PDA

Bekijk Volledige Versie : Vreemde bestelling voor VPS ontvangen



ensermo
20/06/08, 01:21
Beste Mede WHT'ers,

Vandaag hebben we een bestelling voor een VPS ontvangen op onze hoofdsite.
Op zich niets bijzonders voor de meeste actieve hosters hier.

Echter zijn de VPS, hosting en domeinregistraties diensten vanuit onze hoofdsite meer een aanvullende dienst voor freelance projecten (systeembeheer, migraties e.d.) waarbij we direct betrokken zijn. We doen dus geen "reclame" of proberen klanten te werven om "bij ons te hosten" met uitzondering van wat WHT aanvragen af en toe.

Met dit in mijn achterhoofd vond ik het raar dat we een bestelling kregen voor een VPS die "direct" betaald werd via Paypal, zonder ooit contact te hebben gehad met die persoon. (geen vragen, geen telefoontje, geen mail)

De bestelling is voor een normale VPS pakket, betaald met een "non US" paypal account, vanuit een .in domein.
Na wat onderzoek blijkt dat de persoon die het besteld heeft wel bestaat en vaker aanwezig is op wat professionelere sites (Linked, e.d.)
Echter de Paypal naam is van iemand anders. Ook staat een domein die hij heeft aangegeven als hostnaam voor zijn VPS op naam van iemand anders in Rusland.

Ben ik nou een beetje Para om te denken dat het niet helemaal 100% zit?
Ik dacht ik vraag het aan Paypal maar voor dit soort zaken moet je bellen. (ga ik morgen proberen). Alleen ben ik bang dat ze niets gaan begrijpen van mijn verhaal en Paypal kenende blokkeren ze alles totdat er ooit iemand naar kijkt. (Tja heb ik aantal jaar geleden meegemaakt met een mooie "ex WHT" klant! ;) )

Ik heb in ieder geval nog geen VPS aangemaakt of gegevens gestuurd. Maar mijn collega hier vind dat ik een beetje para doe en dat ik misschien via mijn andere klanten (systeembeheer e.d.) aan deze persoon kom.

Wat denken jullie? Hoe handelen jullie in dit soort situaties?
(Voor de time being wacht ik af totdat hij/zij me mailt met "hey.. waar zijn mij gegevens?" ;) )

santema
20/06/08, 01:26
Ik zie het probleem niet zo, misschien besteld die persoon wel voor iemand (ook als secundairde dienst bij bijvoorbeeld zijn scripting).

host3000
20/06/08, 01:27
Als je klanten accepteert die op geen enkele manier een verifieerbare identiteit hebben, loop je een zeker risico. Het is aan jou of je dat wilt :rolleyes:

Dennis
20/06/08, 02:51
Wij vragen in dergelijke gevallen altijd de persoonlijke gegevens inclusief een kopie van de ID-kaart.

Savvas
20/06/08, 03:40
Persoonsgegevens zullen dat soort mensen nooit snel geven. Altijd handig is om een bevestigingse-mailtje te vragen vanaf het adres dat is gebruikt voor de paypalbetaling, als het om fraude gaat weten de meesten dat al niet te omzeilen.

Dat is over het algemeen de grootste zorg bij paypalbetalingen, indien je dat probleem enigzins uit kan sluiten zou ik het pakket gewoon activeren.

Phu
20/06/08, 04:08
zelfde probleem hier gehad klant had voor 250 euro eental vps'en besteld
en hiermee flink ermee lopen spammen

na 1.5 maand lopen klagen bij paypal dat ie dienst niet geleverd had
jij geld kwijt hij lekker gratis lopen spammen

ensermo
20/06/08, 08:52
Ja wat ik vreemd vind is dat er van de klant geen vragen waren. Het was echt een bestelling "in één keer". Ik ben juist gewend dat serieuse klanten vragen gaan stellen voordat ze bestellen. (klanten vragen meestal altijd hoe het zit met de VPS, wat ze ermee kunnen, welke OS ze willen, waar de servers zitten etc etc).
Ook omdat we niet echt reclame maken of klanten proberen te werven (voor deze diensten) vind ik het vreemd dat iemand zomaar uit India/Rusland e.d. voor ons kiest. (Tja, ik weet dat we goed zijn ;) )

Maar ik denk dat ik even ga mailen naar het Paypal adres zoals Savvas zei en kijken of ze reageren. (en vanuit waar)

YolkNet
20/06/08, 09:15
Mailtje sturen inderdaad om te vragen of de verschillende persoonsgegevens kloppen. Als die persoon gaat spammen staat jouw ip straks op de blacklist.

dreamhost_nl
20/06/08, 09:51
Een LinkedIn profiel is vrij openbaar. Het is dus zeer goed mogelijk dat de identiteit even "geleend" is. Met al die verschillende e-mail adressen en personen zou ik het ook niet vertrouwen en minimaal om een bevestiging vragen.

ShowU
20/06/08, 11:38
heb je een keer een klant die niet lastig doet, geen vragen stelt en gewoon betaald... is het nog niet goed ->| gheghe
nee ik snap je bezorgdheid, ik zou zelf inderdaad even proberen contact te krijgen met deze persoon, je kunt natuurlijk ook gewoon het VPS aanmaken... gegevens sturen etc. en wanneer het allemaal niet jofel blijkt te zijn, op grond van je algemene voorwaarden, de VPS suspenden/verwijderen

dreamhost_nl
20/06/08, 16:05
"If it smells funny..." ;)
Eerst contact leggen en pas als je het echt vertrouwt leveren... niet eerder...

Luke B
20/06/08, 19:19
Mailtje sturen inderdaad om te vragen of de verschillende persoonsgegevens kloppen. Als die persoon gaat spammen staat jouw ip straks op de blacklist.
Een VPS heeft gelukkig een eigen IP ;)

chielsen
20/06/08, 20:44
Ik heb dit ook wel eens gehad. Heb toen wel alle geevens verzonden maar werd nooit gebruikt. Later werd de betaling ook teruggedraaid omdat het met een gestolen cc was betaald. Kosten iets van 25 euro ofzo naar paypal toe :/
Wie ze dan proberen te pesten begrijp ik niet, de cc eigenaar krijgt zijn geld terug. Het kostte mij alleen geld. Een andere reden dan pesten kan ik niet bedenken.

Marinus
21/06/08, 12:48
Rusland, India? Dat klinkt inderdaad niet geheel zuiver. maar het kan net zo goed ook prima zijn. Mijn ervaring is dat vaak als het niet zuiver klinkt, het dat vaak ook niet is.

je kan inderdaad vragen om een kopie id, onder het mom van "buitenlandse klant". Aan de andere kant kun je je afvragen of het je de potentiele last waard is voor het bedrag wat je ervoor zou krijgen.

Pur
21/06/08, 14:40
Overigens zou ik zelf als klant ook geen vragen stellen maar gewoon klant worden. Wellicht niet bij Ensermo dan. Maar wel bij bedrijf Y als die voldoende informatie heeft staan op z'n website.

Maar dit klinkt niet helemaal als zuivere koffie idd.

amygdela
24/06/08, 11:18
Ik zou absoluut vragen om een kopie van een legitimatiebewijs, want het lijkt mij geen zuivere koffie.

Magnetronkip
24/06/08, 11:42
Dat is een lekkere code 10 (fraude). even een mailtje sturen naar het mail adres wat bij paypal geregistreerd is, en vervolgens om een bevestiging vragen. sowieso ook een kopie van een ID laten scannen etc.

reef
17/07/08, 21:02
Tsja, door de Nigerianen kom je eerdaags niet eens meer een internetcafe binnen zonder je te hoeven legitimeren, en dan ga jij iemand anoniem een server leveren? Zou ik niet doen! :)

Die PayPal betaling zegt niet veel, die kunnen ze zo terugdraaien (op zich al erg genoeg dat dat zo makkelijk kan)...

Ramon Fincken
18/07/08, 07:47
een vps heeft dan wel een eigen ip, het staat wel mooi in je ip range. wordt nog leuk als die dan geheel op een blacklist komt..

johan1989
22/08/08, 14:33
je kan toch ook gewoon de dienst leveren en dan de eerste dagen ff in de gaten (laten) houden wattie dr mee uitspookt. Of mag dat dan weer niet? Als hij gekke dingen doet kunjem gewoon kicken met je 1AV 2Nederlandsche wet ofzo?

parmaweb
22/08/08, 15:34
ik zou toch eerst een check doen. ID en verificatie van paypal.