PDA

Bekijk Volledige Versie : verkeer meten CSS counter strike source



mook
21/05/08, 00:52
Ik heb een vraagje over wat voor verbinding jullie gebruiken om gameservers te hosten en of jullie iets van verkeer meten.
Ik wil primair CSS gaan hosten maar wellicht ook andere gameservers.

Standaard kun je met Mbit afnemen (meestal 95 percentile) of gewoon GB's met volop pieken.
Lijkt me dat ik het beste GB's kan afnemen daar gameservers over het algemeen pieken en niet een continue 24 uur per dag stabiele flow hebben.
Graag jullie mening/ervaring hierover.

Daarnaast vroeg ik me af of jullie het verkeer per server meten of niet.
Het verkeer per server kan sterk verschillen afhankelijk van hoe goed hij bezocht wordt, maar ook hoeveel custom maps ze hebben (die ze meestal van jouw server downloaden).
Ik heb op dit moment wat scriptjes in elkaar geflanst om het volgende van een CSS server bij te houden:
Aantal spelers, aantal bots, of hij up of down is, hoe vaak hij automatisch herstart wordt, RAM en pagefile gebruik, CPU verbruik.
Daarmee kan ik dan grafiekjes maken ala mrtg/cacti om te kijken hoe zwaar ik mijn physieke servers belast.
Ik kan echter geen goede software/methode vinden om het netwerk verkeer bij te houden.
Doen jullie aan traffic monitoring/accounting per game server of niet en zo ja, wat gebruik je daarvoor?

oehTie
21/05/08, 01:25
als je al zoveel van je physieke machine (cpu/ram) kan monitoren, kan je geen I/O op je eth interfaces zien? oftewel je netwerkverkeer?

mook
21/05/08, 12:08
Ik kan wel gewoon verkeer meten op mijn interface maar dat is dan het totaal.
Ik zou het graag per draaiende game server willen zien.
(Niet per physieke machine, sorry voor de verwarring).

oehTie
21/05/08, 16:05
no problemo, bij deze rechtgezet :)

het makkelijkst is dan (lijkt me) om per ip op je switch te meten. Zorg dat iedere gameserver een eigen ip heeft en zet er een switch tussen die per ip kan meten ipv per poort.

als het niet per gameserver-applicatie te monitoren is zie ik verder even geen mogelijkheden. (jah tenzij je alles in vpssen zet en per vps monitort maar dan is je performance bagger)

Bento
22/05/08, 11:15
per port monitoren? Weet niet of het mogelijk is trouwens.

Arieh
22/05/08, 20:19
Technisch gezien zou je toch zeggen dat dat mogelijk moet zijn. Of er tools voor bestaan is een tweede.

ilnee
23/05/08, 01:17
Hier (http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=152348) worden een aantal suggesties gedaan, waarvan ik vermoed dat je aan deze (http://www.taedium.com/rrd-iptraf/) wellicht iets hebt. En deze discussie (http://answers.google.com/answers/threadview?id=206641) is misschien ook het lezen waard.

mook
23/05/08, 02:28
Bedankt voor de suggesties.
Geen oplossing maar het bevestigd wel wat ik dacht:
Onder linux een eitje en onder windows niet te doen.
Ik heb nu 1 pakket gevonden voor windows wat per ip : poort verkeer bijhoudt.
Een beetje net als iptraf.
Installeert wel een eigen driver op elke netwerk kaart waar ik niet zo van houdt maar het lijkt stabiel en secuur te werken.

Voor de duidelijk, if gebruik ip traffic monitor, zoek op trafmon, of trafmeter8.exe, voor het monitoren.
Ik snap niet dat vele anderen dergelijke informatie niet vastleggen.
Ik geloof heilig in de 80-20 regel.
Dus 80% van alle liters bier wordt door 20% van de gebruikers genuttigd.
Dus 1 van de 10 CSS servers op mijn server is waarschijnlijk verantwoord voor 80% van alle dataverkeer.
Nu mag het oo 70-30 zijn maar ik vind het vreemd dat niemand in de gaten houd welke klanten nu slapende klanten zijn, en welke klanten actieve klanten zijn.
Lijkt me toch interresant om te weten op welke klanten je dik verdient en op welke klanten je minden verdient.

Hoe dan ook,
Bedankt voor de antwoorden en mocht iemand ook iets dergelijks zoeken, ik kan trafmeter8.exe aanraden.

DutchTSE
25/05/08, 11:13
Nu mag het oo 70-30 zijn maar ik vind het vreemd dat niemand in de gaten houd welke klanten nu slapende klanten zijn, en welke klanten actieve klanten zijn.
Lijkt me toch interresant om te weten op welke klanten je dik verdient en op welke klanten je minden verdient.
Zolang je monitored hoeveel poorten er constant in gebruik zijn zie je zo welke klanten slapende klanten zijn en welke servers wel druk bezocht worden ;)

boogiewoogie
15/08/08, 10:49
op zich een goede vondst, ik krijg alleen maar linux hits op die trafmon en op je exe kom ik enkel op deze site en japanse meuk die ik niet kan lezen;) /edit woei heb het al..
eens zien wat iedereen verbruikt