PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dit mogelijk met een "vps" opstelling?



Ic3man
16/05/08, 11:25
Hallo,

Ik zit met het volgende "probleem":

Ik heb 1 "server" in het bezit die dienst doet als simpele workstation op locatie en als remote "dataverwerking" machine.

De workstation taken zijn vrij eenvoudig (internet, word etc). De data taken zijn vrij zwaar en worden gedaan middels een remote desktop omgeving.

Op dit moment draait er Windows 2003 op het systeem. Het probleem is alleen dat de sofware die gebruikt moet worden voor het verwerken van de data niet lekker werkt op 2k3 (dit is 1 van de 3 paketten die gebruikt moet worden). Ik wil dus eigenlijk graag overstappen op XP maar loop hier tegen het probleem aan dat je maar 1 sessie tegelijk open kan hebben (en dus de workstation user niet kan werken of anders om).

Aangezien het hele virtuele gebeuren in opkomst is vroeg ik me af of het mogelijk was om dit te realiseren:

Virtuele host met:
1x winxp voor de workstation gebruiker. Gelimit op 1 core en XXXMB werkgeheugen
1x winxp voor remote werk die volledig geburst kan worden (4 cores totaal)
1x win2k3 voor remote werk die ook volledig geburst kan worden

Het gaat hier om een quad core Q6600 met 4gb geheugen welke intel virtualisation technologie ondersteund.

Als dit mogelijk is zou ik erg graag horen met welke virtualisatie software dit het beste uitgevoerd kan worden en wat de evt. nadelen hiervan zijn (dropt de snelheid van het systeem erg ivm de virtualisatie?).

gjtje
16/05/08, 12:01
Dat kan je prima doen met virtualisatie. Er is een aantal technieken hiervoor geschikt (Xen, VMWare, Virtual Server) welke in principe allemaal een versie hebben waarbij je eenvoudig een virtuele machine opzet en beheert.

MMaI
16/05/08, 14:34
waarschijnlijk is het in jou gevla het handigst om de volgende situatie te gebruiken:

reguliere installatie van windows xp waarin processor intensieve taken wordne uitgevoerd, gekoppeld aan alle 4 cpu cores (misschien verstandiger om proces affiniteit te limiteren naar 2 cores)

een virtualisatie omgeving met daarin:
1x w2k3 met een goede hoeveelheid geheugen en meerdere processoren toegekend (VMware kent deze instelling standaard)
1x windows xp for weinig intensief werk, gekoppeld met weinig geheugen, max 1 cpu core

denk er wel aan dat door gebruik te maken van windows xp 32 bit je maximale geheugen 3Gb is, en je dus beter een 64 bit versie hiervoor kan nemen (dit is dus de installatie waarop gevirtualiseerd wordt)
Ook zijn de prestaties binnen een gevirtualiseerde omgeving een aantal procenten lager dan wanneer je het diretc op de machine zou draaien, en dien je goed de processor tijd te "verdelen" om afremmen van processen te voorkomen.

Denk ook aan licentie kosten voor OS's, en je virutalisatie oplossing, en kijk dna of een simpele machine voor de desktop gebruiker niet ene betere keuze is.

Ic3man
18/05/08, 09:00
Een simpele machine voor de desktop gebruiker is inderdaad een betere keuze, en daar heb ik nu ook voor gekozen.
Ik ben nog aan het testen met de beste virtuele opstelling. Ik heb op dit moment win2k3 geïnstalleerd en een VMware installatie met windows XP op de win2k3 installatie lopen wat lijkt te voldoen aan mijn eisen ...

MortyDot
28/05/08, 11:40
VMWare ESX3i

Eenmalig kosten van de licentie, en Dollar staat ook gunstig!
Hier kun je zelf per VPS toekennen hoeveel resources ze gebruiken, en bersteble over welke CPU en hoeveel!

Je kunt een complexere VPS opzetten dan met een losse Dedicated is te bouwen! ;-)

Ik weet zeker dat je je hiermee uit de voeten kan!

opinion
30/05/08, 11:18
http://www.kood.org/terminal-server-patch/

:)

Randy
30/05/08, 11:55
Houd er wel rekening mee dat VMWare Server maximaal 2 Core's per guest aan kan. Op zich prima, want dan kan een guest niet je hele systeem belasten.

xabin
30/05/08, 15:47
WinXP maar 1 sessie? Ik dacht 10?

Randy
31/05/08, 02:49
WinXP maar 1 sessie? Ik dacht 10?

Echt eentje in Windows XP, en dan enkel in de Professional variant.

Windows Server 2003 heeft er twee voor Administrator-doeleinden en met een truckje kun je de normale console ook remote connecten, hetgeen op drie totaal komt.

crazycoder
31/05/08, 09:04
WinXP maar 1 sessie? Ik dacht 10?
1 sessie, hetzij lokaal hetzij via RDP.

Een limiteren van IIS op XP is als ik mezelf niet vergis 10 connecties..

gjtje
31/05/08, 13:09
Net als SMB en overige netwerk diensten, die zijn ook op 10 gelimiteerd.