PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhosting thuis met 2 servers en 100 mbit glasvezel verbinding



kevinbentlage
04/06/08, 23:30
Beste WHT'ers,

Ik heb sinds kort 2 (bijna) identieke computers thuis staan, ik zal ten eerste eventjes de specs op een rijtje zette:

Server1:

- Pentium 4 2.8 ghz
- 1024 MB Ram
- 2 x 160 GIG SATA in raid 0 (320 gig)
- Gigabit PCI kaart en 100mbit op mobo
- 460 Watt voeding
- standaart Matx midi-tower case

Server2:

- Pentium 4 2.8 ghz
- 512 MB Ram
- 160 Gig SATA
- Gigabit PCI kaart en 100mbit op mobo
- 400 Watt voeding
- standaart Matx midi-tower case

Ook heb ik sinds kort hier thuis een glasvezel verbinding liggen met een snelheid van 100 Mbit UP en Down waarbij ik 2 verschillende STATISCHE ip adressen aangevraagt heb en die ook al werken.

Nu zou ik op de 2 servers een linux of BSD os willen zetten zonder GUI waar ik dan een webserver met php, mysql, apache, mailserver, DNS op zet

Nu weet ik dat je voor domeinen te hosten 2 verschillende nameservers nodig hebt met verschillende ip adressen naar de buitenwereld toe.

Ik heb nu de volgende opstelling:


KLIK HIER VOOR EEN PLAATJE!! (http://computerhulpgeldrop.nl/zooi/wht/opstelling.jpg)

Ik heb op deze manier al op beide computers internet en ook op de thuiscomputers via server1, ook zijn de 2 servers verbonden met elkaar via de gigabit switch.


Ik wil dus een soort van webhosting thuis willen beginnen, in het begin alleen om een beetje te experimenteren en als het goed gaat, wil ik beter servers gaan kopen voor een hogere uptime en dan (pro) hosting gaan doen.
Ook wil ik dan mijn internetverkeer voor de thuiscomputers zelf via server 1 laten routeren naar het internet toe, dit is voor mij geen probleem om dit op te zetten, ik heb op het moment ook op server1 een linux DHCP, DNS router draaien en dit werkt goed.

Ook wil ik het gaan backuppen, daarvoor heb ik een 500 gig externe hd met ethernet aansluiting bij mijn ouders thuis staan, deze kan ik via ftp en vpn verbinding bereiken vanaf mijn eigen huis, op deze manier heb ik meteen een backup buiten huis.

Nu is mijn vraag, met welke linux os ga ik dit opzetten? en hoe, ik heb een beetje verstand van linux door zelf wat geexperimenteert te hebben met verschillende TUT's op internet.

Het is waarschijnlijk dus mogelijk om 2 namservers op te zetten hier thuis en daar dan domeinen op te gaan hosten + webruimte en mail.

Ik stel alle hulp die ik van jullie krijg graag op prijs.

Alvast bedankt,

Kevin Bentlage

mauer
04/06/08, 23:48
Het is niet handig om 2 nameservers op één locatie te hebben dan vervalt het nut van de 2e nameserver... Ook is het niet slim om alles thuis te doen. Denk bijvoorbeeld ook aan kamertemparatuur en stroomuitval, netwerkverbinding die wegvalt etc.

swedendedicated
05/06/08, 00:04
Stel deze vraag eens aan jezelf, hoe zullen je ouders het vinden als er dag en nacht 2 pc's aanstaan? Wie betaald de stroom?

oehTie
05/06/08, 01:03
Stel deze vraag eens aan jezelf, hoe zullen je ouders het vinden als er dag en nacht 2 pc's aanstaan? Wie betaald de stroom?

jaren gedaan... heeft me een leuke oprotpremie opgeleverd toen ik mn eigen huis kocht...

@TS, als je het uberhaubt vanaf thuis doet, als DNS zou ik een vps nemen en dan je 2e nameserver thuis. Backup heb je zo te horen wel geregeld, zorg dat je minimaal een aantal dagen terugkan en het liefst zelfs enkele weken.

en inderdaad, zorg voor een goeie UPS en een dieselaggegraat die automatisch opstart als de stroom wegvalt... dat zal een opstakel worden.

Dennis
05/06/08, 01:44
Ik ben geen fan van het thuis hosten van websites. Wellicht kun je beter voor slechts 10 euro per maand een klein resellerpakket nemen en als het goed loopt neem je een groter pakket en ga je voor een eigen server.

Ik heb hier thuis ook glasvezel liggen, maar de uptime is echt lager dan 99,9%. Qua webhosting zou ik daar echt geen diensten op willen leveren. Wellicht kun je via webhostingtalk.com 4 of 5 25-mbit dataverkeer pakketten verkopen op je lijn. Echter als je nog zelf wilt internetten via die lijn, zal het niet snel gaan.

Phu
05/06/08, 02:25
en inderdaad, zorg voor een goeie UPS en een dieselaggegraat die automatisch opstart als de stroom wegvalt... dat zal een opstakel worden.

jij doet eventjes een diesel aggregaat in de schuur zetten lol :P

DeziWeb
05/06/08, 07:51
Zoiezo nooit raid0 op een server draaien.
Ik zou je opstelling dan in raid1 gooien.
Ook al heb je glasvezel ik denk dat het dan alleen leuk is om thuis wat backupservers te hebben staan maar je gehele productie is niet echt aanteraden. In een datacenter heb je zoveel veiligheid/redundantie dat mis je allemaal als thuishoster. En voor die paar euro per maand dat jij goedkoper bent zal men dan eerder naar een professionele hoster kijken.

YolkNet
05/06/08, 08:16
En wat te denken van de dieselprijzen tegenwoordig :D

Jesperw
05/06/08, 09:13
Leuke hobby. :) Ik ben ook ooit begonnen met een oude bak onder mijn bed in '99 ofzo. Ik zou 't alleen geen pro hosting ofzoiets noemen. Begin gewoon eens hosting aan vrienden en bekenden uit te delen en probeer zo ervaring op te doen. Ik denk niet dat je er op deze manier echt geld aan kunt verdienen.

Met die ervaring die je er mee kunt opdoen kun je mooi wat huren in een datacenter. ;)

SF-Jeroen
05/06/08, 09:25
Bedenk wel dat als je glasvezel eruit ligt, of je stroom uitvalt, of er brand uitbreekt je erg afhankelijk bent. Als de websites eruit liggen verlies je klanten en krijg je schadeclaims. Een datacentre heeft redunante voorzieningen voor al deze factoren.

Hans
05/06/08, 09:29
Of als er ingebroken wordt en die twee servers een leuke buit lijken voor de boefjes :)

SF-Jeroen
05/06/08, 09:40
Of als er ingebroken wordt en die twee servers een leuke buit lijken voor de boefjes :)

Dan ben je misschien ook nog eens verantwoordelijk voor de gestolen data van je klanten.

eweps
05/06/08, 09:53
Nog niemand heeft daadwerkelijk antwoord gegeven op zijn vraag, het is leuk dat hij dit thuis gaat proberen, al is het alleen maar om ervaring op te doen(hij kan daarna altijd nog als netwerk engineer aan de slag).

Als OS zou ik CentOS nemen, deze wordt veel gebruikt voor servers, in principe maakt het niet uit wat je met de server gaat doen, dit is toch geheel afhankelijk van de rest van de software.

Verder zou ik als ik jou was geen controle paneel installeren, maar alles handmatig proberen op te zetten, dit is veel leerzamer.

KDISS
05/06/08, 10:11
de zomer staat weer voor de deur, en deze is er vroeg bij :p

Stel jezelf vooral de vraag of je toekomstige klanten het zullen accepteren als jij vanaf thuis dit zou doen. Je geeft aan "pro-hosting" te willen doen op deze machines, maar als jij aankomt met "servers die thuis staan, instant-remote-hands en dus altijd personeel ter plaatste" vraag ik mij echt af wie dat zal accepteren....
En ja, stroomkosten zullen je vast niet blij van worden. En vergeet niet dat je 0,0 garanties hebt op de verbinding. (KPN storing situatie, jij groot probleem.)

edit:
antwoord op de vraag, sorry:

CentOS, maar eigelijk is dat veelal persoonlijke voorkeur. Doe ervaring op door veel er mee bezig te zijn, installeer desnoods fedora op je laptop om wat meer feeling te krijgen met waar alles te vinden is etc. Vergeet niet dat je als beginner slechts google hebt om op terug te vallen wanneer je er niet uit komt... En een light-weight admin pakket zoals DirectAdmin of een gratis variatie (ben de naam kwijt, zoek even op wht) is toch wel gemakkelijk als je er nog niet veel verstand van hebt. Anders is het wel een enorme sprong in het diepe.. Een licht pakket geeft je vaak nog ruimte zat om zelf wat kennis op te doen.

kevinbentlage
05/06/08, 10:31
Ik snap al jullie reacties ook heel erg goed, ik wil ten eerste gewoon proberen om 2 servers op te zetten die met elkaar samen werken, ik wil gewoon op die manier wat meer ervaring op doen met linux en het hele webhosting verhaaltje.

Als ik dan uiteindelijk denk van "ik wil dit pro gaan doen" dan kan ik altijd nog die servers in een data center hangen of e.v.t. nieuwe servers kopen.

Dit is puur voor het proberen van linux en kijken wat ik er allemaal mee kan op webhosting gebied.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

DeziWeb
05/06/08, 11:00
Dan lijkt me je plan prima.
Misschien is het gebruik van de 2e server wat overbodig.
Als controlpanel kan ik je cubepanel aanraden. Gratis tot 30 domeinnamen.

YolkNet
05/06/08, 11:04
... of een gratis variatie (ben de naam kwijt, zoek even op wht) is toch wel gemakkelijk als je er nog niet veel verstand van hebt

Je bedoelt waarschijnlijk Webmin (http://www.webmin.com)

maartenb
05/06/08, 12:54
Of hij bedoeld OpenPanel (http://openpanel.com)

FunnyMedia
05/06/08, 13:12
de zomer staat weer voor de deur, en deze is er vroeg bij :p

Professionele uitspraak man, daar kan de topic starter echt iets mee!!!
Ondanks de "offtopic" mode is het wel een beetje kinderachtig vindt je niet?
Had wel dit soort professionele reacties verwacht maar van andere personen...

Als control panel kan je ook een demo licentie opvragen bij DirectAdmin (.com)
Gewoon centos installeren en dan directadmin installen.
Thuis hosten is idd niet de beste oplossing maar om een beetje te hobbie-en is het best te doen.
Zorg alleen wel voor stille servers, wordt je wel blij van.

KDISS
05/06/08, 14:04
Professionele uitspraak man, daar kan de topic starter echt iets mee!!!
Ondanks de "offtopic" mode is het wel een beetje kinderachtig vindt je niet?
Had wel dit soort professionele reacties verwacht maar van andere personen...

Volgens mij zet ik er genoeg informatie bij waar hij wel degelijk wat mee kan, om juist deze uitspraak weer wat 'onder te schuiven'... Maargoed.


Of hij bedoeld OpenPanel (http://openpanel.com)
Ken ik niet, maar misschien te overwegen


Je bedoelt waarschijnlijk Webmin
bestlist niet! dat pakket kun je veel te veel mee, terwijl hij alleen voor het hosting deel wat hulp kan gebruiken.
Ik doel dan ook op deze: http://isp-control.net/

maartenb
05/06/08, 14:40
Openpanel is een nieuw initiatief dat echt gericht is op hosting.

mousehouse
05/06/08, 22:17
Als je doel is om kennis en ervaring op te doen zou ik zeker niet met een standaard panel beginnen, maar lekker "onder water" aan de slag gaan met de verschillende configuraties van apache, en alle andere tools. Alleen op die manier doe je de noodzakelijke kennis en kunde op van configuratiebestanden, werken met Linux / Unix shells, etc.. Als je er later nog wat meer mee gaat doen en de zoveelste update van een paneel de configuratie stuk maakt weet je ten minste een beetje hoe het in elkaar zit. Naast dat het leerzaam is, is het ook nog eens erg leuk om te doen!

Als OS zou ik een beetje proberen om te zien wat je zelf pleziering vindt... ga niet direct mee in wat iedereen doet maar zoek iets waarvan je de logica kunt volgen... CentOS / Debian / Ubuntu / FreeBSD etc...

opinion
13/06/08, 10:24
Bij mijn baas thuis hebben we wel een aparte datavloer zitten met een privé connectie richting de servers in Amsterdam en het hoofdkantoor. Dus mocht een van de 2 sites uitvallen, neemt die het over:) Servers hangen achter een (zeer geschikte) UPS en hebben al meer dan een jaar uptime:)
Tevens doen we ook monitoring etc vanaf (onderandere) die locatie.

Dus thuis ruimte kunnen zeker wel handig zijn. Alleen ga je op een 10mbit lijntje niet hosten.
Met glas wordt dit natuurlijk een stuk aantrekkelijker om webservices vanuit thuis aan te bieden.
Als je zorgt dat je een goede setup hebt komt het allemaal goed:)

Armand
20/06/08, 08:57
Ik ben van mening dat thuis op glasvezel zeker een leuke hobby omgeving is om meer feeling te krijgen met de materie. Ik ben ook veelal thuis begonnen, maar dan vooral alles lokaal. (Om feeling met diverse linux distro's te krijgen.)

Nu zo'n 3 jaar later voel ik me echter nog vaak een "onbenul" in veel dingen, en daarmee wil ik alleen maar zeggen dat het alles bij elkaar erg complexe materie kan zijn als je er niet 100% op bent gedrukt tijdens je studie.

Als ik je een tip mag geven, begin met hosting van websites voor bijvoorbeeld gamers / clans, en kijk of je eventueel een gameserver er naast kunt hosten. Deze doelgroep lijkt mij namelijk het makkelijkste mochten je servers plotseling gestolen worden / in brand vliegen / de diesel op zijn. :-)

Hobby-en zoals iedereen het zegt is wel leuk, maar als je er wat tientjes per maand mee kunt pakken, er er is iemand die wat van je verwacht, maakt het natuurlijk net wat leuker en echter.

Qua OS kan ik je Debian of Ubuntu aanraden, maar ook dat is een persoonlijke mening, net wat je zelf ligt.

Succes in ieder geval!

Wynand
20/06/08, 11:42
Makkelijkste doelgroep? Ik denk dat als er een groep is die van maand op maand beslissen om te stoppen omdat er geen mensen op spelen of omdat het zakgeld op is, het wel mensen zijn die gameservers huren.

t.bloo
20/06/08, 11:59
Dat zegt hij, ideaal want je zit er niet aan vast. Bevalt het niet dan zijn ze ook zo weer weg. En ze hebben toch geen budget dus passen ze prima bij dit soort "hosters".

Armand
20/06/08, 12:00
Is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Als je je servers wilt gebruiken om in een praktijk situatie iets te leren, zijn gamers niet zo'n riscogroep (juist om de reden die je zojuist zelf noemt.)

Altans, ik heb nog nooit van een claim gehoord van gamers die geld eisen omdat ze een avondje niet konden gamen op DIE server?

Bram1337
23/06/08, 20:58
Niet om je plannen te gaan verpesten... maar wel even goed om na te kijken:

Weet je wel zeker dat je iets commercieel mag aanbieden op je verbinding? Bij de meeste providers is het namelijk zo dat je wel een 'website' mag hosten maar niet om zelf winst op te maken.

Stel het zou goed uitpakken... dan neemt de kans dat het slecht uitpakt alleen maar toe (als je provider gaat klagen).

Glenn
23/06/08, 22:12
Niet om je plannen te gaan verpesten... maar wel even goed om na te kijken:

Weet je wel zeker dat je iets commercieel mag aanbieden op je verbinding? Bij de meeste providers is het namelijk zo dat je wel een 'website' mag hosten maar niet om zelf winst op te maken.

Stel het zou goed uitpakken... dan neemt de kans dat het slecht uitpakt alleen maar toe (als je provider gaat klagen).

Wat zal het de ISP aan z'n kont jeuken of er commerciële of ideële data overheen gaat?

BLAST3R
24/06/08, 10:55
Gewoon goed je provider zijn ToS (Terms) doorlezen op een eventueel punt dat je activiteiten kan gaan dwarsbomen. ;)!

ccchosting
08/07/08, 09:00
Zoals iedereen al zegt gewoon een simpele OS als Centos installeren, een controlpanel zoals webmin, directadmin of andere instaleren.
elders een goedkope VPN server aanvragen voor de 2e dns server, DNS laten sygroniseren met je DNS server thuis (deze optie zit ook in directAdmin)

En je bent eigelijk klaar voor gebruik.

Nadelen:
Je hebt maar 2 IP adressen waarvan 1 als nameserver wordt gebruikt.
Waneer je dus meer dan 150/200 websites wilt gaan hosten heb je meer IP,s nodig, of je moet alles zodanig routeren dat alles op 1 IP binnenkomt en vervolgens vie een lokaal netwerk naar de juiste server wordt gerouteerd.

Stroom en netwerk zijn niet zo stabiel als in een goede datacentrum.
Storringen bij ISP providers kunnen uren duren, dit terwijl de netwerkstoringen in een DC binnen een aantal minuten zijn verholpen.

Zoals Bram al zei, mogelijk is het niet eens toegestaan om je verbinding te delen met andere gebruikers.


Ik ben eigelijk wel nieuwschierig wat die 100Mbit verbinding bij jouw doet.
Heb je al eens een snelheidsmeting gedaan, wat is je maximale up/down snelheid thuis?

Klijz
09/07/08, 13:50
Zelf heb ik CentOs 5.1 draaien, met daarop een aantal virtual machines in Xen.

Wat ik altijd als eerste doe als ik zo'n server heb geinstalleerd, is Yum repositories toevoegen zoals RPMForge. Dit zorgt ervoor dat je veel meer pakketten kunt installeren via "Yum Install pakket" die niet standaard in CentOs zitten. Dit is bij mij een eerste vereiste, omdat ik dan "yum install webmin" kan doen, waarna voor mij de linux-machine veel gebruiksvriendelijker wordt.

Ik doe dus als eerste dit:

[root@localhost ~]# rpm -Uhv http://apt.sw.be/packages/rmpforge-release/rpmforge-release-0.3.6-1.el5.rf.i386.rpm

Daarna is de linux-machine al een stuk makkelijker te gebruiken.

Daarna doe je "yum install webmin", dan kun je via een browser naar:
https://linuxbak:10000 en dan kun je al een stuk overzichtelijker je machine gaan inrichten.

mauer
09/07/08, 16:13
Natuurlijk leer je een stuk minder wanneer je via webmin je server gaat inrichten dan via de commandline. Het is in de eerste instantie natuurlijk wel makkelijker.

YolkNet
09/07/08, 16:51
Natuurlijk leer je een stuk minder wanneer je via webmin je server gaat inrichten dan via de commandline

Niet mee eens. Voor mij werkt het beter als ik de eerste paar keer een overzicht van een situatie/systeem/whatever heb. Als ik zie wat er gebeurt als ik ergens op klik of een instelling wijzig dan geeft me dan leer ik daar meer van dan een commando+Enter
Later begrijp ik dan ook beter wat een commando precies doet, ook al zie ik dit niet op de commandoline terug.