PDA

Bekijk Volledige Versie : [XEN API] Code Snippers



WilloW
09/05/08, 18:14
Wht'ers,

Heeft iemand misschien een goeie source voor een howto over de XEN API met eventuele php samples?

of eventueel iemand die mij een stukje code kan geven voor het restarten van een xen machine via php?

wonko
09/05/08, 20:52
Wij hebben een Xen API module gemaakt en publiek gemaakt, maar deze is in Ruby; ze implementeert niet alle nodige zaken, maar je kan er wel een machine volledig mee samenstellen en online brengen.

http://rubyforge.org/projects/ruby-xen/

Het is wel geen PHP, maar het kan je wel op weg zetten (en ik denk dat het vrij eenvoudig naar PHP op te zetten is).

Randy
09/05/08, 20:54
Bernard,

Ruby is geen probleem, dat weet je toch... Ik ag er eens mee aan de slag.

thunder
14/05/08, 01:00
Als iemand een PHP oplossing heeft mag hij het nog steeds posten, ik zoek namekijk ook een php reboot script :)

Tim.Bracquez
14/05/08, 23:33
Wij gebruiken hiervoor webmin met een leuke skin op het geheel wat op te vrolijken.

Hierin kan je een start / stop / restart functie inbouwen. Tevens kunnen de klanten ook kijken naar de status van de machine...

Eventueel kan je ook een file manager er op plaasten en backup functie. Allemaal met sh scriptjes, php scriptjes, python of ... (naar keuze in de custom commands)

Jesperw
15/05/08, 00:31
Werken dit soort dingen ook op Xen Enterprise?

Tim.Bracquez
15/05/08, 00:39
Werken dit soort dingen ook op Xen Enterprise?

Het lijkt me wel mogelijk aangezien ik gewoon de commando's in het scriptje uitvoer. Zolang je Xen Enterprise via de console kan beheren lijkt dit mogelijk. Webmin heeft trouwens de mogelijkheide dat user X een scriptje oproept (zonder rechten het script aan te passen) onder user Y(waaronder xen dan draaid).

zoals

echo "vps starting..."
xm create vpsMachine

frankske
15/05/08, 09:50
Dus dat scriptje draait als root? Lekker! Bovendien is het via de API veel handiger.

WilloW
20/05/08, 15:21
schopje...

thunder
20/05/08, 23:55
Dus dat scriptje draait als root? Lekker! Bovendien is het via de API veel handiger.

je kan in webmin functieknoppen aan een user geven, de user kan dus niet aan de scripts.

Tim.Bracquez
21/05/08, 00:02
je kan in webmin functieknoppen aan een user geven, de user kan dus niet aan de scripts.

Dat klopt, je moet gewoon opletten dat de permissies van die user goed staan zodat die niets kan bewerken van de scripts. Dan kan de user niets doen buiten klikken.

WilloW
21/05/08, 00:24
heren... zoek geen webmin oplossing..

gjtje
21/05/08, 01:09
Probleem met de xen api is dat die met elke versie weer anders is. Je kan naar argo kijken, dat is een verzameling xen scripts met een externe interface in perl.

WilloW
21/05/08, 01:30
Probleem met de xen api is dat die met elke versie weer anders is. Je kan naar argo kijken, dat is een verzameling xen scripts met een externe interface in perl.

Klopt, Argo staat alleen al tijdje stil. Heb de maker al gemaild maar die gaat er niet meer verder.

Ik denk dat ik maar opzoek ga naar een programmeur voor dit klusje.. lijkt me het beste

mxcreep
21/05/08, 21:52
Het lijkt me wel mogelijk aangezien ik gewoon de commando's in het scriptje uitvoer. Zolang je Xen Enterprise via de console kan beheren lijkt dit mogelijk. Webmin heeft trouwens de mogelijkheide dat user X een scriptje oproept (zonder rechten het script aan te passen) onder user Y(waaronder xen dan draaid).

zoals

echo "vps starting..."
xm create vpsMachine

Het is wel mogelijk, maar de xm commando's zijn niet aanwezig op xen enterprise...in plaats daarvan heeft Citrix de xapi daemon met een bijbehorende commandset. Daarmee zijn dit soort taken uitstekend uit te voeren. Tevens kun je hiermee allerlei andere akties uitvoeren zoals het beheren van storage repositories, maken van exports etc etc...