PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant eist Accept-Giro



summascienta.nl
02/06/08, 14:27
Beste leden,

Ik heb 'n vervelende klant die niet wil betalen.

Factuur is verstuurd, na 30 dagen.. niet betaald.

1e Herrinering gestuurd, Geen reactie. Niet betaald.

Nu heb ik een aanmaning verstuurd, en de klant eist dat ik hem een 'acceptgiro' toestuur.

Ik heb meneer al uitgelegd dat hij het geld gewoon met een 'overschrijvings-kaart' van zijn bank kan overmaken, of via internet bankieren.

Toch blijft meneer doorzeuren over een 'accept-giro'.

Woensdag is zijn betaal-termein verlopen (en zou officeel een incassobureau worden ingeschakeld.). Wat is nou weisheid om te doen ?

Met vriendelijke groet,

W. Hankel

t.bloo
02/06/08, 14:28
Oh ja, die dingen bestaan ook nog. Gewoon vertellen dat je voor een accept-giro 25 euro extra rekent, of dat het incasso bureau er wel eentje voor hem zal aanmaken :)

summascienta.nl
02/06/08, 14:31
Wheheh, Dat is inderdaad een mogelijkheid... een TE lullig bedrag aan administratiekosten vragen....

Maar, hoe kom ik daar dan aan ? Print ik die zelf ? Bestel ik die bij m'n bank ?

DutchTSE
02/06/08, 14:35
Wheheh, Dat is inderdaad een mogelijkheid... een TE lullig bedrag aan administratiekosten vragen....

Maar, hoe kom ik daar dan aan ? Print ik die zelf ? Bestel ik die bij m'n bank ?
Als ik het goed heb moet je je inschrijven bij de bank voor zoiets, contract ondertekenen enz.. zelfde procedure als wanneer je incasso contract aanvraagd.

En inderdaad zelf printen etc :).
Als ik jou was zou ik iets meer dan 25 euro aan administratiekosten vragen: maak er maar 400 euro van aangezien alles bij elkaar je wel een dag werk hebt ;)

Xolphin
02/06/08, 14:39
Voordat u zelf acceptgiro's kan printen moet u toestemming hebben van uw bank en van Interpay. Tevens dient u goede, flexibele software te hebben voor het genereren van de acceptgiro's. Het verkrijgen van de goedkeuring is niet eenvoudig; zo moet u bijvoorbeeld 250 test acceptgiro's aanleveren die allemaal moeten voldoen aan de voorschriften van Interpay. De positionering mag niet meer afwijken dan 0.2 mm ten opzichte van de vastgestelde posities.

Ik zou ze niet zelf gaan afdrukken, je bent niet verplicht om acceptgiro's te verstrekken. Als je factuur verder aan de eisen voldoet en je hebt een dienst geleverd, dan zal je klant moeten betalen. Welk smoesje hij ook bedenkt.

Randy
02/06/08, 14:41
of dat het incasso bureau er wel eentje voor hem zal aanmaken :)

Geniale optie...

Het slaat inderdaad nergens op. Waarschijnlijk zal je klant de acceptgiro weer met telebankieren gaan betalen. Suspend, paar daagjes wachten en als er geen betaling is: Credifin voor incasso.

WebXtra
02/06/08, 14:41
Staat er niks in je algemene voorwaarden m.b.t. facturen / betalingen?
Bel anders met je incasso bureau.. die hebben dit soort figuren/problemen wellicht vaker meegemaakt.

crazycoder
02/06/08, 14:48
Nu heb ik een aanmaning verstuurd, en de klant eist dat ik hem een 'acceptgiro' toestuur.

Ik heb meneer al uitgelegd dat hij het geld gewoon met een 'overschrijvings-kaart' van zijn bank kan overmaken, of via internet bankieren.

Toch blijft meneer doorzeuren over een 'accept-giro'.

Woensdag is zijn betaal-termein verlopen (en zou officeel een incassobureau worden ingeschakeld.). Wat is nou weisheid om te doen ?

Aangeven dat je niet voor 1 klant heel het acceptgiro traject op kan/wil starten. Of de klant moet bereid zijn om deze kosten volledig te dragen, vooraf na ontvangst van een factuur te voldoen :)
Het is dan overigens voor deze klant goedkoper om de kosten van het incassokantoor voor lief te nemen.

Betalingstermijnen e.d. waren naar ik aanneem duidelijk bij aangaan van de overeenkomst? Dus ook de voorwaarden, waar vermoedelijk ook in staat hoe betaald kan/moet worden..
Niet lang over twijfelen, mocht men niet binnen een redelijke termijn tot betaling overgaan doorsturen naar deurwaarder..

mind
02/06/08, 14:50
Wat een grappenmaker... Gewoon je incasso traject starten en verder niet druk over maken.

summascienta.nl
02/06/08, 14:52
Jep,

Meneer is op de hoogte van de algemene voorwaarden, betalingstermeinen e.d.

Hij 'verrekt' het gewoon...

Randy
02/06/08, 14:53
Jep,

Meneer is op de hoogte van de algemene voorwaarden, betalingstermeinen e.d.

Hij 'verrekt' het gewoon...

Makkelijk toch. Je houdt je aan je eigen AV. Incassotrajectje?

umf
02/06/08, 14:58
snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet?

je loopt langs je bank neem je gegevens mee
bankpas en legitimatie

vraagt of ze een lege acceptgiro hebt doen ze even moeilijk
krijg je een stapeltje van 10 lege acceptgiros

wil je er meer dien je een incasso acceptgiro contract te nemen

reken wel even administratiekosten om de klant te pesten omdat ie moeilijk doet

wbakker-letsgoonline
02/06/08, 15:05
Zoals al aangeven is klant op de hoogte van de betalingswijzen die jullie handteren, wil klant niet betalen op de wijzen die er alleen beschikbaar zijn, zou ik niet moeilijk doen en klant suspenden en klant doorzetten naar incassobureau, dit is gewoon een flauwe smoes om niet te hoeven betalen.

almar
02/06/08, 15:24
snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet?


Omdat het geen gebruikelijke betalingsmethode is binnen de branche en de verwerkingskosten veel hoger zijn als overboeking en auto incasso.

Ramon Fincken
02/06/08, 15:24
[ .. ]
reken wel even administratiekosten om de klant te pesten omdat ie moeilijk doet

pesten? dit zijn gewoon extra kosten en in feite uren waarin je geen nuttigere zaken kunt verrichten ..

umf
02/06/08, 15:44
pesten? dit zijn gewoon extra kosten en in feite uren waarin je geen nuttigere zaken kunt verrichten ..

ach ja mijn manier van administratiekosten omschrijven
voor de rest je snap wat ik bedoel

BsHosting
02/06/08, 16:25
Als jij denkt dat het zo werkt forget it.

Je hebt gewoon een contract nodig anders is heel die overboeking ongeldig.
Doet je bank het wel zijn ze toch fout bezig.

Waarom denk je dat je een contract hebt daarvoor anders liep iedereen wel ff langs een bank om die dingen te halen.


vraagt of ze een lege acceptgiro hebt doen ze even moeilijk
krijg je een stapeltje van 10 lege acceptgiros

umf
02/06/08, 16:51
Als jij denkt dat het zo werkt forget it.

Je hebt gewoon een contract nodig anders is heel die overboeking ongeldig.
Doet je bank het wel zijn ze toch fout bezig.

Waarom denk je dat je een contract hebt daarvoor anders liep iedereen wel ff langs een bank om die dingen te halen.

heb gewoon incasso contract hoor :)

BsHosting
02/06/08, 16:54
Incasso contract is iets anders dan een acceptgiro contract.

umf
02/06/08, 17:01
nouja dan heb ik beiden

moet ik je het inscannen ofzo :P

gewoon van equens / interpay de betalings overeenkomsten
voor alle betaal diensten

Xolphin
02/06/08, 17:28
nouja dan heb ik beiden

moet ik je het inscannen ofzo :P

gewoon van equens / interpay de betalings overeenkomsten
voor alle betaal diensten

En die mag de TS van je lenen om acceptgiro's bij zijn bank te halen? :)

BsHosting
02/06/08, 17:29
Het gaat me niet om jou jij zegt zelf.


je loopt langs je bank neem je gegevens mee
bankpas en legitimatie

vraagt of ze een lege acceptgiro hebt doen ze even moeilijk
krijg je een stapeltje van 10 lege acceptgiros

En aangezien TS geen contract heeft anders stuurde ie hem zo wel is dit foute informatie.

tvm
02/06/08, 20:16
hier niet aan toegeven, het is enkel een smoesje om (nog) niet te moeten betalen.

Showeb
02/06/08, 22:16
Bij ons komt het ook wel eens voor dat we bepaalde betalingsmethodes van klanten in acht nemen, dit zijn dan meer de grotere bedrijven waar ze intern procedures voor hebben en betalingscondities naar de leverancier toe. Dit is onder andere om hen zelf te beschermen tegen jan en alleman die op rekening willen kopen.

Bij jou is het in dit geval van andere aard.

Hier moet je niet wakker van liggen.
Diensten die de klant afneemt onmiddelijk suspenden en incasso inschakelen.

Nu loop jij je tijd te verdoen met een klant die een spelletje met je speelt.
Laat hem dat spelletje maar met incasso spelen.

Trafego
02/06/08, 23:35
Om even (lullig) uit de hoek te komen, wij hebben ook klanten die factuur per post vragen (nog geen acceptgiro) en wij rekenen 1.50 extra op dat moment administratie kosten :)


80% wilt ineens weer digitaal zijn factuur ontvangen ;)

crazycoder
03/06/08, 07:31
Om even (lullig) uit de hoek te komen, wij hebben ook klanten die factuur per post vragen (nog geen acceptgiro) en wij rekenen 1.50 extra op dat moment administratie kosten :)


80% wilt ineens weer digitaal zijn factuur ontvangen ;)
Je zou je zo weer in de hoek trappen :) Jij weet dat een klant gewoon mag vragen om een factuur per post? Sterker nog, men moet ermee akkoord gaan. Daarnaast moeten je digitale facturen aan een aantal eisen voldoen.

Behalve wanneer je voor el cheapo doorga vind ik het overdreven om eur 1,50 voor een factuur per post in rekening te brengen. Ik neem aan dat je, wanneer je dit niet voor het aangaan van de overeenkomst kenbaar maak, je daar toch wel eens wat discussies over zal hebben..

gjtje
03/06/08, 08:22
Je mag überhaupt geen extra kosten in rekening brengen voor een papieren factuur. De default is papier tenzij de klant expliciet aangeeft een factuur per email te willen ontvangen.

burne
03/06/08, 08:33
Je mag überhaupt geen extra kosten in rekening brengen voor een papieren factuur. De default is papier tenzij de klant expliciet aangeeft een factuur per email te willen ontvangen.

En er is dus niets mis met anderhalve euro korting geven aan de klanten die _geen_ papieren factuur willen. Draai het om en opeens mag het wel. "U wilt een papieren factuur? Dan verliest u wel de korting die we geven!". Klaar.

Overigens: lees dit (http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article3533310.ece/Rekening_op_papier_verdwijnt) eens?

nugget
03/06/08, 08:46
Vind het niet eens zo onlogisch dat we in de toekomst facturen digitaal ontvangen. Het het is nog beter voor het mileu ook!

groenleer
03/06/08, 08:52
Je mag überhaupt geen extra kosten in rekening brengen voor een papieren factuur. De default is papier tenzij de klant expliciet aangeeft een factuur per email te willen ontvangen.

Ik mag zoveel administratie kosten in rekening brengen als ik wil.
Voorwaarde is wel dat ik ze vooraf bekend maak. Ik hoef deze niet eens uit te splitsen.

Netjes is anders, dat ben ik met iedereen eens.

Wat betreft electronisch factureren (dat is dus ook een pdf verzenden).
De belastingdienst is er niet heel duidelijk over, maar wat wel 100% zeker is, is het feit dat de afnemer hier EXPLICIET mee akkoord moet gaan.

Daarnaast denk ik niet dat de mensen die hun PDFje per email versturen, deze methode hebben laten goedkeuren door hun belastingkantoor.

Zie ook:
Belastingdienst > zakelijk > Omzet, btw en winst > Administratieve verplichtingen voor de btw (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-66.html#P695_75414)

SF-Jeroen
03/06/08, 09:12
Vind het niet eens zo onlogisch dat we in de toekomst facturen digitaal ontvangen. Het het is nog beter voor het mileu ook!

Het is maar hoe je dat bekijkt. Zeg 80% van de energie is niet groen. Mijn computer staat de hele dag aan, maar zeg dat iemand speciaal zijn computer een half uur aan laat staan voor de factuur, plus dat hij de factuur print :)

summascienta.nl
03/06/08, 12:31
Beste,

Ik heb de klant het volgende bericht gestuurd:


Wilt u om welke reden ook, een accept-giro ontvangen, zal daar een meerprijs bijkomen van rond de 400 euro.
aangezien ik een dag werk heb met de bank, installaties en administraties.



Nogmaals, Betalen kan per overschrijvingskaart van uw bank, of via internetbankieren.

Uiteraard kunt u ook wachten op de accept-giro van het incassobureau.


Nou krijg ik net van 'm weer: (Heerlijk hollands)


ik heb het rond gemaakt met de bank vrijdag word het op je rekeing gezet vriendelijke groet [Klantnaam]


zie je wel dat het kan :):):)

BTW:

Incassoprocedure is uitgesteld tot a.s. maandag. Mocht hij nou toch bluffen, sta ik iig op safe.
Daar weet hij ook van... ;)

Ramon Fincken
03/06/08, 12:33
hoho rustig he .. hij zegt niet ik doe het nu / vandaag , vrijdag is perfect omdat er dan een weekend overheen zit en ( mocht je het maandag nog niet hebben ) dat aangewend gaat worden

Ik spreek helaas uit ervaring hiermee ..

Mikey
03/06/08, 12:37
dit deed het hem vast doen overstag gaan ;) "Uiteraard kunt u ook wachten op de accept-giro van het incassobureau. "

WebXtra
03/06/08, 13:13
Kijk, dit even opnemen in je AV en het doet wonderen:
2.2. Afwijkende bedingen en overeenkomsten zijn slechts rechtsgeldig indien zij uitdrukkelijk en schriftelijk met Webxtra zijn overeengekomen. De door Cliënt gehanteerde eigen voorwaarden worden door Webxtra uitdrukkelijk van de hand gewezen.

crazycoder
03/06/08, 13:22
Vind het niet eens zo onlogisch dat we in de toekomst facturen digitaal ontvangen. Het het is nog beter voor het mileu ook!
Ja en nee. Als je die pdf dingen die links en rechts rond worden gestrooid als digitaal factureren wil benoemen heb je geen gelijk.

Als je integratie middels bijv xml waarbij de leverancier iets als een xml eruit gooit die in het pakket van de afnemer automatisch in wordt gelezen dan heb je gelijk. Google maar eens naar edi.

Dit laatste is een vooruitgang en kan aan beide zijden kosten- en mileubesparend werken.

Trafego
03/06/08, 23:17
Je moet idd op aanvraag een papieren leveren en dit doen we ook, en ja dit word van te voren bekend gemaakt dat wij digitaal factureren.

wij hebben dit principe van sohosted gespiekt btw welke ook 1.5 euri extra vragen (of korting geven bij digitaal, ligt hoe je het wilt noemen)

tel maar eens uit:

Bedrukte envelop
huisstyle briefpapier
postzegel
postkantoor ritje
handmatige werk

al bij al leg je zelfs toe bij een briefje aka factuur

en nee ik laat me niet terug in hoekie schoppen ;)
gemiddeld gaan er bij ons een 7000 facturen momenteel uit op jaar basis
waarvan 80% digitaal, kortom een 1400 a 1500 per post :) is leuke onkosten per jaar hoor..

Kortom, wij gaan door met dit principe, de ene vind het netjes de andere niet.
wij vinden het een besparing en 80% van onze klanten ook..


Je zou je zo weer in de hoek trappen :) Jij weet dat een klant gewoon mag vragen om een factuur per post? Sterker nog, men moet ermee akkoord gaan. Daarnaast moeten je digitale facturen aan een aantal eisen voldoen.

Word aan voldaan,


Behalve wanneer je voor el cheapo doorga vind ik het overdreven om eur 1,50 voor een factuur per post in rekening te brengen. Ik neem aan dat je, wanneer je dit niet voor het aangaan van de overeenkomst kenbaar maak, je daar toch wel eens wat discussies over zal hebben..

Zoals gezegd, is bekend en nee wij zijn niet el cheapo

btw, el cheapo nieuwe naam voor zolderhosttoerist :lovewht: