PDA

Bekijk Volledige Versie : SNMP traffic graph van VLAN traffic



dotXS
09/06/08, 09:17
Ik ben op zoek naar een switch waar ik de traffic op een poort per VLAN kan meten of alle traffic die door de verschillende VLAN's op de switch afgehandeld worden.

Bij de HP switches die wij gebruiken kun je alleen alle traffic die over de poort gaat meten, niet opgedeeld per VLAN. Mijn volgende gedachte was het te meten per VLAN op onze Netscreen firewalls maar deze maken geen onderscheid in SNMP metingen tussen de hoofd interface en de sub-interfaces.

Thanks alvast,

Dennis

hostlogic.nl
09/06/08, 10:56
Wij gebruiken een aantal Dell PowerConnect 6024 switches, deze kunnen traffic per VLAN meten.

GlobalServe
09/06/08, 10:57
Bij HP kan je ook perfect per VLAN meten.
Wat voor types gebruik je?

dreamhost_nl
09/06/08, 15:04
Ik kan het verhaal van Golbalserve beamen. HP switches kunnen verkeer ook per VLAN meten. Heb je misschien een half-managed switch ipv een full managed of zo?

dotXS
11/06/08, 09:03
We gebruiken 2600 en 2800 serie switches.

Als ik met Cacti de poorten graph dan zie je alleen maar de eth0..eth24 poorten en de VLAN's. Als ik de VLAN's selecteer en een grafiek laat maken dan blijven deze grafieken leeg. Dit klopt blijkbaar ook wel want alleen traffic wat de switch "bereikt" word op de grafiek gezet. Dus alle verkeer door het default_vlan zie je niet ALLEEN het verkeer bestemd voor de switch zie je. Dit is bijvoorbeeld als je inlogd op de management console van de switch.

thunder
12/06/08, 00:21
ik heb het zelfde aan de hand met een 2626 van HP Procurve

GlobalServe
12/06/08, 00:25
Is heel raar. Draait de laatste nieuwe os op de switch?

pierce
12/06/08, 00:29
Heb je al eens gebeld met HP zelf?
Mijn ervaring is dat je erg goed en persoonlijk geholpen wordt.

Tel. 0900 0400 367
Zie verder
http://h40060.www4.hp.com/procurve/nl/nl/support/support_direct.html

VinceSTM
12/06/08, 01:06
wij hebben hetzelfde aan de hand met 2626's en 2650's. schaamteloze tvp?

Stewie
12/06/08, 12:50
wij hebben hetzelfde aan de hand met 2626's en 2650's. schaamteloze tvp?
Idem ;)
Het kan dus aan de meetmethode liggen of aan de switch zelf. Alle metingen blijven op 0kbps. Nu is dat niet erg omdat wij per poort meten, maar in specifieke gevallen zou het van pas kunnen komen.

Technotop
12/06/08, 13:12
Sinds wanneer kan je vlan traffic uitmeten op een switch? Routers en layer3 switches kunnen dit.... maar layer2 switches?

wonko
12/06/08, 13:14
@technotop: sommige switches kunnen dit (hangt ervan af welke counters ze intern hebben, en welke ze via snmp beschikbaar maken). Ik dacht dat een reeks van de Dell Powerconnect Gigswitches dit konden.

De VLANs worden gewoon als extra interfaces meegegeven in de snmp-tree.

Technotop
12/06/08, 13:17
@technotop: sommige switches kunnen dit (hangt ervan af welke counters ze intern hebben, en welke ze via snmp beschikbaar maken). Ik dacht dat een reeks van de Dell Powerconnect Gigswitches dit konden.

De VLANs worden gewoon als extra interfaces meegegeven in de snmp-tree.

Ik ben nog geen enkele switch tegen gekomen en zelfs routers kunnen het ook niet altijd.

ps. switches layer3? Op layer2 niveau lijkt me dat verschrikkelijk moeilijk.

Layer 3 vlan -> wel uitleesbaar
Layer 2 vlan -> niet uitleesbaar

Correct me if im wrong.....

GlobalServe
12/06/08, 13:26
De VLANs worden gewoon als extra interfaces meegegeven in de snmp-tree.

Dit is wat wij ook zien op onze Cisco en HP apparatuur.
We hebben verschillende oplossingen zowel layer2 als layer3

thunder
15/06/08, 22:45
Dit is wat wij ook zien op onze Cisco en HP apparatuur.
We hebben verschillende oplossingen zowel layer2 als layer3

ik zie ze ook daarbij staan en selcteer ze maar ze blijven op 0kbps staan :)

GlennMatthys
23/06/08, 11:10
Same here, wij zien ook VLAN's in de SNMP tree maar de tellers blijven op 0 staan.

nr-alp
26/06/08, 14:27
Je moet bij je devices de "SNMP Interface Statistics" laten uitlezen. Ga vervolgens naar create graphs en hij geeft al je porten weer. Geeft die dat niet heb je al een SNMP read error om mee verder te werken, maar die melding hoor je al te krijgen bij het uitlezen van de systeemgegevens van het apparaat.

MikeN
26/06/08, 20:30
Sowieso moet je je afvragen wat de teller dan aan zou moeten geven...
Als je 5 interfaces in je VLAN hebt, en er komt 1 unicast pakket in en 1 broadcast pakket, dan zijn er 2 ingekomen en 5 uitgegaan, wat laat je dan zien? Alleen de 2 inkomende pakketten? Dan heb je alleen inkomend verkeer... Inkomend en uitgaand verkeer? Dan meet je al je traffic dubbel.

Het enige wat in mijn ogen zinnig is, is om op een bepaalde poort (je uplink poort) de traffic per VLAN te kunnen meten, maar ik ken zo geen apparatuur die dat kan.