PDA

Bekijk Volledige Versie : [Xen] Bug in Ubuntu Hardy



Wido
29/04/08, 15:26
Hallo,

Ik ben enkele weken terug aan de slag gegaan met Ubuntu Hardy (LTS) en stuitte hier op een bug, waardoor de domU geen netwerk connectie had.

Via de network-bridge zag ik wel verkeer de domU uit gaan, maar er kon geen verkeer terug de domU in, waardoor de domU dus effectief geen netwerk had.

Nu heb ik me op Launchpad ingezet om de bug voor Hardy opgelost te krijgen en heb ik ook wat mails her en der neergelegt, maar helaas, geen resultaat.

Ubuntu Hardy is uitgekomen en de bug is nog niet opgelost. De Xen mogelijkheden in Ubuntu werken dus niet.

Het gaat om deze bugs:
* https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xen-3.2/+bug/204010
* https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/218126

Het gaat dus eigenlijk om de laatste URL, dat is de echte bug.

Een fix is al gecommit, maar die is nog niet beschikbaar.

Wanneer je nu dus dist-upgrade naar Hardy, kom je bedrogen uit, je hebt dan een niet werkende Xen installatie.

Op Launchpad zal je inderdaad ook twee alternatieve kernels vinden waarmee het wel werkt, maar zo hoort het natuurlijk niet.

Mijn vraag aan jullie is:

Registreer je en meld op Launchpad dat je ook last hebt van deze bug. Ik hoop dan dat ze bij Ubuntu inzien dat men deze bug moet oplossen en een fix moet uitbrengen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Stewie
29/04/08, 15:40
Een fix is al gecommit, maar die is nog niet beschikbaar.

Is het dan niet gewoon wachten totdat deze beschikbaar komt, of werkt het zo niet?

Wido
29/04/08, 15:41
Is het dan niet gewoon wachten totdat deze beschikbaar komt, of werkt het zo niet?Nou, dat kan dus wel tot ergens eind Juni begin Juli gaan duren, dit omdat dan 8.04.1 pas uit komt.

Maar je hebt nu dus gewoon een niet werkende Xen, je kan leuk domU's aanmaken, maar je kan er niets mee.

Een snelle oplossing lijkt me toch wel erg fijn voor een serverplatform.

Stewie
29/04/08, 15:44
Vooral voor een LTS ja.
Maar je hoopt dus dat ze er een hotfix van maken?

Wido
29/04/08, 15:46
Ik hoop er inderdaad op dat hier een hotfix voor uit komt.

WilloW
29/04/08, 15:47
Bug is al tijdje bekend en al meerdere malen verstuurd naar die gasten.

Als je zelf niet je eigen kernel wil compileren kun je dit gebruiken:

http://www.il.is.s.u-tokyo.ac.jp/~hiranotaka/linux-image-2.6.24-16-xen_2.6.24-16.30zng1_amd64.deb
http://www.il.is.s.u-tokyo.ac.jp/~hiranotaka/linux-headers-2.6.24-16-xen_2.6.24-16.30zng1_amd64.deb

Dit lost het probleem op. Probleem zit namelijk in je netwerk aansturing in je xen kernel.

Wido
29/04/08, 16:01
Klopt, die kernels kende ik al. Staan ook gemeld in de bug reports.

Maar dit moet uiteraard gewoon door Ubuntu zelf gefixed worden, toch absurd dit.

WilloW
29/04/08, 16:11
Klopt, die kernels kende ik al. Staan ook gemeld in de bug reports.

Maar dit moet uiteraard gewoon door Ubuntu zelf gefixed worden, toch absurd dit.

Ja slaat nergens op helemaal niet omdat het al erg vroeg gemeld is.

Tomsworld
30/04/08, 10:42
Ik heb het ook gemeld, ik volg de bug al van in het begin, daar ik hetzelfde probleem had. De alternatieve kernels werken perfect.

Ik stel me plots vragen bij ubunut, ik had gehoopt dat zijn xen ernstig zouden nemen maar blijkbaar zijn ze helemaal een weg = kvm ingeslagen voor virtualisatie.

Spijtig dat debian nog altijd zo traag evolueerd.

blieb
30/04/08, 19:50
Misschien stomme vraag, maar werkt bij jullie in ubuntu gewoon xen standaard? als ik ubuntu-xen-server package installeer en ik installeer met xen-create-image een debian/ubuntu domU dan starten deze niet op (blijven hangen bij cron ofzo)

Hebben jullie dit probleem niet? bij gutsy bleef het hangen bij andere plek. dit vind ik al een bug wat nog steeds niet opgelost is dus :S

Tomsworld
01/05/08, 16:08
Accepted into hardy-proposed.

** Changed in: linux (Ubuntu Hardy)
Importance: Undecided => Medium
Assignee: (unassigned) => Tim Gardner (timg-tpi)
Status: New => Fix Committed
Target: None => ubuntu-8.04.1

** Changed in: linux (Ubuntu)
Target: ubuntu-8.04.1 => None

--
xen guest kernel bug: 'kernel BUG at /build/buildd/linux-2.6.24/debian/build/custom-source-xen/drivers/xen/netfront/netfront.c:785'
https://bugs.launchpad.net/bugs/218126



Nog geen uitleg maar het komt weldra goed.

dupondje
03/05/08, 12:18
Blijkbaar is vandaag 2.6.24-17 uitgebracht ... Met XEN patch ... Try it out zou ik zeggen :)

Kreft
05/05/08, 09:09
Heeft iemand dit laatste reeds geprobeerd, en zoja met welk resultaat? Hier namelijk hetzelfde probleem. Ik ga het vandaag even proberen, op hoop van zege...

Wido
06/05/08, 23:16
Nou, ik kan die kernel nergens vinden. Waar zou die te vinden zijn?

MMaI
06/05/08, 23:32
kernel 2.6.24-17 zou in de repo moeten zitten
dus via de apt-get update/upgrade zou het erop moeten staan

op mijn testbak draait de kernel zonder problemen, maar ik gebruik geen XEn dus kan niks zeggen over de patch

blieb
24/05/08, 21:20
kernel 2.6.24-17 zou in de repo moeten zitten
dus via de apt-get update/upgrade zou het erop moeten staan

op mijn testbak draait de kernel zonder problemen, maar ik gebruik geen XEn dus kan niks zeggen over de patch

Hmm ik installeer nu net ubuntu, maar ik zie nog geen 2.6.24-17 kernels hoor?
hoogste is 16...
waar vind ik die kernel dan?


hmm en xen kernel van 2.6.24-16 start hier helemaal niet, krijg meteen een kernel panic :(

hm dat kernel panic lag aan m'n tv kaart, ff verwijdert

heb het nu geinstalleerd zoals op http://www.howtoforge.com/ubuntu-8.04-server-install-xen-from-ubuntu-repositories staat beschreven. echter blijft hij hangen tijdens boot op "Starting periodic command scheduler: crond." de vps als ik xm console doe

Kan wel via ssh inloggen

zo als ik hier toch aan het loggen ben, kan ik het laatste ook wel ff plaatsen:

laatste probleem heb ik opgelost door kleine aanpassing aan config van de domU

extra = ' xencons=tty console=tty1'

Wido
25/05/08, 14:05
De .17 kernel zit in hardy-proposed, voeg die aan je sources.list toe.

Wido
26/05/08, 14:41
Inmiddels is de kernel naar hardy-updates gegaan.