PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW: Elektronische dienstverlening, vaststelling land van afnemer, bedragen < € 100,-



cj0
05/07/08, 22:48
Bij elektronische dienstverlening gelden verschillende regels voor drie groepen afnemers:
1. EU ondernemer: BTW verlegd van aanbieder naar afnemer, behalve als land aanbieder = land afnemer
2. EU niet-ondernemer: BTW in lang van aanbieder: 19% voor NL
3. Buiten EU: 0%.

Maar het volgende probleem komt dan om de hoek kijken: hoe stel je vast binnen welke categorie de afnemer valt?

Voor de ondernemers als afnemer lijkt het mij niet zo moeilijk, die willen zelf een kloppende factuur voor hun administratie.

Consumenten, is een andere zaak: die kunnen opgeven dat ze woonachtig zijn buiten de EU. En dan weet ik dat er allerlei technische manieren zijn om locaties van IP adressen naar een land te koppelen, maar degene die wil, kan met proxy servers etc. dit weer omzeilen.

Vraag: Wie heeft hier al mee te maken gehad? En wat is voor de Nederlandse belastingdienst acceptabel voor het vaststellen van het land van de afnemer? Is vertrouwen op de opgave van de klant acceptabel?


Situatie: volledige electronische levering (zonder menselijke tussenkomst) op basis van vooruitbetaling per bank met bedragen kleiner dan € 100 per transactie.

Xolphin
05/07/08, 23:14
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-56.html#P926_97443

De belastingdienst of je boekhouder is een betere informatiebron voor dit soort vragen. Er komen gegarandeerd reacties hieronder te staan van mensen met een andere interpretatie van de toch vrij heldere teksten op de belastingdienst website.

Hoe komt de betaling bij je binnen? Als je gebruikt maakt van een dienst als bijvoorbeeld ShareIt, dan berekend die partij de BTW voor je, de BTW wordt dan naar hun verlegd.

Daarnaast kun je aan de creditcards ook zien vanuit welk land een klant komt.

cj0
05/07/08, 23:50
De teksten op de site van de belastingdienst mogen dan vrij helder zijn, zelfs de EU erkent dat de vaststelling van het land van de afnemer een probleem is:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52006DC0210:NL:NOT#texte

3.3. Vaststelling van de plaats van belastingheffing
3.4. Geografische fragmentering

Overigens vermeldde ik dat het om bankoverschrijvingen gaat, creditcards zijn niet van toepassing.

az-nzl
06/07/08, 00:42
Wij hebben, onder andere, hierover enige discussie gevoerd met de belastingdienst, en daar kwam eigenlijk uit:

gezien het een dienst is, in NL, die je levert, dien je aan iedereen BTW te berekenen, tenzij het een ondernemer betreft binnen de EU waarvan je een geldig BTW nummer kan overleggen (moet dan ook op factuur e.d. vermeld staan dat BTW verlegd is etc etc).
Ook voor klanten buiten de EU geldt dat je gewoon BTW dient te berekenen.

Maar het beste overleg je met de belastingdienst :-)

Xolphin
06/07/08, 01:10
Overigens vermeldde ik dat het om bankoverschrijvingen gaat, creditcards zijn niet van toepassing.

Met bankoverschrijvingen is het toch nog makkelijker? Je kunt dan toch zien uit welk land de betaling komt?

Blacky
06/07/08, 01:16
Da's toevallig ik heb net mijn license van vbulletin verlengt.
Moest adresgegevens etc. geven, maar vB zit in de UK, en omdat NL binnen de EU ligt telden die er fijn 17,5% b.t.w. bovenop.
Maar inderdaad dat zou te omzeilen kunnen zijn, kun je bij een betaling met Paypal ook zien uit welk land de betaling komt?
En dan is er uiteraard nog de optie dat iemand anders voor je betaald.

Paul Z.
06/07/08, 02:45
Als je dan (zoals ik) een rekening in de VS hebt, en deze gebruikt voor betalingen naar NL, dan zou ik dus geen BTW moeten betalen?
En ja, ik woon echt in Argentinie, maar heb ook een VOF in NL...

martysmarty
06/07/08, 10:15
Da's toevallig ik heb net mijn license van vbulletin verlengt.
Moest adresgegevens etc. geven, maar vB zit in de UK, en omdat NL binnen de EU ligt telden die er fijn 17,5% b.t.w. bovenop.
Maar inderdaad dat zou te omzeilen kunnen zijn, kun je bij een betaling met Paypal ook zien uit welk land de betaling komt?
En dan is er uiteraard nog de optie dat iemand anders voor je betaald.

Als je bij die bestelling je BTW nummer opgeeft, kan je gewoon een 0% BTW factuur ontvangen.

cj0
06/07/08, 11:51
Laat ik het maar simpel houden: altijd NL (19%) BTW berekenen tenzij er een geldig BTW nummer is opgegeven dat niet begint met NL, dan BTW verlegd berekenen (<> 0%).

Dat is minder aantrekkelijk voor afnemers van buiten de EU. Echter daar richt ik mij niet op.

Blacky
06/07/08, 21:12
Als je bij die bestelling je BTW nummer opgeeft, kan je gewoon een 0% BTW factuur ontvangen.
Ja klopt maar die renewal was voor particuliere doeleinden, niet voor de zaak.

santema
06/07/08, 23:45
Niet alleen het land is van belang. De klant geeft een BTW nummer op, voor veel landen kunnen die controleren op de EU website, echter staat niet overal een adres bij, hoe weet je zeker dat het BTW nummer van de klant is, en niet van internet geplukt (of van de bakker op de hoek).

martysmarty
06/07/08, 23:46
Ja klopt maar die renewal was voor particuliere doeleinden, niet voor de zaak.

Dat is wat anders inderdaad.

Heb je nog geluk, particulieren betalen hier 25% BTW.

Xolphin
07/07/08, 03:10
Dat is wat anders inderdaad.

Heb je nog geluk, particulieren betalen hier 25% BTW.

Ja, maar in Zweden doen ze nog wat met het geld. Hier gaan ze...
*ach, laat ook maar*

cj0
07/07/08, 10:27
Toch even gebeld met de belastingtelefoon:
1. je mag aannemen dat de afnemer zijn correcte adresgegevens opgeeft
2. echter voor het BTW-nummer vereist men een telefonische naam/nummercontrole, via 0800-0543, optie 2, daarna optie 1 (aan electronische dienstverlening doet men niet, en of dat er gaat komen is nog niet bij hen bekend)

cj0
07/07/08, 10:49
En 0% BTW bestaat niet, het is volgens de Belastingtelefoon:
- of "verlegd" naar een ander nummer
- of er mag helemaal geen BTW regel vermeld worden (buiten EU), zelfs geen 0%

martysmarty
07/07/08, 10:56
Op de volgende site kun je gewoon checken of een BTW nummer geldig is: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN

santema
08/07/08, 00:08
Ja, maar daar staat hij niet in combinatie met het adres.

Blacky
08/07/08, 01:46
Klopt die site wel? Mijn eigen b.t.w. nummer is daar niet eens bekend. Of komt dat er pas in na de eerste belastingaangifte ofzo?

Laat maar, ik zie het al:

If your VAT number appears as invalid, you should take this matter up with your own tax administration.
Belastingdienst dan maar eens bellen wat dat moet.

martysmarty
08/07/08, 08:29
Ja, maar daar staat hij niet in combinatie met het adres.

Niet voor Nederland nee, voor zweden wel (Probeer mijn BTW nummer maar eens)

dreamhost_nl
08/07/08, 12:42
Klopt die site wel? Mijn eigen b.t.w. nummer is daar niet eens bekend. Of komt dat er pas in na de eerste belastingaangifte ofzo?

Laat maar, ik zie het al:

Belastingdienst dan maar eens bellen wat dat moet.

Houdt er rekening mee dat het formaat in Nederland dient te worden aangevuld met "B01". Alleen dan zal de check correct verlopen, dus : "NL" + fiscaal nummer + "B01"

Blacky
08/07/08, 18:46
Ja dat had ik gedaan. NL staat er al en dan gewoon mijn fiscaal nummer met B01 er achter aan vast is mijn b.t.w. nummer.