PDA

Bekijk Volledige Versie : XS4ALL ADSL en telefonie storing?

xserve
09/05/08, 09:41
Hier zijn we sinds vanochtend automatisch over gegaan op XS4ALL Only. Maar sindsdien kunnen we niet meer naar alle IP adressen die eindigen op een oneven getal. Het klinkt heel bizar, maar het is echt waar.

We komen met een trace niet verder dan de eerste router van XS4ALL.

Het probleem is alleen dat ALLE telefoonnummers van XS4ALL niet werken. Op de website staat 'Afdeling gesloten', wat me maf lijkt op een normale vrijdag. Op de website staat alleen dat ze zondag en maandag gesloten zijn.

Hebben hier nog meer mensen last van?

(Ik kom hier nu via de www proxy van XS4ALL overigens, want WHT heeft ook een oneven IP :) )

Ramon Fincken
09/05/08, 09:51
afgezien van het feit dat de site check url niet klopt, waarom mail je ze niet even?

update: ik heb de "normale" ADSL van xs4all hier lopen en bij mij werkt alles

PeterT
09/05/08, 09:52
Hier houdt het geen verband met oneven IP's maar wél een storing. Ik kan prima op google/wht komen maar veel andere pagina's werken niet. Ook ik kom niet verder dan de eerste router.

xserve
09/05/08, 09:55
Hier zijn nog meer mensen die problemen hebben: http://groups.google.nl/group/xs4all.general/browse_thread/thread/32f805628cda0833?hl=nl#

PeterT
09/05/08, 09:55
Lijkt opgelost

xserve
09/05/08, 09:56
Het werkt hier ook inmiddels weer inderdaad.

QBell
13/05/08, 16:57
/me doet: Niet zo'n hele oude koeien uit de sloot halen....

Vandaag wederom een storing bij XS4ALL en KPN.
Vanaf vannacht 1.30 uur begonnen, en duurt nog even voort.

Gelukkig heb ik nog een buurman die niet bij XS4ALL zit :rolleyes:

Sterkte met de mensen die geen internet, voip en pin hebben door bijde bedrijven

P.S.
Begreep dat er routerings problemen waren binnen xs4all. Hierdoor zou onder andere de radius niet te berijken zijn voor authenticatie.

pierce
13/05/08, 17:38
zie ook http://www.nu.nl/news/1564967/50/Grote_storing_treft_internet_KPN.html

gjtje
13/05/08, 18:01
Lang leve UMTS. Heb je een remote beheer kaart, is de internet verbinding weg! :P

Spyder01
13/05/08, 19:08
Het heeft heel wat problemen bezorgd vandaag... PIN's die niet konden uitbellen genoeg gezien vandaag.

ju5t
13/05/08, 20:01
Ja, het schiet nog niet erg op daarzo. De mail queue op sommige relay servers hier begint aardig vol te lopen.

QBell
13/05/08, 21:33
Gelukkig op het werk een versatel lijntje, maar thuis is het echt een ramp...
Geen HSDPA (Ja ik schrijf het goed ;)), geen internet en geen telefonie (voip).

Ik heb ook niet het idee dat het vandaag nog opgelost gaat worden...

rgh
13/05/08, 21:56
Het heeft vanavond zelfs het nos journaal gehaald deze storing, dus het is echt serieus groot probleem. Om 20.00 uur wisten ze nog niet wat er aan de hand was.

QBell
13/05/08, 22:03
Inmiddels liggen ook grote delen van de xs4all servers eruit.
ssh servers, service center, webmail zijn alle niet te berijken.

Jammer dat ze daar geen webcam hebben, zou ik nu best willen zien.
Zouden ze nu op dit tijdstip nog bezig zijn? Zou XS4ALL shifts hebben voor technisch personeel?

djalken
13/05/08, 22:22
Inmiddels liggen ook grote delen van de xs4all servers eruit.
ssh servers, service center, webmail zijn alle niet te berijken.

Jammer dat ze daar geen webcam hebben, zou ik nu best willen zien.
Zouden ze nu op dit tijdstip nog bezig zijn? Zou XS4ALL shifts hebben voor technisch personeel?

Weet niet watvoor verbinding je zit, maar zowel service center, webmail als ssh servers zijn gewoon bereikbaar via xs4all dsl

Randy
13/05/08, 22:28
Mis nog steeds een DSL lijntje ( playlist.gelre.fm ). Dit is in ieder geval een XS4ALL abbo. De enigste concumentenlijn.
Alle businessDSL (4x) en BusinessSDSL (3x) lijnen bij de omroep en remote-locaties bleven wel werken vandaag.

pierce
13/05/08, 22:43
Mijn adsl only van xs4all werkt vooralsnog uitstekend :W:
Enkele klanten hadden overigens wel last van deze storing, zowel xs4all business dsl & kpn abonnees.

Randy
13/05/08, 22:57
Edit: ik moet m'n grote mond houden. Post ik net hier, klappen de bDSL lijnen eruit.

VinceSTM
13/05/08, 22:59
Edit: ik moet m'n grote mond houden. Post ik net hier, klappen de bDSL lijnen eruit.

Zo werkt het, niet onze grote vriend Murphy gaan aanroepen he ;)

QBell
14/05/08, 00:01
Weet niet watvoor verbinding je zit, maar zowel service center, webmail als ssh servers zijn gewoon bereikbaar via xs4all dsl

Hier niet, 2de lijn is telfort.
Maar die lijkt ook iets van routerings problemen te hebben.

Google doet het wel, maar gmail weer niet (timeout).
Zo zijn er wel meer pagina's die niet werken (en dan weer wel).

jantje.vlaam
14/05/08, 00:48
KPN Zakelijk ADSL ligt er in Brabant nog steeds uit. Een grof schandaal van KPN. Daar neem je dan een "dure" zakelijke aansluiting voor. Mijn abo bij Caveo (via BBned) heeft zelden een storing. Bij KPN de tweede grote in een korte tijd.

Dillard
14/05/08, 01:17
Inderdaad, storing gisteren rond 1.30 uur begonnen. Nu nog steeds niet stabiel. Op kantoor gelukkig nog wel verbinding gehad (KPN WDSL) maar thuis is het een ramp, om de 3-4 minuten klapt de lijn eruit en komt lastig terug (ook KPN WDSL). Volgens info een edge-router probleem van KPN (bigtime) vandaag, maar ben benieuwd wanneer dit opgelost gaat zijn.

Nu maar mijn UTMS kaart (niet van KPN) erin geprikt :)

Randy
14/05/08, 01:22
BusinessDSL (KPN, 2x) klapt er nu weer uit. SDSL blijft bovenwonder nog werken (KPN, 3x gestapeld).
XS4ALL ligt al sinds vannacht plat.

sl@mer
14/05/08, 06:05
Dit was/is niet de eerste keer dat dit gebeurt. 2 weken terug hadden wij presies dezelfde storing (Haarlem) en konden wij de hele dag niet internetten. Rond 23:0 uur (vanaf 12:0 uur) lagen we eruit.

Gisteren tot 16:00 uur onderbrekingen geweest, erg lastig, en vervelend.

Hopen dat het nu beter gaat.

Wij hebben een Business lijn van XS4all lopen.

In elk geval draait het nu weer, maar voor hoelang.

ju5t
14/05/08, 08:15
Op kantoor draait nog niets.

gjtje
14/05/08, 08:40
Xs4all only hier heeft ook nog een knipperlicht relatie met de buitenwereld.

VinceSTM
14/05/08, 08:50
Op kantoor draait nog niets.

Hier ook nog niet op 4 businessDSL lijnen en 3 Xs4all businessDSL lijnen

xserve
14/05/08, 08:54
Grappig dat dit topic weer open is.

Hier ook te pakken met de storing. Nog steeds niet opgelost. We hebben het al bijna 32 uur! Gelukkig nog een lijntje via de buurman, maar dat is niet echt om naar huis te schrijven.

Wouter-Ospito
14/05/08, 09:14
Moet zeggen dat wij erg veel geluk lijken te hebben (klopt af).

Op kantoor (primair) een XS4ALL Only lijn liggen. Gisterenochtend af en toe een wat instabiele verbinding en gisterenmiddag klapte we er even volledig uit (nog geen 10 minuten). Maar daarna was de verbinding (tot op heden) weer volledig stabiel en hebben we de back-up lijn niet hoeven te gebruiken :W:.

Veel van onze automatiseringsklanten hebben wel problemen. Voornamelijk met KPN Zakelijk ADSL. We hebben klanten die er gisteren de hele dag uitlagen, gisterenavond zagen we ze in de monitoring weer terug online komen, maar vanochtend ligt alles er weer uit bij die klanten. En dat terwijl een andere klant (+/- 15 km verderop) ook KPN Zakelijk ADSL heeft, en helemaal nergens last van heeft...

Beetje amateuristisch dat een goede/permanente oplossing zo lang op zich laat wachten. Wekt bij mij toch sterk de indruk dat ze daar geen gekwalificeerd en kundig personeel hebben rondlopen.

mybegin
14/05/08, 09:19
Zojuist iemand van KPN gesproken, op dit moment hebben ongeveer 80% van de klanten nog geen Internet. Gisteravond heeft men geprobeerd te boel om te routeren, dat ging in eerste instantie goed, maar ze dit op grote schaal gingen uitrollen klapte weer alles eruit.

Aan het einde van de ochtend gaan ze het omrouteren nog een keer proberen. Tot die tijd dus sowieso geen Internet, tenzij het probleem gevonden wordt waarom alles niet meer werkt. Kortom, het eigenlijke probleem heeft men nog steeds niet boven water, en dat is toch wel bizarre na meer dan 30 uur storing.

YolkNet
14/05/08, 09:30
Ook wel erg slecht dat er op de website niks over terug te vinden is. Als je kijkt bij de storingen op het zakelijke deel van de website (http://zakelijk.kpn.com/business/zakelijke-klantenservice/storingsmelding.htm) dan staat er alleen maar informatie waar je niks aan hebt (in deze situatie in elk geval).
Wel staat er
Heeft u te maken met een storing, dan kunt u rekenen op de service van KPN. Ze geven alleen niet aan hoeveel tijd na de storing die service ingaat.

Beetje amateuristisch dat een goede/permanente oplossing zo lang op zich laat wachten. Wekt bij mij toch sterk de indruk dat ze daar geen gekwalificeerd en kundig personeel hebben rondlopen.
Ik denk dat iemand z'n kind heeft meegenomen naar z'n werk.
"Papa, waar zijn die knopjes voor"
"Wow, gaaf, allemaal knipperende lichtjes" :D

VinceSTM
14/05/08, 09:34
Zojuist iemand van KPN gesproken, op dit moment hebben ongeveer 80% van de klanten nog geen Internet. Gisteravond heeft men geprobeerd te boel om te routeren, dat ging in eerste instantie goed, maar ze dit op grote schaal gingen uitrollen klapte weer alles eruit.

Aan het einde van de ochtend gaan ze het omrouteren nog een keer proberen. Tot die tijd dus sowieso geen Internet, tenzij het probleem gevonden wordt waarom alles niet meer werkt. Kortom, het eigenlijke probleem heeft men nog steeds niet boven water, en dat is toch wel bizarre na meer dan 30 uur storing.

Ik ga maar eens noodlijnen deployen bij mn klanten :(

Japje
14/05/08, 09:51
Collega van mij heeft gister Cor Bosman (Xs4All) gesproken over het hele gebeuren. Wat ik van hem heb begrepen is dat er bij KPN een storing in het ATM netwerk zit.

Gister ben ik toevallig over gegaan op xs4all only fast (kwam van ultra) dus thuis was het ff ontwennen maarja mooi weer + biertje = hoezo geen internet? :P

NielsV
14/05/08, 09:54
Collega van mij heeft gister Cor Bosman (Xs4All) gesproken over het hele gebeuren. Wat ik van hem heb begrepen is dat er bij KPN een storing in het ATM netwerk zit.

Gister ben ik toevallig over gegaan op xs4all only fast (kwam van ultra) dus thuis was het ff ontwennen maarja mooi weer + biertje = hoezo geen internet? :P

storing in het ATM netwerk was gisterenmorgen inderdaad al bekend...

VinceSTM
14/05/08, 10:34
alle 17 weer online hier

Apoc
14/05/08, 11:15
Ik heb thuis zelf ook XS4ALL en dat heeft er geen seconde uitgelegen. Vraag me toch af wat het probleem nu precies was.

pierce
14/05/08, 11:21
Ik heb thuis zelf ook XS4ALL en dat heeft er geen seconde uitgelegen. Vraag me toch af wat het probleem nu precies was.

Ik denk een bug in de software, aangezien ze volgens nu.nl een software update hebben uitgevoerd, en het nu afwachten is of het probleem verholpen is...

YolkNet
14/05/08, 11:22
Misschien heb je Xs4All via BBNed, die heeft vorig jaar voor het laatst storing gehad.

Ber|Art
14/05/08, 11:25
Hier nog steeds geen verbinding met KPN Business, gister hadden we geen probleem, nu al vanaf vannacht geen Internet :( mja, niet via ADSL dan ;) Bij Tiscali kwam dit NOOIT voor en nu al de tweede keer down in twee maanden, gaat lekker bij de KPN.

Jesperw
14/05/08, 11:30
Wij hebben op kantoor DSL en glas van KPN. DSL was down, glas niet. Ze hebben dus wel een paar netwerken naast elkaar draaien blijkbaar. :)

WilloW
14/05/08, 11:32
Wij zitten hier sinds gisteren via de UMTS router van Vodafone. Af en toe komt DSL online maar dan gaat het ongeveer net zo snel als een 56k modem.

mybegin
14/05/08, 12:02
Zojuist is het ADSL modem hier weer up gekomen..... wij hebben weer Internet :)

Dirkje
14/05/08, 12:03
Echt niet normaal idd. En wij krijgen pas volgende week een fiber op kantoor dus dit is net een week te vroeg :(

DutchTSE
14/05/08, 12:46
Wij zitten hier sinds gisteren via de UMTS router van Vodafone. Af en toe komt DSL online maar dan gaat het ongeveer net zo snel als een 56k modem.
Had jij gister via vodafone geen last van de storing? Ik kon gisteravond rond 9 uur niet HSPDA-en.. vanochtend was dit opgelost.

gjtje
14/05/08, 12:51
Misschien heb je Xs4All via BBNed, die heeft vorig jaar voor het laatst storing gehad.
Volgens mij is alles van xs4all gemigreerd naar het kpn netwerk, in ieder geval is xs4all only dat wat voorheen via bbned was aangesloten en dit had wel een storing.

rgh
14/05/08, 12:57
ben blij weg te zijn bij kpn.

t.bloo
14/05/08, 14:07
Ook wel erg slecht dat er op de website niks over terug te vinden is.

Dat is wel het meest irritante dat een internet bedrijf kan doen. Doen de meeste bedrijven bijna nooit, goede of überhaupt info op de website zetten bij een storing.

Misschien is het de ultieme poging van KPN om alle echte zolderkamerhostertjes met een server achter een ADSL lijntje uit de markt te drukken :D

Randy
14/05/08, 14:20
Ik mis nog steeds twee businessDSL lijnen op een remote locatie. Neem je dat voor een SLA. krijg je dit...

YolkNet
14/05/08, 14:26
Internettend Nederland komt beetje bij beetje weer online heb ik begrepen. En nu? Kamervragen hoe zoiets kan worden voorkomen? Volgens mij zijn er maar weinig bedrijven geweest die op geen enkele manier last van de storing hebben gehad.

Wat de oorzaak ook geweest is, de communicatie van kpn naar klanten is bedroevend geweest.
En kennelijk heeft kpn geen backup-plan/omgeving om binnen een paar uur de klanten weer op weg te helpen. De zakelijke klanten nog wel, waar de meeste inkomsten vandaan komen.

VinceSTM
14/05/08, 14:29
idd, ze zeurden wel dat sidn beter gecontroleerd moest worden, maar dit heeft veel meer inpact!

Ber|Art
14/05/08, 14:42
Yep weer terug online :) de communicatie was niet slecht die was er NIET!

VinceSTM
14/05/08, 14:43

hier weer 4 lijnen offline *O*

Randy
14/05/08, 14:53
Nog niets... Ik mis twee editiestreams. (Sorry Vince...)

YolkNet
14/05/08, 14:54

Jawel, de woordvoerder van kpn heeft iets van zicht laten horen
http://www.nu.nl/news/1565778/51/rss/Internetstoring_KPN_duurt_voort.html
http://www.dft.nl/bedrijven/kpn/3988548/_Internetstoring_KPN_duurt_voort__.html?p=17,2

Het houdt het midden tussen slecht en niet :D
Zou balkenende ook hinder hebben ondervonden? Behalve het mislopen van btw enzo :)

Paulewk
14/05/08, 14:57
Internettend Nederland komt beetje bij beetje weer online heb ik begrepen. En nu? Kamervragen hoe zoiets kan worden voorkomen? Volgens mij zijn er maar weinig bedrijven geweest die op geen enkele manier last van de storing hebben gehad.

Ik ben toch zeer benieuwd waarom hier kamervragen over moeten komen? Gaan we dat ook doen als bbned 2 dagen storing heeft ofzo? Of de grootste leverancier in een andere branche?

De politiek moet zich hier niet mee bemoeien imo.

YolkNet
14/05/08, 15:02
Zoals VinceSTM aangeeft, de impact is veel groter dan met de numerieke domeinregistratie.

EDIT
kamervragen zal ook weinig zin hebben. Maar lijkt me wel handig als er iets wordt gedaan om zo'n lange storing te voorkomen in de toekomst. Als de oorzaak aan het licht komt weet iemand met kwaad in de zin hoe Nederland platgelegd kan worden.

Paulewk
14/05/08, 15:07
Zoals VinceSTM aangeeft, de impact is veel groter dan met de numerieke domeinregistratie.

EDIT
kamervragen zal ook weinig zin hebben. Maar lijkt me wel handig als er iets wordt gedaan om zo'n lange storing te voorkomen in de toekomst. Als de oorzaak aan het licht komt weet iemand met kwaad in de zin hoe Nederland platgelegd kan worden.

"Hoe Nederland platgelegt kan worden" komop zeg stel je niet zo aan.

Denk je nou echt dat bedrijven die serieus kijken naar impact van een internet storing op hun bedrijfsvoering geen 2e lijn hebben van een compleet andere leverancier?

KPN moet dit regelen, de overheid heeft hier geen hol mee te maken. Als de halve overheid plat ligt omdat KPN een storing heeft ligt dit niet aan de KPN, maar aan wanbeleid binnen de overheid.

Wouter-Ospito
14/05/08, 15:48
Denk je nou echt dat bedrijven die serieus kijken naar impact van een internet storing op hun bedrijfsvoering geen 2e lijn hebben van een compleet andere leverancier?

Vergeet niet dat er ook nog voldoende gebieden zijn waar KPN gewoon nog steeds het monopolie heeft. Wij hebben hier bijvoorbeeld enkel een mogelijkheid tot DSL (bedrijfspand, geen kabelaansluiting), en dan ook nog enkel de mogelijkheid tot gebruik van het KPN netwerk. BBned, Versatel/Tele2 en BabyXL/Tiscali/Telfort zijn hier simpelweg niet beschikbaar. Dan hebben we nog wel een tweede DSL lijn liggen, maar dat is ook KPN netwerk (alleen via een andere ISP). Zo'n storing als zich nu heeft voorgedaan (al zijn wij gelukkig bijna niet getroffen) hadden wij dus nooit kunnen oplossen met een extra lijn. Tuurlijk heb je dan ook nog andere mogelijkheden, maar die vallen eigenlijk niet onder de categorie 'betaalbaar'...->|

Ber|Art
14/05/08, 15:51
Klopt idd ook wij hebben op deze plek geen enkele andere mogelijkheid, ik ben nu toch een aan het kijken naar sateliet ofzo...

Paulewk
14/05/08, 15:54
Tuurlijk heb je dan ook nog andere mogelijkheden, maar die vallen eigenlijk niet onder de categorie 'betaalbaar'...->|

En dat bedoel ik dus ook juist te zeggen, dat is de afweging die je moet maken, 'is het betaalbaar om een aantal dagen zonder internet te zitten, of is het dit niet en investeer ik dus in een dure backup lijn'.

Als jij enorm verlies lijd omdat je 100% van KPN afhankelijk bent en dat er bijvoorbeeld 2 dagen uit ligt, dan kies je daar zelf voor als je niet investeert in een dan wel of dan niet dure backup lijn.

Wij krijgen binnenkort ook Fiber at the office op ons kantoor in Alkmaar, maar reken maar dat we er een 2e lijn bij houden.

Randy
14/05/08, 15:54
Als er mensen zijn die echt geen verbinding hebben, heb hier nog wel een T-mob HSDPA sim met Expresscard liggen, kun je zo ophalen als je ermee geholpen bent. Zit de rest v an de week toch niet buiten de deur.

merlijn-it
14/05/08, 16:11
Nou ik ga straks in iedergeval mijn umts / gprs windows mobile verbinding proberen te delen via de bijgeleverde usb driver, hopen dat in iedergeval de agenda / email enz. weer te synchroniseren is.. wat een baggersite van kpn inderdaad, helemaal niks aangegeven.... bij xs4all trouwens best netjes gedaan.. ben benieuwd wanneer ik weer online kom hier.. tot die tijd op mijn server maar gprs/umts en op mijn laptopje wifi van buren enz. haha

:O:O:O

YolkNet
14/05/08, 17:52
KPN moet dit regelen, de overheid heeft hier geen hol mee te maken.

Waarom bemoeit de overheid zich dan wel met numerieke domeinnamen? Bedrijven die in de problemen komen omdat ze geen pin-betalingen kunnen uitvoeren, geen internet hebben of geen umts kunnen gebruiken lijkt me tikkie belangrijker dan iemand die een domeinnaam niet kan registreren.

En Nederland platleggen bedoelde ik niet letterlijk. Sorry als ik je dat heb laten denken, dat was niet de bedoeling.

Randy
14/05/08, 17:59
Thuis nog geen problemen gehad (KPN Glasnet). Maar denk ook niet dat ze daar een ATM verbinding voor gaan gebruiken.

*** Blij dat ik meestal thuis werk ***

gjtje
14/05/08, 18:50
Hier is't weer plat. :P

sl@mer
14/05/08, 18:50
Wederom (14-05-08) ligt XS4all er hier uit. 4e keer in minder dan 2 weken.

Waar kan ik een klacht indienen?

Telefonisch zijn ze ook niet te bereiken.

DOODMOE wordt ik hiervan. de hele dag geen last na 18:00 uur hopeloos.(dj)

Zit nu op me lijntje van me buurman mee te surfen, maar bevoordelijk is het niet echt :(

xserve
14/05/08, 19:59
Hier sinds 18.10 uur eindelijk weer verbinding, na 42 uur zonder verbinding te hebben gezeten.

Blij dat ik nu weer met 20 mbit kan werken en niet met 0,5 mbit en 25% packet loss.

ichosting
14/05/08, 20:21
Ik denk een bug in de software, aangezien ze volgens nu.nl een software update hebben uitgevoerd, en het nu afwachten is of het probleem verholpen is...

Ik weet niet of dit al vermeld was, maar kwam dit tegen. Weet niet of het daadwerkelijk zo is, maar het zou een boel verklaren :)

http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=2567227

pierce
14/05/08, 20:31
Ik weet niet of dit al vermeld was, maar kwam dit tegen. Weet niet of het daadwerkelijk zo is, maar het zou een boel verklaren :)

http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=2567227

Dat zou idd een boel verklaren, ik vraag me alleen af hoe het uberhaupt mogelijk is dat 40% van je switches corrupt raakt door een software update, dan heb je m.i. toch een steekje laten vallen in je testprocedure....

En dat verschillende versies van de firmware niet lekker met elkaar communiceren is volgens mij ook onzin, het lijkt me dat het namelijk over het algemeen minor revisies zijn waar geen grote verschillen in zitten.
Ik heb het iig nog nooit meegemaakt dat verschillende ios versies met elkaar conflicteren, major of minor.

*mijn prive adsl only van xs4all is trouwens nog steeds online, nog geen merkbare storing gehad! (headbang)

Wouter-Ospito
14/05/08, 21:58
Hier is sinds een uur of 7 afgelopen avond de verbinding (tot op heden) ook helemaal weer weggevallen (XS4ALL Only)...stelletje prutsers.

YolkNet
14/05/08, 22:06
De problemen lijken opgelost: http://www.nu.nl/news/1567225/51/rss/KPN%3A_storing_verholpen.html

Om herhaling te voorkomen gaat het telecombedrijf extra maatregelen nemen. Sommige klanten kunnen hierdoor de komende dagen nog met overlast kampen, waarschuwt KPN.

Juich dus niet te vroeg als je internet het weer doet :)

EDIT
hier een wat langer verhaal http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/internet/2553065/1282763/kpn-storing-is-grotendeels-opgelost.html

Calypso
14/05/08, 22:15
Het probleem bij KPN is echt nog niet verholpen zoals ze willen doen laten geloven.

Wij hebben een groot aantal Business DSL lijnen op het Epacity netwerk die relatief gespaard zijn gebleven, alleen bij "grotere acties" van KPN om het probleem te verhelpen zagen we delen van het netwerk down gaan.

Dit was bijvoorbeeld gisterenochtend een aantal keer het geval, en vanavond om iets voor 19:00u weer. Nadat apparatuur weer online gekomen was op het ATM netwerk zag ik de lokaties ook weer terug komen (meestal een 5tal minuten later). Echter, regelmatig blijven 1 of 2 lokaties (elke keer andere!) "achter" en die blijven uit de lucht.

Daarom na de "hik" van 19:00u maar weer eens KPN gebeld toen ik om een uur of 9 her en der het bericht las dat het probleem opgelost zou zijn, en daar werd bevestigd dat er nog wel degelijk problemen zijn, dat deze willekeurig door het land lijken plaats te vinden, en dat ze geen idee lijken te hebben waar het-m in zit. Maar goed, ook de 1e lijn is al sinds gisterenochtend niet echt voorzien van informatie...

Wouter-Ospito
14/05/08, 22:15
Ja, dat las ik ook. En dat terwijl ik zie dat er toch nog meerdere XS4ALL Only lijnen bij klanten van ons (en ook bij ons zelf) sinds een uur of 7 vanavond offline zijn. Alle KPN Zakelijke ADSL verbindingen (die ik kan zien) zijn wel weer online.

Lijkt me toch erg sterk dat dit dan weer een andere storing is....

Calypso
14/05/08, 22:21
Ja, dat las ik ook. En dat terwijl ik zie dat er toch nog meerdere XS4ALL Only lijnen bij klanten van ons (en ook bij ons zelf) sinds een uur of 7 vanavond offline zijn. Alle KPN Zakelijke ADSL verbindingen (die ik kan zien) zijn wel weer online.

Lijkt me toch erg sterk dat dit dan weer een andere storing is....

KPN deed bij mij de afgelopen dagen elke storing die ik zag af met "zal wel samenhangen met de grote storing" en er werd vervolgens weinig tot niets mee gedaan. Dan moeten ze niet vreemd op staan te kijken als ik nu de storing die ik heb afdoe met "volgens mij is jullie grote storing nog niet helemaal voorbij"

pierce
14/05/08, 22:24
Een van de reacties op tweakers.net

Het volgende in de xs4all newsgroup gepost door een xs4all sysops

"Iedereen is bekend met de storing die momenteel loopt.
KPN is in DEFCON2 en men is voornamelijk bezig het probleem op
te lossen, een mooie management summary heeft xs4all op dit
moment niet, maar onze indruk van de gebeurtenissen is als volgt.

Sinds dinsdagochtend heeft KPN stabiliteits problemen in
het transport netwerk wat gebruikt wordt voor o.a. ADSL, Business DSL,
UMTS, pinverkeer, en DSL verkeer van andere telcos. Dit is een
netwerk van ATM switches.

Men is nog op zoek naar de exacte oorzaak, maar het lijkt erop
dat dinsdagochtend vroeg 'iets' globaal in het netwerk uit
z'n resources is gelopen waardoor meerdere ATM switches daar last van
kregen - ze zijn immers allemaal gekoppeld. Uiteraard was dit
geen bekende limiet.

Dit is tijdelijk opgelost door een aantal ATM switches te isoleren
van het netwerk zodat de totale belasting omlaag ging en het
netwerk weer stabiel werd. Daardoor was een gedeelte van het
netwerk - en dus de klanten daarachter - niet meer online.

Experts van de leverancier zijn direct aan het werk gegaan om
dit op te lossen, daarnaast is ook nog een team uit het buitenland
gekomen om ter plekke te helpen waar nodig.

Vervolgens is men dinsdag overdag, 's nachts en woensdagochtend
gecontroleerd het netwerk weer helemaal gaan aanzetten, maar dat
lukte niet volledig.

De mogelijke oplossing zou een firmware upgrade zijn, maar het is
natuurlijk een bijzonder slecht idee om in een geval als dit
blind de firmware van alle switches te gaan upgraden van een
landelijk netwerk - dan verlies je zeker de controle.

Dus is ervoor gekozen om langzaam het netwerk te herstellen, en
alleen op switches waar het niet anders kan voor de stabiliteit
van het netwerk uiteindelijk de firmware te upgraden. Een
deel van de xs4all only verbindingen loopt helaas via een
aantal switches waarbij zo'n firmware upgrade noodzakelijk is,
en die waren het laatst aan de beurt.

Op dit moment is het grootste gedeelte van de klanten weer online.
Er wordt nog aan 1 switch gewerkt, en er zijn nog wel wat
noodoplossingen geweest die terug gedraaid moeten worden.

Mededeling van de helpdesk: als je niet vanzelf online komt kan
het helpen om het modem uit- en aan te zetten :)"

Dillard
14/05/08, 22:49
Hmmm, op mijn thuislocatie sinds 21.00 uur alles weer down. Net nu ik nog het e.e.a. thuis moest doen :( Mijn lijn was sinds 03.00 uur afgelopen nacht up geweest.

Gelukkig heb ik nog wel UTMS voor wat webbased werk, maar een VPN tunnel lukt helaas niet. Iemand anders weer opnieuw problemen?

Voxio
14/05/08, 23:17
http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?msect=nieuws&id=979&taal=nl

* update 23:00 uur

In tegenstelling tot eerdere berichten is de storing nog niet verholpen. Momenteel is 2/3e van de XS4ALL Only klanten niet online.

KPN werkt de nacht door om deze problemen het hoofd te bieden.

:mad:

sl@mer
14/05/08, 23:26
Het aan en uitzetten van het modem is in tegenstelling wat beweerd wordt GEEN oplossing, en kan zelfs lijden dat je voip verbindingen opnieuw moet instellen. Ik heb dit zelf aan de tand gehad 2 weken terug tijdens de eerste grote storing.

Het opnieuw laten opstarten van het modem is een verhaaltje van de helpdesk om van je af te zijn :(

Hier om 23:00 uur sinds 17:30 uur nog steeds alles plat van xs4all. Gelukkig heb ik een aardige buurman waarop ik wireless mee kan surfen en zo werkzaamheden kon afmaken. :)

Volgens mij komt het vandaag niet meer goed met de verbindingen van xs4all hopelijk morgen weer online te mogen :(

Bakker ICT
15/05/08, 01:14
Inmiddels hier weer online.Verder nog weinig last gehad, alleen van downtime vanaf gisteren 5 uur.

host3000
15/05/08, 08:55
Thuis geen business dsl en geen xs4all only, en (dus?) de afgelopen dagen nergens last van gehad, tot vanochtend, en de lijn er uit ligt. Het wordt wat lastig om te beoordelen of dit nu een nieuwe storing is of niet :huh:

Best4U
15/05/08, 09:27
Wij hebben sinds gisteravond een uur of 6 weer internet via xs4all only.
Zijn toch bijna 2 dagen offline geweest.

Calypso
15/05/08, 11:08
Vanochtend hadden we weer een onderbreking op een groot aantal lijnen. KPN heeft naar ons toe bevestigd dat het probleem in Amsterdam weliswaar verholpen is, maar dat het zich verplaatst lijkt te hebben richting Rotterdam en Den Haag.

In elk geval iets om minder vrolijk van te worden.

host3000
15/05/08, 11:09
Vanochtend hadden we weer een onderbreking op een groot aantal lijnen. KPN heeft naar ons toe bevestigd dat het probleem in Amsterdam weliswaar verholpen is, maar dat het zich verplaatst lijkt te hebben richting Rotterdam en Den Haag.

In elk geval iets om minder vrolijk van te worden.

De lijn is sinds een 1/2 uurtje weer up (blijvend hoop ik), maar is vanaf vannacht 3 uur offline geweest.

Ber|Art
15/05/08, 11:27
Hier is gelukkig alles up gebleven sinds gisteren 14:30 uur (afkloppen zo te lezen)

Domenico
15/05/08, 12:06
Wat ik hoorde is dat het voornamelijk te maken heeft met ATM problemen (geen last meer van als alles over ethernet zal gaan, ALL-IP). Heeft ook waarschijnlijk te maken met de overstap van PPPoA naar PPPoE.

Achja, wat maakt het uit een paar dagen offline. :D

Dillard
15/05/08, 12:11
Mijn modem was vanmorgen gewoon 'dood', ik denk dat ie het opgegeven had. Een reset bracht geen oplossing, maar een minuutje zonder stroom deed wonderen. Thuis is weer online (voor zolang het duurt :( )

En Domenico: is het te zien in de bezoekersaantallen van WHT? :)

wbakker-letsgoonline
15/05/08, 12:12
Nouja kan begrijpen als je zakelijk afhankelijk bent van je internet lijn dat het best vervelend kan zijn. Dan heb je altijd de discussie nog dan had je maar een business lijn moeten nemen in plaats van particulier, maar goed niet elk bedrijf kan maandelijks het bedrag op brengen voor een zakelijke lijn.

Wij maken gelukkig gebruik van kabel en indien lijn eruit valt heb ik nog een mooi kaart liggen van vodafone om toch de mails te kunnen beantwoorden van onze klanten.

host3000
15/05/08, 12:20
Nouja kan begrijpen als je zakelijk afhankelijk bent van je internet lijn dat het best vervelend kan zijn. Dan heb je altijd de discussie nog dan had je maar een business lijn moeten nemen in plaats van particulier, maar goed niet elk bedrijf kan maandelijks het bedrag op brengen voor een zakelijke lijn.

Wij maken gelukkig gebruik van kabel en indien lijn eruit valt heb ik nog een mooi kaart liggen van vodafone om toch de mails te kunnen beantwoorden van onze klanten.

Business adsl heeft er twee dagen uitgelegen (met xs4all only), thuis (kpn)adsl 8 uur :rolleyes:

Tja, een backup lijntje doet wonderen. Maar sommige datacollectors gaan binnenkort toch maar weer naar het DC :X

Xolphin
15/05/08, 15:13

De zakelijke lijnen via de KPN lagen er ook uit, en het blijkt maar weer dat een SLA weinig waarde heeft.

Beter investeer je een paar tientjes per maand in een tweede verbinding, er zijn voor rond de 100 euro routers beschikbaar die het verkeer zonder problemen load-balancen.

Domenico
15/05/08, 15:18
De zakelijke lijnen via de KPN lagen er ook uit, en het blijkt maar weer dat een SLA weinig waarde heeft.

Beter investeer je een paar tientjes per maand in een tweede verbinding, er zijn voor rond de 100 euro routers beschikbaar die het verkeer zonder problemen load-balancen.

Hmm ik vraag me af of je thuis een adsl provider via kpn en weer van een andere provider over bbned kunt krijgen. Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.

galious
15/05/08, 15:59
Hmm ik vraag me af of je thuis een adsl provider via kpn en weer van een andere provider over bbned kunt krijgen. Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Moet je wel een 2e koperpaar beschikbaar hebben. 2x ADSL signaal op hetzelfde koper gaat niet.

Paar jaar geleden gehad dat KPN besloot om een informatieaanvraag automatisch als ADSL-aanvraag te behandelen, mijn aanvraag voor een bbned aansluiting werd hierdoor afgeketst als 'onmogelijk, andere provider levert reeds ADSL'

groeten,

Martin

Domenico
15/05/08, 16:34
Moet je wel een 2e koperpaar beschikbaar hebben. 2x ADSL signaal op hetzelfde koper gaat niet.

Is dat niet meer standaard dan? Hier komen gewoon 5 aders het huis binnen.

Wouter-Ospito
15/05/08, 17:15

Verschilt een beetje per huis, maar de meeste hebben er wel meer dan 2 die binnen komen. Bij mij thuis (huis is nu zo'n 25 jaar oud) komen er zelfs 8 aders binnen. En op kantoor komen er zeker meer dan 100 binnen op het ISRA punt. :)

Xolphin
15/05/08, 17:26

Er zijn voor ADSL ook nog alternatieven, zoals kabelinternet. Dan heb je ook nog internet als de lokale telefooncentrale uitvalt door bijvoorbeeld brand.

Randy
15/05/08, 18:16
Mijn modem was vanmorgen gewoon 'dood', ik denk dat ie het opgegeven had. Een reset bracht geen oplossing, maar een minuutje zonder stroom deed wonderen. Thuis is weer online (voor zolang het duurt :( )

En Domenico: is het te zien in de bezoekersaantallen van WHT? :)

Wel een dipje op de AMS-IX, al kan dat ook door de meivakantie komen: http://www.ams-ix.net/technical/stats/cgi-bin/16all?log=totalall;png=yearly

Domenico
15/05/08, 18:19
Dit huis is ongeveer 100 jaar oud dus ja... Maar hier kan dus gewoon nog een tweede adsl komen en ook kabel is een optie. Hoewel, UPC is helemaal geen optie. Forget that I said that! ;)

host3000
15/05/08, 18:21
Dit huis is ongeveer 100 jaar oud dus ja... Maar hier kan dus gewoon nog een tweede adsl komen en ook kabel is een optie. Hoewel, UPC is helemaal geen optie. Forget that I said that! ;)

Ik heb nu 1 1/2 jaar kabel naast adsl, en technisch is het prima. Jammer dat UPC zo'n rotbedrijf is....Dat alleen is idd genoeg reden om het niet te doen.

t.bloo
15/05/08, 18:23
joepie nie...

http://life.tweakers.net/nieuws/53460/upc-krijgt-flinke-boete-wegens-verkooppraktijken-mediabox.html

Randy
15/05/08, 18:24
UPC... Unusable Piece of Cable. Uiterst Professionele Centenpikkers. Net vandaag een brief de deur uit gedaan. Na de verhuizing de boel opgezegd en deze opzegging netjes bevestigd gekregen. Toch een factuur, herinnering en aanmaning krijgen. En vertik het om te bellen naar een 0900 nummer. Als ik David Bowie wil horen, start ik Winamp zelf wel ;).
Nu maar wachten op de dagvaarding... \o/

YolkNet
17/05/08, 19:12
Misschien heeft iemand hier nog wat aan: Vijf vragen over de KPN storing (http://webwereld.nl/ref/rss/51109)

Aar
27/05/08, 16:10
Hm, KPN had toch beloofd om vrijdag met wat meer informatie en uitleg te komen over deze storing.
Ik heb nog niks gehoord erover?

Best4U
27/05/08, 23:07
Ik heb hier (met xs4all only) 's avonds nog steeds last van "klapperende" lijnen...

royen99
27/05/08, 23:33
UPC... Unusable Piece of Cable. Uiterst Professionele Centenpikkers. Net vandaag een brief de deur uit gedaan. Na de verhuizing de boel opgezegd en deze opzegging netjes bevestigd gekregen. Toch een factuur, herinnering en aanmaning krijgen.

Hetzelfde gehad met xs4all toen ik (inmiddels al 2 jaar geleden) mijn abonnement daar opzegde.
Omdat KPN pas 14 dagen na einde contract de lijn fysiek opruimde alsnog hier een factuur voor (niet mijn fout, dus nooit betaald, allerlei aanmaningen etc). En zelfs NA einde contract nog doodleuk elke maand een factuur mijn het UUCP account en static ip block wat ik had (ook weer allerlei aanmaningen, nooit betaald.. sterker nog, bij RIPE staat dit block nog steeds onder mijn naam).
Ik zat al bij xs4all toen ze nog hacktic heette, maar sinds ze onder de KPN vlag vallen gaat het berg afwaarts...

crazycoder
27/05/08, 23:34
2 aderparen is standaard.

Verschilt een beetje per huis, maar de meeste hebben er wel meer dan 2 die binnen komen. Bij mij thuis (huis is nu zo'n 25 jaar oud) komen er zelfs 8 aders binnen. En op kantoor komen er zeker meer dan 100 binnen op het ISRA punt. :)
Heb veel met KPN te maken en die leggen in principe 2 paren binnen.

Is je huis ooit als kantoor gebouwd dan zouden er meer kunnen liggen. Als er meer uit de kabel komen zijn er misschien in de straat niet meer dan 2 gelast.

Triloxigen
27/05/08, 23:58
Hier met xs4all only enkel 2x minuten downtime gehad vanwege router updates, verder nergens last van gehad gelukkig.

Best4U
28/05/08, 00:04
Hoe was het ook alweer; "met slechte mensen gaat het altijd goed"? ;)

Wij hebben destijds weer 2.5 dagen downtime gehad.
Vanwege gebrek aan kabelinternet aanbod en andere (a)dsl aanbieders dan KPN op onze postcode ben je niet echt blij als er dit soort zaken zich voordoen als internetbedrijf....

crazycoder
28/05/08, 07:18
Hoe was het ook alweer; "met slechte mensen gaat het altijd goed"? ;)

Wij hebben destijds weer 2.5 dagen downtime gehad.
Vanwege gebrek aan kabelinternet aanbod en andere (a)dsl aanbieders dan KPN op onze postcode ben je niet echt blij als er dit soort zaken zich voordoen als internetbedrijf....
Dan zorg jij als internetbedrijf ervoor dat je ook via andere wegen kan connecten.

GPRS/UMTS/kabel/satelliet/analoog modem :) you_name_it.

Ber|Art
28/05/08, 08:50
Software fout????

De recente, kolossale netwerkstoring op de ATM-backbone van KPN werd veroorzaakt door een softwarebug in switches van Alcatel-Lucent, zodat die 'overcapaciteit' toelieten.

http://webwereld.nl/articles/51242/kpn--megastoring-kwam-door-softwarefout.html

gjtje
28/05/08, 08:55
Vreemde redenering, lijkt mij eerder een probleem van capaciteitsbeheer dat zij over capaciteit toelieten.

Wouter-Ospito
28/05/08, 12:21
2 aderparen is standaard.

Heb veel met KPN te maken en die leggen in principe 2 paren binnen.

Is je huis ooit als kantoor gebouwd dan zouden er meer kunnen liggen. Als er meer uit de kabel komen zijn er misschien in de straat niet meer dan 2 gelast.

Nope, gewoon een normaal rijtjes huis. Weet overigens wel zeker dat er meer dan 2 paren werken/aangesloten zijn (heb vroeger 4 analoge lijnen naast elkaar gehad, waarbij dus alle 8 de aders gebruikt werden). Ik sluit voor vrienden/bekenden weleens ADSL aan en zie dan ook regelmatig maar 4 aders binnenkomen, maar ook vaak zat meer (6 of 8) in een normaal rijtjes huis hoor (maar of die ook allemaal aangesloten zijn, durf ik niet te zeggen).....

Best4U
28/05/08, 16:25
Dan zorg jij als internetbedrijf ervoor dat je ook via andere wegen kan connecten.

GPRS/UMTS/kabel/satelliet/analoog modem :) you_name_it.

UMTS is hier helaas ook niet mogelijk.
Kabel zoals eerder genoemd ook niet.

Analoog en gprs is wel mogelijk, alleen echt een last resort oplossing vanwege de snelheid. (met 8 man op kantoor niet echt prettig werken)

Satalliet was wel erg prijzig de laatste keer dat ik een offerte aanvroeg.
Ze hadden het over een investering (aanleg / installatie / abbo etc) in het eerste jaar van 10k plus ongeveer 1.5k in elk opvolgend jaar voor een backuplijntje van 1 mbit dat je (hopelijk) niet meer dan eens per jaar gebruikt.

MikeN
28/05/08, 21:17
Vreemde redenering, lijkt mij eerder een probleem van capaciteitsbeheer dat zij over capaciteit toelieten.
Mwa, volgens mij is:

"De oorzaak zat in een softwarefout", stelt KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn onomwonden. "In de switches zit een registerfunctie die capaciteitsaanvragen verwerkt. Dat register wordt ook geacht dubbele en driedubbele aanvragen eruit te wieden, om overbelasting te voorkomen. Maar dat laatste werkte niet, dat deed 'ie niet."
best een plausibele verklaring. Het is tenslotte wel ATM, en wanneer er wat mis is in het opzetten van paden en het reserveren van capaciteit dan kan het snel stoppen.