PDA

Bekijk Volledige Versie : Dataverkeer berekenen



Nextreme
13/06/08, 18:38
Weet niet of ik dit in het goede forum post.

Maar ik zit met een probleem, eigenlijk 2.

1) ik wil teamspeak gaan aanbieden, maar weet niet zo goed hoe ik de bandbreedte kan berekenen per slot. Dan kan ik aan de hand daarvan de prijs berekenen.

2) ik wil ook shoutcast services gaan aanbieden. Dat werkt allemaal goed. Maar hoe kan ik daar het dataverkeer aan het einde van de maand bekijken. Want wil het gaan aanbieden met dataverkeer pakketten gaan aanbieden. En als ze daar overheen gaan dat ze dan bij moeten betalen.

Wie kan me helpen met deze vragen?

Lite-On
13/06/08, 19:50
Weet niet of ik dit in het goede forum post.

Maar ik zit met een probleem, eigenlijk 2.

1) ik wil teamspeak gaan aanbieden, maar weet niet zo goed hoe ik de bandbreedte kan berekenen per slot. Dan kan ik aan de hand daarvan de prijs berekenen.

2) ik wil ook shoutcast services gaan aanbieden. Dat werkt allemaal goed. Maar hoe kan ik daar het dataverkeer aan het einde van de maand bekijken. Want wil het gaan aanbieden met dataverkeer pakketten gaan aanbieden. En als ze daar overheen gaan dat ze dan bij moeten betalen.

Wie kan me helpen met deze vragen?


Heb je al eens gekeken op de teamspeak website? :)
http://www.goteamspeak.com/?page=faq&cat=general&rate=55#how_much_bandwidth
Staat precies uitgelegd hoe je bandwidth kunt berekenen.


De enigste manier die ik ken om dataverkeer bij te houden op shoutcast, is het aanschaffen van een control panel zoals "CastControl".
Cast Control is te krijgen voor eenmalig 240 AUD (ongeveer € 140 euro). Maand abbonement is ook mogelijk.
Volgens mij is dat de beste oplossing als je wilt gaan werken met dataverbruik bundels ;)

Apoc
13/06/08, 19:59
Het is vrij makkelijk uit te rekenen, het enige wat je even moet opzoeken is hoeveel kbps elke gebruiker gebruikt. Stel dat elke stream 96kbps is (zomaar een getal hoor - geen idee hoeveel het precies is):

96 kbps = 96 kilobits per seconde
= 96 / 8 = 12 kilobytes per seconde
= 12 / 1024 = 0,01171875 megabytes per seconde
= 0,01171875 / 1024 = 0,000011444091796875 gigabytes per seconde
= 0,000011444091796875 x 3600 = 0,04119873046875 gigabytes per dag
= 0,04119873046875 x 30 (uitgaande van 30 dagen per maand) = 1,2359619140625 gigabyte per maand

Om het makkelijker te maken; om van kbps naar gigabytes per maand te komen:

kbps / 77,672296296296296296296296296296 = gigabytes per maand.

Dat is als een stream 24/7 actief is - wat niet het geval is natuurlijk. Stel dat een stream gemiddeld 3 uur per dag actief is (1/8e van de dag) dan deel je dit simpelweg door 8.

Apoc
13/06/08, 20:04
De enigste manier die ik ken om dataverkeer bij te houden op shoutcast, is het aanschaffen van een control panel zoals "CastControl".

Dat is niet helemaal waar. Je kunt natuurlijk ook voor elke klant een aparte network interface aanmaken (eth0:1 etc), als je elke klant zijn eigen IP geeft. Je kan dan d.m.v. SNMP de bandbreedte bijhouden.

Echter; de gemiddelde teamspeak gebruiker zal zich geen zorgen willen maken over bandbreedte verbruik. Daarom zou je ook gewoon voor de hele server het bandbreedte verbruik kunnen meten, en aan de hand daarvan het gemiddelde verbruik per gebruiker meten. Daar kun je dan weer je prijzen op baseren.

Randy
13/06/08, 21:50
Dat is niet helemaal waar. Je kunt natuurlijk ook voor elke klant een aparte network interface aanmaken (eth0:1 etc), als je elke klant zijn eigen IP geeft. Je kan dan d.m.v. SNMP de bandbreedte bijhouden.

Nu snap ik wel waarom IPv4 space opraakt...Duidelijk een opmerking die duidt op onkunde. De enige juiste reden om een eigen IP toe te kennen is om te streamen over poort 80. Maar via mod_proxy kun je een stream prima mounten op een bestaand domein. Vervolgens heb je alles in Apache logfiles staan die je weer proma kunt parsen met bijvoorbeeld Awstats of Webalizer. Je pakt dus twee voordelen.

Maar ook de shoutcast logfiles kun je prima parsen om het dataverkeer te berekenen. Streaming op basis van dataverkeer zie je echter niet veel. Kijk gewoon naar wat een Mbit kost, reken je marge hier overheen en biedt 'slots' aan. Voor een 128 Kb/s stream zijn 8 'slots' 1 Mbit. Wil je echt op basis van dataverkeer werken zul je een logparser moeten schrijven of een out-of-the-box oplossing als CastControl of Centova of een Custom oplossing moeten maken.

Misschien is het beter om je streams gewoon bij een reseller in te kopen zodat zij hiervoor zorg dragen? Voor zover ik kan zien, heeft TS slechts een server. En CastControl werkt niet lekker als je ook hostingdiensten aanbiedt op dezelfde server. (Apache restart --> Alle streams plat)
Er is overigens meet streaming dan Shoutcast alleen. Denk bijvoorbeeld aan Flash streaming voor video, Windows Media Services, etc.