PDA

Bekijk Volledige Versie : Mail Server op Windows



bramveen
07/05/08, 10:55
Hi All,

Vraagje van mijn kant.

Welke mailserver gebruiken jullie om pop/imap mail aan te bieden en waarom (welke features) hebben jullie hiervoor gekozen?

Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet

Bram

gjtje
07/05/08, 11:11
hmailserver, 't bevat de meeste features (imap/pop3,basic antispam/antivirus), er is een net web-based control panel voor en heeft een actieve community. . SSL moet je er zelf een beetje bijklussen.
Door de combinatie met MySQL is het ook erg snel en makkelijk te porteren/clusteren.

'k Heb ook een tijd MailEnable professional gebruikt echter dit vond ik vrij log en moeilijk te onderhouden. Daarnaast gingen de kosten enorm omhoog toen ze eenmaal een grotere userbase kregen.

Glenn
07/05/08, 11:23
Wat gjtje zegt: Hmailserver(.com) voldoet voor de meeste doeleinden. Weet echter niet hoe de performance op een groot aantal POP-adressen is. Een jaar geleden raadde men het zelf af.

MailEnable Professional gebruiken we in het bedrijf waar ik werk. Daar serveert het moeiteloos alle POP-boxen. De configuratie staat echter op zoveel verschillende plekken dat het even duurt voordat je het doorhebt.

Wat dan Bram, plannen voor een simpele mailserver? ;)

TCM
07/05/08, 11:45
Misschien is SmarterMail iets voor je?

http://www.smartertools.com

GlobalServe
07/05/08, 11:50
Gebruiken MailEnable Pro.
Goede web interface, kortom, klanten zijn er tevreden over.

Draait goed, en door de MS-SQL support handig voor clustering en backup van configuratie.
Kosten vallen vrij goed mee. Snelle support van hun support desk.

opinion
07/05/08, 12:38
Hier gaat alles gewoon over Exchange :)

Randy
07/05/08, 13:02
Hmailserver, lekker schaalbaar en ingebouwde RBL's. Met name In combinatie met Plesk leuk, omdat de standaard MailEnable geen IMAP ondersteuning biedt. Een PHP Webmail en goede COM module. Erg flexibel in te zetten, zeker met de SQL backend.
Enigste nadeel is dat de ingebouwde backupfunctionaliteit niet goed is bij >2 Gbyte aan data. En ikzelf heb nogal een aantal grote IMAP-boxen. Alle mail van gelopen vijf jaar ofzo.

GS2K1
07/05/08, 13:41
Mdaemon, flink uitgebreide exchange tegenhanger. Erg volledig pakket.

linkje: http://www.altn.com/Products/MessagingSolutions/MDaemon/

bramveen
07/05/08, 13:50
Hi All,

Ik zie de volgende features:
imap
pop3
basic
webmail
antispam/antivirus
web based control pannel
SSL
configuratie gemak
MSSQL / MySQL storage
Ingebouwde RBLs
Backup functionaliteit

Het zou zomaar kunnen dat ik inderdaad de vraag heb gekregen eens te polsen wat hosters zoeken in een simpele mail oplossing.

Zijn er dan features die zo'n systeem zou moeten hebben?
Hoe zit het met Identity waar zouden jullie je users opslaan?

Groet

Bram

Randy
07/05/08, 13:55
Bram,

Integratie in AD is leuk, maar plaintext als config (XML) is beter. Makkelijke backup en automatisch en snel te restoren. Verder mag er geen goede API ontbreken, zodat een ieder de mogelijkheid heeft het in zijn eigen backend/crm te integreren. En dan een simpele API met _duidelijke_ documentatie. Het grapje met het opzettelijk dicht houden van Exchange heeft niet echt geleid tot veel ondersteuning van derden, al was dat ook de bedoeling van de opzet :). Bij een 'simpele' mailapp lijkt me niet dat er dergelijke bedoelingen zijn.
Verder wil ik graag vrijheid in de antivirus keuze. Dus niet gebonden zijn aan een enkel productlijn.

ichosting
07/05/08, 14:12
Kerio Mailserver. Ook erg uitgebreid en makkelijk te integreren.
Linkje: http://www.kerio.nl/kms/

Ramon Fincken
07/05/08, 14:27
voor de klikkers, (je url was niet valid)
http://www.kerio.nl/kms/

Mikey
07/05/08, 15:23
Bram, als je dan toch bezig gaat:


Verschillende user levels binnen de hierarchy, maw. Een domain admin kan nieuwe mailboxen aanmaken.
Een domain een max aantal users & schfijruimte toekennen. Eventueel dataverkeer, aliassen etc etc

EWMS
08/05/08, 14:04
Voorheen gebruikten we altijd MailEnable. Zoals hierboven al gezegd is, was de support daarvan jaren geleden niet al te best (weinig features (imap), anti-spam en anti-virus ondersteuning waren complex met plug-ins die niet ondersteund werden, en geen of slechte webmail faciliteiten).

Wij gebruiken nu SmarterMail (hmailservers was toen nog niet beschikbaar). De belangrijkste redenen om hier voor te kiezen zijn:

- integratie CP
- goede ondersteuning voor AV/AS
- goede webmail, en goede ondersteuning voor de webmail
- AV/AS instellingen zijn door gebruikers ZELF in te stellen via de webmail (denk aan graylisten aan of uit zetten, acties instellen adv spam-kans).
- flexibele inzet van de gratis versie voor andere rollen (in- en outgoing gateways alsmede backup MX'en zijn gratis! Dit is echt heel handig en zorgt ervoor dat je sneller een degelijkere infrastructuur opbouwt. Bij exchange betaal je al snel enorm veel voor het grote aantal rollen).

Belangrijkste reden om NIET voor exchange te kiezen is de prijs voor een control-panel dat ondersteuning bied voor exchange. Die module is vaak ERG duur in vergelijking met de rest van het CP (5x tot 10x de kosten van het CP voor hosting/dns/mail/stats/db etc). Dat is niet meer interressant voor kleine/beginnende hosters. Later is het vaak onwenselijk te migreren.