PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated Server vraagjes



WhiteDog
17/06/08, 16:03
Omdat de service bij onze huidige host (reseller account) niet meer is wat we verlangen zijn we van plan om zelf een dedicated server te huren. Ik had nog een paar vraagjes hieromtrent en vroeg me ook af wat jullie vinden van mijn setup.

We zouden kiezen voor LeaseWeb wegens hun scherpe prijs en goed netwerk. De support is er momenteel minder maar ik lees toch dat ze daar hard aan bezig zijn om dat ount te verbeteren. Verder hebben ze zelf een ruime keuze aan servers en configuraties.

Even wat ik in gedachten had:

Server 1:
Hardware: Dell PowerEdge 1850 - Intel 2x Xeon 2.8Ghz - 2GB DDR2 - 2 x 73GB SCSI
Software: CentOS + cPanel
- 20 middelgrote websites (op termijn)

Server 2:
Hardware: EverCase ECR9130 - Intel 1x Core Duo T2450 - 2GB DDR2 - 2 x 500GB SATA
Software: CentOS + DirectAdmin
Taken:
- Daily - Weekly - Monthly Backups van Server 1 (downloadbaar voor klanten)
- Online Backup voor onzelf.
- TeamSpeak Server
- Eigen website (om bij falen server 1 de klanten nog info te kunnen tonen).
- (niet realtime) Failover moest Server 1 langer dan een dag plat gaan.

- Beide servers worden interconnected op NIC2
- Voor de disks zou ik kiezen voor RAID1
- Kostprijs ongeveer 1500€ per jaar

Wat zijn jullie gedachten hierover, kan ik nog ergens iets verbeteren, ... graag een reactie :)

Geert-Jan
17/06/08, 16:14
Wat zijn jullie gedachten hierover, kan ik nog ergens iets verbeteren, ... graag een reactie :)

Zoek hier even op de de werkwijze van Leaseweb....
Verder heb je voor 50 sites niet zo'n zware server nodig, echter ben je wel voorbereid op....

t.bloo
17/06/08, 16:23
waarom zou je cpanel en directadmin mixen? kost je dubbel werk om bij te blijven. en je failover wordt er lastiger door.

WhiteDog
17/06/08, 16:24
Zoek hier even op de de werkwijze van Leaseweb....
Verder heb je voor 50 sites niet zo'n zware server nodig, echter ben je wel voorbereid op....

Echt veel ervaringen over hun vind ik niet meteen.
Meeste geklaag gaat over trage support.
Maar als je een link wil plaatsen of gewoon iets wilt vertellen over hun mag dat altijd :)

Ik heb ook al veel andere partijen bekeken maar de meeste hebben geen duidelijk aanbod, doen niet aan cPanel, zitten niet zelf in het datacenter, ...

Het is inderdaad een beetje ruim bemeten maar we hosten websites van klanten. Als die morgen ineens omhoogschieten qua bezoekersaantallen moeten we wel voorbereid zijn. Het gaat om webshops, rapportprogramma voor scholen, een jobsite en een paar backends voor software oplossingen.

Geert-Jan
17/06/08, 16:28
Laatste tijd veel berichten hier gezien over prijsstijgingen na 1 jaar klant zijn.
Support weet ik niet, ben geen klant daar.

WhiteDog
17/06/08, 16:29
waarom zou je cpanel en directadmin mixen? kost je dubbel werk om bij te blijven. en je failover wordt er lastiger door.

Klanten gebruiken nu cPanel en we willen ze graag hetzelfde aanbieden. De 2e server is meer voor onszelf en daar hebben we zo geen duur controlepaneel voor nodig.

Je hebt een punt ivm met de failover, maar onze sites bestaat in principe uit files + mysql. Dat is vrij makkelijk over te zetten (schrijven we zelf wel een script voor). Gewoon de apache, php en mysql versies gelijk houden lijkt me :)
Enkel de email is een beetje een issue waar ik niet meteen een oplossing voor weet.

Once again, ben geen expert, dus als er wat fout is met mijn redenering please tell!


Laatste tijd veel berichten hier gezien over prijsstijgingen na 1 jaar klant zijn.
Support weet ik niet, ben geen klant daar.

Dat kan je overal meemaken natuurlijk. Maar ik hou het in gedachte.

Phu
18/06/08, 00:32
voor 1500 euro jaarlijks kan je leuke aanbiedingen krijgen
voor 2 goeie degelijke servers met een beetje SLA

viel me alleen op waarom dan 1 oudere tragere xeon je wilt nemen ?
en 1 nieuwere core 2 duo
een singel dualcore is al velen malen sneller dan boven genoemde

budgethardware is zowiezo rotzooi
beter kies je voor degelijke echte dedicated server bij bedrijven die een barebone hebben
niet een of andere el cheapo desktop boardje

asteriskfreak
18/06/08, 05:30
Gewoon een maand contract nemen bij Leasweb.
Je betaald dan wel iets meer maar je kunt wel altijd overstappen naar een anderd bedrijf zonder langlopende contracten.

En als je een server zonder SLA kiest, dan kun je er eigenlijk niet vanuit gaan dat je hiervan een geweldige support mag verwachten.
Althans niet binnen een zeer korte termijn.

Ik ga het in ieder geval een maandje bij ze proberen en zal mijn
eventuele bevindingen positief / negatief hier wel plaatsen.


Laatste tijd veel berichten hier gezien over prijsstijgingen na 1 jaar klant zijn.
Support weet ik niet, ben geen klant daar.

Geert-Jan
18/06/08, 09:06
Het is ook niet mijn ervaring met ze he, het is alleen de topics van de laatste 3 weken over Leaseweb alhier....
Ik ben geen klant van ze, dus kan daar geen ervaring van delen...

marckiee
18/06/08, 09:25
Ik heb zelf bij leaseweb dedicateds afgenomen en was er niet echt te vreden over.
In het begin leek alles goed te lopen enz maar na een maandje of 2 viel telkens de verbinding uit van de servers.
Ook zeggen ze wel mooi dat je 5TB dataverkeer krijgt enz maar als je aangesloten zit op een 100mbit link kan je maar maximaal 4TB downloaden p.m (na mijn weten).
Je behaalt dus nooit die 5 TB die je mag gebruiken.

Veel personen kijken na wat ze krijgen voor dat budget en niet naar de service + stabiliteit.
Ik zelf ben nu maar gaan colocaten in EU Networks bij Liteserver.nl op het Illian-Network en ben over dat netwerk echt super te vreden.
Allemaal netjes extra uplinks en alles redunant uitgevoert.

Dus als u om prestaties en uptime wilt gaan zou ik misschien iets meer uitgeven en dan toch gegarandeert zijn.

Su6es verder :)

roelp
18/06/08, 10:14
Ik zou toch eens even narekenen.
Met een 100Mbit link kan je wel iets meer verbruiken (+/- 1TB per dag).

santema
18/06/08, 11:41
budgethardware is zowiezo rotzooi
beter kies je voor degelijke echte dedicated server bij bedrijven die een barebone hebben
niet een of andere el cheapo desktop boardje

Tja, dit zegt meer over jou dan over hardware maargoed, grote onzin dus.

t.bloo
18/06/08, 11:48
Tja, dit zegt meer over jou dan over hardware maargoed, grote onzin dus.

El cheapo desktop bordjes hebben de RAM voor de CPU staan en dat zit passieve koeling in de weg. Hoeft geen probleem te zijn maar grote onzin is ook weer overdreven.

Ik heb overigens geen idee of de TS desktop bordjes gebruikt hoor.

umf
18/06/08, 11:57
volgens mij heet het toch desktop board en serverboard ?

wij hebben slechte ervaring met desktopboardjes na de overname van bedrijven
dus ik adviseer je toch voor een professionelere server te kiezen

enkele voorbeelden
met BSD en linux heb je vaak dat onboard netwerkkaarten niet goed werken (slechte drivers etc)
en shared VGA is ook een ramp loopt je bak eens alle geheugen op te slurpen
dan kan je vaak een critical panic error
ok los je simpel op met een 8mb pci kaartje

maar als je serverware gebruikt dan weet je van te voren dat alles goed werkt
en dat je leverancier geen vage netwerkkaartjes erin propt
om het werkend te krijgen aangezien het er speciaal voor ontwikkeld is

WhiteDog
18/06/08, 12:00
El cheapo desktop bordjes hebben de RAM voor de CPU staan en dat zit passieve koeling in de weg. Hoeft geen probleem te zijn maar grote onzin is ook weer overdreven.

Ik heb overigens geen idee of de TS desktop bordjes gebruikt hoor.

Dell PowerEdge 1850

Toch liever een Dell die door tig bedrijven gebruikt wordt dan een zelfbouw server (ook al gebruik je hoogwaardige componenten).


Ik zou toch eens even narekenen.
Met een 100Mbit link kan je wel iets meer verbruiken (+/- 1TB per dag).

Inderdaad


Ik heb zelf bij leaseweb dedicateds afgenomen en was er niet echt te vreden over.
In het begin leek alles goed te lopen enz maar na een maandje of 2 viel telkens de verbinding uit van de servers.

ze hebben 11 000 servers hangen en net alleen die van jou vielen uit?
Was er niet gewoon een algemene storing? Probleem op jouw rack?
Wat was hun reactie hierop? Quote even wat mails?

Sorcer
18/06/08, 12:05
Wij zelf bieden ook alleen maar dedicated en koopserver oplossingen aan welke allemaal afkomstig zijn van DELL. Zéér goede ervaringen mee, men weet waar ze over praten en het apparatuur is kwalitatief zéér hoog.

Verder ziet het er netjes uit WhiteDog, succes ermee!

WhiteDog
18/06/08, 12:06
viel me alleen op waarom dan 1 oudere tragere xeon je wilt nemen ?
en 1 nieuwere core 2 duo
een singel dualcore is al velen malen sneller dan boven genoemde

budgethardware is zowiezo rotzooi
beter kies je voor degelijke echte dedicated server bij bedrijven die een barebone hebben
niet een of andere el cheapo desktop boardje

Er zit 2x Xeon in.
Dell is volgens jou budgethardware? Misschien wel maar als ie stuk gaat neem je een niewue uit je magazijn en verwisselt de disken. Liever dit dan een host die het moederbord in mijn server gaat vervangen (want custom built > nooit een backupserver op voorraad).

santema
18/06/08, 12:06
El cheapo desktop bordjes hebben de RAM voor de CPU staan en dat zit passieve koeling in de weg. Hoeft geen probleem te zijn maar grote onzin is ook weer overdreven.

Ik heb overigens geen idee of de TS desktop bordjes gebruikt hoor.

Dan heb je de verkeerde kast...

WhiteDog
18/06/08, 12:10
Wij zelf bieden ook alleen maar dedicated en koopserver oplossingen aan welke allemaal afkomstig zijn van DELL. Zéér goede ervaringen mee, men weet waar ze over praten en het apparatuur is kwalitatief zéér hoog.

Verder ziet het er netjes uit WhiteDog, succes ermee!

Dank je. Tip voor jou: op je site, bij Dedicated servers, staat 2x dezelfde configuratie en prijs ;)

Sorcer
18/06/08, 12:16
Dank je. Tip voor jou: op je site, bij Dedicated servers, staat 2x dezelfde configuratie en prijs ;)

Klopt! Staan momenteel nog 2 configuraties vrij, inverband nieuwe uitbreidingen welke aanstaande donderdag gerealiseerd worden :) (Dezelfde) Zullen binnekort nieuwe verschijnen. Merci!

t.bloo
18/06/08, 12:35
Dan heb je de verkeerde kast...

De meeste desktop bordjes in alle 1U behuizingen = RAM tussen kastventilator en CPU.

1U server kast is inderdaad de verkeerde kast voor een desktop bordje :)


Toch liever een Dell die door tig bedrijven gebruikt wordt dan een zelfbouw server (ook al gebruik je hoogwaardige componenten).

Zeker. Maar scheer zelfbouwers niet over 1 kam als gebruikers van goede server barebones zoals Asus, Supermicro en Tyan.

WhiteDog
18/06/08, 15:29
Zeker. Maar scheer zelfbouwers niet over 1 kam als gebruikers van goede server barebones zoals Asus, Supermicro en Tyan.

Mijn PC thuis bouw ik ook liever zelf maar met mijn huidige host was dus het probleem dat de server er 2 dagen uit lag omdat de raidcontroller stuk was. Ik ga er vanuit dat leaseweb in zo'n situatie gewoon de server even vervangt gezien Dell zelf de hardware komt repareren.

t.bloo
18/06/08, 15:51
In theorie klopt dat wel, maar die snelle hardware reparatie op locatie kost erg veel geld. Ik weet natuurlijk niet hoe ze dat bij Leaseweb (in feite een grote budget hoster) hebben geregeld. Maar liever binnen een uur online doordat je een nieuwe server krijgt dan dat je een dag op Dell moet wachten.

Hardware op voorraad houden kan bij alle merken gedaan worden natuurlijk.

Een barebone is niet hetzelfde als een zelfbouw PC natuurlijk. Zelfbouw servertje = kastje, bordje, voedinkje van diverse pluimage bij elkaar. Barebone = door 1 fabrikant gemaakt bij elkaar passend systeem waarbij je net als bij Dell zelf o.a. de gewenste processor kunt kiezen. Bij dat laatste is het juist erg eenvoudig om reserve materiaal op voorraad te houden (maar of een hoster dat ook doet, is vraag twee).

Op zich heb je een prima keuze met je systeem, alleen je houding ten opzichte van niet-Dell apparatuur is (in mijn optiek) in de hosting branche niet helemaal de werkelijkheid.

Stewie
18/06/08, 15:59
Dell maakt met grote klanten andere afspraken.
Echter het echte voordeel zit in een Dell "fasttrack" programma. Het personeel van de grote klant wordt "gecertificeerd". Je krijgt spare hardware on site indien nodig en je kan zelf, indien gewenst, de kapotte onderdelen direct vervangen.
Vervangende onderdelen kunnen dezelfde dag nog aanwezig zijn, zonder moeilijk te doen, gewoon los te bestellen.

WhiteDog
18/06/08, 17:12
IOp zich heb je een prima keuze met je systeem, alleen je houding ten opzichte van niet-Dell apparatuur is (in mijn optiek) in de hosting branche niet helemaal de werkelijkheid.

Dat is niet zo bedoeld hoor. Of het nu Dell, Sun, ... is maakt mij niet uit. Zou nooit een dell desktop kopen truwens :)

Blacky
18/06/08, 18:46
Ik rommel momenteel met 2 servers voor kennissen bij Leaseweb en ik mag zeggen erg tevreden te zijn.
Er was in het begin kortstondig even wat storing in het datacentrum maar sindsdien loopt alles soepel, ook over de support kan ik niet klagen.
Betreft een goedkope server met DA en een wat duurdere met Cpanel, beiden unmanaged. Maar vandaag een mailtje en dan komt vandaag of uiterlijk morgen ook een antwoord en bellen werkt ook prima.

De Cpanel server draait er al jaren, de DA server nu een maandje of 3.

Phu
18/06/08, 21:41
Er zit 2x Xeon in.
Dell is volgens jou budgethardware? Misschien wel maar als ie stuk gaat neem je een niewue uit je magazijn en verwisselt de disken. Liever dit dan een host die het moederbord in mijn server gaat vervangen (want custom built > nooit een backupserver op voorraad).

doelde meer op die c2d machine
dell is geen budetmeuk gebruiken we zelf ook


Tja, dit zegt meer over jou dan over hardware maargoed, grote onzin dus.

wij gebruiken gewoon normale dells of supermicro barebone machines
iets anders dan desktops

heb ten tijden dat ik bij EA gewerkt heb machines voor jou geinstalleerd oh god zal daar maar niet over beginnen :) je weet zelf dat je daar niet al te trots op kon/kan zijn

tegenwoordig gebruik je ook gewoon degelijk spul in sig omdat je weet dat je geen gezeik hebt
omdat er dan niets snel stuk kan gaan

asteriskfreak
18/06/08, 23:49
Hier vandaag ook een dedi van Leaseweb oparationeel.
De eerste indrukken zijn zeer postief. Ik kreeg alle gegevens netjes per e-mail gestuurd.

Alleen erg jammer dat ze er niet gelijk de Centos versie bij zetten op hun site. Ik ging uit van Centos 5
Heb ontzettend zitten te klooien om in Centos 5.1 Elastix (Asterisk) erop te krijgen.

Het probleem is dat de 5.1 een hogere kernel gebruikt dan de 5.
In ieder geval is het nu gelukt om Elastix te installeren en op het eerste oog loopt ie als een zonnetje :)

Tijdens het downloaden van de iso haalde ik snelheden van 12mb /s (geen mbit)

Oja ik heb een maandcontract bij Leaseweb, dus ik kan iedere maand opzeggen indien dingen me niet bevallen. Is wel iets duurder maar geeft me wel de zekerheid dat ik er geen jaar aan vasthang met de nodige financiele consequenties.

Wynand
19/06/08, 14:08
budgethardware is zowiezo rotzooi
beter kies je voor degelijke echte dedicated server bij bedrijven die een barebone hebben
niet een of andere el cheapo desktop boardjeEr vanuit gaande dat je het hier op Leaseweb hebt, leg je mij eens uit hoe je racks letterlijk kan volsteken met dedi's met racks die een 10 amp gebruiken, als je desktop bordjes gebruikt? :)

santema
19/06/08, 14:13
Er vanuit gaande dat je het hier op Leaseweb hebt, leg je mij eens uit hoe je racks letterlijk kan volsteken met dedi's met racks die een 10 amp gebruiken, als je desktop bordjes gebruikt? :)

Ik snap echt niet wat je hiermee bedoeld?

Wynand
19/06/08, 14:14
Leaseweb vult hun dedicated racks letterlijk volledig, met desktop bordjes gaat dat niet als ze rond de 10 ampere willen blijven.

santema
19/06/08, 14:18
Dat wil prima, onze servers gebruiken gemiddeld 0.3 tot 0.4 ampere. Ik ga er vanuit dat leaseweb 2u kasten gebruikt voor de budget servers, dat komt neer op ongeveer 20 tot 25 servers per rack.

umf
19/06/08, 14:22
Leaseweb vult hun dedicated racks letterlijk volledig, met desktop bordjes gaat dat niet als ze rond de 10 ampere willen blijven.

ze gebruiken low voltage cpus
onder andere mobile versies van c2d die je ook in notebooks ziet

de moederborden zijn desktops die zeer zuinig zijn

http://rackserver.nl/products/Energie_zuinig_Rackserver_Value_m_vanaf_EUR_verbru ik_ca_Watt_Amp_-3748.html
sorry voor het spammen maar leaseweb gebruikt dit soort servers dus

Stewie
19/06/08, 14:22
Leaseweb gebruikt 'mobile' hardware. Lagere voltage CPU's, kleinere moederborden, etcetera. Dan kan je prima 30 tot 45 servers kwijt in een rack.
Je levert uiteraard wel in op performance met deze servers, maar de prijzen liggen dan ook lager.

Wynand
19/06/08, 14:23
Ja, mijn punt was dus eigelijk gewoon dat ze er geen gewone desktop bordjes in rammen. :)

t.bloo
19/06/08, 14:29
misschien moesten we maar eens ophouden over die desktop bordjes in dit topic

Imtek
19/06/08, 15:26
Wat Stewie verteld klopt volgens mij vrij aardig, feit blijft dat er in die servers geen serverboards zitten maar dat moet je ook niet verwachten voor bodemprijzen :)