PDA

Bekijk Volledige Versie : openstaande betalingen overgenomen partij



umf
20/06/08, 13:34
Beste Leden,

Wij nemen met regelmaat kleinere webhosting bedrijfjes over
recent hebben we een "hobbie" overgenomen
die had domein lopen bij partij A welke nu weer overgenomen is door partij B

de volgende vragen

1 Onze afdeling administratie heeft nu een incasso opdracht ontvangen
van 297.50 euro terwijl we geen herinneringen hebben ontvangen
ze weten van de overname van de privepersoon naar ons bedrijf
(we hebben nieuwe bedrijfs informatie doorgegeven)
het is toch wettelijk eerst een paar herinneringen aanmaningen etc etc

2 uit administratie van de partij die we hebben overgenomen blijkt
dat de kosten reeds betaald zijn
partij B wilt kosten wat het kost toch de domeinen vorderen

heeft partij B dus hier wel of geen recht op (alles is immers al van hobbie naar partij A betaald)

3 uit zoektochten op dit forum blijkt dat beide partijen ook hier actief zijn
(de overgenomen partij was een privepersoon zonder bedrijf niet actief hierzo)

Is vreemd dat de een zijn bedrijf verkoopt en dan opnieuw start met dezelfde bedrijfnaam
en precies dezelfde diensten

de partij in kwestie hoeft niet te reageren hierop

FSCJasper
20/06/08, 13:40
De enige concrete vraag dat jij stelt is of een partij eerst herinnering moet verzenden voordat er een incassobureau bij betrokken wordt?

Ja, het bedrijf moet herinneringen verstuurd hebben. Anders mag het incassobureau niet eens de opdracht uitvoeren, geloof ik. Wellicht heeft het bedrijf wel herinneringen verstuurd naar de oorspronkelijke eigenaar en heeft hij dat niet doorgegeven?

De andere drie kwesties kan ik geen antwoord op geven.. Het zijn twee constateringen en een persoonlijke opvatting. Bot gezegd zal het mij worst wezen hoe een partij verder gaat na een verkoop/overname, dat is een zaak tussen die twee partijen.

umf
20/06/08, 13:41
@ jasper zal ff wijzigen had te snel ok gedrukt

FSCJasper
20/06/08, 13:48
Om antwoord te geven op je tweede vraag:

heb je bewijs van betaling? Een afschrift of een bevestiging van de transactie? Als blijkt dat de vorige partij heeft betaald voor de diensten, dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat de provider niet dubbelop gaat factureren. De leverancier geeft dus aan dat er niet betaald is geworden, terwijl de oorspronkelijke eigenaar zegt van wel? Vraag dan om een afschrift als bewijs.

Op de derde stelling: zolang er geen contract is getekend waarin vermeldt wordt dat hij geen dergelijke activiteiten mag uitvoeren voor een x periode, dan is hij vrij om te doen wat hij wil.

RedoX
20/06/08, 13:53
Reactie op je 3e punt, iemand kan zijn klanten verkopen maar hoeft niet zijn hosting activiteiten te staken. Je koopt slechts de klanten en eventueel contracten die gesloten zijn tussen de klant en het bedrijf maar zo neem je bijvoorbeeld ook geen bedrijfs schuld mee of eventuele contracten die het bedrijf heeft lopen met 3e partij-en.

Als er sprake is van een volledige overname inclusief contracten en afspraken met derden die het bedrijf heeft afgesloten, dan zou ik zeggen dat het niet mogelijk is om verder te gaan onder die bedrijfsnaam en zouden de activiteiten moeten worden gestaakt.

Echter opnieuw starten van een bedrijf mag altijd.. Hierbij moet dan wel een nieuwe administratie en een nieuwe kvk inschrijving (bedrijfsnaam) voor worden gehaald.

umf
20/06/08, 13:56
Hi Jasper dank je voor je antwoord

Om antwoord te geven op je tweede vraag:
heb je bewijs van betaling? Een afschrift of een bevestiging van de transactie? Als blijkt dat de vorige partij heeft betaald voor de diensten, dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat de provider niet dubbelop gaat factureren. De leverancier geeft dus aan dat er niet betaald is geworden, terwijl de oorspronkelijke eigenaar zegt van wel? Vraag dan om een afschrift als bewijs.

we hebben betalingsbewijzen en facturen "hobbie" naar partij A toe
met duidelijke omschrijving van de diensten


Op de derde stelling: zolang er geen contract is getekend waarin vermeldt wordt dat hij geen dergelijke activiteiten mag uitvoeren voor een x periode, dan is hij vrij om te doen wat hij wil.

dienst is as is zitten geen vreemde voorwaarden aan
zelfde als transip maar bij transip heb je digitale handtekening

FSCJasper
20/06/08, 14:12
Dan lijkt het mij duidelijk. Stuur de betalingsbewijzen door aan het incassobureau en aan partij A. Dan mogen zij aan jou verklaren waarom zij vinden dat er nog een post open staat.

Nou, vreemde voorwaarden..bij overname van mijn vorig bedrijf is een contract opgesteld waarin ik verklaarde geen voormalige klanten naar mijn huidig bedrijf te sluizen. Dit is een logische voorwaarde. Hier had je wellicht meer tijd in mogen steken, als je dergelijke afspraken niet gemaakt hebt.

Phu
21/06/08, 03:14
hierzelfde soort probleem gehad

alleen geen incassos gehad maar die zal vast wel komen
bedrijf houdt stug aan doet beetje arrogant

als je ze belt regelen ze het
kijk je ben je al je domeinen kwijt staan ze wel op renewal (dus nieuwe factuur)

ichosting
21/06/08, 10:04
1 Onze afdeling administratie heeft nu een incasso opdracht ontvangen
van 297.50 euro terwijl we geen herinneringen hebben ontvangen
ze weten van de overname van de privepersoon naar ons bedrijf
(we hebben nieuwe bedrijfs informatie doorgegeven)
het is toch wettelijk eerst een paar herinneringen aanmaningen etc etc


Even reagerende op dit punt, ik weet niet of het voor alles geld, maar het schijnt dat aanmaningen versturen niet wettelijk verplicht is. Tenminste als ik dit berichtje (http://www.bosincasso.nl/faq5.php?faqid=9) er op nalees iig. Natuurlijk is het wel zo netjes om het WEL te doen.

oehTie
21/06/08, 10:12
Even reagerende op dit punt, ik weet niet of het voor alles geld, maar het schijnt dat aanmaningen versturen niet (altijd) verplicht is. Tenminste als ik dit berichtje (http://www.bosincasso.nl/faq5.php?faqid=9) er op nalees iig. Natuurlijk is het wel zo netjes om het WEL te doen.


Is het wettelijk verplicht een aanmaning te sturen?Nee, in de wet is niet geregeld dat een schuldeiser een aanmaning moet sturen voordat hij bijvoorbeeld een incassobureau inschakelt. Het is overigens wel gebruikelijk schriftelijk of telefonisch te manen.

IC hosting, het bedoelde berichtje even hiernaartoe geciteerd.... Ik vind het nogal ontbetrouwbaar. Is het verplicht? NEE maar je MOET wel een aanmaning sturen?

ichosting
21/06/08, 10:25
IC hosting, het bedoelde berichtje even hiernaartoe geciteerd.... Ik vind het nogal ontbetrouwbaar. Is het verplicht? NEE maar je MOET wel een aanmaning sturen?

Nee dat staat er volgens mij niet. Er staat dat het wel gebruikelijk is dat het gebeurt, m.a.w wel zo netjes dat het gebeurt, maar als het niet gebeurt, ook goed. Dat maak ik er op uit namelijk :)

Overigens is Bos best een groot incasso bureau (Onderdeel van DAS) in Nederland, dus hecht er wel veel waarde aan eerlijk gezegd.

Op deze (http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=17757) site kom ik ook tegen dat het niet verplicht is (ergens onderaan). Kan het eventueel wel even navragen bij de boekhouder of rechtspersoon?

Afijn om wel even duidelijk te zijn, wij doen het wel gewoon en het is natuurlijk ook netjes dat het gebeurt. Iedereen kan wel eens vergeten te betalen. Daar hoeft geen opzet bij te zijn natuurlijk. Alleen in het verhaal van TS maak ik op dat het niet bij hun is binnengekomen.