PDA

Bekijk Volledige Versie : vlan extreme switch



scooke
12/06/08, 22:33
Hoi,

In ons bedrijf willen we voor externen die hun laptop meebrengen internettoegang bezorgen, daarvoor zou ik een vlan willen opzetten. Dus dat ze enkel het internet kunnen raadplegen en that's it, zeker niet aan het LAN.

We beschikken over extreme switches, summit200-48.
In het serverlokaal staat een switch en op het 1e verdiep hetzelfde type. Nu zou ik dus op de switch op het 1e verdiep een vlan externen willen aanmaken.
Moet ik dan via een trunk naar de switch in het serverlokaal gaan, of is het voldoende enkel een vlan op het 1e verdiep te configureren?

Als de switchen in orde zijn, moet ik dan voor de clients een andere ip-range voorzien of maakt dat niet veel uit? Kan ik voor de externe clients, de dhcp server in het lan ip adressen laten toekennen?

Kan iemand mij hier op weg mee helpen, hoe zien jullie dergelijke configuratie?

Steven

gjtje
13/06/08, 00:52
Je kan beide switches tagged opnemen in het vlan, dit gaat dan over de huidige verbinding tussen de switches, vervolgens voeg je daar de poortjes waar de laptops op worden aangesloten aan toe. Op zich maakt de ip range niet uit tenzij een machine in beide vlans zit. De meeste server netwerkkaarten staan toe dat je er vlans kan definieren, je krijgt dan meerdere virtuele nics. Hier zou je een dhcp service aan kunnen laten binden.