PDA

Bekijk Volledige Versie : Cursus linux



dennis1309
15/06/08, 20:42
Beste whters,

Ik run een webhosting bedrijf met linux servers,
Systeembeheer worden door mijn systeembeheerders gedaan en ik doe het commerciëlle gedeelte.

Nu wil ik graag ook meer gaan begrijpen van server beheer en met name linux.

Onze servers gebruiken debian en centos.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Dus welke boeken en welke linux opleidingen?
Hebben jullie hier zelf persoonlijke ervaringen mee?

Uiteraard heb ik via google gekeken alleen dan zie ik een enorm aanbod.

Ik wil dus graag met putty om kunnen gaan en op root niveau storingen en instellingen kunnen veranderen en begrijpen.

Wie heeft voor mij tips en adviezen?
Uiteraard heb ik dit ook aan mijn systeembeheerders voorgelegd.

Toch wil ik het van julie horen als ervaren linux kenners en beheerders.

Alvast bedankt

Mvg,

Dennis

Randy
15/06/08, 21:06
Kijk even op www.lpi.org voor de internationaal erkende certificeringen.
Je zult in ieder geval LPIC-1 moeten hebben (examen 101 en 102) voor basis beheer. Voor web- en mailservers kom je eigenlijk al op LPIC-2 uit (examen 201 en 202).

Examens kun je overal wel afleggen (VUE centra) en kosten ~125 euro per stuk.

Kijk anders ook op http://www.lpice.eu/?L=3

roelp
15/06/08, 21:09
Waarom neem je niet gewoon een oude PC en probeer je daar een LAMP mee op te zetten? De beste leerschool is volgens mij nog steeds trial en error. Er zijn genoeg howto's te vinden op internet die je kunnen helpen.

Tim.Bracquez
15/06/08, 21:31
hangt af wat je juist wilt leren beheren.

Als dit webhosting is, probeer dan eens op een oude PC alles zelf te installeren en te configureren wat hiervoor nodig is (httpd, proftpd, named, etc) om een volwaardige webhosting setup aan te bieden. Hiervoor vind je hopen howto's op het internet. Neem meerdere howto's erbij en vergelijk deze. Probeer ook te begrijpen waarom nu net die één howto die extra regel aan de configuratie toevoegt en de andere niet.

Dit kan je ook doen voor andere setup's zoals een Xen host voor Virtuele Servers, echter hiervoor zul je nogal vaak een CPU nodig hebben die virtualisatie ondersteund.

Vergeet achteraf ook niet te kijken naar de beveiliging op de server, dit bijvoorbeeld met een softwarematige firewall


Je ben er een tijdje mee bezig maar later (en op het moment zelf) ga je daarvan plezier hebben.

De beste leerschool is volgens mij nog steeds trial en error.

Bakker ICT
15/06/08, 21:51
Yes helemaal mee eens, zelf leer je het beste door het gewoon te doen. Vooral in het begin (zeg 7 jaar geleden) was ik nog onervaren en dan sloop je nogal is wat. En dan maar weer zorgen dat je het werkend krijgt, soms een heel karwei en herinstall was veel sneller geweest maar ach.

En alles is goed gedocumenteerd, je moet soms alleen juist net het ene vinden wat je nodig hebt, maar ik heb nog nooit iets gehad waar ik uiteindelijk niet uit ben gekomen.

Tim.Bracquez
15/06/08, 22:02
ik heb nog nooit iets gehad waar ik uiteindelijk niet uit ben gekomen.

Nooit opgeven en tot in de late (lees: vroege) uurtjes blijven zoeken.

dennis1309
15/06/08, 22:29
oke duidelik ik ga het allemaal uitproberen.

Bedankt

Mvg,

Dennis

Tim.Bracquez
15/06/08, 22:32
veel plezier en succes ;)

Aar
16/06/08, 10:37
Anders heb ik nog een goede Linux tutorial liggen in PDF formaat.

dennis1309
16/06/08, 14:01
Beste,

Bedankt voor alle info.
Aar dit zou wel erg fijn zijn.
Kan je dit online zetten of emailen?
Ik hoor graag van je.

Alvast bedankt

Mvg,

Dennis

BM-Solutions
16/06/08, 15:18
Indien mogelijk graag online, ik ben hier ook wel benieuwd naar

YolkNet
16/06/08, 15:21
Hier ook interesse naar dat bestand. Kun je hem uploaden zodat we hem zelf ergens kunnen downloaden?

Randy
16/06/08, 16:16
Ik zag al wat in de logfiles. Gelukkig zijn er nog wel mensen die de zoekfunctie gebruiken. Voor de anderen: http://www.aklmedia.nl/filedump/linux2003.pdf

:lovewht:

martysmarty
17/06/08, 10:13
Leuke tip voor mensen hier.

www.lulu.com

Stel een aantal tutorials samen in een PDF, en laat het omzetten in een boek op die website.

Uiteraard niet verkopen, aangezien je de schrijver niet bent, maar voor in huis is het erg makkelijk, en niet duur (150 pagina's € 6.35, en € 5.00 shipping costs)