeggen ik had op mijn veertiende al bijna een jaar een hostingpakket. ( het bedrijf laat ik ier achterwege, dat doet er niet toe )

Maar waarom zou een serieuze 14 jarige ( ja die zijn er ook ja, en ik was er een van ) geen hosting aan mogen vragen? Zolang deze maar betaalt heb ik dan het idee.

Dat mag ie wel, waarom niet??? Daar zit het probleem ook niet in....

Het probleem zit hem in bestellingen van minderjarigen die, indien de ouders dat willen, dit zo terug kunnen draaien en de hoster met de kosten zit...

SF-Jeroen
12/07/08, 10:03
Maar dan vraag ik me af, als je dus een knopje met "Ik ben 18 jaar of ouder of heb toestemming van ouder/voogd" en iemand klikt dat aan, en hij blijkt geen 18 te zijn, en zijn ouders claimen alles terug. Valt dit dan niet onder fraude?

BsHosting
12/07/08, 10:40
Lijkt mij van wel.

En buiten dat webhosting is voor deze doelgroep economisch zeer verantwoord en normaal..
Men weet wel hoe men geld moet verdienen met hun sites maar als de ouders de koop ongedaan willen maken betalen de ouders de bedrijven ook terug waar zoon of dochter het geld heeft verdiend met zijn sites.

Denk het niet.

brinkie
12/07/08, 12:57
Dus als ik het zo lees is er bij de collega's eigenlijk nog nooit last geweest met zoiets?

Jazeker wel, in de acht jaar dat ik nou een webhosting bedrijf heb is het twéé keer gebeurd dat het 'mis' ging.

De eerste was toen een (bijstands)moeder het er niet mee eens was dat haar 15-jarige zoontje een hostingpakketje van een paar tientjes had afgenomen bij me. Ik heb de zaak zo opgelost dat de domeinnaam wel betaald moest worden (een .com, die had ik immers voorgefinancierd) maar het hostingabbonnement heb ik gecrediteerd. Niemand échte schade geleden op deze manier en moeders blij (zoontje minder!).

In een ander geval was er een jongeman van (bijna) 18 die z'n rekeningen niet meer betaalde na dat eerst wel te hebben gedaan. Ik heb contact opgenomen met de ouders, en die hebben de betalingsachterstand voldaan maar wel op voorwaarde dat de hosting stopgezet werd. Zij wisten dat hij een hostingpakket bij me had afgenomen, maar aangezien hij klaarblijkelijk zijn verantwoordelijkheden niet kon dragen (.. uitspraak vader) moest het maar afgelopen zijn..

Ik heb een aantal 'minderjare' klanten. Meestal gaat dat dus prima. De vergelijking met een mobieltje gaat mijns inziens inderdaad op. Beltegoed aanschaffen is bijna even duur als een domeinnaam,.. of vergelijk het met een abbonnement op een of ander tijdschrift.

Blacky
12/07/08, 16:54
En buiten dat webhosting is voor deze doelgroep economisch zeer verantwoord en normaal..
Lijkt mij inderdaad ook heel normaal, daar heb ik ook helemaal niets op tegen.

@Brinkie: Bedankt voor het delen van je ervaring, op die manier zou ik het vrijwel zeker ook proberen op te lossen. Pakket gewoon annuleren en alleen de domeninaam laten betalen.

Maar zoals ik het dus lees uit de reacties komt het dus nauwelijks voor dat hier problemen mee ontstaan. V.w.b. kleine pakketten al helemaal niet eigenlijk.

Voor dure pakketten of dedi's lijkt me die tip van Tim en Gualcherius om te laten aangeven dat men 18 of ouder is danwel toestemming heeft van de ouders wel handig. Mede gezien de reply van ICTrecht heb je dan toch wat houvast in zo'n situatie.

Marinus
25/07/08, 16:20
Voor duurdere pakketten (zeker bij colocatie of dedicated servers) lijkt me kopietje legitimatiebewijs ook nog best redelijk. Niet alleen uit het oogpunt van meerderjarigheid maar ook dat je weet met wie je te maken hebt mochten er activiteiten op de server plaatsvinden die niet door de beugel kunnen.

Wij hebben zelf twee keer last gehad met minderjarigen die een contract afsloten. Eenmaal is er toen een betalingsregeling met de ouders getroffen en de tweede maal hebben wij ons op het standpunt gesteld dat 150 euro per jaar niet ongewoon was voor een 17 jarige en gezegd uit coulance de helft van kosten kwijt te schelden. Ouders zijn daar toen akkoord mee gegaan.

Blacky
25/07/08, 19:28
Oke netjes, bedankt voor de reactie.
Is wel toevallig omdat het onderwerp nu eigenlijk ook speelt in een ander deel van het forum alwaar een moeder haar beklag doet.