PDA

Bekijk Volledige Versie : Licenties windows exchange



Thomas.R
27/05/08, 16:32
Beste,

Nadat ik al een paar dagen bezig ben (s`avonds) om nou uit te zoeken wat de licentiekosten, of welke licenties, ik nodig heb om Exchange aan te bieden, dacht ik laat ik het hier eens proberen.

Ik heb veel gelezen over SAL / CPU / Web enz. enz. maar duidelijk is het helaas nog niet voor mij.

Tevens heb ik gelezen dat het eigenlijk nodig is om een soort cluster ervan te maken. Dit is niet mijn bedoeling, het liefst heb ik meerdere servers met het zelfde software pakket erop maar dan van 1 klant ipv. meerdere.

Mijn doel is om servers te verhuren met o.a. Windows Exchange email erop, zodat men overal op een prettige manier hun e-mails kunnen bekijken.

Dus elke server, eigen licentie waarschijnlijk?

Ik zal het erg prettig vinden om hier nu eens uit te komen!

Alvast erg bedankt!:lovewht:

gjtje
27/05/08, 17:24
Je hebt een Windows licentie nodig per gebruiker (SAL) danwel een authenticated cpu licentie per server processor, en een Exchange licentie per gebruiker (SAL). Welke Windows en welke Exchange licentie hangt af van de features die je wil aanbieden.

Voor clustering heb je van beide de Enterprise editie nodig, anders zou je waarschijnlijk met standaard ook toe kunnen.

De spur is hier redelijk duidelijk in.

Echter als je een halfbakken oplossing neer wilt zetten uit kosten overweging kan je beter naar een hosted oplossing kijken. Exchange kies je meestal omdat je afhankelijk bent van een goede beschikbaarheid van mail en agenda functionaliteit.

Thomas.R
27/05/08, 20:28
Bedankt voor je reactie, per gebruiker is dat per gebruiker op de machine?

Stel, ik heb 1 bedrijf met 30 personeelsleden, wat betekend 30 e-mail adressen minimaal. Heb ik dan 1 SAL licentie nodig?

JanSmit
27/05/08, 20:36
Je wilt dus exchange gaan aanbieden als hosting provider? Zo ja dan is het waarschijnlijk goedkoper en expliciet verplicht om spla lics aan te schaffen per gebruiker/mailbox.

Voordeel dat deze goedkoop is (een paar euro per maand inc het recht om outlook te gebruiken). Of je ook per user een spla sal lic voor windows moet aanschaffen weet ik niet, maar kan je vragen bij de leverancier van de spla licenties.

Indien je sal's aanschaft zoals je hierboven schets dan kost dat wel een hoop geld. Cals voor windows kosten ongeveer 30 euro, Cals voor exchange een paar honderd euro, exchange software en windows licentie niet vergeten en dan nog een server. Voor 30 gebruikers een hoop geld. SPLA is voor hosted exchange dan een hele goede oplossing.

voor die 30 gebruikers heb je trouwens dan 30x sal windows en exchange nodig

Voor 30 gebruikers trouwens niet nodig om een baterij van servers neer te zetten. Bij 2000 users een ander verhaal.

suc6

Jan

gjtje
27/05/08, 21:48
Zoals hierboven gezegd, een SAL is per user, dus wanneer je 30 gebruikers hebt, heb je 30 Exchange SALs nodig. Het maakt dan niet uit of je voor die gebruikers 1 of 100 servers hebt staan. Hetzelfde geldt voor Windows SAL's. Elke gebruiker heeft een Windows SAL nodig en mag daarmee met elke server binnen het forest interacteren. Hier heb je wel een alternatief en dat is een authenticated cpu licentie. [b]Elke[b] server moet dan een dergelijke licentie hebben.

Bij kleine aantallen gebruikers zal een SAL structuur bijna altijd goedkoper zijn.

Je kan aan een mailbox meerdere adressen hangen maar dat betekent wel dat er maar een adres als afzender gebruikt wordt.

Wanneer het voor eenn bedrijf intern is zou je ook naar Windows SBS kunnen kijken, daar zit Exchange bij.

Thomas.R
27/05/08, 22:48
Bedankt, ondertussen heb ik niet stil gezeten en zoals Gjtje ook zegt, SBS (small) is echt zowat alles wat ik zocht! Het lijkt me een perfect systeem + vrij betaalbaar!

Ik ga even verder duiken in het SBS verhaal.

Dennis
28/05/08, 01:00
Beste TS,

Voor 30 users ben je voor Microsoft Exchange al sowieso EUR 210,- per maand kwijt.
Voor exchange kun je kiezen tussen een SAL en CPU-licentie. Een web of standard licentie is geen optie.

Zoals al gezegd werd. Normaal is een SAL-licentie goedkoperr, vanaf 40 licenties is de CPu-licentie interessanter. Windows SBS is hier simpelweg irrelevant toe. Wellicht kun je via het Microsoft Action Pack nog korting krijgen.

frankske
28/05/08, 10:13
Let op met SBS: van zodra je 1 mail account geeft aan iemand die niet bij jullie werkt (ook al is dat een consultant die bv 3 dagen in de week voor jullie werkt), ben je in overtreding met je SBS licentievoorwaarden! Ik ken bedrijven die hiervoor een "boete" gehad hebben...

bramveen
28/05/08, 13:56
Hi All,

SBS is niet een platform om gehoste exchange op aan te bieden. Hosted Exchange gaat om grote volumes en hoge uptime. SBS bied te weinig high availability functies om dit aan te bieden.

Wij adviseren iedereen die momenteel er over denkt hosted exchange aan te gaan bieden om te beginnen met het resellen van een bestaande provider. De kosten van het bouwen van een eigen platform zijn pas rendabel als je rond de 1000 mailboxen verkocht hebt. Als dat zover is heeft het zin om een eigen platform te bouwen. Tot dat moment is het beter te resellen op een bestaand platform.

Groet

Bram

Thomas.R
28/05/08, 16:20
Hoi Bram,

Bedankt voor je input, heb echter wel 1 vraag als je het niet erg vindt :-)

Bij Dell kan ik bij bijv. een R300 het volgende bij bestellen:

Microsoft Windows Small Business Server R2 SP2 2003, Standard Edition with 5 Client Licenses - Eng [meerprijs € 419,00 of € 15/maand-1

Als ik op je site kijk naar het volgende: http://www.microsoft.com/netherlands/windowsserver2003/sbs/productoverzicht.aspx

Staat daar het volgende:

"De Standard Edition bevat technologieën uit Microsoft Windows Server 2003 en Microsoft Exchange Server 2003."

Begrijp ik nou toch goed dat voor bedrijven tot bijv. 50 personeelsleden dit een oplossing kan zijn?

frankske
28/05/08, 16:24
codert: voor de bedrijven zelf als ze zelf de server kopen, voor mailboxen voor hun EIGEN personeel ja.

Bemerk wel dat je dan Exchange 2003 krijgt, en niet 2007!

Dennis
28/05/08, 17:05
codert: 5 clients, dus ook maar 5 e-mail boxen voor zover ik heb meegekregen.

Wij hangen volgende week ook een Exchange Server op.

bramveen
30/05/08, 10:43
Hi Codert,

Dit is inderdaad een oplossing voor bedrijven tot 50 werkplekken die zelf een server kopen. Voor partijen die SBS uit de muur aan willen bieden is dit echter niet de goede oplossing. Zoals ik al eerder zei bied SBS geen high availability geen management verhaal voor meerdere machines etc etc etc.

Als je met Exchange uit de muur wilt beginnen is mijn advies resellen met de afspraak dat zodra je genoeg mailboxen verkocht heb je de data van je klanten naar een eigen platform kan migreren.

Groet

Bram