PDA

Bekijk Volledige Versie : Exchange Server Migratie



servertech
29/05/08, 15:19
Hallo allemaal,

Wij zitten met het volgende dilemma;

Momenteel draait er een exchange 2003 server, met alle update`s hotfixen servicepacks enz. Dit is tevens een van de 6 domain controllers wat we hebben draaien.
(Het gehele server platform is overgens Windows2003 server r2 met SP2.)
Nu komt, dat deze server niet echt stabiel meer is vanwege vele gebruikers en capaciteit-problemen, dus we moeten de exchange data op een gloed-nieuwe server opnieuw optuigen, zonder dat er email, instellingen of agenda items verloren gaan. ;)
En dus ook, dat de gebruikers allemaal weer keurig netjes naar de exchange mailboxen worden gepoint.
Welke stappen moet ik ondergaan om dit goed op te zetten en volledig af te ronden? Met welke zaken moet ik rekening houden? Moet ik dezelfde netbios naam aanhouden met hetzelfde ip adres op deze server, of is het beter van niet?
Kortom, wie o wie heeft hier ervaring in ??? :)



Alvast bedankt!

Groetjes, Dimitri

Showeb
29/05/08, 19:18
Hallo Dimitri,

Het overzetten van accounts, agenda's enz is nog niet zo'n groot issue.
Zet een 2de exchange in dezelfde forest, maak nieuwe stores aan en move de mailboxen en al naar de nieuwe store. faseer vervolgens je oude exchange server uit.
Je kan dan niet hetzelfde ip en netbios naam gebruiken, maar je kan de ip adres na de migratie nog altijd forwarden of toevoegen naar de nieuwe exchange server.

Of je zou een identieke configuratie moeten optuigen en een restore moeten uitvoeren.

Ik zou echter meer aandacht besteden aan waardoor het fout is gegaan.
Gebruikers- en performance problemen zegt niks, wat zijn de symptonen, wat ervaren de gebruikers, hoe is de rest van je configuratie.
Staan alle DC's centraal of ook op decentrale lokaties.
Waar bevind deze server zich tov de andere DC's?
Staat de Global Catalog op dezelfde server?
Wat draait er nog meer de server? DNS? AD integrated? draait er ook WINS op?

Houd er rekening mee dat Disk IO ergggg belangrijk is voor exchange en dat dit een oorzaak kan zijn van je performance problemen. Draait er tevens virusscanner software op?
loopt de que constant vol? zijn er mailtjes die een loop veroorzaken?
Hoeveel mailboxen draaien er op de server?
Staan de logfiles en de sotre op dezelfde array?

servertech
29/05/08, 21:32
Hallo Showeb,

Dus jouw advies is, om een 2e Exchange 2003 server in het netwerk te plaatsen, met uitenaard een andere netbios, ip-adres (en Full-DNS name) naamgeving? Daarna te koppelen aan de al actieve Exchange forest, en dan vanaf de oude server de data te verhuizen naar de nieuwe server toe?

Een identieke configutatie is niet mogelijk vanwege de ouderdom van de hardware. We willen over naar de nieuwste hardware met SAS etc.

De huidige hardware is een oude Compaq ML350g3 met 1524MB intern, 1 CPU en met 6 x 36GB SCSI UW2 disken in een RAID5 config. (via hardware-controller)
Deze staat opgesplits in 2 partitie's, 18GB aan OS = c schijf, resterende 160GB is de d schijf, waar de exchange database op draait, evenals de logfiles etc.

De symtomen, zijn als volgt;
als de load op de machine te hoog wordt, knalt hij er na verloop gewoon geheel uit, en shutdownt de machine naar standby (oftewel uit:) )
Dit komt vooral, vanwege als er een exmerge script loopt, wat de mailboxen output naar pst files. Op het moment dat hij daar zwaar over aan het nadenken is, 'kan het zijn' dat hij daarop zn tanden stuk bijt.
Of dit daardoor komt, wil ik niet met zekerheid zeggen, het is nogl variabel namelijk. De ene keer wel, de andere keer niet.
Er draaien momenteel 740 mailboxen op, en de totale exchange store, public en private is momenteel zn 27.8GB groot.
De server is een Exchange 2003 standaard edition, die met SP2 max 75GB aan mailbox store kan handelen nadat je een register-aanpassing hebt uitgevoerd. (Dit is 5 maanden terug uitgevoerd)
Alle server`s (DC`s) draaien in een en hetzelfde netwerk, op 1 lokatie verdeelt over 2 racks. Er is een flinke airco, die continue de ruimte op 19 graden conditioneerd, dus het is geen oververhitting issue oid.
De server draait met de andere DC`s ook de DNS op de Exchange server, alleen is dit een reserve-copy modes van de Active-Directoy.
Tevens draait er in het netwerk wel WINS, maar niet op deze Exchange server.
Dus, dan heb je nu een beetje een idee wat voor configuratie er precies draait:).

Virusscanner draait op de server, mcafee ver 7.0 (overgens, geen uitsluitingen van files of directorys geconfigueerd = default).
Mail draait niet in een loop, afhandeling gaat perfect en zeer rap op deze 'verouderde' server.

Showeb, wat is jouw advies hierover?

Gewoon nieuwe server optuigen, koppelen aan het bestaande domein als DC, exchange installatie, koppelen aan hetzelfde forest, en een mailbox-move uitvoeren. Daarna zorgen dat alle gebruikers op de nieuwe server connecten, en mx pointing vanuit de core-routers wijzigen dat de mail op de nieuwe server wordt afgeleverd (niet te vergeten de dns routeringen etc :D)


Ik hoor het graag, ben benieuwd over hoe en wat:) !

Alvast bedankt,

Mvg, Dimitri

AB-Systems
29/05/08, 23:52
Om alvast jou vermoede te bevestigingen en wat werk weg te nemen, het slimste is inderdaad om een nieuwe server uit te voeren, op het moment dat je een mailbox move uitvoert wordt (tenminste zo heeft het bij mij altijd gewerkt) de client automatisch 'verzet' naar de nieuwe server (Dus je hoeft niet alle gebruikers af om het om te zetten..)
de rest moet je natuurlijk wel doen (dns omzetten enzo..)

bramveen
30/05/08, 11:39
Hi,

Wat je volgens mij moet doen is inderdaad een tweede Exchange server ernaast zetten en de gebruikers verdelen over de de twee servers. Als de huidige Exchange server nog in de lucht is zullen de gebruikers die gemoved worden automatisch naar de nieuwe server worden doorverwezen. Als alle gebruikers op de nieuwe server zit kan de oude exchange server gedeinstalleerd worden.

Voor de oude Exchange server gedeinstalleerd wordt is het wel noodzakelijk dat alle routing informatie zoals MX records geupdate wordt.

De nieuwe server hoeft niet dezelfde naam / ip etc te hebben als de oude server. Sterker nog als dat zo is kan je ze niet naast elkaar zetten.

Groet

Bram

servertech
31/05/08, 23:27
Hallo Allemaal,

We gaan dit volgende week trachten uit te voeren, op een van de test-machine`s. Als dit goed gaat, zijn wij heeel erg blij :)
Dit scheelt ons zeeen van tijd, en van nagelsbijten haha.. :D

Ik hou jullie op de hoogte met de stand van zaken!




Nogmaals hartelijk bedankt met alle tips!

Mvg, Dimitri

kixtart
01/06/08, 21:39
Hallo,

Wellicht is een migratie van hardware ook te doen met een product als http://www.platespin.com/ daarmee moet het volgens de site mogelijk zijn om on-the-fly een migratie uit te voeren, zonder al teveel werk.

Zelf (nog) geen ervaring hiermee, maar wellicht ook een optie.

Henri

burp2001
01/06/08, 23:29
ps...mcafee mag NOOIT de exchange database bestanden scannen voor virussen, die krengen kunnen erg groot worden en omdat je maar 1 raid 5 configuratie hebt word je gehele machine traag..

zelf zou ik helemaal geen virusscanner op de mailserver installeeren die files checked (mail-scanner is natuurlijk een ander verhaal...)

OrgUnit
02/06/08, 01:13
Ik ben het met Burp2001 eens, wij zelf hebben diverse exchange servers draaien. Destijds wenste een van onze klanten ook een virusscanner op de server draaien, in dit geval was dat ook mcafee. Na installatie is het een aantal dagen goed gegaan, tot het systeem ook tikken begon te krijgen, o.a. hoge cpu load en veel geheugen verbruik.

Na het verwijderen van mcafee, installatie van Avast for Server 2003 is het perfect gaan werken...

opinion
02/06/08, 23:25
Bij ons draait Trend Micro Webbased SMB. Deze houdt de client realtime (dmv Active Directory) in de gaten op virussen. Ook is het een deel van ons spam filter (scanned mail in Exchange. Draait prima op een dergelijke machine.) De rest van de spam wordt er door de qmail mx proxy al uitgeplukt.

Edit: Is natuurlijk wel onze interne set-up. Niet de (standaard) infrastructuur van onze klanten.

burp2001
03/06/08, 09:40
ik had laatst antigen van microsoft geinstalleerd, een erg goede scanner/spam enz.. alleen m'n server werd er wel enorm traag van (Supermicro P4 2.8 met 4gb ram)

Spam laat ik doen door exchange zelf, samen met wat rbl lijsten (spamhaus bijvoorbeeld)

said: 550 5.7.1 <IP> has been blocked by zen.spamhaus.org (in reply to RCPT TO command))

servertech
23/06/08, 21:47
Hallo Allemaal,

We hebben het voor elkaar!
Met gloednieuwe serverhardware, gekoppeld aan de AD, en direct de mailboxen via Exchange overgezet.

Hartelijk dank voor alle responses!
:lovewht:


Mvg,
Dimitri