PDA

Bekijk Volledige Versie : Uptime plesk server optimaliseren



nelteren
11/05/08, 17:39
Momenteel heb ik een plesk server op linux (supermicro, Raid 5 + hotspare) die draait als een zonnetje.
Dagelijks wordt er een backup gemaakt en deze wordt via rsync op een andere host gezet. deze wordt 30 dagen bewaard

Maar graag wil ik het volgende:
Plesk server 1 gaat onderuit, op ip adres X

Plesk server 2, neemt het over op ip adres Y (of ik zet het "om")

Hoe is bovenstaande het beste op te zetten?
1. Rsync van server 1 op server 2?
2. dagelijks automatisch backup van server 1 op server 2 terug zetten?
3 High-availability (HA) cluster maken?
4 andere ideeen/ervaringen?

opinion
12/05/08, 09:55
Hmm, je zegt dat er dagelijks een backup gemaakt wordt (rsync). Ik neem aan dat de "andere host" de 2e plesk server is?
Ik ga er dus ook vanuit dat je met dagelijks, per 24 uur bedoelt.

Dus, stel 23 uur na de laatste backup gaat je server er onder uit, dan heb je al een oude backup.

Als je continu rsync'ed met de 2e Plesk server, zal je (denk ik) enorm veel dataverkeer verzetten (mits dit niet in het zelfde netwerk hangt).
Stel dat 'ie er inderdaad bijvoorbeeld onder hangt, dan kan je het nog niet echt redudant noemen omdat als de stroom uitvalt, of je rack af fikt je nog steeds geen back-up server hebt.

Dit zijn enkele bottlenecks waar je tegen aan gaat lopen. Er zijn zoveel mogelijkheden om een goeie redudante oplossing te maken.



Maar graag wil ik het volgende:
Plesk server 1 gaat onderuit, op ip adres X

Plesk server 2, neemt het over op ip adres Y (of ik zet het "om")

Bedoel je hier trouwens mee dat je 2e server dan het IP adres van server 1 krijgt? Want als er idd een stroom/netwerk storing is, en je 1e server komt plots weer up, krijg je ip conflicten, en dat wil je niet :-)

Kazuma
12/05/08, 11:24
De topicstarter bedoelt 2 servers die altijd in sync zijn en dus als fallover (en eventueel loadbalancing) dienen.

nelteren
12/05/08, 13:13
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Op dit moment heb ik

1 plesk server (FC4 en Plesk 8.1)
1 backup host (FC4, draait secondary dns, en daarop worden de backup bestanden gezet, er draait geen Plesk op)

De plesk server draait in een datacenter
De backup host op kantoor

's nachts worden backups opgehaald. Dit is paar Gb, en is te overzien.
Situatie is verre van ideaal, als inderdaad de boel in de fik gaat zijn mijn klanten een flink aantal uren uit de lucht.

namelijk:
1. machine installeren
2. backup terug zetten
3. naar datacenter brengen (mits niet afgebrand ...)

Het liefst sla ik stap 1 en 2 over. En evt stap 3 ook en wel door eea goed voor elkaar te hebben.

Ik wil over gaan tot aanschaf van een extra machine om in te zetten in geval van problemen.
Maar hoe kan ik het beste dit opzetten?
Hoe doen jullie dan?
Kost me dat een extra plesk licentie?

Ik heb nog wat rondgekeken.
Wat ik eigenlijk wil is een hot standby

Ik stuite bij mijn zoektocht op DRBD
DRBD is a block device which is designed to build high availability clusters. This is done by mirroring a whole block device via (a dedicated) network. You could see it as a network raid-1

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nog wat rondgekeken.
Wat ik eigenlijk wil is een hot standby

Ik stuite bij mijn zoektocht op DRBD
DRBD is a block device which is designed to build high availability clusters. This is done by mirroring a whole block device via (a dedicated) network. You could see it as a network raid-1

Heeft iemand hier ervaring mee?