PDA

Bekijk Volledige Versie : Storage prijs 1 Gb



Digiman
10/06/08, 19:07
Hallo,

Voor een businesscase berekening zoek ik de prijs voor opslagcapaciteit.

Alvorens een complete kostenberekening te maken van colo, (redundante) hardware, maintenance, support etc.. ben ik benieuwd of er "standaard" berekeningen zijn, oftwel de zogenaamde achterkant van een sigarendoos of viltje (afhankelijk waar je je BC maakt ;-) cijfers zijn.

Oftwel zijn er gemiddelde aannames voor de prijs van opslagcapaciteit per Gb ?

Alvast bedankt..

Dreas
10/06/08, 19:29
Kijk bijvoorbeeld eens naar Jungledisk.com. Die verzorgen opslag via Amazon S3.

Kazuma
10/06/08, 20:07
Kijk bijvoorbeeld eens naar Jungledisk.com. Die verzorgen opslag via Amazon S3.

De TS is opzoek naar een kosten per Gb op een eigen platform, en niet opzoek om bij een andere aanbieder af te nemen ;)

gjtje
10/06/08, 20:14
Dat is enorm afhankelijk van de vorm van opslag en niet zomaar onder een noemer te vegen. Je kan voor €20000 een computer kopen waar 40TB in zit, maar ook een SAN met maar 3TB.

t.bloo
10/06/08, 20:47
wat is een BC?

edit: aha business case


om antwoord op je vraag te geven: dat is vrij lastig,
maar wij hanteren in het algemeen ook heel standaard iets in de trant van:
- inkoop hardware en setup geeft afschrijving
- inkoop colocatie en inhuur onderhoud
- schatting tijdsinspanning per eenheid activiteit (klant of dienst etcetera)
- renteverlies, winst, boekhouding en andere bedrijfkosten
alles bij elkaar en delen door hetgeen je hebben wilt

Probleem met storage in een datacenter is dat je ook traffic nodig hebt. Een kale GB kan ik zo voor je uitrekenen op de achterkant van een bierviltje, maar je wilt er waarschijnlijk ook iets mee doen :)

Digiman
11/06/08, 10:27
Het gaat inderdaad om een kale GB. Gebaseerd op eigen hardware en niet hosting.
Verkeer laten we buiten beschouwing. ;-)

Ik weet dat het afhankelijk is van de hoeveelheid capaciteit, maar ik was nieuwsgierig of er een "rule of thumb" was voor dit...

Jesperw
11/06/08, 10:50
En over wat voor een hardware hebben we het dan?

Voor 2TB in ons SAN betaalde ik 30.000 euro, voor 2TB en een low end doosje betaal ik 650 euro.

Kortom, het is maar net hoe je het bekijkt.

t.bloo
11/06/08, 11:44
Zonder verkeer is het erg makkelijk. Je koopt een harde schijf en legt die in de kast. Klaar, verbruikt geen stroom en gaat niet stuk. Kosten per GB circa 10 cent.

funmen.nl
11/06/08, 17:24
Ik hanteer zelf een prijs van €0.50/GB, maar dit is meer vanwege een budgethost. Mocht je servers van >100 / maand hebben, zou ik kiezen voor €1 1 GB

Jefke
11/06/08, 17:58
Wij rekenen (verkoop) vanaf 0.2 euro per GB op onze storage cluster voor opslag. Dan staan de gegevens al op 2 raid5 machines.
Let wel, dit is opslag gebouwd voor archivering, zoals ahsay replication service. Dit is niet te vergelijken met een san die je wil inzetten voor zaken die snelle access nodig hebben zoals voor een db, mail server of vps.