PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Stel ISP's verantwoordelijk voor schade malware'



Spyder01
01/07/08, 20:09
http://www.nu.nl/news/1637052/52/%27Stel_ISP%27s_verantwoordelijk_voor_schade_malwa re%27.html

Ik lees net bovenstaand bericht op nu.nl
Wederom krijg je hiermee de vraag: moet je weten wat er allemaal in je netwerk / op je servers staat?

Wat controle n.a.v. klachten van klanten of andere personen vind ik tot daar aan toe, maar om nou 24/7 dit soort dingen in de gaten te gaan houden.

De laatste tijd lees je steeds meer over dingen die ze ISP's op willen dragen.
Wat vinden jullie daarvan en waar zit voor jullie de grens? In hoevere vind je het normaal dat jij voor zulke schade op zou moeten draaien?

az-nzl
02/07/08, 07:18
Als je er op gewezen wordt dat er iets illegaals gebeurd (volgens wetgeving waar je servers ondervallen, of overtredingen van je eigen AV), dan dien je actie te ondernemen als ISP. Doe je dat niet, kan ik er niet wakker van liggen dat je deels voor de schade moet opdraaien. Dat daar eventueel een response tijd aan gekoppeld wordt is wellicht vervelend en kan discutabel zijn, maar toch een goede zaak.

Wat mij doorgaans opvalt is dat als je je systemen goed in de gaten houdt, je doorgaans zelf allang richting de klant hebt gereageerd of actie ondernomen hebt. Dat is tenminste wel bij ons het geval.