PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameserver op Windows Server.. licentie?



DutchTSE
18/06/08, 22:09
Zoals zovelen raak ook ik de kluts kwijt wat licenties betreft ;). Als ik 1 gameserver wil draaien op een windows server (zal windows server 2008 web worden), heb ik hier dan een SPLA licentie voor nodig? Ik ging er vanuit van wel, maar hoorde daarna weer iemand zeggen dat een OEM licentie ook zou mogen...

Ik had mijn eigen contactpersoon kunnen mailen, maar deze vraag was nog niet gesteld, dus mooi topic voor het archief :)

marckiee
18/06/08, 22:28
Uhmm na mijn weten mag het al met een oem versie (als het voor eigen gebruik is).
Wil je de gameservers gaan verhuren dan is een SPLA licentie noodzakelijk.
Voor de gameservers zelf heb je geen licentie nodig.

Suc6 verder.

Randy
18/06/08, 23:46
Eigen gebruik en licentie bij server gekocht: OEM
Eigen gebruik en licentie niet bij server gekocht: RETAIL
Verhuur aan derden: SPLA (Win 2k3 WebServer enhanched voldoet) á ~13,50 p.m.

DutchTSE
19/06/08, 00:20
Eigen gebruik en licentie bij server gekocht: OEM
Eigen gebruik en licentie niet bij server gekocht: RETAIL
Verhuur aan derden: SPLA (Win 2k3 WebServer enhanched voldoet) á ~13,50 p.m.
Het is inderdaad een gameserver die verhuurt zal gaan worden (dedicated server welke gameserver gaat draaien). SPLA licentie dus :)

bramveen
20/06/08, 15:49
Helemaal mee eens!!!! Als de server verhuurt wordt aan derde SPLA voor eigen gebruik OEM, Select, EA, Academic. Voor test doeleinden MSDN/Technet.

Thanks

Bram

Glenn
20/06/08, 15:51
Is het trouwens niet een idee om een simpele licentie-wizard te maken voor MS producten?

bramveen
20/06/08, 16:10
Goeie ik heb eens nagevraagd wat we hebben als dat niets is ga ik kijken wat ik kan doen.

WebXtra
20/06/08, 16:13
En als je alleen slots gaat verhuren?
Heb je dan ook SPLA licentie nodig?

bramveen
20/06/08, 16:14
Zodra je de server in wat voor hoedanigheid dan ook gaat verhuren (niet alleen met je eigen organisatie op werken en hier aan derden geld voor vragen) moet je een SPLA contract gebruiken.

Groet

Bram

Randy
20/06/08, 18:44
Zo moeilijk zijn de voorwaarden toch niet?

OEM = Licentie aanschaf bij hardware, eigen gebruik
RETAIL = Licentie op andere hardware, eigen gebruik

SPLA = verhuur / diensten aan derden.
|
|- Auth: Gebruik maken van Active Directory (Exchange, VPN)
|- Unauth: Anoniem gebruik (Webhosting, etc.)

En dan heb je nog de SAL/CAL versies in plaats van de Auth. CPU versies. Ideaal voor de kleingebruikers onder u. Dus niet de volle mep betalen voor een CPU licentie, maar netjes betalen per gebruiker. Heel veel partijen kunnen een voorbeeld nemen aan het licentiemodel van Microsoft. Ooit wel eens een licentie voor Flash Server gekocht bij Adobe?

De overige licentievormen zijn voor 90% van de aanwezigen hier niet interessant en zal ik buiten beschouwing laten.

Er worden bijvoorbeeld door partijen als Ingight 4x per jaar trainingen gegeven (http://nl.insight.com/content/spla_training) over de licentievoorwaarden. Voor de budgethosterts onder u: deze zijn gratis. Aanmelden als Registered MS partner (https://partner.microsoft.com/netherlands/program/managemembership/newenrollment): gratis, deelname aan Web Host Program (https://partner.microsoft.com/40057328): gratis. Dus zelfs nog goedkoper dan een abbo bij Eweka :). Een logotje voor je website? 5 minuten painten: gratis. gebruik maken van de bekendheid van Microsoft en je omzet hiermee verhogen: gratis! Blijven alleen de tarieven over voor iemand met kennis om het zaakje te beheren.

Licenties betaal je pas op het moment dat jij ze verhuurd. Dus heb je toevallig hardware teveel en installeer je alvast een server met Windows voor verhuur, maar staat deze een paar maanden te nietsen in het datacentrum, betaal je hier niets voor. Wel betaal je eenmalig een ~35 euro voor een CD/Mediakit (belachelijk, niet om het geld, wel om de wachttijd. Maar op vertoon van een geldige overeenkomst, zijn er altijd concullegas bereid om je een ISO te sturen.)