PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedi en updates



Henky!
14/05/08, 23:31
Wij hebben nu zo'n drie jaar een dedi server. Software matig is er in die tijd niets veranderd.

Vraag, hoort bij Dedi ook niet het up to date houden van zaken als Plesk, PHP, MySql, Apache enzovoorts?

Ook al omdat mij door de Dedi boer werd afgeraden dit zelf te doen.

pierce
14/05/08, 23:33
Dat hangt er vanaf of je een (semi)managed dedi hebt of niet.

oehTie
15/05/08, 03:51
als je een unmanaged dedi hebt is het je eigen probleem. dan moet je echt alles zelf doen inclusief de updates. Een totale reinstal is dan vaak het enige wat je dediboer doet.

Een managed dedi zou up to date moeten zijn met de laatste goed geteste updated. Je dediboer zou dit voor je moeten regelen.

Het probleem is waarschijnlijk wel, door het updaten kan de server heel even down zijn omdat apache afgesloten moet worden, of omdat het hele systeem een reboot nodig heeft, ik noem maar een optie. Als je een sla of uptimegarantie hebt kunnen ze die downtime niet meer permiteren bij eventuele storingen. Dus als dediboer kan ik me voorstellen dat ze het niet graag doen. Maar ze hebben niets te kiezen lijkt me. Jij neemt de dienst af, zij voeren hem uit.

chielsen
15/05/08, 04:04
Uit de vraag blijkt volgens mij wel dat TS geen managed server heeft. Mocht dit wel zo zijn dan zullen zij dit voor je doen. Downtime valt erg mee. Reboot van de server is eigenlijk niet meer nodig, ook kernel upgrades kunnen meestal zonder reboot worden gedaan.
Ik heb sinds kort een bedrijf die dit voor me doet (kan het zelf grotendeels ook wel) en dit werkt top. Ook bugs oplossen doen ze: http://www.webbycart.com/management.htm
Met de huidige dollar is het de moeite niet zelf te doen.

crazycoder
15/05/08, 05:18
Het probleem is waarschijnlijk wel, door het updaten kan de server heel even down zijn omdat apache afgesloten moet worden, of omdat het hele systeem een reboot nodig heeft, ik noem maar een optie. Als je een sla of uptimegarantie hebt kunnen ze die downtime niet meer permiteren bij eventuele storingen. Dus als dediboer kan ik me voorstellen dat ze het niet graag doen. Maar ze hebben niets te kiezen lijkt me. Jij neemt de dienst af, zij voeren hem uit.
Dat kan ik mezelf helemaal niet voorstellen.

De downtime door herstarten services of de reboot van een server is verwaarloosbaar. Daarnaast staat in menig (eigenlijk in iedere) sla dat gepland onderhoud buiten de sla valt. Het zou vreemd zijn als onderhoud wat ten dele het voorkomen van problemen ten doel heeft als downtime aangerekend zou worden.

Randy
15/05/08, 06:39
De downtime is verwaarloosbaar en bij een managed server ingecalculeerd in het SLA.



Apache/2.0.52 (Unix) mod_perl/1.99_17 Perl/v5.8.4 mod_ssl/2.0.52 OpenSSL/0.9.7d PHP/4.3.10 DAV/2

Heb ze nog wel eens slechter gezien...

Overigens is niet elke verandering een vooruitgang...

Henky!
15/05/08, 13:15
Upgraden werd me afgeraden door de dedi boer. Het eventuele risico zou geheel aan onze kant liggen.

Maar goed. Ik begrijp dat als we over tien jaar nog steeds deze server hebben we werken met software van 13 jaar oud.

Eigenlijk had ik wel verwacht dat updates inclusief zouden zijn. Verder, waarom zou ik de volgende keer weer een Dedi nemen als ook eventuele support (bij problemen) per uur betaald moet worden?

pierce
15/05/08, 13:24
Eigenlijk had ik wel verwacht dat updates inclusief zouden zijn. Verder, waarom zou ik de volgende keer weer een Dedi nemen als ook eventuele support (bij problemen) per uur betaald moet worden?

Persoonlijk vind ik dat je een zekere mate van support mag verwachten, maar goed, ik weet niet wat voor afspraken je hebt gemaakt en ik ken verder de situatie ook niet helemaal.

Je bent dedi boer is iig verantwoordelijk voor de hardware, gaat er iets kapot dan dienen zij dit zsm te vervangen. En een beetje provider heeft bepaalde onderdelen op voorraad liggen lijkt me, nu maar hopen dat jullie provider dit ook heeft.... ;)

wowzie
15/05/08, 13:24
Upgraden werd me afgeraden door de dedi boer. Het eventuele risico zou geheel aan onze kant liggen.

Maar goed. Ik begrijp dat als we over tien jaar nog steeds deze server hebben we werken met software van 13 jaar oud.

Eigenlijk had ik wel verwacht dat updates inclusief zouden zijn. Verder, waarom zou ik de volgende keer weer een Dedi nemen als ook eventuele support (bij problemen) per uur betaald moet worden?

Bij vrijwel alle providers is de server in principe unmanaged, en kan er een sla worden afgenomen om de updates en beheer uit te besteden. Natuurlijk ook wel afhankelijk in welk segment je zit, als je een server voor rond de 50-80 per maand afneemt kan je niet verwachten dat dit er bij in zit.

Als er Windows of Linux op je server draait kan je dit in enkele minuten up to date brengen.

En waarom een dedi? Goedkoper en bij hardware problemen hoef je dit niet zelf op te lossen.

Geert-Jan
15/05/08, 13:26
Verder, waarom zou ik de volgende keer weer een Dedi nemen als ook eventuele support (bij problemen) per uur betaald moet worden?

Omdat je zelf de tijd, de kennis, of de investerings mogelijkheid niet hebt???
Anders had je vast zelf een bak gekocht en d.m.v. colo opgehangen toch?

®on
15/05/08, 14:12
Eigenlijk had ik wel verwacht dat....
Henky, dat is tamelijk naÏef.

Ik neem aan dat je vooraf afspraken hebt gemaakt betreffende softwarematig onderhoud? Misschien een idee om dat alsnog af te gaan spreken met je leverancier.

hostlogic.nl
15/05/08, 14:27
Bij de meeste providers kun je goede afspraken maken over support. De ene heeft kant en klare SLA's beschikbaar waardoor je precies weet wat je krijgt en betaalt. De andere zal deze afspraken in de maandelijkse kostprijs opnemen en op basis van best-effort support leveren.

Hoe lang loopt je contract voor deze server nog? Je kunt natuurlijk tegen het einde van je contract opnieuw met je provider gaan onderhandelen over de prijs. Je draait immers ook op steeds ouder wordende hardware.

Randy
15/05/08, 16:00
Als er Windows of Linux op je server draait kan je dit in enkele minuten up to date brengen.

Ik nodig je graag uit om twee dagen mee te draaien bij ons om erachter te komen dat de enkele minuten toch snel enkele uren zijn. Goed systeembeheer staat of valt met de kennis van de beheerder. En als die kennis bij een paar minuten (up2date, yum, apt-get, yast, emerge) ophoudt, is er m.i. geen sprake van goed beheer.

hostlogic.nl
15/05/08, 16:08
Ik nodig je graag uit om twee dagen mee te draaien bij ons om erachter te komen dat de enkele minuten toch snel enkele uren zijn. Goed systeembeheer staat of valt met de kennis van de beheerder. En als die kennis bij een paar minuten (up2date, yum, apt-get, yast, emerge) ophoudt, is er m.i. geen sprake van goed beheer.

Helemaal mee eens! Voor elke package moet bekeken worden wat de update inhoudt en wat de gevolgen en afhankelijkheden zijn. Dan hoop ik voor je dat je de updates eerst op een test/ontwikkel server uitvoert, om alles goed te testen. In sommige gevallen (vooral bij dedicated hosting) is dit niet mogelijk, dan is een goed fall-back scenario (backup) en afstemming met de klant zeer belangrijk.

Je zult niet de eerst zijn die na een klakkeloze apt-get update met z'n handen in z'n haar zit te kijken waarom het nou niet meer werkt.