PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows server 2003 - Licenties



cyberbrain
25/06/08, 06:55
Ik heb zojuist de hele licentie website van Microsoft doorgelezen, maar ik krijg hier geen sluitend antwoord op welke licentie ik nodig heb voor mijn specifieke situatie.

Het volgende: ik werk binnenkort mee in een project waarbij bij verschillende bedrijven een computer op locatie krijgen. Deze computers maken een VPN verbinding naar onze W2k3 server en loggen zo in op het domein. Vervolgens kunnen bezoekers van de bedrijven op deze computers gebruik maken van een webapplicatie.

Nu vroeg ik me af welke licentievorm hiervoor nodig is. De computers die in de bedrijven worden geplaatst, maken allemaal een VPN verbinding met dezelfde domein-gebruikersnaam, ik dacht dus dat een per user licentie het handigst zou zijn. Maar nu kom ik ook de SPLA licentie tegen, die nodig zou zijn bij het verhuren van diensten of producten.

Iemand enig idee hoe ik dit qua licenties het beste kan afdekken? (En uiteraard zo goedkoop mogelijk :p)

burp2001
25/06/08, 10:23
volgens mij was de stelregel, als het geen openbare server is dan moet je oem gebruiken.
als het een openbare server (bijvoorbeeld webserver/ hosted exchange) dan mag je SPLA gebruiken..

cyberbrain
25/06/08, 12:34
volgens mij was de stelregel, als het geen openbare server is dan moet je oem gebruiken.
als het een openbare server (bijvoorbeeld webserver/ hosted exchange) dan mag je SPLA gebruiken..

De server op zich functioneert enkel als domain controller. De clients loggen erop in en gebruiken de internetverbinding op de server via VPN. Er komt wel een webapplicatie op, maar deze draait vanaf een andere (CentOS) server.

gjtje
30/06/08, 17:10
Wanneer elke desktop dezelfde user gebruikt voor de VPN verbinding ben je volgens mij klaar met een enkele Windows Standard SAL. Als je de desktops verhuurt zou je het OS op de desktops ook via SPLA kunnen aanbieden.

Ik weet alleen niet of er een limiet zit op het aantal actieve inbel verbindingen dat een gebruiker kan hebben.

Pim Insight
23/07/08, 13:31
Een SAL onder SPLA geldt per "unique individual", dus als er meerdere gebruikers op deze server inloggen, zijn er meerdere SAL's (of een CPU licentie) nodig.

Bij hosting kun je uitgaan van het volgende; Indien het gaat om een dedicated omgeving (dus een x aantal fysieke servers voor 1 eindgebruiker) dan mogen de licenties van de eindgebruiker worden ingezet of kan er gekozen worden voor SPLA licenties.

Indien het een shared platform is (meerdere klanten op dezelfde omgeving) dan is SPLA de enige optie om het correct te licenseren.