PDA

Bekijk Volledige Versie : 2 gateways op 2 verschillende NIC's



Polderdijk
30/06/08, 21:25
Momenteel ben ik net overgestapt met onze Windows server 2003 bakken naar i3d maar maak ik nog steeds gebruik van de IP-adressen van mijn oude colo, echter dien ik z.s.m. de adressen om te zetten naar de nieuwe.

Om een zo goed mogelijke overstap te maken wil i3d de nieuwe adresrange (vlan) koppelen aan m'n 2e nic in de servers zodat de server op beide IP's nog te benaderen is.

De nieuwe IP reeks toevoegen aan de 2e NIC was geen probleem, ik krijg echter (logisch gezien) een melding dat ik geen 2e default gateway kan gebruiken.

Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik wil natuurlijk dat alle request op NIC 1 ook terug worden gezonden via de gateway van NIC 1, en als straks NIC2 actief is, wil ik graag de requests op NIC2 via de gateway van NIC2 laten verlopen.

Echter door de 'enge' melding die Windows geeft ben ik bang hier domweg op OK te klikken en dan mogelijk alle connecties te verliezen met de buitenwereld (en dus ook RDP).

Wie kan hier mij raad in geven want de topics die ik via Google hierover kan vinden gaan alleen maar over 2 nic waarvan 1 intern en 1 extern, maar bij onze situatie is het natuurlijk 2 externe IP ranges.

Japje
30/06/08, 22:39
onder linux kun je met route een route toekennen aan een specifiek netwerk/subnet. Waarschijnlijk is er ook zoiets voor windows. Maar ik zou het je niet kunnen vertellen ;-)

JanSmit
30/06/08, 23:12
Route bestaat ook op windows. via de command promt kan je met "route add" een route toevoegen met gateway. Verder succes


Voorbeelden:

> route PRINT
> route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.1 METRIC 3 IF 2
bestemming^ ^mask ^gateway metric^ ^
Interface^
Als IF niet is opgegeven, probeert de opdracht de beste interface voor
een opgegeven gateway te vinden.
> route PRINT
> route PRINT 157* ... alleen met '157*' overeenkomende routes
weergeven
> route CHANGE 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.5 METRIC 2 IF 2

CHANGE wordt gebruikt om alleen de gateway en/of metric te wijzigen.
> route PRINT

> route DELETE 157.0.0.0
> route PRINT

gr

Jan

hostlogic.nl
01/07/08, 10:13
Ik wil natuurlijk dat alle request op NIC 1 ook terug worden gezonden via de gateway van NIC 1, en als straks NIC2 actief is, wil ik graag de requests op NIC2 via de gateway van NIC2 laten verlopen.

Het is niet mogelijk om 2 actieve default gateways te gebruiken. Je kunt wel de IP adressen alvast klaarzetten op NIC2, en als je overgaat deactiveer je NIC1 en ga je gebruik maken van de default gateway op NIC2.

Polderdijk
01/07/08, 11:09
Het is niet mogelijk om 2 actieve default gateways te gebruiken. Je kunt wel de IP adressen alvast klaarzetten op NIC2, en als je overgaat deactiveer je NIC1 en ga je gebruik maken van de default gateway op NIC2.
Mmm, best logisch natuurlijk maar wel jammer. Wat is de consequentie van het uitschakelen van NIC1 zonder dat er een gateway op NIC2 actief is? Valt RDP neem ik aan ook uit zonder dat ik hier weer bijkomt, er is echter geen andere gateway actief?

Ben dus bang dat ik dit dus echt in het datacenter moet gaan doen.

Maar alle request die op de nieuwe IP-adressen binnenkomen, worden die wel netjes afgehandeld via de oude gateway, of is dit ook niet mogelijk. Ik snap het nog steeds niet helemaal geloof ik??

hostlogic.nl
01/07/08, 11:23
Misschien kun je (tijdelijk) voor RDP gebruik maken van een andere machine in hetzelfde netwerk, of een VPN tunnel naar een intern IP adres? Voor verbindingen vanaf hetzelfde subnet heb je namelijk geen router nodig.

Polderdijk
01/07/08, 11:26
Misschien kun je (tijdelijk) voor RDP gebruik maken van een andere machine in hetzelfde netwerk, of een VPN tunnel naar een intern IP adres? Voor verbindingen vanaf hetzelfde subnet heb je namelijk geen router nodig.

Dat is een goede! Ik heb 2 webservers die beide het zelfde moeten ondergaan, deze krijgen alle 2 nieuwe adressen uit de zelfde VLan en kunnen dus onderling wel met elkaar praten! Log ik eerst op RDP server 1 in en maak ik server 2 klaar, en daarna vica-versa :)

fancypants
01/07/08, 11:40
Met routing and remote access. Zit standaard in windows 2003. Zou je dit ook moeten kunnen realiseren.

Stewie
01/07/08, 12:32
Het is niet mogelijk om 2 actieve default gateways te gebruiken. Je kunt wel de IP adressen alvast klaarzetten op NIC2, en als je overgaat deactiveer je NIC1 en ga je gebruik maken van de default gateway op NIC2.
We hebben jaren een speciale fileserver op 2 actieve netwerken gedraaid, windows 2003, en zoals JanSmit aangeeft: gebruikt de route opties.

gjtje
01/07/08, 13:13
Routes is voor het doel (vanaf de server gezien), dus als het doel binnen een bepaald subnet ligt wordt die route gebruikt, anders de default gateway. Hier moet afhankelijk van de bron een bepaalde route gekozen worden.