PDA

Bekijk Volledige Versie : Inkomsten uit marketing aangeven in België



Cyberdevil
16/05/08, 12:53
Als student heb ik enkele websites waaruit ik door marketing (banners enz) wat inkomsten binnen krijg.
Nu dacht ik dit gewoon aan te geven op mijn belastingsbrief maar hoor ik van iemand die via via een boekhouder te horen heeft gekregen dat dit puur zwartwerk is.

Wie kan mij uitleggen wat te doen met die inkomsten (die op papier staan). Kan ik deze niet gewoon inschrijven en belastingen op betalen of is het puur zwartwerk op papier en kan ik beter gewoon al het geld terug storten ?

umf
16/05/08, 12:57
in nederland kan je gewoon als freelancer inschrijven dan krijg je een BTW nummer
en kvk is dan niet nodig wel dient u dan 3 afnemers te hebben
is dat in belgie niet mogelijk ?

MMaI
16/05/08, 12:59
als je een bedrijf hebt kun je de inkomsten vaak opvoeren op de jaarrekening, hiervan kun je dan bijvoorbeeld de gemeaakte kosten weer aftrekken

voor een particulier (en een student zeker ;)) is het vaak niet de moeite waard om op je belastingaangifte in te vullen, tenzij het om forse bedragen gaat (lees enkele duizenden euros)

natuurlijk moet je het invullen zoals je het zelf het prettigst vind, maar dit soort inkomsten wordne door mij nooit ingevuld op de belastingaangifte (als student en particulier, voor bedrijf is het een ander verhaal)

Cyberdevil
16/05/08, 13:06
voor een particulier (en een student zeker ;)) is het vaak niet de moeite waard om op je belastingaangifte in te vullen, tenzij het om forse bedragen gaat (lees enkele duizenden euros)

natuurlijk moet je het invullen zoals je het zelf het prettigst vind, maar dit soort inkomsten wordne door mij nooit ingevuld op de belastingaangifte (als student en particulier, voor bedrijf is het een ander verhaal)

Maar het bedrijf heeft wel alles mooi op papier gezet dus als ik dat niet opgeef is het puur zwartwerk.

Tim.Bracquez
17/05/08, 02:34
Maar het bedrijf heeft wel alles mooi op papier gezet dus als ik dat niet opgeef is het puur zwartwerk.

Als student in België mag je tot een maximaal bedrag geld verdienen, hieronder valt dan ook de vakantie job. Dit is geen zwart werk. Hierop staan limieten tot welk bedrag je geld mag verdienen zonder het kindergeld te verliezen etc. Als je me even contacteerd kan ik je die papieren inscannen en doorsturen met de nodige informatie (als ik deze nog vindt, enige tijd geleden laten opzoeken)

Opgelet als je een bedrijf opstart dat je het kindergeld in dat geval niet kwijt bent en enventueel studie beurs....

oehTie
17/05/08, 07:48
Als student in België mag je tot een maximaal bedrag geld verdienen, hieronder valt dan ook de vakantie job. Dit is geen zwart werk. Hierop staan limieten tot welk bedrag je geld mag verdienen zonder het kindergeld te verliezen etc. Als je me even contacteerd kan ik je die papieren inscannen en doorsturen met de nodige informatie (als ik deze nog vindt, enige tijd geleden laten opzoeken)

Opgelet als je een bedrijf opstart dat je het kindergeld in dat geval niet kwijt bent en enventueel studie beurs....

in nederland werkt dat precies zo. Je moet alles wel opgeven. Als je aan het eind van het jaar een bepaald bedrag verdiend heb, zo uit mijn hoofd iets van minder dan 12000 euro, dan betaal je geen inkomstenbelasting en wat je al betaald heb krijg je terug. Ook verlies je dan niets aan studiefinancieringen.

Exacte bedragen weet ik niet, ik zit al jaren ver boven dit bedrag op jaarbasis.

In de praktijk zullen ze overigens niets doen (als ze er uberhaubt al achterkomen) als het maar om enkele honderden euro's per jaar gaat. Als ze zien dat ze mogelijk grof belasting mislopen hierdoor heb je wel een groter probleem.

crazycoder
17/05/08, 08:21
In de praktijk zullen ze overigens niets doen (als ze er uberhaubt al achterkomen) als het maar om enkele honderden euro's per jaar gaat. Als ze zien dat ze mogelijk grof belasting mislopen hierdoor heb je wel een groter probleem.
Niet op speculeren dat ze er niet achter zullen komen. Het is beter om alles volgens de regels te spelen en een paar euro te betalen dan na een aantal jaren een naheffingsaanslag opgelegd te krijgen.


Als student heb ik enkele websites waaruit ik door marketing (banners enz) wat inkomsten binnen krijg.
Nu dacht ik dit gewoon aan te geven op mijn belastingsbrief maar hoor ik van iemand die via via een boekhouder te horen heeft gekregen dat dit puur zwartwerk is.

Als je iets opgeef is het niet zwart.

Als je het als marketing presenteer loop je een kans dat met name de belastingdienst het groter inschat dan het is. Hou wel rekening met de kosten die je moet maken om de inkomsten te hebben..

MikeN
17/05/08, 11:12
In Nederland zou je het gewoon onder "Overige inkomsten" opgeven vziw, volgens mij is een KVK nummer niet direct noodzakelijk zolang het niet om grote bedragen gaat (en je het geheel dus niet als onderneming bedrijft)

Sorcer
17/05/08, 11:42
Om direct en concreet antwoord te krijgen is het gewoon verstanding even op te bellen naar deze instanties. Kost enkele minuten en je hebt een correct antwoord.

Cyberdevil
17/05/08, 11:54
Om direct en concreet antwoord te krijgen is het gewoon verstanding even op te bellen naar deze instanties. Kost enkele minuten en je hebt een correct antwoord.

Hehe, dat dacht ik dus ook. Na gebeld te hebben naar Brussel en de afdeling financiën heb ik een antwoord gekregen van gelieve een mailtje te sturen naar .... en ben nu dus op een antwoord aan het wachten maar zal pas ten vroegste voor binnen een week zijn denk ik.
Daarom leek het voor mij makkelijker om hier een topic te starten :rolleyes:

Het lijkt me dat ik dit gewoon op mijn belastingsbrief zal moeten zetten en 40 a 50% belastingen op zal moeten betalen ->|

sdetroch
17/05/08, 12:55
Inderdaad, indertijd (nu nog?) was het zo dat je dit op de belastingsbrief zet onder 'toevallige inkomsten'. Dan is alles in orde voor de belastingen. Je zal daar inderdaad op belast worden aan het tarief van de inkomstenbelastingen, t.t.z. ergens tussen de 35 en 54% ongeveer.

Best is van het inderdaad te vragen aan uw lokaal belastingskantoor (zie belastingsbrief), als je op de mannen van Brussel moet wachten ...

Sven

DotNetFreak
17/05/08, 16:53
Studeer je aan de unief of een grotere hogeschool? In België hebben die meestal een jobdienst of sociale dienst en daar weten ze wel raad. Ze bekijken hoe je dat het best kan aangeven, afhankelijk van andere inkomsten, of je nog meer dergelijke karweien gaat doen etc. Ze weten je ook te zeggen hoeveel je mag bijverdienen opdat je ouders het kindergeld niet verliezen. Bel gerust eens naar de studentenvoorzieningen van de KUL, ook als je daar niet studeert helpen ze je verder (was toch zo in mijn tijd tenminste).

frankske
19/05/08, 13:08
Wat @sdetroch zegt. Toch nog 1 opmerking: er zijn mensen geweest die een "aanzienlijk" inkomen uit de ads op hun sites haalden (vanaf 1000 eur per maand) en bij wie het inkomen ook "regelmatig" is. De belastigen hebben hun aangifte als "toevallige inkomsten" verworpen en hen verplicht zich in te schrijven als zelfstandige in bijberoep. Je betaalt dan niet enkel je belastigen (pak 45%), maar ook sociale bijdrage (ongeveer 22%), moet je in orde stellen met zelfstandigenstatuut, sociaal verzekeringsfonds enz.

sdetroch
19/05/08, 13:20
Frank: Klopt, heb mij indertijd ook zo moeten inschrijven omdat de bedragen geen 'toevallig' karakter meer hadden (en te hoog werden). Topicstarter moet zelf maar zien/weten hoe toevallig zijn inkomsten zijn en of hij al dan niet het risico wil lopen, want zoals je zegt, wanneer ze een rechtzetting doen bij de belastingen, dan zou het snel kunnen zijn dat het sop de kool niet waard is ;)

Sven

Cyberdevil
19/05/08, 16:59
Momenteel ben ik al bezig met het starten van bedrijf. Enige probleem is dat de vorige facturen gewoon op mijn naam staan en deze nog moet inbrengen.

Maar het is dus mogelijk om deze inkomsten gewoon te kunnen inbrengen. Dat is alles wat ik moest weten :rolleyes: